Welcome to نشریه کار | ارگان سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)   برای قرائت متن وسیله هوش مصنوعی کلیک کنید! Welcome to نشریه کار | ارگان سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)

چهارشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۳

چهارشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۳

اتحادیه‌های صنفی و جنبش‌های اجتماعی
اصولاً تشکل‌یافتن لازمه‌ی یک جامعه‌ی مدنی پیشرفته و قوی است. جامعه‌ی مدنی اساساً با تشکل‌یابی تعریف می‌شود. در ادبیات سیاسی، جامعه‌ی مدنی را به‌طور عام انجمن و متشکل‌شدن زندگی افراد...
۱۷ بهمن, ۱۴۰۳
نویسنده: آصف بیات
نویسنده: آصف بیات
مراسم بزرگ‌داشت پنجاه‌وچهارمین سالگرد جنبش فدایی!
روز جمعه ۱۹ بهمن ۱۴۰۳، به مناسبت پنجاه‌وچهارمین سالگرد بنیان‌گذاری جنبش فدایی، در نشستی در سامانۀ کلاب‌هاوس این روز تاریخی و نمادین جنبش فدایی را پاس می‌داریم و روند شکل‌گیری...
۱۷ بهمن, ۱۴۰۳
نویسنده: سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
نویسنده: سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
"انقلاب 57 بن بست ، يا استمرار انقلاب مشروطه"
...تجلیل ما از انقلاب57 در واقع تجلیل از تلاش آن بخش از نیروهای اجتماعی و سیاسی است که با هدف تکمیل مدرنیته و استقرار یک نظام دموکراتیک به پا خاستند...
۱۶ بهمن, ۱۴۰۳
نویسنده: سیاوش
نویسنده: سیاوش
سوگنامه سکوت
به کجا داریم می‌رویم؟ \ تا وقتی که دادگاه‌ها، دست‌های خون‌آلود را به نام پدر و برادر تبرئه کنند،\ تا وقتی که مرگِ یک زن، حلِ اختلاف خانوادگی نام بگیرد،\ تا وقتی که...
۱۶ بهمن, ۱۴۰۳
نویسنده: حمید آصفی
نویسنده: حمید آصفی
جنایتکاری در لباس وکالت
صدور پروانه وکالت به جنایتکاران، نقض آشکار مصوبه استقلال کانون و لکه ننگی بر پیشانی جامعه وکلاست. "این تنها یک نمایش شرم‌آور دیگر از فساد سیستماتیک در دستگاه قضایی  اسلامی...
۱۶ بهمن, ۱۴۰۳
نویسنده: مناف عماری
نویسنده: مناف عماری
خالده جرار: مبارزه، اسارت و ایستادگی در راه آزادی فلسطین
بخش عمده‌ای از فعالیت‌های خالده جرار به دفاع از زندانیان سیاسی فلسطینی و ترویج حقوق زنان اختصاص داشت. او در کنفرانس‌ها و رویدادهای بین‌المللی بسیاری شرکت کرده و صدای زندانیان...
۱۶ بهمن, ۱۴۰۳
نویسنده: گروه کار زنان سازمان فداییان خلق ایران ( اکثریت)
نویسنده: گروه کار زنان سازمان فداییان خلق ایران ( اکثریت)
با این همه آرزو....
نمی خواهم\ يا غرق در منجلابِ دنیا شوم\ وین شبِ طولانی که تمام شد\ انتظار منهم به آخر می رسد\ با این همه آرزو\ و دلتنگی\ نقاب از رُخسار می...
۱۶ بهمن, ۱۴۰۳
نویسنده: رحمان - ا
نویسنده: رحمان - ا

نحوهء نگرش به ملیت‌هاى ایران

همگان بايد خوب بدانند که مليت‌هاى ايران همگى خواهان در کنار هم بودن هستند و آنها در امکان‌هاى مختلف اين را به زبان‌هاى مختلف بيان کرده‌اند. آنها فقط خواهان تأمين حقوق خود در چهارچوب ايران هستند... اما حکومت‌هاى مستبد که مى‌خواهند همه امور را تنها از زاويه نگاه خود ببينند و تعيين‌کننده همه امورباشند، از اين هراس دارند که مليت‌هاى ايران مستقل از آنها در امور خود عمل کنند، چون آنها به آزادى و فرهنگ آزاد زيستن باور ندارند وهمانا استبداد است که شيرازهء عمل و تفکرشان را تشکيل مى‌دهد

ایران کشورى است با تنوع ملیت‌هاى گوناگون. این ملیت‌ها سال‌هاى سال است که در کنار همدیگر در کشور واحدى نام ایران زندگى کرده‌اند. همواره تنها فشارهاى حکومتى آنها را به هیجان و حرکت آزادیخواهى و حق‌طلبانه واداشته است. آنجا که زبان و فرهنگ آنها مورد هجوم وتحقیر و توهین قرار گرفته است و حقوق اقتصادى وسیاسى آنها پایمال گشته است، به اعتراض برخاسته‌اند. ملیت‌هاى ایران که سال‌ها در کنار هم بوده‌اند متاسفانه از حقوق موجود به‌طور برابر برخوردار نبوده‌اند. آنها نتوانسته‌اند از زبان مادرى و آزادى پوشاک و سخن گفتن و حق استفاده از پست‌هاى حکومتى و امکان‌هاى اقتصادى برابر برخوردار گردند. در روزگاران مختلف، حکام بر اساس مصالح خود این ملیت‌ها را شامل حال سرکوب خود قرار داده‌اند. انواع واقسام فشارهاى سیاسى و اقتصادى و فرهنگى به این ملیت‌ها وارد شده است.
یکى از حربه‌هاى جدید و قدیم حکام در برابر ملیت‌هاى مختلف مارک زدن به حق‌خواهى آنها بوده است و آن‌ها را تجزیه‌طلب خوانده‌اند، همان‌طور که مبارزان دگراندیش را خرابکار و. .. نامیده‌اند وبه این وسیله امکان سرکوب آنها را فراهم آورده‌اند. این حربه‌هاى تبلیغاتى تنها جنبه سرکوب داشته است. در صورتى‌که ملیت‌هاى ایران به کرات خواهان مذاکره و همواره خواستار صلح بوده‌اند ولی حاکمان به آنها حمله کرده‌اند.
یکى دیگر از حربه‌هاى حکومتیان پایین آوردن پرستیژ و ارزش‌هاى کمیتى و کیفیتى ملیت‌ها بوده است. آنها و فرهنگ آنها را تا حد امکان به پایین‌ترین سطح موجود کشیده‌اند تا حقوق آنها را راحت‌تر پایمال کنند. آنها اولا از به رسمیت شناختن آنها ابا داشته و زمانى که مجبور به پذیرش این ملیت‌ها شده‌اند، به آنها واژه‌هاى اقلیت، قومى داده‌اند. آنها از این واژه‌ها تنها درجهت کم نشان دادن این ملیت‌ها، ضعیف انگاشتن آنها استفاده کرده‌اند. آنها زمانى مشابه همین در موارد دیگر عمل کرده‌اند، نمونه‌اى در بالا آمد ونمونه دیگر اینکه مثلا در زندان‌هایشان منکر وجود زندانى سیاسى بوده‌اند. تشابه‌ها بسیار است. اما نکتهء مهمى که اینها مى‌خواهند از آن استفاده کنند، همانا پوشاندن این مهم است که در ایران ملیت‌هاى مختلفى وجود دارند. آنها حتى زمانى که به مناطق ملى هجوم سیاسى ونظامى مى‌برند، سعى مى‌کنند که به ملت آن‌طور توجیه کنند که به جنگ بیگانگان که مى‌خواهند کشور ایران را تجزیه کنند مى‌روند. آنها با این وسیله امکان بسیج فرهنگى، سیاسى، نظامى واقتصادى برعلیه این ملیت‌ها را فراهم مى‌آورند.
اما همگان باید خوب بدانند که ملیت‌هاى ایران همگى خواهان در کنار هم بودن هستند و آنها در امکان‌هاى مختلف این را به زبان‌هاى مختلف بیان کرده‌اند. آنها فقط خواهان تأمین حقوق خود در چهارچوب ایران هستند. آنها خواهان به رسمیت شناخته شدن خود هستند و برخوردارى ازحقوق خود. اما حکومت‌هاى مستبد که مى‌خواهند همه امور را تنها از زاویه نگاه خود ببینند و تعیین‌کننده همه امورباشند، از این هراس دارند که ملیت‌هاى ایران مستقل از آنها در امور خود عمل کنند، چون آنها به آزادى و فرهنگ آزاد زیستن باور ندارند وهمانا استبداد است که شیرازهء عمل و تفکرشان را تشکیل مى‌دهد. بر این اساس آنها در مقابل هرگونه حق‌خواهى ملیت‌ها به انواع و اقسام شگردها روى مى‌آورند تا از دادن حق آنها خوددارى کنند.
ملیت‌هاى ایران خود را تعریف نمى‌کنند، آنها تعریفى دارند که بسان بسیارى از واقعیت‌هاى جارى زندگى بشرى مستقل مى‌باشد و احتیاجى به بازتعریف ندارند. این ملیت‌ها در ایران وجود داشته‌اند و مى‌خواهند در ایران باشند، اما نه زیر سایه ظلم هیچ جبارى. آنها مى‌خواهند در موطن خود آزاد زندگى کنند و آزادى هم حق هر انسانى است. حکومت‌ها نمى‌توانند با علم کردن چندین دسته تندرو که عملا برعلیه منافع ملیت‌ها هستند، کل آن ملیت‌ها که همواره خواهان صلح ومسالمت و همزیستى هستند را نفى و یا کوچک کنند. شوینیست‌ها و تندروان در همهء ملیت‌ها وجود دارند، که وجود ملیت دیگر را نفى و یا آنها را ناچیز مى‌دانند. اما این شوینیست‌ها موقت و زودگذر هستند و نمى‌توانند راه صلح و حق‌خواهى ملیت‌ها را سد کنند. قدرت آنها محدود است، پس حکومت‌ها هم نمى‌توانند ازآنها براى سرکوب حق‌خواهى مسالمت‌جویانه ملیت‌ها استفاده بهینه بکنند. همانا این بخش اصلى ملیت‌ها هستند که سرانجام به حق خود که متشکل از زندگى انسانى و حقوق انسانى است، خواهند رسید.
جان کلام این که مبارزه ملیت‌ها در ایران به شکل سیاسى آن همواره تا زمانى که حق برابر ملیت‌هاى ایران فراهم نشود، ادامه خواهد داشت. انواع و اقسام مارک زدن‌ها و کوچک شماردن این ملیت‌ها هم کارآیى طولانى نخواهد داشت. اگر بر ملیتى ناروا حکم رانده شود، زمانى این ناروایى به ضد خود تبدیل خواهد شد. پس همانا بهترین راه همانا نگرش اصولى به ملیت‌ها و گردن نهادن به حقوق برابر آنها مى‌باشدو انرژى را نباید صرف به کاربردن واژه‌هایى برد که درواقعیت وجود ندارند. در ایران ملیت‌هاى گوناگون حى وحاضر وجود دارند، مگر اینکه آنها را محو کرد و اینهم به گواهى تاریخ امرى ناشدنى است و تنها راه همانا به رسمیت شناختن این ملیت‌ها و دادن حقوق آنها است تا بتوان به راحتى همگى در کشور ایران که کشور همهء ملیت‌هاى ایران است، زندگى را بگذرانند.

سه شنبه ۱۴ آذرماه ۱۳۸۵

تاریخ انتشار : ۱۴ آذر, ۱۳۸۵ ۵:۴۰ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

کارزار رفع حصرِ پیشگامان جنبش سبز، گامی مثبت و تقویت کنندۀ جامعۀ‌ مدنی

ما خوشحالیم که اراده‌ای مستحکم در داخل کشور شکل گرفته است که با برشمردن مشکلات معیشتی، سیاسی و اجتماعی، برخورداری از زندگی‌ای بهتر، حقوق اولیه و اعتراض را حق شهروندی مردم ایران دانسته و در اولین گام برای پایان دادن به ستم پانزده‌سالۀ حصر، با عزمی جدی به میدان آمده است

ادامه »
سرمقاله

عفریت شوم جنگ را متوقف کنیم! دست در دست هم ندای صلح سردهیم!

مردم ایران تنها به دنبال صلح و تعامل و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز با تمام کشورهای جهان‌اند. انتظار مردم ما در وهلۀ اول از جمهوری اسلامی است که پای ایران را به جنگی نابرابر و شوم نکشاند مردم ما و مردم جنگ‌زده و بحران زدۀ منطقه، به ویژه غزه و لبنان، از سازمان ملل متحد نیز انتظار دارند که همۀ توان و امکاناتش را برای متوقف کردن اسراییل در تداوم و تعمق جنگ و در اولین مرحله برقراری فوری آتش‌بس به کار گیرد.

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

نظام بدون عقب نشینی نمی تواند بماند!

جمهوری اسلامی تا کنون توانسته است که در عرصه ی داخلی با مهندسی انتخابات با ریاست جمهوری پزشکیان کنار بیاید،  ف ا ت ف را از بایگانی مجمع تشخیص مصلحت نظام برای بررسی در بیاورد و در سیاست خارجی مذاکره ی مستقیم با آمریکا را در دستور کار خود قرار دهد. تمام این اقدامات عقب نشینی از مواضع تا کنونی ج. ا. است، می ماند اینکه معلوم شود است که برای حصول توافق چقدر عقب نشینی و نرمش بیشتر صورت خواهد گرفت.

مطالعه »
یادداشت

نه به اعدام، نه به پایانی بی‌صدا و بی‌بازگشت!

همه ما که در بیرون این دیوارها زندگی می‌کنیم برای متوقف کردن این چرخه خشونت و نابرابری مسئولیت داریم و باید علیه آن اعتراض کنیم. سنگسار، اعدام یا هر مجازات غیرانسانی دیگر صرف نظر از نوع اتهام یا انگیزه و اعتقاد محکومان، چیزی جز نابودی و ظلم نیست و باید برای همیشه از دستگاه قضایی حذف شود.  نه به اعدام، نباید فقط شعاری باشد، بلکه باید به منشوری تبدیل شود که کرامت انسانی و حقوق برابر را برای همه، فارغ از جنسیت و جایگاه اجتماعی، به رسمیت بشناسد.

مطالعه »
بیانیه ها

کارزار رفع حصرِ پیشگامان جنبش سبز، گامی مثبت و تقویت کنندۀ جامعۀ‌ مدنی

ما خوشحالیم که اراده‌ای مستحکم در داخل کشور شکل گرفته است که با برشمردن مشکلات معیشتی، سیاسی و اجتماعی، برخورداری از زندگی‌ای بهتر، حقوق اولیه و اعتراض را حق شهروندی مردم ایران دانسته و در اولین گام برای پایان دادن به ستم پانزده‌سالۀ حصر، با عزمی جدی به میدان آمده است

مطالعه »
پيام ها

مراسم بزرگ‌داشت پنجاه‌وچهارمین سالگرد جنبش فدایی!

روز جمعه ۱۹ بهمن ۱۴۰۳، به مناسبت پنجاه‌وچهارمین سالگرد بنیان‌گذاری جنبش فدایی، در نشستی در سامانۀ کلاب‌هاوس این روز تاریخی و نمادین جنبش فدایی را پاس می‌داریم و روند شکل‌گیری و تکامل این جنبش را به بحث و بررسی می‌نشینیم

مطالعه »
برنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

اتحادیه‌های صنفی و جنبش‌های اجتماعی

مراسم بزرگ‌داشت پنجاه‌وچهارمین سالگرد جنبش فدایی!

“انقلاب ۵۷ بن بست ، یا استمرار انقلاب مشروطه”

سوگنامه سکوت

جنایتکاری در لباس وکالت

خالده جرار: مبارزه، اسارت و ایستادگی در راه آزادی فلسطین

برای قرائت متن وسیله هوش مصنوعی کلیک کنید!