چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۰

چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۰

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!
سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: هیئت سیاسی - اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
نویسنده: هیئت سیاسی - اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!
یادمان باشد که هرچه جامعه ضعیف‌تر شود، از فرصت‌ها و شانس‌هایی که در مسیر بهبود، تغییروتحول  پیش خواهد آمد، کمتر می‌توانیم استفاده کنیم و شانس‌های آینده ایران را از دست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کیوان صمیمی
نویسنده: کیوان صمیمی
انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!
نیروی تجدد و دموکراسی یک قرن است که ایران مال همه‌ی ایرانیان است شعار اوست. اکنون نیروهای وسیعی از جنبش اسلامی نیز به همین نگاه پیوسته اند. در پهنه‌ی سیاست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: امیر ممبینی
نویسنده: امیر ممبینی
جزئیات کشته شدن راضيهٔ رحمانی دختر ۲۴ سالهٔ لر با شلیک مأمور نیروی انتظامی!
سوم تیر ماه جاری رسانه‌ها نوشتند که دختری جوان به نام «راضیهٔ رحمانی» اهل روستای گویژه در شهرستان نورآباد استان لرستان با شلیک یکی از مأموران نیروی انتظامی جان باخت....
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: بهاره شبانکارئیان
نویسنده: بهاره شبانکارئیان
بیانیه نهضت آزادی ایران: رأی اعتراضی در گام دوم برای دکتر پزشکیان!
نهضت آزادی ایران در ادامه راهبردی که در مرحله اول در پیش گرفت، اتحاد ملت و تجمیع همه معترضان در مرحله دوم انتخابات را برای مقابله با مخالفان آزادی و...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: نهضت آزادی ایران
نویسنده: نهضت آزادی ایران
انتخابات مهندسی شده، راه يا بی‌راهه؟
    خانم وسمقی در ارتباط با انتخابات ریاست حمهوری در ایران تحلیلی داشته است. خانم وسمقی، زین میان؛ بر این باور است که اصلاح‌طلبان، اگر گمان می‌کنند که حکومت...
۱۲ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: صدیقه وسمقی
نویسنده: صدیقه وسمقی
جرون
جرون، ای سیلی خورده ی زمان، ای معامله های پشت پرده ی آن زمان، ای تاریخ دیروز و امروز من، از رنگ و شرنگ، تا کیسه های زر ...
۱۲ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کاوه داد
نویسنده: کاوه داد

«همه پرسی» یا معجره ای برای عبور از بن بست

تاکنون دولت روحانی در همه مواردی که زیر فشار قرار گرفته است، دست به عقب نشینی زده که بارزترین آنها سیاستهای وزارت ارشاد و وزارت علوم و ... است، اگر از آن وزارتخانه هائی که در اساس تحت فرمان دولت قرار ندارند، مثل وزارت اطلاعات بگذریم، چیز زیادی باقی نخواهد ماند برای دولتی که به چنین مصافی می رود، مثالی بیاوریم. یاری گرفتن از مردم برای حل مشکلات آن هم به شیوه قانونی از طریق همه‌پرسی، البته گفتمان مثبتی است که حسن روحانی در شرایط فعلی طرح می کند، اما برای به کرسی نشاندن این گفتمان نیاز به اراده ای فراتر از آنجه دولت تاکنون از خود نشان داده است، می‌رود.

 

در آخرین روزهای اسفند سال ۱۳۸۸ محمود احمدی نژاد در پی اختلافی که با مجلس در مورد نحوه  اجرای هدفمند کردن یارانه ها پیدا کرد، مسأله همه‌پرسی را برای حل این اختلاف طرح نمود. اکنون پس از گذشت پنج سال دوباره حسن روحانی همه‌پرسی را در شرایطی طرح می‌کند که بن بستها و درهای بسته بسیاری در مقابل خویش دارد.

این بار اما مسأله مهم روحانی نحوه پرداخت یارانه ها نیست، بلکه  مسئله کلیدی‌تر از آن است. شاه کلیدی که بتواند درهای بسیاری را بروی ایران باز کند و رونق و رفاه اقتصادی را به همراه بیاورد. سازشی آبرومندانه یا به قولی «برد، برد»، همان شاه‌ کلیدی است که روحانی بدان امید بسته است. سازشی که بتواند در عین حال مدعی پیروزی در مذاکرات هسته ای شود و تبلیغات مدافعان و سودبران از چالش هسته ای با غرب را خنثی سازد.

در همین باره روحانی می‌گوید: «تمام هدف این مذاکرات، شفافیت بیشتر بود. مثلا ما بگوییم الان فلان غنی‌سازی را که نیاز نداریم، تولید نمی‌کنیم، آرمان‌هایمان زیر سئوال رفته است؟ آرمان ما به سانتریفیوژ وصل نیست، آرمان ما به مغز و اراده ما وصل است. بنابراین یک حرکتی شروع شده و با حمایت مردم نیز ما آن را به پیش خواهیم برد». 

در مقابل تبلیغات مخالفان سازش هسته ای که بر اقتدار و قدرت جمهوری اسلامی ایران در منطقه پای می فشارند و بر اسلامیت و در عین حال ناسیونالیزم همزمان زوم می کنند، روحانی مدام تبلیغ خود را بر جیب های خالی و لزوم ایجاد رفاه در کنار چرخش سانتریفوژها متمرکز کرده است. وی در حالی که تلاش دارد سانتریوفوژ را از اسلام جدا کند، در همان حال حمایت مردم را به عنوان یک تهدید برای جناح مخالف برخ می‌کشد.

حسن روحانی در ادامه طرح همه‌پرسی، به خال دیگری می‌زند و منبع درآمدزای دیگری به نام دورنمای سرمایه‌گذاری خارجی را نشان مردم می دهد. روحانی انزوای سیاسی ایران را مغایر با “رشد مستمر” کشور می داند. به گفته روحانی سرمایه‌گذاری خارجی نه تنها تهدیدی برای کشور نیست، بلکه سبب “تقویت امنیت ملی” می‌شود. 

ادامه تحریمها و به درازا کشیده شدن مذاکرات از یک طرف و سقوط ۵۰ درصدی بهای نفت، دولت روحانی را با چالشهای غیر پیش‌بینی شده‌ای روبرو کرده است که بسیاری از آن‌ها در مرحله نخست با حل مسأله اتمی پیوند خورده است؛ اما این مسأله بسیار حیثیتی شده است و حتی رهبری با تعاریفی چون « نرمش قهرمانانه» قادر به تصمیمی قاطع در این زمینه نیست.

با اینکه حسن روحانی بخوبی می‌داند که طبق اصل ۵۹ قانون اساسی پیشنهاد همه‌پرسی باید حد اقل به تصویب ۲ سوم نمایندگان مجلس برسد، چنین پیشنهادی بیشتر به یک کار تبلیغی تهییجی شباهت دارد تا طرح فکر شده‌ای که دولت از قبل روی آن برای عبور از بحران کار و برنامه‌ریزی کرده باشد. در حالی که رأی آوردن چنین پیشنهادی که اختیاری را از مجلس بگیرد و به همه‌پرسی واگذار کند، حداقل در مجلس فعلی و ترکیب آن، بسیار بعید به نظر می‌رسد. دراصل ۱۱۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی، اعلام همه‌پرسی از جمله اختیارات رهبر نیز شمرده شده است، اما چنین اعلانی بدون حمایت جناحهای تندرو در سپاه از طرف علی خامنه ای دور از انتظار خواهد بود. 

فساد اداری و بانکی نهادینه شده در کنار نهادهای اقتصادی بزرگ غیر پاسخگو چالشهای دیگری هستند که دولت حسن روحانی با آن‌ها روبروست.

حسن روحانی در غیاب سرریز دلارهای نفتی ناچار است یا دست در جیب نهادهای اقتصادی غیرپاسخگو کند یا به انتظار معجزه ای بنشیند. درست در همین رابطه است که روحانی می گوید: «باید از همه مالیات بگیریم، کاملا هم درست است؛ نمی‌شود یک نهاد کار اقتصادی کند و مالیات ندهد. اما تا می‌گویی فلان نهاد هم باید مالیات بدهد، ببینید چه بساطی به پا می‌شود».

بسیاری از نهادهای نظامی و مؤسسات مذهبی از جمله بخش اقتصادی سپاه پاسداران، آستان قدس رضوی و زیر مجموعه های نیروهای مسلح و ستاد اجرائی فرمان امام هیچ مالیاتی از سودهای سرشار خود به دولت نمی پردازند، بنا به گزارش ایرنا در مجموع چهل درصد اقتصاد ایران از معافیت مالیاتی برخوردارند.

آنطور که به نظر می‌رسد چالش بزرگ دولت روحانی قبل از آنکه در خارج از مرزهای ایران باشد، در داخل ایران خواهد بود. اگر دولت روحانی خارج از سخنان تبلیغاتی مصمم به عملی کردن این وعده‌هاش باشد، زور آزمائی بزرگی در پیش خواهد بود، ولی با در نظر گرفتن رفتارهای تاکنونی دولت، نمی توان چنین انتظاری از دولت وی داشت.

تاکنون دولت روحانی در همه مواردی که زیر فشار قرار گرفته است، دست به عقب نشینی زده  که بارزترین آنها سیاستهای وزارت ارشاد و وزارت علوم و … است، اگر از آن وزارتخانه هائی که در اساس تحت فرمان دولت قرار ندارند، مثل وزارت اطلاعات بگذریم، چیز زیادی باقی نخواهد ماند برای دولتی که به چنین مصافی می رود، مثالی بیاوریم. یاری گرفتن از مردم برای حل مشکلات آن هم به شیوه قانونی از طریق همه‌پرسی، البته گفتمان مثبتی است که حسن روحانی در شرایط فعلی طرح می کند، اما برای به کرسی نشاندن این گفتمان نیاز به اراده ای فراتر از آنجه دولت تاکنون از خود نشان داده است، می‌رود.

سیامک فرید

۵/۰۱/۲۰۱۵

 

بخش : سياست
تاریخ انتشار : ۱۶ دی, ۱۳۹۳ ۲:۳۹ ق٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

هفته‌ای که گذشت، دوم تا هشتم تیرماه

رهبر حکومت تاب نیاورد گاه که کارگزاران خود را نامرغوب دید. خود بر صحنه آمد و خواستار مشارکت حداکثری شد و فتوا داد که نباید با کسانی که “ذره‌ای با انقلاب و امام و نظام اسلامی زاویه دارند” همکاری کرد. به‌زبان دیگر نباید به کسانی که ممکن است نفر دوم حکومت شوند و در سر خیال همکاری با ناانقلابین دارند، رای داد. اشاره‌ای سرراست به آن تنها نامزدی که از تعامل با جهان می‌گوید.

مطالعه »
یادداشت
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!

انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!

جزئیات کشته شدن راضیهٔ رحمانی دختر ۲۴ سالهٔ لر با شلیک مأمور نیروی انتظامی!

بیانیه نهضت آزادی ایران: رأی اعتراضی در گام دوم برای دکتر پزشکیان!

انتخابات مهندسی شده، راه یا بی‌راهه؟