چهارشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۷

چهارشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۷

بیانیه حزب مشروطه ایران(لیبرال دموکرات) درباره بی حرمتی به آرامگاه غلامحسین ساعدی
بی‌تردید تعرض و بی‌حرمتی به مزار هر انسانی عملی نکوهیده و زشت است و ما قاطعانه عمل نابخردانه فردی مجهول الهویه ولی ناقص عقل و احتمالا مزدور، در اهانت به...
۱۲ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: سردبير ماه
نویسنده: سردبير ماه
چگونه دفن یک ملت ممکن است؟
أردوغان هم مثل بقیه دیکتاتورها بعنوان یک جنایتکار در ذهنها باقی خواهد ماند. کُردهای سوریه و ترکیه با حق انتخاب و تعیین سرنوشت رویاهای خود را باز تعریف و بازتوليد...
۱۲ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: شمی صلواتی
نویسنده: شمی صلواتی
به بهانه تولد فروغ، بانوی شعر معاصر ایران!
فروغ در دنیایی به دنیا آمد که به او تعلق نداشت و به دلیل ناسازگاری با فرهنگ و هنجارهای رایج، از معیارهای خوشبختی متداول فاصله داشت و بیشتر عمر کوتاه...
۱۲ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: شهناز قراگزلو
نویسنده: شهناز قراگزلو
بیانیه  ۲۴۰ تن: يک گام مثبت...
اقدام اوباشانه این جماعت فقط اهانت به یک شخصیت ادبی و یک چهره فرهنگی نیست. این اقدام بازتاب یک نظام فکری و یک اندیشه سیاسی ارتجاعی و فاشیستی است که...
۱۱ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: سیاوش
نویسنده: سیاوش
آیا سوریه یک استثنا بود یا باید منتظر اتفاقات مشابه در سایر کشورهای خاورمیانه باشیم؟
شاید سقوط دیکتاتوری ۵۰ ساله رژیم اسد، آغازگر دور سوم از بهار عربی باشد، به‌ویژه اگر نتیجه خوبی حاصل شود. این موضوع می‌تواند در آن کشورهایی اتفاق بیفتد که خیزش‌های...
۱۱ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: آصف بیات
نویسنده: آصف بیات
چه بر سر زنان سوریه خواهد آمد؟
رؤیا‌پردازی‌های انقلابی تقریباً همیشه پشتِ درِ خانه‌ها متوقف می‌شود، و این باید ما را فوق‌العاده خشمگین کند. لولا ایتوربه، آنارشیست و مبارز اسپانیایی، در سال ۱۹۳۵ نوشت: «به نظر می‌رسد که...
۱۰ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: مونا طحاوی
نویسنده: مونا طحاوی
قمارباز
در آن سال‌های دور، بودن در پایتخت، برایم جذابیتی دو چندان داشت. هم فیلم و سینما بود و کوه و هم سرکشی مدام به کتابخانه اخوی‌ها... اخوی بزرگ، کتابخانه‌اش یک...
۱۰ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: پهلوان
نویسنده: پهلوان

نخستین جایزه نوبل برای شعر نو

شعر مدرن، زیباگرا یا اجتماعی؟

مهمترین شاگرد ژیمنس، گارسیا لورکای معروف می باشد. افکار روشنفکرانه ژیمنس زیر تاثیر والری و ییت هستند. او می گفت که شعر خالق واقعیات، و واقعیات خالق شعر است. شعر نو او تاثیر مهمی روی اشعار آلبرتی و لورکا بجا گذاشت. لورکا با اشاره به آثار بیشمار ژیمنس، به او لقب فرمانده کل قوا داده بود.

ژوان دامون ژیمنس، شاعره اسپانیایی، برنده جایزه نوبل ادبیات سال ۱۹۵۶ و نماینده مدرنیسم ادبی و شعر مطلق و معلم یک نسل از شاعران جوان کشورش، کوشید از پرداختن به تضادهای اجتماعی خودداری کند.

او می گفت که بجای زیبایی ظاهری، ساده گی مطلق شعر مهم است. شعر عریان او را شعر مدرن لخت نامیده اند . منقدین ادبی مینویسند اگر شعر لورکا در رابطه با واقعیات اجتماعی سروده شده است، شعر رامون ژیمنس حاوی استتیک صوری است. کمیته نوبل دلیل اعطای آن جایزه به وی را تفکرات عالی، جلا و پاکیزه گی هنری، در شعر اعلان نمود.

رامون ژیمنس در شسال ۱۸۸۱ در ایالت اندلس در جنوب اسپانیا بدنیا آمد و در سال ۱۹۵۸ در کشور اسپانیایی زبان پورترکو در آمریکای جنوبی در مهاجرت درگذشت. پدرش تاجر فروش شراب بود. او در جوانی به تحصیل حقوق در دانشگاه پرداخته بود. در سالهای کودکی، وی در مدرسه شبانه روزی احساس تنهایی و دوری از ولایت می نمود. بعدها او به دلیل افسرده گی، مدتی ساکن بیمارستان روانی شد. او غیر از شعر، مترجم و ناشر مجلات ادبی نیز بود. ژیمنس در جوانی دلخواهانه به آمریکای شمالی مهاجرت نمود و در آنجا با یک زن مترجم معروف ازدواج کرد. وچون در زمان اعطای جایزه نوبل، همسرش در بستر مرگ بود، او از رفتن به شهر اسلو خود داری کرد و نوشت که جایزه نوبل حق همسر او است که ۴۰ سال مشوق، پشتیبان و یار وی بوده است.

مهمترین اثر ژوان رامون ژیمنس رمان “من و الاغم پلاترو” است. از جمله دیگر آثار او ابدیت ها، ستاره و آسمان ، ماهیت عمیق، بمیر قلب ولی بخوان! سرودهای غمگین، یادداشتهای روزانه یک شاعر، اقلیت قدرتمند، اسپانیایی ها در سه جهان، آهنگ و قافیه در شعر، ناله های پاک، تنهایی خوش آیند، اشعار زیبا، و اشعار مثبت هستند. رمان “من و الاغم” بر اثر ترجمه های زیاد، کتاب درسی، خلقی و هنرمندانه ای در کشورهای اسپانیایی زبان شد. آثار بی شمار او غالبا کتاب شعر هستند، آنان مهمترین بخش زبان اسپانیایی می باشند. در آثار شاعر، غم و ماتم اندلسی مشاهده می گردد. در کتب درسی مدارس اسپانیا ، ۱۳۸ داستان از وی درج شده است.

ژیمنس یکی از مهمترین شاعران قرن ۲۰ و نماینده مدرن ادبیات اسپانیایی، زیر تاثیر شعر روبین داریو بود. مهمترین شاگرد ژیمنس، گارسیا لورکای معروف می باشد. افکار روشنفکرانه ژیمنس زیر تاثیر والری و ییت هستند. او می گفت که شعر، خالق واقعیات، و واقعیات خالق شعر است. شعر نو او تاثیر مهمی روی اشعار آلبرتی و لورکا بجا گذاشت. لورکا با اشاره به آثار بیشمار ژیمنس، به او لقب فرمانده کل قوا داده بود. ژیمنس تاثیر مهمی نیز روی گروه ادبی “نسل ۲۷ ” گذاشت. وی در شعر، رهبر و سازمانده مدرنیسم و مثالی عالی برای شعر کشورهای اسپانیایی زبان قاره آمریکای لاتین بود. کمیته نوبل با اعطای جایزه نوبل به ژیمنس، احترامی به اعدام و مرگ زودرس لورکا و ماخادو نیز نمود. پانته ایسم و خیالپردازی ژیمنس زیر تاثیر مطالعه آثار فلسفی اسپینوزا است . امروزه اشاره میشود زمانیکه ژیمنس آغاز به سرودن شعر نو نمود، ادبیات اسپانیایی زبان کشورهای آمریکای لاتین از شعر کلاسیک فاصله گرفته بود.

دراشعر رامون ژیمنس غیر از مناظر زیبای طبیعت اندلس، صدای غمگین و لطافت عارفانه نیز مشاهده می شود. وی در اسپانی، معروف به این است که با حداقل تعداد واژهها، تاثیری حداکثر در کیفیت شعری بجا می گذارد. منقدین چپ اشاره می کنند که رنج و احساس از خود بیگانگی او نشان از نارضایی خرده بورژوازی در جامعه کاپیتالیستی است. در شعر ژوان رامون ژیمنس گاهی روح تبدیل به شناخت عرفانی جهان مطلق می گردد. از جمله موضوعات مرحله سوم شعر او، خدا و ماهیت عمیق روان، و خلسه شاعرانه است.

تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند, ۱۳۸۸ ۹:۱۲ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

اهانت به مزار ساعدی حمله‌ای مستقیم به آزاد اندیشی و میراث فرهنگی ایران!

غلامحسین ساعدی نه فقط یک نویسنده، بلکه صدای رنج و امید مردم ایران بود. هرگونه بی‌احترامی به او یا دیگر چهره‌های فرهنگی، بی‌اعتنایی به میراثی است که هویت ما را شکل داده است. احترام به بزرگان هنر و ادبیات، وظیفه‌ای ملی و تاریخی است که پاسداشت فرهنگ و تاریخ ما را تضمین می‌کند.

ادامه »
سرمقاله

عفریت شوم جنگ را متوقف کنیم! دست در دست هم ندای صلح سردهیم!

مردم ایران تنها به دنبال صلح و تعامل و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز با تمام کشورهای جهان‌اند. انتظار مردم ما در وهلۀ اول از جمهوری اسلامی است که پای ایران را به جنگی نابرابر و شوم نکشاند مردم ما و مردم جنگ‌زده و بحران زدۀ منطقه، به ویژه غزه و لبنان، از سازمان ملل متحد نیز انتظار دارند که همۀ توان و امکاناتش را برای متوقف کردن اسراییل در تداوم و تعمق جنگ و در اولین مرحله برقراری فوری آتش‌بس به کار گیرد.

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

دادگاه لاهه حکم بازداشت نتانیاهو، نخست‌وزیر؛ و گالانت وزیردفاع سابق اسرائیل را صادر کرد

دادگاه (لاهه) دلایل کافی برای این باور دارد که نتانیاهو و گالانت «عمداً و آگاهانه مردم غیرنظامی در نوار غزه را از اقلام ضروری برای بقای خود از جمله غذا، آب، دارو و تجهیزات پزشکی و همچنین سوخت و برق محروم کرده‌اند».

مطالعه »
یادداشت

نه به اعدام، نه به پایانی بی‌صدا و بی‌بازگشت!

همه ما که در بیرون این دیوارها زندگی می‌کنیم برای متوقف کردن این چرخه خشونت و نابرابری مسئولیت داریم و باید علیه آن اعتراض کنیم. سنگسار، اعدام یا هر مجازات غیرانسانی دیگر صرف نظر از نوع اتهام یا انگیزه و اعتقاد محکومان، چیزی جز نابودی و ظلم نیست و باید برای همیشه از دستگاه قضایی حذف شود.  نه به اعدام، نباید فقط شعاری باشد، بلکه باید به منشوری تبدیل شود که کرامت انسانی و حقوق برابر را برای همه، فارغ از جنسیت و جایگاه اجتماعی، به رسمیت بشناسد.

مطالعه »
بیانیه ها

اهانت به مزار ساعدی حمله‌ای مستقیم به آزاد اندیشی و میراث فرهنگی ایران!

غلامحسین ساعدی نه فقط یک نویسنده، بلکه صدای رنج و امید مردم ایران بود. هرگونه بی‌احترامی به او یا دیگر چهره‌های فرهنگی، بی‌اعتنایی به میراثی است که هویت ما را شکل داده است. احترام به بزرگان هنر و ادبیات، وظیفه‌ای ملی و تاریخی است که پاسداشت فرهنگ و تاریخ ما را تضمین می‌کند.

مطالعه »
پيام ها

پیام گروه کار روابط عمومی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) به مناسبت برگزاری دهمین کنگرهٔ سراسری حزب اتحاد ملت ایران اسلامی!

سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) تلاش‌های مؤثرحزب اتحاد ملت ایران اسلامی در جبههٔ اصلاحات برای ایجاد تغییر در اوضاع اسفناک کشور را ارزشمند می‌داند. حضور پررنگ زنان در شورای مرکزی حزب شما، گامی شایسته در راستای تقویت نقش زنان در عرصهٔ سیاسی کشور است.

مطالعه »
برنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

بیانیه حزب مشروطه ایران(لیبرال دموکرات) درباره بی حرمتی به آرامگاه غلامحسین ساعدی

چگونه دفن یک ملت ممکن است؟

به بهانه تولد فروغ، بانوی شعر معاصر ایران!

بیانیه  ۲۴۰ تن: یک گام مثبت…

آیا سوریه یک استثنا بود یا باید منتظر اتفاقات مشابه در سایر کشورهای خاورمیانه باشیم؟

چه بر سر زنان سوریه خواهد آمد؟