اخبار رسیده از شهر قم از سرکوب گسترده و خونین اهل طریقت نعمت الهى گنابادى توسط گروه هاى چماق دار موسوم به “سربازان گمنام امام زمان” و نیروى انتظامى حکومت حکایت دارد. سرکوب گران به تحریک بخشى از مراجع وابسته به قدرت و با در دست داشتن دستور حکومتى، روز دوشنبه حسینیه متعلق به درویشان سلسله نعمت الهى را مورد تاخت و تاز قرار داده و حدود ۱۲۰۰ نفر از پیروان این فرقه مذهبى را بازداشت کرده اند. دستگیرشدگان جزو جمعیت ده هزار نفرى نعمت الهى ها بودند که براى حفاظت از این مکان در برابر توطئه بخشى از آخوندهاى قم دائر بر مصادره آن به نفع خود، از شهرهاى مختلف به قم آمده و در حسینیه متعلق به این فرقه متحصن شده بودند.
دراویش گنابادى هنگام انتقال از حسینیه شان به زندان ها، مجبور به عبور از یک “دالان” تشکیل یافته از “سربازان گمنام امام زمان” شده اند و زیر باران چوب، باطوم و پنجه بکس چماق داران قرار گرفته اند. عده زیادى از آنها در جریان این ضرب و شتم مجروح شده و به بیمارستان هاى “نکوئى”، “خرم” و “کار” انتقال یافته اند که از میان آنها، تاکنون یک نفر به نام «على بهرامی» بر اثر شدت جراحات وارده در بیمارستان درگذشته است. موتور سواران چماق دار همچنین در جریان حمله وحشیانه به اهل تصوف گرد آمده در اطراف حسینیه، تعدادى از ماشین هاى آنها را به آتش کشیدند که طى این عملیات یک ماشین حامل سه خانم اهل این فرقه واژگون شد و هر سه نفر آنان به قتل رسیدند. بازداشت شدگان در سه پادگان وابسته به سپاه پاسداران یعنى، پایگاه آموزشى قم، پادگانى در چهل کیلومترى کاشان و پادگان ساحلى در نزدیکى دریاچه نمک قم زندانى شده اند.
این نزاع مذهبى که در یک طرف آن گروهى از دینداران اهل تصوف –شاخه نعمت الهى گنابادی– و در طرف دیگر آن بخشى از مراجع و آخوندهاى وابسته به حکومت جمهورى اسلامى قرار دارد، نتیجه تحریکات و زورگویى هاى حکومت گران علیه اهل تصوف است که تنها گناهشان اینست که مى خواهند در فضایى صلح آمیز و آرام باورهاى دینى خود را پاس بدارند.
روزنامه کیهان حسین شریعتمدارى در شماره چهارشنبه خود با موضع گیرى سرکوب گرانه علیه اهل تصوف و جانبدارى از چماقداران مى نویسد: “پیش از این برخى مراجع عظام از قواى انتظامى خواستار برچیده شدن بساط صوفیه از قم شده بودند.” آخوند شهشانى نیز که در قتل هاى زنجیره اى کرمان نقش مؤثرى داشته است، در میان گروه هاى فشار اعلامیه اى با مضمون “به فرمان آیه الله بهجت، على الهى ها نجس هستند” پخش کرده است و همچنین سه دادگاه بدوى، فرجام و حتى عالى جملگى حکم صادر کرده اند که حسینیه اهل تصوف اجازه گشایش ندارد. مکانى که، تمامى هزینه هاى آن بردوش این فرقه بوده است. برپایه این شواهد و دیگر مدارک مستند و کافى، منشاء این نزاع، صرفاً عدم تحمل یک گروه دیندار آنهم شیعى، که برداشت دیگرى از مذهب شیعه دارند، از سوى حاکمان بر کشور مى باشد. نزاعى که مشابه آنرا دو سال پیش در میاندوآب آذربایجان شاهد بودیم و دهها نمونه شبیه آنرا طى دوران حاکمیت استبدادى فقاهتى تجربه کرده ایم.
در حکومت مبتنى بر دین و فقه، نه تنها غیردین داران و نه فقط پیروان ادیان دیگر، بلکه اهل تسنن و حتى جریان هاى شیعى دیگر با برداشتى متفاوت با حاکمان بر میهن و سرنوشت مردممان، جزء شهروندان درجه دوم به حساب مى آیند و از آزادى بیان و عمل آزادانه به باورهایشان محرومند. جمهورى اسلامى اساساً بر اندیشه تقسیم شهروندان به “خودى” و “غیرخودى” استوار است و حق شهروندى برابر در قاموس آن نمى گنجد. لازمه حکومت دینى، دین حکومتى است و این نیز مستلزم وجود مرکز تفسیرى است که هر لحظه تعیین کند که “خودى” کیست! تنها در سایه دین حکومتى است که هر آخوندى به اتکاء قدرت حاکم مى تواند علیه هر جریان مذهبى و غیر مذهبى دیگر قلدرى کند، دست به تحریک بزند و غارت و جنایت راه اندازد. حکومت مبتنى بر دین و فقه، منبع دائمى سرکوب “غیرخودى”، تولید منازعات مذهبى و فرقه اى و کشتار دگراندیشان است.
هیئت سیاسى – اجرایى سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) با اعلام انزجار عمیق خود از فتنه گرى، کشتار، شکنجه و بازخواست اهل طریقت نعمت الهى توسط گروههاى وابسته به حکومت و متکى به قدرت حاکم، این سرکوب گرى سازمان یافته را محکوم مى کند و خواهان آزادى بى درنگ همه بازداشت شدگان واقعه اخیر شهر قم است.
هیئت سیاسى – اجرایى سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
بیست و هفتم بهمن ماه ۱۳۸۴