دوشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۵

دوشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۵

آن‌ها نمی‌توانند همهٔ ما را بکشند و ما نمی‌توانیم همهٔ آن‌ها را بکشیم...
نتانیاهو کاخ سفید را نادیده می‌گیرد، زیرا انجام این کار هیچ هزینه‌ای ندارد. در سال ۱۹۸۲ رونالد ریگان، مناخیم بگین، نخست‌وزیر اسرائیل را پس و کشتار فسطینیان در پی تهاجم...
۱ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: نیکلاس کریستوف - برگردان: گودرز اقتداری
نویسنده: نیکلاس کریستوف - برگردان: گودرز اقتداری
غم دیگر
شنیدستم غمم را میخوری، این هم غم دیگر، دلت بر ماتمم می‌سوزد، این هم ماتم دیگر
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
پایان تلخ یک ریاست جمهوری
بایدن می‌داند که باید برود، اما این بدان معنا نیست که از این موضوع خوشحال است. ننسی پلوسی کسی بود که با هوش و ذکاوت سیاسی به رئیس‌جمهور گفت که...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
کاش میشد
کاش میشد چهره ها رنگ پریشانی نداشت، برق تیز خنجر و کینه نداشت. مثل دریا بود شفاف و زلال، مثل ابریشم نرم لطیف
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کاوه داد
نویسنده: کاوه داد
نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور
ایجاد، تقویت و توسعه و حفظ نهادهای مدنی و تشکل‌های صنفی و سیاسی باید در کانون برنامه های افراد، شخصیت ها و احزاب و سازمان ها قرار داشته باشد، چه...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴
بر اساس بیانیۀ دادگاه بین‌المللی دادگستری، سیاست‌های شهرک‌سازی و بهره‌برداری اسرائیل از منابع طبیعی در سرزمین‌های فلسطینی نقض قوانین بین‌المللی است. دادگاه، گسترش قوانین اسرائیل به کرانۀ باختری و بیت‌المقدس...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: محسن نجات حسینی
نویسنده: محسن نجات حسینی
سیاست‌گریزی زنان یا سیاستِ گریزِ دولت از زنان
قوانین نابرابر، عدم حمایت‌های لازم و محیط‌های مردسالارانه، زنان را از مشارکت فعال در سیاست بازمی‌دارد. حضور کم‌رنگ زنان در سیاست به معنای نبود صدای نیمی از جمعیت در تصمیم‌گیری‌های...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: زری
نویسنده: زری

پاسخگویی شایستە، ودادخواه ملییتها واقلیتهای ساکن این کشور باشیم.

من به عنوان یک ‌کرد ایرانی بر این‌ باورم که کردها چه در ایران، چە در ترکیه، عراق و یا سوریه و … از نگاه فرهنگی زبانی و‌قومی و یا دموگرافیک و به ویژه تاریخی بسیار به ایران و فرهنگ و‌ تاریخا به ایرانی نزدیک‌ترند تا به کشورهای دیگر. لذا بهترین گزینه در تئوری، گرد آمدن و پیوستن داوطلبانه‌شان به آن حوضه جغرافیایی - تاریخی و سیاسی است که بدان نزدیک‌ترند. اما به باور من این پیوستگی و یا جدایی خلق‌های ایران نمی‌تواند به زور تهدید و سرکوب باشد.

من به عنوان یک ‌کرد ایرانی بر این‌ باورم که کردها چه در ایران، چە در ترکیه، عراق و یا سوریه و … از نگاه فرهنگی زبانی و‌قومی و یا دموگرافیک و به ویژه تاریخی بسیار به ایران و فرهنگ و‌ تاریخا به ایرانی نزدیک‌ترند تا به کشورهای دیگر. لذا بهترین گزینه در تئوری، گرد آمدن و پیوستن داوطلبانه‌شان به آن حوضه جغرافیایی – تاریخی و سیاسی است که بدان نزدیک‌ترند. اما به باور من این پیوستگی و یا جدایی خلق‌های ایران نمی‌تواند به زور تهدید و سرکوب باشد. این هم‌پیوستی باید داوطلبانه بوده و زمانی می‌تواند محقق شود، که حق مشارکت در قدرت و تصمیم‌گیری برای ساختن آن سرزمین مشترک به طور یکسان‌ برای همە تضمین شدە باشد.

درآن سرزمین جغرافیایی سیاسی باید آن‌چنان جذابیت فرهنگی، پیشرفت اقتصادی واجتماعی، برابر برای همه شهروندان، اقوام و ملیت‌ها نهادینە شده باشد، که آن‌ها آگاهانه و با اشتیاق و تمایل، خود را پاره‌ای جدایی‌ناپذیر از آن سرزمین بدانند و حس کنند. اگراین گونه نباشد، خواست نپیوستن و حتی جدایی و گریز نه تنها در میان کردها، بلکه‌ در میان دیگرخلق‌های میهنمان شدت و شتاب می‌گیرد. نمونهٔ کوچک این تجزیه و یا گریز را بە خوبی می‌توان در واکنش و کوچ اقلیت‌های مذهبی و آیینی هم‌چون، ارامنه و مسیحیان، یهودیان و ‌بهاییان، زرتشتیان ایران طی ۴۳ سال گذشتە بە دیگر کشورهای جهان دید. و یا ‌در بستری بسیار گسترده‌تر، کوچ میلیون‌ها ایرانی از زندان بزرگ ایران را به شکل ‌فرار مغزها، چه به نام پناهنده و چه به نام مهاجر کاری و نیروی متخصص بە خارج. به نگاه من این پدیده خود بزرگ‌ترین تجزیهٔ نه یک خاک، بلکه از آن بدتر بیرون راندن، و گریزاندن اجباری ‌مردم یک سرزمین از یکدیگر‌ است. این پدیده بدبختانه در همهٔ رژیم‌های حاکم‌ در منطقه به ویژه در کشورمان ایران بسیار بسیار گسترده است.

من برای تجسم بهتر این گفته، سرزمین واحد را به یک نمایشگاه ثابت ویا کتابخانە‌ای بزرگ و متنوع در مقیاس ملی تشبیح می‌کنم. نمایشگاهی کە در آن از سنتی تا مدرن و نوین‌ترین کتب و نوشتە‌های موجود در جهان وخدمات دیجیتالی و مجازی پیشرفتە برای استفادە کاربرانش و نە برای کنترل آن‌ها در چارچوب عرضهٔ خدمات ارائە می‌شود. جایی کە عرضه‌کنندگان بە شکلی قانون‌مند و پیشرفتە مصرف‌کنندگان سیاسی – اجتماعی و قومی را با فراهم نمودن و دادن امکانات عادلانە گرد هم آورده‌اند. اگر یک عرضه‌کننده بتواند نیازهای مصرف‌کنندهٔ خود را با کیفیت خوب، نرخ مناسب، به شکلی جذاب ‌و با سرویس و‌خدمات خوب ارائه نماید، آن‌گاه این عرضه‌کننده نه ‌تنها مشتریان خود را نگاه خواهد داشت، بلکه خریداران جدیدتری نیز بدان افزوده خواهند شد و موجب رشد و رونق کار خود از یک‌سو،‌ و ‌رضامندی مردم وحس مشارکت آنان برای توسعهٔ این تشکل از سوی دیگر می‌گردد.

اما کشورما مانند یک مغازهٔ کوچک ‌و‌تنگ سنتی است، که درآن تنوع کالایی نبوده ‌و اگر هم باشد بسیار محدود است. جایی که فروشنده آن چیزی را عرضه می‌کند که خودش می‌خواهد و بە آن باور دارد‌، نه آن کالا وخدمات خوب و مدرنی را که در این زمان و جهان امروز، نیاز مصرف‌کننده است. در این مغازۀ تنگ و تار، کالا و خدماتی با کیفیت بسیار پایین، کە تاریخ مصرفشان گذشته‌ و ‌بنجل با نرخی گران بدون هیچ‌گونه ضمانت، خدمات ‌‌سرویسی و با مدیریت سنتی وشدیداً واپسگرایانە به خورد مصرف‌کنندگان داده می‌شود، جایی که فروشنده در بساطش تنها کالاها و خدمات برگرفتە و برآمدە از برداشت‌های تجاری کهنە‌شدەاش، و شرع واحکام دینی کە تنها خود بە آن باورمند است راعرضه می‌کند.

این‌جا این رفتار فروشندە است کە تعیین‌کنندۀ واکنش خریدار و ‌مصرف‌کنندە می‌شود، رفتاری کە آنان را وادار بە انتخاب و یا ساختن جایی می‌کند که در آن‌جا حقوقشان محترم وحداقل امنیتشان در هر زمینەای فراهم است. پر واضح است کە یکی از برآیندهای اجتماعی این رفتار روی برتاختن، فرار و قهر و بی‌اعتمادی مصرف‌کنندگان ‌ومشتریان با استفادە از هر امکانی و ارتباطاتی کە در دستشان است خواهد بود و آنان برای برگزیدن و رسیدن به جایگاهی مناسب‌تر در این سودا و ‌داد و‌ ستد اتنیکی، اجتماعی و سیاسی تلاش خواهند کرد. جایی کە با برگزیندش دستیابی به این امکانات را نزدیک‌تر، آسان‌تر و از هر نگاهی کم‌هزینە‌تر می‌کند.

و این یعنی داشتن حق انتخاب، یعنی باو رداشتن بە حق تعیین سرنوشت. اندیشەای که ما به عنوان کنشگران سوسیالیست، باید پاسخی شایستە و در خور، بە خواست گروه‌های اتنیکی – ملی ایران که حق زندگی داوطلبانە دریک سرزمین ومشارکت بالفعل و بالقوە‌شان در یک سیستم فدرالیستی فرا قومی – ملیتی است، را بدهیم.البته سیاست بازار مکارە نیست که بتوان همه چیز را در آن فروخت، اما به عنوان یک اندیشۀ چپ و سوسیالیستی مدرن گفتمان ما از دموکراسی وآزادی ممکن است در بزنگاه‌هایی حتی با نیروهای لیبرال اجتماعی در جهان همسو شود.

ولی این بە معنای آن نیست کە با پوپولیسم راست کە در سطح جهانی از رای‌دهندگان برای گرفتن قدرت وهژمونی خود استفادە می‌کند، هم‌پیالە شویم. و یا درسطح داخلی، به ویژە در رابطە با ساختار بە غایت ضد خلقی رژیم حاکم بر میهنمان کە ۴۳ سال است مردم را فریفتە و بە بازی گرفتە هم‌آوا شویم. با این وجود من بر این باورم که نباید فرض را بر این گذاشت که مردم دراین جهان و قرن بیست ویکم هیچ انتخاب دیگری ندارند. این‌ پدیده نه تنها در چارچوب یک سرزمین و قلمرو جغرافیایی، حتی درمیان سازمان‌ها و ‌احزاب و تشکل‌های سیاسی به نام انشعاب و‌ جدایی برای درست کردن و یا یافتن خانه‌ای مناسب‌تر و فراخ‌تر سر باز زدە و به وفور دیده می‌شود.

امروز در تلاطم خیزش زنان و مردان کشورمان برای آزادی، برای مشارکت درساختن ایرانی آباد و آزاد، ایرانی دموکراتیک و همە‌رنگ و در جریان و تداوم مبارزە، ما باید بتوانیم پاسخ‌گویی شایستە، و دادخواه ملیت‌ها واقلیت‌های ساکن این کشورهم باشیم.من بە امید بر افراشتە شدن پرچمی هستم کە رنگ سبز و سپید و سرخش، نە نشان اللە و شیر وخورشید، بلکە نشانی از پرچم خلق‌های ایالات و فدرال‌های ایران را در خود داشتە باشد.

 

تاریخ انتشار : ۹ آبان, ۱۴۰۱ ۳:۵۵ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

مروری بر آن‌چه تا بیست و سوم تیرماه گذشت

نفس چاق نکرده بود آقای پزشکیان که در دفتر شرکت هواپیمایی توسط نیروهای انتظامی بسته شد. گویا عدم رعایت حجاب کارکنان زن این دفتر دلیل این کنش نیروهای انتظامی بود. مساله مهمی نبود! آقای وزیر کشور دولت گفت. فردا باز خواهد شد دفتر.

مطالعه »
یادداشت

حکم اعدام فعال کارگری، شریفه محمدی نمادی است از سرکوب جنبش صنفی نیرو های کار ایران!

میزان توانایی کارگران برای برگزاری اقدامات مشترک، از جمله اعتصابات و عدم شرکت در امر تولید، مرتبط است با میزان دسترسی آنها به تشکل های صنفی مستقل و امکان ایجاد تشکل های جدید در مراکز کار. ولی در جمهوری اسلامی نه تنها حقوق پایه ای کارگران برای سازمان دهی و داشتن تشکل های مستقل رعایت نمیشود، بلکه فعالان کارگری، از جمله شریفه محمدی، مرتبا سرکوب و محکوم به حبس های طولانی مدت، ضربات شلاق و حتی اعدام میشوند.

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
مطالب ویژه
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

آن‌ها نمی‌توانند همهٔ ما را بکشند و ما نمی‌توانیم همهٔ آن‌ها را بکشیم…

غم دیگر

پایان تلخ یک ریاست جمهوری

کاش میشد

نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور

بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴