یکشنبه ۱۶ دی ۱۴۰۳ - ۰۳:۳۱

یکشنبه ۱۶ دی ۱۴۰۳ - ۰۳:۳۱

گزارش سخنان سیدمحمد خاتمی در کنگره حزب اتحاد ملت ایران اسلامی
امروز بیش از هر زمان جامعه ما نیاز به گفت‌وگو دارد؛ o گفت‌وگوی میان خودمان، o گفت‌وگو با دیگرانی که در عرصه هستند، o گفت‌وگو با جهان، o گفت‌وگو با...
۱۵ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: هم‌میهن
نویسنده: هم‌میهن
سخنرانی آذر منصوری دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی در دهمین کنگره حزب – ۵ دیماه 1403
• درسال ۹۶ حاکمیت یکدست با توهم حل مشکلات کشور شکل گرفت • آنچه ما اصلاح طلبان تحت عنوان راهبرد انتخاباتی خود در انتخابات ۱۴۰۳ اعلام کردیم، تلاش بر تحقق...
۱۵ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: آذر منصوری
نویسنده: آذر منصوری
مسائلِ بزرگِ جهانِ هستی: آیندهٔ کیهانِ در حالِ گسترش
کیهان از زمانِ مِهبانگ مدام در حال گسترش است. آیا این روند هم‌چنان ادامه خواهد داشت؟ در این‌صورت آیا زمانی خواهد رسید که بخشِ عمدهٔ کیهان برای همیشه غیرقابل مشاهده...
۱۵ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: دکتر حسن بلوری
نویسنده: دکتر حسن بلوری
2025 سال بازیافت دموکراسی لیبرال نخواهد بود!
سال گذشته سال انتخابات بود. بیش از یک میلیارد بزرگسال در سال ۲۰۲۴ از جمله در ایالات متحده، هند، برزیل، بریتانیا و ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا به پای صندوق...
۱۴ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: آلن فراشون
نویسنده: آلن فراشون
مهم‌ترین چالش‌های سیاست خارجی در سال جدید میلادی از نگاه کارشناسان ایرانی...
سال 2025 امروز در شرایطی آغاز شده است که موضوعات مهم و پیچیده‌ای در حوزه سیاست خارجی پیش روی ایران قرار دارد. پرونده‌های حل نشده قبلی در کنار مسائل جدید...
۱۴ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: رضا عدالتی‌پور
نویسنده: رضا عدالتی‌پور
زندانی در تهران: گزارشی استثنایی از زندان های ایران...
پویایی درونی دیکتاتوری ها به دلیل ماهیت شدیدا سرکوبگر چنین رژیم هایی اغلب در سیستم های زندان آنها آشکار می شود. به همین دلیل است که ژانر خاطرات زندان برای...
۱۴ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: ژان پیر فیلیو
نویسنده: ژان پیر فیلیو
بازگشت پروژه خاورمیانه بزرگ
سخنان الکساندر دوگین، استراتژیست روس، در باره تحولات خاور میانه پس از سرنگونی حکومت بشار اسد در سوریه.
۱۴ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: الکساندر دوگین
نویسنده: الکساندر دوگین

نگاهی به کارکرد احزاب شکل گرفته در راستای جنبش ملی آذربایجان

فلسفه و ماهیت وجودی جنبش(حرکت) ملی آذربایجان هم در همین راستای ایجاد عدالت سرزمینی و احقاق حقوق ملیتها ی غیر فارس ساکن در ایران امروز بنیان گذاری شده است. روشهای پی گیری مطالبات حقوق ملیتهای غیر فارس و به خصوص آذربایجان از زمان استقرار حاکمیت پهلوی تا به امروز متفاوت با فراز و نشیبهایی همراه بوده است.

پدیده دولت  – ملت سازی مدرن در اوایل قرن بیستم در اروپا  و به تقلید از آن در جوامع شرقی به خصوص در خاور میانه , پیامدهای نه چندان رضایت بخش در جوامع و کشورهای  گوناگون  در پی داشت . در جوامعی که پروسه مدرنیزاسیون با روند طبیعی پیشرفت جامعه همگن و هماهنگ بود بحرانها و مشکلات خود را با روشهای دموکراتیک پیگیری نموده و در جهت بهبود آن قدم گذاشته اند . اما جوامعی که توسعه یاقته نبوده و با روشهای آمرانه سیر تجدد را طی نموده ,بحرانها و مشکلات آن با گذشت زمان  نه تنها حل نشده بلکه بحرانهای مضاعفی را بر جوامع مذکور تحمیل نموده است.

 پروژه تجدد(مدرنیزاسیون) آمرانه حکومت پهلوی به تقلید از دولت – ملت سازی اروپاییان با در نظر نگرفتن عوامل و مولفه های بومی و منطقه ای بحران ملیت های ساکن در  ایران را به وجود آورد و این بحران با گذشت  قریب به نه دهه از این پروژه (تجدد آمرانه) نه تنها حل نشده بلکه به مسیرهای  بی بازگشت هم قدم میگذارد. از روزی که حاکمیت قاجار با کودتای رضا خان منحل گردید  و حکومت پهلوی  نام ملت خود را ایران  و زبان آن را فارسی  بر ممالک محروسه قاجار بنیان نهاد  و تحمیل نمود , ملیتها و قومیتهای  غیر فارس در ایران مبارزات خود را برای احقاق حقوق ملی و قومی خود  با روشهای متفاوت تا به امروز ادامه داده اند و هر جا که حاکمیت  , فضای باز سیاسی را  بر خلاف میل خود (با فشار های داخلی و خارجی) ایجاد نموده , تشکلها و جنبش هایی در جهت ایجاد عدالت سرزمینی بنیانگذاری شده است ولی این جنبشها چقدر بر مقصود خود نائل گشته است بحثی است که در این مجال به آن نگاهی خواهم انداخت.

 

فلسفه و ماهیت وجودی جنبش(حرکت) ملی آذربایجان هم در همین راستای ایجاد عدالت سرزمینی و احقاق حقوق ملیتها ی غیر فارس ساکن در ایران امروز  بنیان گذاری شده است. روشهای پی گیری مطالبات حقوق ملیتهای غیر فارس و به خصوص آذربایجان از زمان استقرار حاکمیت پهلوی تا به امروز  متفاوت با فراز و نشیبهایی  همراه بوده است.

من در اینجا بیشتر حوادث شکل گرفته در آذربایجان  را مورد بحث بررسی قرار میدهم.

قایم شیخ محمد خیابانی به صورت تسعه نیافته و ابتدایی  در فضای واکنشی به وجود آمد بالطبع نقصانهای زیادی را با خود به همراه داشت اما بعد از این واقعه با سست شدن پایه های دیکتاتوری رضا خانی و شرایط جهانی حاکم بر منطقه (جنگ جهانی دوم) آذربایجان با جنبشی یکدست و حرفه ای با رهبری رهبران پخته در روزگار و جو سیاسی آن زمان  مانند مرحوم پیشه وری و دوستانش بنیان حکومتی ملی را در آذربایجان بنا نهادند و احزاب و تشکلاتها و  سندیکاها و نهادهای اجتماعی را  شکل داده و مرحله گذار به دموکراسی با جامعه توسعه نیافته آن زمان آذربایجان شروع و تمرین کردند. احزاب شکل گرفته در حکومت ملی آذربایجان به صورت حرفه ای شروع به فعالیت نمودند و بنیان احزاب مدرن را در آن روزگار بنا نهادند .

بحث من شکل گیری احزاب و فعالیت آنها در زمان و مکان مناسب با تاسی از احزاب آن دوره حکومت ملی آذبایجان است. با این مدخل مسئله احزاب شکل گرفته در جریان مبارزاتی را مورد بحث  و بررسی قرار میدهم.

بحثهای تئوریک در مورد احزاب با  تلاش متخصصین و عالمان و نظریه پردازان حوزه جامعه شناسی و سیاسی درتاریخ معاصر(جهانی و منطقه ای) مبسوط ارائه گردیده است من فقط تتیروار بر آنها که اتفاق نظر هست اشاره کرده و به کارکرد احزاب شکل گرفته در جنبش آذربایجان نگاهی خواهم انداخت.

چنانکه میدانیم حزب  و کارهای تشکیلاتی مدرن , فرزندان دموکراسیست . پدیده ای مدرن در جوامع پیشرفته و توسعه یافته  که به واسطه آن حلقه اتصال توده مردم به قدرت در حاکمیت است . پیش زمینه های رشد و اعتلای احزاب , بودن نهاد های قوی  و مستقل از حاکمیت است که در فضای باز سیاسی و در دوران تثبیت حاکمیت جامعه برخوردار از دموکراسی شروع به فعالیت نموده و با برنامه خاص و مخاطب خاص میتوانند پایه های دموکراسی را درجامعه خود پایه ریزی نموده و اعمال اراده بر نحوه اداره جامعه را ممکن نمایند . در جوامع عقب افتاده و توسعه نیافته  حاکمان آن که قدم به دموکراسی میگذارند و در حال گذار میباشد به جهت کسب مشروعیت خود از جامعه ,  احزاب فراگیری را بنیان نهاده و بدیلی برای احزاب در جوامع دموکرات به جامعه ارائه داده و به زعم خود مسئله اراده اکثریت جامعه بر سرنوشت خویش را حل می نمایند.  ولی متاسفانه چنین احزابی تجربه های تلخ و بی بازگشتی داشته اند در ایران معاصر حزب رستاخیز نمونه ای بر این مثال هست و در دیگر جوامع که حاکمیت به صورت دیکتاتوری اداره میشود وضع بر هیمن منوال است.

حال شرایط احزاب و نحوه فعالیت آنها  در زمان و مکان های مختلف مد نظر میباشد. حزب  تقریبا بر  اصول چهار گانه(اتفاق نظر نظریه پردازان این حوزه) استوار است که نبود یکی از این عناصر اربعه موجودیت و ماهیت و نحوه فعالیت آن را به خطر میاندازد. نخست حزب باید در پی کسب قدرت باشد ثانیا به یک محدوده مکانی وابسته نباشد به تعبیری سراسری باشد به صورت کلوب یا باشگاهی سیاسی نباشد. ثالثا سازمان و تشکیلات حزب از عمر بانیان و موسسان آن بیشتر بوده و فراتر از آن برود به تعبیری وابسته به یک فرد نباشد مستقل از افراد به حیات خود ادامه دهد. رابعا برای کسب قدرت ,  وابسته و متکی به آرای عمومی باشد با رای و نظر مردم موجودیت  و قدرت خود را تعریف نماید.   چهار رکن اساسی فوق شاکله یک حزب مدرن را تشکیل میدهد . احزاب در در دوران تثبیت دموکراسی و فضای باز سیاسی محک خورده و میتوانند برنامه ها و اهداف خود را پیگیری نمایند جامعه ای که بسته است و تصلب حاکمیت و قدرت قابلیت انعطاف ندارد سخن گفتن از احزاب و نهادهای مدنی مستقل به شوخی شبیه است فعالیت به واسطه آنها کاریست  پر هزینه و کم بازده . بستر سازی و ایجاد زمینه در جامعه که بر تشکلها و احزاب مستقل از حاکمیت استوار است خودنمایی احزاب و تشکلها متصور است.  در شرایط استبدادی و تصلب حاکمیتی فعالان  مستقل از حاکمیت در حوزه سیاسی به صورت ائتلافی و جبهه ای وارد کارزار انتخاباتی و  کسب قدرت میشوند و بعد از کسب قدرت و تثبیت موقعیت و راه بدون بازگشت به ماقبل دموکراسی هر تشکل  و حزبی بر اساس دیدگاه و راه کار خود را برای اداره جامعه ارائه نموده و خود را به صورت شفاف  مورد قضاوت مردم قرار داده و شروع به رای گیری و جلب افکار عمومی میگردند. نکته باریکی که در احزاب باید به آن توجه داشت حزبهای جوامع دموکرات , طبقه و یا گروه های خاصی را مخاطب خود قرار داده و برای آن برنامه ریزی مینمایند  و از ارائه برنامه ها و راهکارهای آرمانگرایانه دوری گزیده  و بر اساس تقاضای جامعه کالای خود (که همان برنامه های قابل دسترس و کوتاه مدت زمان مکانی) را ارائه مینمایند نه اینکه مثل احزاب فراگیر حکوتهای استبدادی و توتالیتر کلیه اقشار  و طبقات جامعه را مخاطب خود قرار داده و شروع به ایجاد آرمانشهر ذهنی خود میپردازند. اما تاریخ یکصد ساله اخیر هیچ نتیجه ای از احزاب فراگیر نگرفته که  هیچ  , هزینه های گزاف , بحرانها و آسیب های جدی  جبران ناپذیر را بر گرده افراد جامعه هم تحمیل نموده است.

در دوران استبدادی و تصلب حاکمیتی سخن گفتن از حزب  و حزب گرایی و کارهای حزبی کاری است سخت طاقت فرسا و کم بازده .  چون شرایط چهار گانه  و موقعیتهای اشاره شده در بالا برای احزاب مهیا نیست و بیشتر احزاب به باشگاههای  سیاسی و محفلی  تقلیل داده میشوند.  بنابراین در چنین شرایطی و با کسب تجربه از جنبش ها و مبارزات دیگر جوامع حضور جبهه ای و ائتلافی و کار تشکیلاتی بازده بیشتری داشته و هزینه های مضاعف بر جامعه هم تحمیل نمی نماید. نکته دیگر اینکه  احزاب یکی از راههای کار تشکیلاتی و کار سازمان دهی شده است و همه آن نیست. دیگر اینکه احزاب شکل گرفته در دوران مبارزه اتحاد جنبش ملی آذربایجان را به سمت موازی کاری و واگرایی سوق میدهد و این نکته باریک بر رهبران و کادرهای ارشد احزاب شکل گرفته در جنبش ملی آذربایجان است که خود را نه ناجی کل ملت آذربایجان که نهادی در داخل جنبش ملی آذربایجان تعریف نموده و به صورت جبهه ای با سایر تشکیلات  , نهادها و انجمن ها  و شبکه ها و افراد مستقل همکاری جدی  نموده و در مقابل رقیبان و متخاصمان جنبش ملی آذربایجان  مواضع نزدیکی داشته وبا  اتخاذ تدابیر همگرا گننده و اتحادگرا  و با حفظ استقلال و موقعیت گروهی  از کارها و برنامه ها و تاکتیکهای  حزب گرایانه بپرهیزند و هر گروه یا تشکیلات ابتکار عملی یا پیشنهادی را بر جنبش ارائه نمود از آن پشتیبانی نموده و کل منافع جنبش را نه موقعیت و منافع حزبی یاشخصی خود را در نظر بگیرند. دو مورد در باره کارهای جبهه ای در رزومه جنبش ملی آذربایجان هست یکی قیام تاریخی خرداد سال ۲۰۰۶ و دیگری اعتراض عمومی به خشک شدن دریاچه ارومیه در سال گذشته بود این دو حادثه لزوم کار تشکیلاتی به صورت جبهه ای و ائتلافی  جنبش ملی آذربایجان  را بیش از پیش آشکارکرد. در اولی نمره ضعیف گرفت ولی در دومی میتوان کارکرد تشکیلات و شبکه های اجتماعی را  متوسط ارزیابی کرد.    خوشبختانه با پیشرفت تکنولوژی و به خصوص اینترنت  , فضا برای کارهای شبکه ای و جبهه ای  (به خصوص برای فعالان  در داخل )مهیاست . گسترش روز افزون شبکه های احتماعی  در فضای مجازی  ,کار را برای فعالیتهای شبکه ای  در دنیای واقعی  هموارتر میکند. کارکرد آنها در بازیهای تراختور به وضوح قابل مشاهده ست  به تعبیری در فضای مجازی شعارها و هماهنگی ها شکل گرفته و در ورزشگاه سهند تبریز  ودیگر استادیومهای داخل کشور و حتی داخل شهرها جامه عمل میپوشند. وبقیه شبکه های اجتماعی مانند اردوهای دانشجویی و غیر دانشجویی , نمایشگاهای منتسب به آذربایجان , اعیاد و مناسبتهای ملی آذربایجان , استادیومهای ورزشی , مراسمهای شادی و عزا و….. که بستری مهم برای فعالیتهای شبکه ای و جبهه ای فارغ از حزب و تشکیلات و گروه و انجمن و مستقل و شخصی است  .

اشاره به نکته ای تاریخی و موزیانه از طرف مرکزگرایان خالی از لطف نیست . مرکز گرایان و معتقدان به روش حکومت دولت واحد و ملت واحد و سیستم دموکراسی اکثریت – اقلیت ,  به بهانه اینکه مطالبات ملیتهای غیر فارس در ایران به صورت تقاضای اکثریت جامعه غیر فارس نبوده و در سطح نخبگان و با اعمال نظر بیگانگان بوده است فلذا عرضه این تقاضا در آن شرایط مقدور نبود اما در شرایط کنونی ملت آذربایجان و دیگر ملیتها و قومیتهای غیر فارس ,  تقاضای عدالت سرزمینی خود  و حق تعیین سرنوشت خود  را از لایه های زیرین جامعه تا نخبگان و اندیشمندان مطالبه مینماید و بهانه مرکز گرایان دیگر کارکرد خود را از دست داده  و حنایشان رنگ باخته است و بر حاکمیت(جمهوری اسلامی) فعلیست که چگونه عرضه  این تقاضارا ارائه و مدیریت نماید در صورت عدم مدیریت و انکار تقاضا ,  راههای بی بازگشتی در پیش روی سرزمین فعلی ایران میگذارد .

درنتیجه و کوتاه سخن اینکه   , وظیفه فعالان جنبش(حرکت) ملی آذربایجان  , چه احزاب و چه تشکیلات و چه مستقل   ,  با  حفظ  دیدگاهای مختلف اعم از چپ ترین و راست ترین و سنتی ترین و مذهبی ترین  و …….بسی سخت تر و مسئولانه تر است که با اتخاذ مواضع  جبهه ای  و شبکه ای (نه شخصی و حزبی)مبارازات و مطالبات ملی انسانی و مدنی  ملت آذربایجان را پیگیری نموده و از هیچ کوششی در هر سطحی  غافل نبوده و مجددانه در این راه قدم بردارند.

 به امید احقاق حقوق ملیتها و قومیتهای  غیر فارس ساکن در ایران به خصوص ملت آذربایجان در فردایی بهتر برای نسلهای آتی.

 

تاریخ انتشار : ۳۰ مهر, ۱۳۹۱ ۸:۵۵ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

اهانت به مزار ساعدی حمله‌ای مستقیم به آزاد اندیشی و میراث فرهنگی ایران!

غلامحسین ساعدی نه فقط یک نویسنده، بلکه صدای رنج و امید مردم ایران بود. هرگونه بی‌احترامی به او یا دیگر چهره‌های فرهنگی، بی‌اعتنایی به میراثی است که هویت ما را شکل داده است. احترام به بزرگان هنر و ادبیات، وظیفه‌ای ملی و تاریخی است که پاسداشت فرهنگ و تاریخ ما را تضمین می‌کند.

ادامه »
سرمقاله

عفریت شوم جنگ را متوقف کنیم! دست در دست هم ندای صلح سردهیم!

مردم ایران تنها به دنبال صلح و تعامل و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز با تمام کشورهای جهان‌اند. انتظار مردم ما در وهلۀ اول از جمهوری اسلامی است که پای ایران را به جنگی نابرابر و شوم نکشاند مردم ما و مردم جنگ‌زده و بحران زدۀ منطقه، به ویژه غزه و لبنان، از سازمان ملل متحد نیز انتظار دارند که همۀ توان و امکاناتش را برای متوقف کردن اسراییل در تداوم و تعمق جنگ و در اولین مرحله برقراری فوری آتش‌بس به کار گیرد.

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

دادگاه لاهه حکم بازداشت نتانیاهو، نخست‌وزیر؛ و گالانت وزیردفاع سابق اسرائیل را صادر کرد

دادگاه (لاهه) دلایل کافی برای این باور دارد که نتانیاهو و گالانت «عمداً و آگاهانه مردم غیرنظامی در نوار غزه را از اقلام ضروری برای بقای خود از جمله غذا، آب، دارو و تجهیزات پزشکی و همچنین سوخت و برق محروم کرده‌اند».

مطالعه »
یادداشت

نه به اعدام، نه به پایانی بی‌صدا و بی‌بازگشت!

همه ما که در بیرون این دیوارها زندگی می‌کنیم برای متوقف کردن این چرخه خشونت و نابرابری مسئولیت داریم و باید علیه آن اعتراض کنیم. سنگسار، اعدام یا هر مجازات غیرانسانی دیگر صرف نظر از نوع اتهام یا انگیزه و اعتقاد محکومان، چیزی جز نابودی و ظلم نیست و باید برای همیشه از دستگاه قضایی حذف شود.  نه به اعدام، نباید فقط شعاری باشد، بلکه باید به منشوری تبدیل شود که کرامت انسانی و حقوق برابر را برای همه، فارغ از جنسیت و جایگاه اجتماعی، به رسمیت بشناسد.

مطالعه »
بیانیه ها

اهانت به مزار ساعدی حمله‌ای مستقیم به آزاد اندیشی و میراث فرهنگی ایران!

غلامحسین ساعدی نه فقط یک نویسنده، بلکه صدای رنج و امید مردم ایران بود. هرگونه بی‌احترامی به او یا دیگر چهره‌های فرهنگی، بی‌اعتنایی به میراثی است که هویت ما را شکل داده است. احترام به بزرگان هنر و ادبیات، وظیفه‌ای ملی و تاریخی است که پاسداشت فرهنگ و تاریخ ما را تضمین می‌کند.

مطالعه »
پيام ها

پیام گروه کار روابط عمومی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) به مناسبت برگزاری دهمین کنگرهٔ سراسری حزب اتحاد ملت ایران اسلامی!

سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) تلاش‌های مؤثرحزب اتحاد ملت ایران اسلامی در جبههٔ اصلاحات برای ایجاد تغییر در اوضاع اسفناک کشور را ارزشمند می‌داند. حضور پررنگ زنان در شورای مرکزی حزب شما، گامی شایسته در راستای تقویت نقش زنان در عرصهٔ سیاسی کشور است.

مطالعه »
برنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

گزارش سخنان سیدمحمد خاتمی در کنگره حزب اتحاد ملت ایران اسلامی

سخنرانی آذر منصوری دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی در دهمین کنگره حزب – ۵ دیماه ۱۴۰۳

مسائلِ بزرگِ جهانِ هستی: آیندهٔ کیهانِ در حالِ گسترش

۲۰۲۵ سال بازیافت دموکراسی لیبرال نخواهد بود!

مهم‌ترین چالش‌های سیاست خارجی در سال جدید میلادی از نگاه کارشناسان ایرانی…

زندانی در تهران: گزارشی استثنایی از زندان های ایران…