سه شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۵:۳۹

سه شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۵:۳۹

آن‌ها نمی‌توانند همهٔ ما را بکشند و ما نمی‌توانیم همهٔ آن‌ها را بکشیم...
نتانیاهو کاخ سفید را نادیده می‌گیرد، زیرا انجام این کار هیچ هزینه‌ای ندارد. در سال ۱۹۸۲ رونالد ریگان، مناخیم بگین، نخست‌وزیر اسرائیل را پس و کشتار فسطینیان در پی تهاجم...
۱ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: نیکلاس کریستوف - برگردان: گودرز اقتداری
نویسنده: نیکلاس کریستوف - برگردان: گودرز اقتداری
غم دیگر
شنیدستم غمم را میخوری، این هم غم دیگر، دلت بر ماتمم می‌سوزد، این هم ماتم دیگر
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
پایان تلخ یک ریاست جمهوری
بایدن می‌داند که باید برود، اما این بدان معنا نیست که از این موضوع خوشحال است. ننسی پلوسی کسی بود که با هوش و ذکاوت سیاسی به رئیس‌جمهور گفت که...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
کاش میشد
کاش میشد چهره ها رنگ پریشانی نداشت، برق تیز خنجر و کینه نداشت. مثل دریا بود شفاف و زلال، مثل ابریشم نرم لطیف
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کاوه داد
نویسنده: کاوه داد
نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور
ایجاد، تقویت و توسعه و حفظ نهادهای مدنی و تشکل‌های صنفی و سیاسی باید در کانون برنامه های افراد، شخصیت ها و احزاب و سازمان ها قرار داشته باشد، چه...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴
بر اساس بیانیۀ دادگاه بین‌المللی دادگستری، سیاست‌های شهرک‌سازی و بهره‌برداری اسرائیل از منابع طبیعی در سرزمین‌های فلسطینی نقض قوانین بین‌المللی است. دادگاه، گسترش قوانین اسرائیل به کرانۀ باختری و بیت‌المقدس...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: محسن نجات حسینی
نویسنده: محسن نجات حسینی
سیاست‌گریزی زنان یا سیاستِ گریزِ دولت از زنان
قوانین نابرابر، عدم حمایت‌های لازم و محیط‌های مردسالارانه، زنان را از مشارکت فعال در سیاست بازمی‌دارد. حضور کم‌رنگ زنان در سیاست به معنای نبود صدای نیمی از جمعیت در تصمیم‌گیری‌های...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: زری
نویسنده: زری

هدف تیر تحریمها پیکر حاکمیت جمهوری اسلامی است یا مردم ایران؟

مردم ایران تنها زمینه بروز فرهنگی – تاریخی بیگانه ستیزی مدل آمریکا ستیزی را فراهم می کند. رفتاری که سود نهایی آن به جیب اقتدارگرایان می رود و بازنده آن جنبش دموکراتیک مسالمت جویانه مردم ایران خواهد بود تا در عمل سیاسی در رابطه با تغییر رویکرد و رفتار رژیم فراموش شود.

 روز به روز آثار زیانبار تحریمهای غرب را در سیمای جامعه ایران می توان دید. تحریمها در زمینه گوناگون از جمله دارویی (داروهای سرطان و دیگر اقلام دارویی بیماریهای خاص) قابل مشاهده است. از تعطیل کارگاه های کوچک و کاهش تولید کارخانه های متوسط و بزرگ دولتی تا ایجاد آشفتگی در بازار اقتصاد ایران و … از دیگر مظاهر سیاستهای تحریم اند. آنچه که باید دنبال کرد آن است که چرا با وجود تمامی نمودهای تحریمها، کوچکترین انعطافی در رویکرد رژیم جمهوری اسلامی احساس نمیشود تا نشان از عقب نشینی آنها را ثابت کند. تا امروزغرب همچنان بر طبل تحریمها می کوبد ورژیم ایران رجز خوانی همیشگی را دنبال می کند. در سویه دیگر مردم تحت فشار مضاعف قرار دارند. مردم ایران هر بامداد که از ساحل زندگی، دیده بر امواج دریای قدرت می دوزند، منتظرند تا از دور موجی را ببینند که یا نشانه سیاست تحریمی غرب است و یا مدیریت اقتصادی رژیم ایران. گرچه سالیان بسیاری است که تورم و گرانی چون بختگی بر زندگی زحمتکشان و اقشار متوسط سنگینی می کرد. اما آثار تحریمهای غرب و آمریکا آن را تشدید کرده است. متاسفانه مدتی است بر خلاف تمامی تبلیغات بشر دوستانه سرمایه داری، دامنه تحریمها به عدم فروش مواد اولیه دارویی و غذایی و همچنین قطعات و لوازم اساسی هواپیماهای مسافربری کشانیده شده است. آشفتگی در بازار اقتصادی ارز باعث تعطیلی یا کاهش تولیدی موسسات و نهادهای اقتصادی گردیده و سبب تعدیل نیروی کار و اخراج تعداد زیادی از کارگران و کارمندان شده است. تا کنون زحمتکشان و اقشار پایین و به میزانی طبقه متوسط از گرانی روز افزون و تورم رو به تزاید رنج می بردند، لیکن تحریمها و سوء مدیریت رژیم و بویژه تیم اقتصادی اش باعث گردیده تا تعدادی از سرمایه داران کوچک را در کنار صدمه دیدگان از سیاست ضد بشری تحریمها قرار داد. اکنون اکثریت مردم ایران با دشواریهای بسیاری روبرو هستند. با وجود مصائب تلخ سیاستهای تحریمها، برخلاف پازل طراحی شده آمریکا مردم ایران تحرکی چشم گیری مبنی بر اعتراض علیه حکومت اسلامی انجام نداده اند.

آشکار است که سیاست تحریمها بر خلاف حقوق بشری امریکا علیه رژیم ایران با هدف مجموعه ای از تورم، افزایش گرانیها کالاهای اساسی مردم ایرا طراحی شد. طرحی که در نهایت تسلیم رژیم ایران در برابر غرب و آمریکا را در خود دارد. طرح تحریمها را می توان سیاستی قلمداد کرد که خواهان برانگیختن اعتراضات مردمی و ارتقاء سطح آن علیه اقتدارگرایان جمهوری اسلامی است. آیا در واقعیت جاری ایران چنین چیزی دیده می شود؟ آیا سیر رویدادها به جایی رسیده است که تصور کنیم، شرایطی در شرف تکوین است. شرایطی که پیش بینی آینده آن یعنی اهداف آمریکا را تامین خواهد کرد ؟ اما فضای جامعه ایران کنونی گویای آن است که امیدواری غرب آز آن دشوار می نماید. طراحان سیاست تحریمها چه هوشمندانه ویا لاغیر. . . هدف از ارائه سیاست مزبور را برای تضعیف حاکمیت ایران و نهایتا تسلیم به خواسته های جامعه بین المللی بیان می کنند. ما نیز سیر جدال دو حاکمیت را نظاره می کنیم اما هرگز گمان نمیرفت، که سطح تحریمها، به تحریم ضد حقوق بشری بار دیگر بکار گرفته شود. تحریم داروهای اساسی و اقلام مورد نیاز تولید کنندگان مواد غذایی و کشاورزی نشان می دهد که نئولیبرالیسم جنگ افروز در برابر اعمال هژمونی نه از جنگ هراسی دارد ونه از تکرار سیاست تحریم مواد غذایی مردم ایران باکی دارد. تحریمهای مشابه ایران با اندکی تفاوت شیب قبلا در مورد عراق و رژیم صدام حسین اجرایی شد. تحریمی که فاجعه انسانی به بار آورد و زندگی جهنمی را بر مردم عراق تحمیل کرد. با این وجود نتوانست کمترین خدشه ای بر ارکان قدرت ضد مردمی صدام حسین وارد آورد.

 این بار نوبت ایران است تا زندگی جهنمی ناشی از تحریم خلاف بشری آمریکا را آزمایش کند. مردم شریف ایران از تمامی طبقات و اقشار آن بجز اندکی تماما در میان دو فشار آمریکا و حکومتگران اسلامی قرار گرفته اند و سالیان درازی است که از ناحیه بی تدبیری تیم اقتصادی رژیم ایران متحمل ضرر و زیان شده اند. اما تحریمها که آغاز شد سوء مدیریت اقتصادی دولت ایران بویژه سرکردانی بازار ارز و سکه، گستره گرانی سرسام آور، تورم روز افزون و بیکاری را گسترش داد. در حال حاضر مردم میهن مان درگیر آثار فشارهای بین المللی بی وقفه غرب و تحریمهای ضد حقوق بشری آمریکا شده اند. گرچه مردم در گرداب تورم و گرانی غوطه ور می باشند. نگرانیهایی در ذهن شکل می گیرد. حال با وجود درگیری مزبور آیا تداوم تحریمها رویارویی مردم با حاکمیت را رقم خواهد زد ؟ آیا تحریمها باعث نخواهد شد تا حاکمیت کنونی ایران از خود رفع مسئولیت نموده و عامل تشدید گرانیها، تورم و بیکاری کارگران و کارآفرینان را غرب و آمریکا معرفی نمایند ؟ معرفی که باعث چرخش نگاه مردم به آمریکا شود و نیشتری شود تا زخم التیام نیافته بیگانه ستیزی بازتر شود.

در سیاست تحریمها می توان نوعی همسویی ظریف یافت. همسویی که به موازات وارد آوردن ضربات اقتصادی بر قلب مردم ایران تنها زمینه بروز فرهنگی – تاریخی بیگانه ستیزی مدل آمریکا ستیزی را فراهم می کند. رفتاری که سود نهایی آن به جیب اقتدارگرایان می رود و بازنده آن جنبش دموکراتیک مسالمت جویانه مردم ایران خواهد بود تا در عمل سیاسی در رابطه با تغییر رویکرد و رفتار رژیم فراموش شود. در چنین وضعیتی سیاست انزوا و تسلیم جمهوری اسلامی به آمریکا قصه ای بیش نخواهد بود. جهان سیاست بر ما می گوید : تلاش اپوزیسیون برای تغییر رفتار اقتدارگرایان از مسیر همراهی با سیاست تحریمهای آمریکا علیه مردم ایران نمیگذرد، بلکه چاره کار در ادامه راه مذاکره بین دولتها می باشد. نقشه استقرار دموکراسی، عدالت اجتماعی و رهانیدن مردم از زیر فشار طاقت فرسای دو سویه آمریکا و بی تدبیری اقتدار گرایان از مسیر مذاکره و تعامل می گذرد.

بخش : سياست
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر, ۱۳۹۱ ۱:۳۲ ق٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

مروری بر آن‌چه تا بیست و سوم تیرماه گذشت

نفس چاق نکرده بود آقای پزشکیان که در دفتر شرکت هواپیمایی توسط نیروهای انتظامی بسته شد. گویا عدم رعایت حجاب کارکنان زن این دفتر دلیل این کنش نیروهای انتظامی بود. مساله مهمی نبود! آقای وزیر کشور دولت گفت. فردا باز خواهد شد دفتر.

مطالعه »
یادداشت

حکم اعدام فعال کارگری، شریفه محمدی نمادی است از سرکوب جنبش صنفی نیرو های کار ایران!

میزان توانایی کارگران برای برگزاری اقدامات مشترک، از جمله اعتصابات و عدم شرکت در امر تولید، مرتبط است با میزان دسترسی آنها به تشکل های صنفی مستقل و امکان ایجاد تشکل های جدید در مراکز کار. ولی در جمهوری اسلامی نه تنها حقوق پایه ای کارگران برای سازمان دهی و داشتن تشکل های مستقل رعایت نمیشود، بلکه فعالان کارگری، از جمله شریفه محمدی، مرتبا سرکوب و محکوم به حبس های طولانی مدت، ضربات شلاق و حتی اعدام میشوند.

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
مطالب ویژه
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

آن‌ها نمی‌توانند همهٔ ما را بکشند و ما نمی‌توانیم همهٔ آن‌ها را بکشیم…

غم دیگر

پایان تلخ یک ریاست جمهوری

کاش میشد

نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور

بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴