سه شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۵:۴۲

سه شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۵:۴۲

آن‌ها نمی‌توانند همهٔ ما را بکشند و ما نمی‌توانیم همهٔ آن‌ها را بکشیم...
نتانیاهو کاخ سفید را نادیده می‌گیرد، زیرا انجام این کار هیچ هزینه‌ای ندارد. در سال ۱۹۸۲ رونالد ریگان، مناخیم بگین، نخست‌وزیر اسرائیل را پس و کشتار فسطینیان در پی تهاجم...
۱ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: نیکلاس کریستوف - برگردان: گودرز اقتداری
نویسنده: نیکلاس کریستوف - برگردان: گودرز اقتداری
غم دیگر
شنیدستم غمم را میخوری، این هم غم دیگر، دلت بر ماتمم می‌سوزد، این هم ماتم دیگر
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
پایان تلخ یک ریاست جمهوری
بایدن می‌داند که باید برود، اما این بدان معنا نیست که از این موضوع خوشحال است. ننسی پلوسی کسی بود که با هوش و ذکاوت سیاسی به رئیس‌جمهور گفت که...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
کاش میشد
کاش میشد چهره ها رنگ پریشانی نداشت، برق تیز خنجر و کینه نداشت. مثل دریا بود شفاف و زلال، مثل ابریشم نرم لطیف
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کاوه داد
نویسنده: کاوه داد
نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور
ایجاد، تقویت و توسعه و حفظ نهادهای مدنی و تشکل‌های صنفی و سیاسی باید در کانون برنامه های افراد، شخصیت ها و احزاب و سازمان ها قرار داشته باشد، چه...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴
بر اساس بیانیۀ دادگاه بین‌المللی دادگستری، سیاست‌های شهرک‌سازی و بهره‌برداری اسرائیل از منابع طبیعی در سرزمین‌های فلسطینی نقض قوانین بین‌المللی است. دادگاه، گسترش قوانین اسرائیل به کرانۀ باختری و بیت‌المقدس...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: محسن نجات حسینی
نویسنده: محسن نجات حسینی
سیاست‌گریزی زنان یا سیاستِ گریزِ دولت از زنان
قوانین نابرابر، عدم حمایت‌های لازم و محیط‌های مردسالارانه، زنان را از مشارکت فعال در سیاست بازمی‌دارد. حضور کم‌رنگ زنان در سیاست به معنای نبود صدای نیمی از جمعیت در تصمیم‌گیری‌های...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: زری
نویسنده: زری

پیرامون پروژه شکل ‏دهی تشکل بزرگ چپ، نقش و جایگاه فعالین منفرد چپ، جوانان و چپ داخل کشور در این پروژه و نشست پراگ

اين پروژه به هيچوجه مدعی وحدت تمام نيروهای چپ ايران نيست. در صفوف چپ ايران سه گرايش  عمده وجود دارد: چپ سنتی، سوسيال دمکرات و چپ دمکرات و سوسياليست. گرايش چپ سنتی به شاخه های متعدد تقسيم شده و در تعداد زيادی حزب و سازمان  متشکل است. گرايش سوسيال ـ دمکرات فاقد حزب و سازمان شاخص است. در شرايط کنونی، چشم اندازی برای گردآمدن حاملين سه گرايش اصلی چپ در يک حزب و سازمان واحد وجود ندارد. اين پروژه در اساس می خواهد تشکل بزرگ چپ دمکرات و سوسياليست را شکل دهد.

“فراخوان برای مشارکت در روند شکل‏دهی تشکل بزرگ چپ” به عنوان یک پروژه از جانب سه جریان منتشر شد. امضای سازمان شما زیر پای آن بود. این پروژه درصدد وحدت چپ ایران است یا چپ دمکرات؟

این پروژه به هیچوجه مدعی وحدت تمام نیروهای چپ ایران نیست. در صفوف چپ ایران سه گرایش  عمده وجود دارد: چپ سنتی، سوسیال دمکرات و چپ دمکرات و سوسیالیست. گرایش چپ سنتی به شاخه های متعدد تقسیم شده و در تعداد زیادی حزب و سازمان  متشکل است. گرایش سوسیال ـ دمکرات فاقد حزب و سازمان شاخص است. در شرایط کنونی، چشم اندازی برای گردآمدن حاملین سه گرایش اصلی چپ در یک حزب و سازمان واحد وجود ندارد. این پروژه در اساس می خواهد تشکل بزرگ چپ دمکرات و سوسیالیست را شکل دهد. 

در گذشته ما همانند سایر چپ ها برآن بودیم در یک کشور تنها یک حزب راستین که طبقه کارگر را نمایندگی می کند، می تواند وجود داشته باشد. هر حزب و سازمان چپ خود را نماینده راستین طبقه کارگر می دانست و جریان های دیگر را منحرف به حساب می آورد. ولی مدت ها است که ما از این دیدگاه فاصله گرفته ایم و پلورالیسم در درون چپ را به عنوان یک واقعیت پذیرفته ایم و بر آن نیستیم که ما تنها جریان برحق چپ هستیم و گرایش های دیگر منحرف، اپورتونیست و تجدیدنظر طلب. پروژه ما نه قصد افشا و طرد دیگر جریان های چپ را دارد و نه می خواهد جای آن ها را بگیرد.

ما بر ضرورت شکل گیری تشکل بزرگ چپ تاکید داریم. تشکلی که هم به آزادی و دمکراسی باورمند باشد و هم به عدالت اجتماعی و سوسیالیسم.

 

چرا فراخوان بدون تمایز قائل شدن از احزاب، سازمان‏ها و فعالین چپ دعوت کرده است که به فراخوان پاسخ مثبت دهند؟

درست است که فراخوان بدون تمایز قائل شدن از احزاب، سازمان‏ها و فعالین چپ خواسته است که به فراخوان پاسخ مثبت دهند، ولی در فراخوان خطوط مشترک نظری و برنامه ای سه جریان قید شده است. البته خطوط کلی. سه جریان قصد ایجاد تشکل بررگ چپ برپایه سیستم فکری و عملکردی “سوسیالیسم واقعا موجود” و با الگوی احزاب کمونیست سنتی را ندارند. چنانچه گفته شد ما می خواهیم تشکلی به وجود بیآوریم که عمیقا به آزادی، دمکراسی، عدالت اجتماعی و سوسیالیسم باورمند باشد. این پروژه، مشارکت کمونیست ها و یا سوسیال دمکرات ها را منع نکرده است ولی سه جریان بر شکل گیری چپ دمکرات و سوسیالیست تاکید دارند.

 

فراخوان از فعالین منفرد چپ دعوت کرده است که با این پروژه همراه شوند. فعالین منفرد چپ چه جایگاهی در این پروژه دارند؟

روند تحول فکری ـ سیاسی که در صفوف سه سازمان پیش رفته است، بدرجات مختلف در بین بخشی از محافل و فعالین منفرد چپهم جریان پیدا کرده است. در تحولات فکری بعد از فروپاشی اتحاد شوروی، نیروهای قابل توجهی به گرایش چپ دمکرات و سوسیالیست روی آوردند. میزان این نیرو در داخل و خارج از کشور قابل توجه است. آن ها از کادرهای ارزنده جنبش چپ ایران هستند و بین آن ها و سه سازمان به جهات فکری ـ سیاسی نزدیکی وجود دارد. به نظر سه جریان، این پروژه نباید در سه سازمان حلاصه شود، بلکه باید نیروی وسیع محافل و منفردین چپ را دربرگیرد. سه جریان از ابتدای شروع گفتگوها، بر این امر تاکید داشتند. 

در گفتگوی مشترک ما به این دریافت رسیدیم که سه جریان نباید تنها در محدوده‌ خود وارد بحث‏های نظری، برنامه ‏ای و اساسنامه‏ ای شده و اسناد ضرور در این زمینه را تدوین نمایند و بعد از دیگران بخواهند که به این روند بپیوندند. به باور ما، لازم است این امر با مشارکت سازمان‏ها و فعالین چپ که می‏خواهند در این روند مشارکت ورزند، به طور مشترک پیش برده شود.

 جوانان چپ چه نقشی در این پروژه دارند؟

پیوندیابی نسل جدید و جوان چپ با نسل قدیم از اهمیت فراوانی برای آینده چپبرخوردار است. به دلایل مختلف از جمله حاکمیت استبداد مذهبی، سرکوب  سازمان های سیاسی چپ و مهاجرت بخش قابل توجهی از کادرهای چپ، بین نسل قدیم و جدید چپ گسست به وجود آمده است. در دهه گذشته نسل جدیدی از چپ پا به حیات گذاشته است که بخشی از آن ها در سال های اخیر مجبور به مهاجرت شده است. تداوم حیات چپ ایران و تقویت گفتمان چپ، به گسترش و تحکیم پیوند دو نسل چپ بستگی دارد.

 نیروهای چپ درداخل کشور چه نقش و جایگاهی در این پروژه دارند؟

سرکوب احزاب و سازمان های چپ توسط رژیم ایران در دهه ۶٠ و اعدام صدها تن از کادرهای ارزنده چپ، نتوانسته است نیروی چپ را در کشور ما ریشه کن کند. نیروی چپ هم در خارج کشور حضور دارد و هم داخل کشور. نیروی چپ داخل کشور به جهت سرکوب شدید قادر نیست در شکل مطلوب متشکل شود. اما این نیرو در حوزه های مختلف حضور کم و بیش فعال و تاثیرگذار دارد.

شکل دهی تشکل بزرگ چپ بدون ایفای نقش و تاثیرگذاری نیروهای چپ داخل کشور، موفقیت آمیز نخواهد بود. مشارکت نیروی چپ داخل کشور در این پروژه با توجه به حاکمیت استبداد با مشکلات جدی روبرو است. ولی باید کوشید که امکان مشارکت و تاثیرگذاری نیروی چپ داخل کشور را به انحای مختلف در این پروژه فراهم آورد. نیروی چپ داخل کشور می تواند در بحث های نظری، برنامه ای و الگوهای حزبی مشارکت کند. سایت وحدت چپ آماده درج مطالب دریافتی از نیروهای چپ داخل کشور است.    

 نقشه شما برای پیشبرد این پروژه چیست؟

نمایندگان سه جریان گفتگوهای مفصلی پیرامون چگونگی پیشبرد این پروژه داشتند. گفتگوها هم چنان ادامه دارد و تلاش می شود که در تدوین نقشه راه، نظر فعالین چپ که به این پروژه می پیوندد، اخذ و دخالت داده شود.

 بعد از انتشار فراخوان سه تن از اعضای سابق شورای موقت سوسیالیست های چپ ایران طی مقاله ای دیدگاه خود را نسبت به این پروژه اعلام کردند. آیا این دیدگاه از ابتدا وجود داشت و یا تازه مطرح شده است؟

از ابتدا دو نگاه نسبت به این پروژه وجود داشت. نگاهی که به طور مشخص در فراخوان آمده است و نگاه دیگری که آقای محمود راسخ و دوستان نزدیک به فکر او داشتند. آنها براین نظر بودند که شکل دهی چپ بزرگ نه از سه جریان و سازمانها و فعالین چپ که به این پروژه می پیوندند، بلکه از اعضای سازمانها و منفردین تشکیل می شود. این نگاه سه سازمان را به افراد تقلیل می داد که گویا اعضای آن به عنوان منفرد همراه با دیگر منفردین جریان واحد چپ را می سازند. این نگاه با تناقضهای جدی روبرو بود. در عین حالی که برفراخوان صحه گذاشته بود، از کاربرد واژه وحدت اجتناب می کرد.

آقای محمود راسخ در پیشبرد این پروژه مشارکت داشت و وقت و انرژی زیادی برای آن صرف کرد. ما از کناره گیری او و همفکرانش از شورای موقت سوسیالیست های چپ ایران و از این پروژه متاسفیم و امیدواریم که آن ها در آینده به این پروژه بپیوندند.

 سومین کنفرانس “اتحاد برای دمکراسی در ایران” در پراگ برگزار می شود. آیا نماینده ای از جانب سازمان شما در این کنفرانس شرکت خواهد داشت؟

در گفتگوهای قبلی، عدم همراهی سازمان با این پروژه بیان شد. با توجه به مسائلی که بعد از کنفرانس بروکسل پیش آمده بود، هیئت سیاسی ـ اجرائی سازمان تعیین سیاست و نحوه برخورد با اعضای سازمان را که در کنفرانس بروکسل شرکت داشتند، تدوین و برای تصمیم گیری در اختیار شورای مرکزی گذاشت. شورای مرکزی سیاست تدوین شده توسط هیئت سیاسی ـ اجرائی مبنی بر عدم همراهی با این پروژه را تائید کرد و از اعضای سازمان خواست که از مشارکت در این پروژه خودداری نمایند.

کمیته برگزاری کنفرانس پراگ از سازمان ما دعوت کرده بود. ما در پاسخ به دعوتنامه نوشتیم که از حضور در کنفرانس معذور هستیم.

 چه برخوردی با اعضای سازمان که با این پروژه همراه هستند، صورت گرفته است؟

با توجه به مصوبه شورای مرکزی، عده ای از اعضا سازمان التزام خود را نسبت به آن اعلام کردند. آن  ها در کنفرانس پراگ شرکت نمی کنند. تعدادی از اعضای سازمان که بر شرکت در این پروژه پافشاری داشتند، یا خودشان از مسئولیت های سازمانی و عضویت در ارگان ها کنار رفتند و یا شورای مرکزی و هیئت سیاسی ـ اجرائی آنها را از مسئولیت های سازمانی کنار گذاشت.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

* برای تحلیل رویدادهای سیاسی، طرح مواضع سیاسی و برنامه ای سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)، فراهم آوردن امکان گفتگوی متقابل با فعالین سیاسی و گسترش ارتباط با آنها و پاسخ به سئوالات مطروحه در مورد سازمان، برنامه “گفتگو” به خواست کنگره دوازدهم سازمان تهیه و انتشار می یابد. برای تماس و طرح سئوالات:

آدرس ایمیل:

goftgou@fadai.org

 

 

تاریخ انتشار : ۲۷ آبان, ۱۳۹۱ ۱۰:۲۸ ق٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

مروری بر آن‌چه تا بیست و سوم تیرماه گذشت

نفس چاق نکرده بود آقای پزشکیان که در دفتر شرکت هواپیمایی توسط نیروهای انتظامی بسته شد. گویا عدم رعایت حجاب کارکنان زن این دفتر دلیل این کنش نیروهای انتظامی بود. مساله مهمی نبود! آقای وزیر کشور دولت گفت. فردا باز خواهد شد دفتر.

مطالعه »
یادداشت

حکم اعدام فعال کارگری، شریفه محمدی نمادی است از سرکوب جنبش صنفی نیرو های کار ایران!

میزان توانایی کارگران برای برگزاری اقدامات مشترک، از جمله اعتصابات و عدم شرکت در امر تولید، مرتبط است با میزان دسترسی آنها به تشکل های صنفی مستقل و امکان ایجاد تشکل های جدید در مراکز کار. ولی در جمهوری اسلامی نه تنها حقوق پایه ای کارگران برای سازمان دهی و داشتن تشکل های مستقل رعایت نمیشود، بلکه فعالان کارگری، از جمله شریفه محمدی، مرتبا سرکوب و محکوم به حبس های طولانی مدت، ضربات شلاق و حتی اعدام میشوند.

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
مطالب ویژه
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

آن‌ها نمی‌توانند همهٔ ما را بکشند و ما نمی‌توانیم همهٔ آن‌ها را بکشیم…

غم دیگر

پایان تلخ یک ریاست جمهوری

کاش میشد

نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور

بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴