پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۲

پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۲

در دور دوم انتخابات، با رای " نه" به جلیلی شرکت می‌کنیم!
اگر در دور اول "نه" به شرکت در انتخابات، شاکله نظام ونظارت استصوابی را هدف قرار داد و در همه ارکان نظام و در دل و جان مردم تاثیر خود...
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده:  گروه خرداد هوادار سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) - داخل کشور
نویسنده:  گروه خرداد هوادار سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) - داخل کشور
حزب دمکراتیک مردم ایران: نه به جلیلی!
در دور دوم انتخابات، دو نامزدی که در برابر هم قرار می‌گیرند، هر چند در وفاداری به نظام جمهوری اسلامی و ولی فقیه مشترک‌اند، اما به لحاظ اهداف، گرایشات، تعلق...
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: حزب دمکراتیک مردم ایران
نویسنده: حزب دمکراتیک مردم ایران
چرا به پزشکیان رأی می دهم!
در ارتباط با چرایی عدم استقبال توده‌ها در مشارکت انتخاباتی دلایل متعددی را می‌توان شمرد ولی بدون شک تمامیت‌طلبی، اقتدارگرایی و قشریت دخیل در هستۀ مرکزی قدرت سیاسی نقش مهمی...
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: محمود کرد
نویسنده: محمود کرد
باز هم انتخابات، باز هم دفاع از منافع ملی، هم استراتژی هم تاکتیک!
عدم شرکت در این دوره می‌تواند تاکید مجددی باشد بر یک اقدام ثابت شده. اما اگر بپذیریم که چینش و مهندسی این‌چنینی انتخابات با همهٔ اهدافی که به دنبال داشته...
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: سهراب ایران
نویسنده: سهراب ایران
ترک تحریم می‌کنم، خطر جلیلی جدّی است!
تا نظام جمهوری اسلامی پابرجا است وضع را نمی‌شود از این بهتر کرد اما می‌شود بسا بدتر کرد. براندازی نه فعلا ممکن است نه فعلا مطلوب. آیا انتخاب میان بد...
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: ياسر ميردامادی
نویسنده: ياسر ميردامادی
اصلاح‌طلب اصول‌گرا، ادامه داره ماجرا
هستهٔ سخت قدرت، بر اساس منافع خود و بر پایهٔ یک خطای محاسباتی رضایت داده است که انتخابات را حداقل نیمه‌رقابتی کند. جامعه زخم‌های عمیقی از سیاست‌های حاکمیت بر روح...
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: سياوش - ايران
نویسنده: سياوش - ايران
دلایل فراخوان «ث ژ ت» برای دادن رأی به برنامه «جبههٔ نوین مردمی»
«ث ژ ت» هرگز خود را در پناهگاه مخفی نکرده است و همواره حتی به قیمت تحمل ضربات شدید مواضع شجاعانه‌ای که لازم بوده را اتخاذ کرده است؛ به عنوان...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: برگردان ف. دوردانی
نویسنده: برگردان ف. دوردانی

مذاکره بر سر موضوعات مذاکره

تناقض واقعی در وضعی است که حاکمان فعلی ایران در آن قرار دارند: نیازمند مهار وضع درون اند تا مگر بتوانند در بیرون به یک پیروزی ولو نسبی اما واقعی دست یابند، و نیازمند یک پیروزی ولو نسبی اما واقعی در بیرون اند تا مگر بتوانند وضع درون را مهار کنند. "بر سر پروندۀ اتمی مذاکره نخواهیم کرد" زائیدۀ این تناقض است.

“مذاکره” ایران وامریکا، یا به اعتباری ایران و کشورهای ۵+۱، چند هفته ای است که مجدداً جریان یافته است. پیشتر از این و آخرین بار این “مذاکرات” در ماه های پایانی ریاست جمهوری جرج بوش انجام شدند. انتخابات امریکا و انتخاب باراک اوباما به ریاست جمهوری، که نسبت به بوش سیاست متمایزی را در قبال بسیاری از مسائل داخلی و خارجی امریکا اعلام و پیشه کرده است، و سپس انتخابات ریاست جمهوری در ایران و روند آن وقفه ای ۶ ماهه را در این “مذاکرات” موجب شده بودند. انتشار اخباری دایر بر ارسال نامه ای توسط اوباما برای خامنه ای در اوایل تابستان، دایر بر دعوت اوباما از خامنه ای به گفتگو، و خاصه برگزاری نشست نمایندگان کشورهای ۵+۱ در روزهای نخست ماه سپتامبر، که در آن کیفیتهای هماهنگی در قبال ایران موضوع مرکزی بود، موجبات اصلی از سرگیری “دور جدید مذاکرات” شدند.

صحبت بر سر دیداری مخفی بین این واسطه از جانب ایران و آن واسطه از جانب امریکا نیست. صحبت بر سر مذاکرات نمایندگان دست چندم این کشورها نیست. صحبت بر سر مذاکرات کاملاً علنی در سطح بین المللی و توسط دولتمردان تراز نخست دو کشور است. صحبت بر سر همان اظهارات و کش و قوسهائی است که اخیراً هر روزه در مطبوعات منعکس می شوند. چون در این اظهارات و کش و قوسها نیک نظر کنیم، چیزی جز یک مذاکره، که موضوع آن هم مذاکره بر سر موضوعات مذاکرۀ بعدی است، مشاهده نخواهیم کرد. این “مذاکره” بین ایران و امریکا در دوران بوش هم جریان داشت؛ اما در اثر اختلاف گزاف حداقلهای دو طرف به نتیجه ای برای محدود کردن وسعت میز مذاکره و پرداختن به مضمون موضوعات مورد مناقشه نیانجامید.

روشن است که برای شکل گرفتن هر مذاکره ابتدا باید بر سر دستور آن به توافق رسید. ممکن نیست یک طرف مذاکره خواهان گفتگو بر سر “الف” باشد و طرف دیگر خواهان گفتگو بر سر “ب”، و مذاکره ای مضمونی شکل گیرد. پس ابتدا باید بر سر موضوعات مذاکره، مذاکره کرد. از این قرار بود که، اگر خبر نامۀ اوباما به خامنه ای را موثق نگیریم، ۳ هفته پیش مقامات کشورهای ۵+۱ در فرانکفورت اجتماع کردند و ضمن بررسی راه های هماهنگی شان برای اعمال تحریمهای حادتری علیه ایران، ایران را به گفتگو فراخواندند. در آستانۀ همین نشست بود که جلیلی آمادگی ایران را برای ارائۀ یک “بستۀ پیشنهادی جدید” برای رسیدگی به مسائل جهانی و فیمابین اعلام کرد.

اگر این رویدادها را آغاز اعلام آمادگی طرفین برای گفتگو تلقی کنیم، مجموعۀ اظهارات بعدی آنها تماماً حول این نکته متمرکز بوده است که آیا پروندۀ اتمی ایران و مشخصاً موضوع غنی سازی اورانیوم توسط ایران از زمره موضوعات مذاکره باشد یا خیر.

اظهارات احمدی نژاد در دیدار با سفیر جدید بریتانیا دایر بر این که ” ما حاضریم با قدرتهای جهانی در بارۀ مسائل بین المللی گفتگو کنیم، اما حاضر به مذاکره در بارۀ برنامۀ هسته ای ایران نیستیم”، این واقعیت که اصلیترین تمایز بستۀ پیشنهادی جدید ایران با بسته ای که سال قبل پیشنهاد کرده بود، در این است که تیتر و پاراگراف “اتمی” از بستۀ جدید حذف شده است و نیز این که ثمرۀ هاشمی، دستیار احمدی نژاد، با تصریح آمادگی ایران برای “تعامل با امریکا” از “محبت و عشق به عنوان مبنای صلح و امنیت جهانی” می گوید، اما از ابراز وقوف به این نکته که تعامل با امریکا مستلزم آمادگی برای گفتگو بر سر پروندۀ اتمی است، استنکاف می ورزد، از زمره شواهد و قراینی هستند که حکایت می کنند مقامات ایران می کوشند این پیام را ابلاغ کنند که “مذاکره آری، اما بر سر پروندۀ اتمی نه!”

در سوی دیگر این “مذاکرۀ” علنی هم کافی است به آخرین اظهارات کراولی، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا و شخص کلینتون، وزیر امور خارجۀ امریکا، توجه کنیم که اولی ضمن ابراز امیدواری به برگزاری قریب الوقوع مذاکرات کشورهای ۵+۱ با ایران، همچنین امیدوار است که این مذاکرات “به گفتگوئی جدی با ایران در بارۀ برنامۀ اتمی آن بیانجامد و دومی که تأکید می کند: “برنامۀ اتمی ایران موضوع مرکزی مذاکرات آتی گروه ۵+۱ با ایران خواهد بود.”

حرکت از این “تعادل” ممکن است هر کس را به این نتیجه رهنمون شود که پس هنوز اختلاف بر سر دستور مذاکرات گزافتر از آن است که به سادگی حل شود و به مذاکره بر سر موضوعات مورد مناقشه بیانجامد. اما این ابداً تصویر کامل وضع نیست. باید توجه داشت که این اظهارات در شرایطی صورت می گیرند که تقریباً از هر بابت با شرایط سالهای پیش متفاوت اند.

تفاوت وضع در طرف امریکا در تفاوت سیاست اوباما با سیاست بوش از جمله در ارتباط با پروندۀ اتمی جمهوری اسلامی متجلی است. کنار گذاشتن تهدید “همۀ گزینه ها روی میز اند”، یعنی تهدید حملۀ نظامی، در خطاب مستقیم با ایران، راسخیت مشهود برای حل مسئله، کنار گذاشتن سیاست یک جانبه در برخورد به مسائل جهانی و رویکرد همکاریجویانه، که اوباما در سخنرانی همین امروز خود در مجمع عمومی سازمان ملل بر آن تأکید خاص داشت، ترک شکاف اندازی در ارتباط با کشورهای اروپائی و انصراف از طرح “سپر موشکی اروپا” از جمله برای جلب همکاری بیشتر روسیه، تفاوتهای بارز سیاست اوباما با سیاست بوش اند. واکنش اولیۀ کراولی پیشگفته و گیبز، سخنگوی کاخ سفید، به بسته پیشنهادی ایران – اگرچه دیگر نه حاوی تهدید نظامی بلکه انزوای ایران بود – حکایت از دلسردی اکید اینان به آمادگی ایران برای رفتن به پشت میز مذاکره می کرد. اما واکنش بعدی مقامات امریکا، و از جمله همان کراولی، به مراتب بیشتر از آن که بازتاب این دلسردی باشد، حاکی از جستجو در مفرهای گفتگو در لابلای بستۀ پیشنهادی ایران بود.

اما قویترین و متهورانه ترین اقدام اوباما برای نشان دادن تمایز سیاست اش، الغای طرح “سپر موشکی اروپائی” بود، که معاهدۀ آن در اوت سال گذشته، ۴ ماه مانده به پایان زمامداری بوش، با لهستان عقد شده بود. تنها یک هفته قبل از دیدار اوباما و مدودف، که قرار است در روزهای آینده در واشنگتن انجام شود، تصمیم به لغو طرح مذکور اعلام شد. این در حالی بود که مدودف در کار معامله گری با طرفین بود: از سوئی خواهان مذاکرات با ایران بر سر برنامۀ هسته ای ایران بود و از این که “تعامل دیپلماتیک با ایران بهترین گزینه در مفطع فعلی است” می گفت و از سوی دیگر از این که “اما تحریمها نیز لازم اند و برخی مواقع استفاده از آنها ضرور است.”

طرح “سپر موشکی اروپائی”، که قرار بود بخشی از آن در چک و بخشی دیگر در لهستان پیاده شود، از ابداعات دولت بوش و ظاهراً برای مقابله با تهدید موشکهای دوربرد و قاره پیمای آتی ایران بود. اما هم از روز نخست اعلام آن روسیه آن را تهدیدی برای امنیت خود و اتحادیۀ اروپا آن را شیطنتی برای گوه گذاری در اتحادیه دیده بودند. البته مورل، سخنگوی وزارت دفاع امریکا، مدعی شد که “منتفی کردن این طرح ابداً ربطی به مناسبات با روسیه ندارد و تماماًٌ به موضوع ایران و خطرات ایران برای اروپا مربوط است.” لاوروف هم در اظهار نظری در این باره گفت که “این امر موجبی برای تغییر سیاست روسیه در قبال ایران نخواهد شد.” اما هم واکنش دیگر مقامات روسی که از “حصول اشتراک استراتژیک روسیه و امریکا” و “بسط امکانات همکاری برای منع گسترش سلاحهای هسته ای” گفتند، و هم اظهارات مقامات اتحادیۀ اروپا که کنار گذاشتن سیاست یک جانبۀ امریکا را قویاً به فال نیک گرفتند و این اقدام را “موجبی برای تأمین وحدت رویۀ بیشتر در برابر مسائل مشترک” خواندند، معنای واقعی حرف مورل دایر بر این که “الغای طرح … تماماً به موضوع ایران و خطرات ایران برای اروپا مربوط است” را آشکار کردند.

تفاوت وضع در سوی دیگر رابطه، یعنی در ایران، شاید نیازمند تشریح نباشد. آنچه در این جا به ذکر آن اکتفا خواهد شد، برگزاری انتخابات ریاست جمموری و “پیروزی مفتضح” احمدی نژاد در این انتخابات است. “پیروزی” ای که هیئت حاکمۀ فعلی را در موقعیت بسیار ضعیفتری نسبت به “هر موقع پیش از این” قرار داده است. برگزاری راهپیمائی “روز قدس” با شرکت مسلط مخالفان جریان حاکم در آن، ناتوانی این جریان را برای غلبه بر بحرانی که دیگر یک فصل تمام از آن گذشته است، آشکار کرد. توأمان این وضع حضور فعال یک جنبش مردمی و اپوزیسیون به معنای عام کلمه در صحنۀ سیاست کشور است که می تواند و باید، صرف نظر از هر تأثیر دیگری، در برابر آنچه جریان حاکم انجام می دهد آلترناتیوی ارائه دهد.

وضع حاضر با اوضاع پیشین حداقل یک تفاوت دیگر نیز دارد: دست طرفین برای یک دیگر رو شده است. اکنون برای جمهوری اسلامی تقریباً مسجل شده است که امریکا، اگر هم بخواهد، نمی تواند دست به اقدام نظامی علیه آن بزند. به عبارت دیگر حداقل این است که امریکا دریافته است یک اقدام نظامی چندان پرهزینه خواهد بود که مطلقاً تنها به عنوان آخرین راه ممکن است به آن توسل جست. این دریافت در عین حال با اطلاع از چنتۀ جمهوری اسلامی همراه است. تمامی اخبار ماه های اخیر و اظهارات مقامات امریکا در توضیح تصمیماتشان (بارزترین شان همان لغو طرح “سپر موشکی”) حاکی از ارزیابی مجددی توسط این مقامات از خطرات بالفعل و بالقوه ایران است. این ارزیابی مجدد بر تصویری که گزارشهای آژانس بین المللی انرژی اتمی از “خطر ایران اتمی” ترسیم می کنند، انطباق یافته است. خطری که در زمان بوش به عمد بزرگنمائی چندین باره می شد.

به این ترتیب سؤال اصلی این خواهد بود که آیا این “مذاکره بر سر موضوعات مذاکره” به توافقی خواهد انجامید یا نه. چنان که پیشتر گفته شد، یکی از تمایزات وضع حاضر با قبل راسخیت اوباما برای حل مسئله است. گفتن نباید داشته باشد که منظور از “حل مسئله” الزاماً حل مرضی الطرفین مسئله نیست؛ اگرچه که اوباما این تأثیر را به بار آورده است که تهور رفتن به پای “معاملات بزرگ” را دارد. اما در سمت ایران، مجموعه قراین در کل حاکی از این راسخیت نیستند. هر چه هم که متناقض بنماید، به نظر می رسد “مطلوب بالفعل” جمهوری اسلامی تداوم وضع کجدار و مریز فعلی است. علاقه مندی برای مذاکره با امریکا در میان هیئت حاکمۀ فعلی ایران کم نیست، اما سخن احمدی نژاد که “بر سر پروندۀ اتمی مذاکره نخواهیم کرد” ترسیم کننده “مطلوب مفروض”، یعنی حتی فراتر از حداکثر ممکنی است که غالباً مذاکره کنندگان، پیش از رفتن به پای میز مذاکره اعلام می کنند. این موضع نه طالب یک “معاملۀ بزرگ”، بلکه خواهان افتخار بزرگی است که تنها ممکن است طرف فاتح در یک جنگ واقعی، آن را نصیب خود کند. از سوی دیگر بسیار محتمل است که رفتن به پای میز مذاکره در وضع فعلی، که خطوط اصلی آن وجود یک جنبش نیرومند معارض و کلاف سردرگم یک اقتصاد فروپاشنده اند، مذاکره کننده را در موقعیت شکننده ای قرار دهد.

تناقض واقعی در وضعی است که حاکمان فعلی ایران در آن قرار دارند: نیازمند مهار وضع درون اند تا مگر بتوانند در بیرون به یک پیروزی ولو نسبی اما واقعی دست یابند، و نیازمند یک پیروزی ولو نسبی اما واقعی در بیرون اند تا مگر بتوانند وضع درون را مهار کنند. “بر سر پروندۀ اتمی مذاکره نخواهیم کرد” زائیدۀ این تناقض است.

تاریخ انتشار : ۱ مهر, ۱۳۸۸ ۶:۱۷ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

هفته‌ای که گذشت، دوم تا هشتم تیرماه

رهبر حکومت تاب نیاورد گاه که کارگزاران خود را نامرغوب دید. خود بر صحنه آمد و خواستار مشارکت حداکثری شد و فتوا داد که نباید با کسانی که “ذره‌ای با انقلاب و امام و نظام اسلامی زاویه دارند” همکاری کرد. به‌زبان دیگر نباید به کسانی که ممکن است نفر دوم حکومت شوند و در سر خیال همکاری با ناانقلابین دارند، رای داد. اشاره‌ای سرراست به آن تنها نامزدی که از تعامل با جهان می‌گوید.

مطالعه »
یادداشت
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

در دور دوم انتخابات، با رای ” نه” به جلیلی شرکت می‌کنیم!

حزب دمکراتیک مردم ایران: نه به جلیلی!

چرا به پزشکیان رأی می دهم!

باز هم انتخابات، باز هم دفاع از منافع ملی، هم استراتژی هم تاکتیک!

ترک تحریم می‌کنم، خطر جلیلی جدّی است!

اصلاح‌طلب اصول‌گرا، ادامه داره ماجرا