چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۴

چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۴

بر خلاف مرحله‌ی اول، در مرحله‌ی دوم انتخابات ریاست جمهوری شرکت می‌کنم و به آقای پزشکیان رأی می‌دهم!
برای رهایی ایران از اقتدارگرایی و تمامیت‌خواهی، با رنج و اندوه خون ریخته‌شدهٔ جوانان در این چند دهه در جان، بر خلاف دور اول، در دور دوم انتخابات شرکت می‌کنم...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: زهره تنکابنی
نویسنده: زهره تنکابنی
جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!
سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: هیئت سیاسی - اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
نویسنده: هیئت سیاسی - اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!
یادمان باشد که هرچه جامعه ضعیف‌تر شود، از فرصت‌ها و شانس‌هایی که در مسیر بهبود، تغییروتحول  پیش خواهد آمد، کمتر می‌توانیم استفاده کنیم و شانس‌های آینده ایران را از دست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کیوان صمیمی
نویسنده: کیوان صمیمی
انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!
نیروی تجدد و دموکراسی یک قرن است که ایران مال همه‌ی ایرانیان است شعار اوست. اکنون نیروهای وسیعی از جنبش اسلامی نیز به همین نگاه پیوسته اند. در پهنه‌ی سیاست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: امیر ممبینی
نویسنده: امیر ممبینی
جزئیات کشته شدن راضيهٔ رحمانی دختر ۲۴ سالهٔ لر با شلیک مأمور نیروی انتظامی!
سوم تیر ماه جاری رسانه‌ها نوشتند که دختری جوان به نام «راضیهٔ رحمانی» اهل روستای گویژه در شهرستان نورآباد استان لرستان با شلیک یکی از مأموران نیروی انتظامی جان باخت....
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: بهاره شبانکارئیان
نویسنده: بهاره شبانکارئیان
بیانیه نهضت آزادی ایران: رأی اعتراضی در گام دوم برای دکتر پزشکیان!
نهضت آزادی ایران در ادامه راهبردی که در مرحله اول در پیش گرفت، اتحاد ملت و تجمیع همه معترضان در مرحله دوم انتخابات را برای مقابله با مخالفان آزادی و...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: نهضت آزادی ایران
نویسنده: نهضت آزادی ایران
انتخابات مهندسی شده، راه يا بی‌راهه؟
    خانم وسمقی در ارتباط با انتخابات ریاست حمهوری در ایران تحلیلی داشته است. خانم وسمقی، زین میان؛ بر این باور است که اصلاح‌طلبان، اگر گمان می‌کنند که حکومت...
۱۲ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: صدیقه وسمقی
نویسنده: صدیقه وسمقی

پیش نویس برنامه لایحه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی دولت روحانی

لایحه برنامه ششم توسعه دولت تدبیر و امید به وضوح اعلام میدارد که در این دوره پنج ساله پیش رو، طبقه مزدبگیر چشم اندازی برای بهتر شدن وضعیت دستمزد و معیشت خود نخواهند داشت و آنها فقط وسیله ای هستند برای "بهبوداقتصادی" وهموار کردن جذب سرمایه های خارجی و سمت دادن سرمایه های داخلی با وعده سود بیشتر از نرخ سود سپرده ها در نزد بانکها و صندوقهای موسوم به قرضه الحسنه وابسته به نهادهای امنیتی و مذهبی و سود جوئی بیشتر سرمایه داران و شرکای اقتصادی خصولتی .

تکرار برنامه های دولتهای گذشته

پیش نویس برنامه  لایحه پنج ساله  ششم توسعه دولت روحانی به مجلس ارائه شده  تا بعد از تصویب  در سال آینده به مورد اجرا گذاشته شود. این  برنامه نه در راستای برآوردن خواسته های گارگران و زحمتکشان  ،بلکه نسخه های صندوق بین المللی پول ودر راستای تامین برنامه های سازمان تجارت جهانی و آماده سازی جلب سرمایه های داخلی و خارجی در استثمار هر چه بیشتر زحمتکشان طرح ریزی شده است.

 پیش نویس برنامه پیشنهادی  بجای ایجاد فرصت شغلی،توسعه پایدار ورشد اقتصادی،امنیت شغلی و افزایش دستمزد، از هم اکنون نگرانیها ئی را در بین محا فل کارگری برانگیخت. دولت  تدبیر وامید آقای حسن روحانی رئیس جمهور، برنامه ششم توسعه  خود را  بر پایه نسخه های تکراری برنامه های چهارم  دولت رفسنجانی  و پنجم دولت  احمدی نژاد تدوین نمود که گویای این مثال است که درب بر روی همان پاشنه ای که دولت های گذشته برنامه داده اند می چرخد  و با صراحت از نئولیبرالیسم  و سرمایه داری انگلی تجاری پشتیبانی می کند  و  کوچکترین سهمی از منابع ملی برای رفع ستم از طبقه فرودست را در نظرندارد. تنهاتفاوت برنامه ششم  توسعه در قیاس با برنامه های چهارم و پنجم در این است که  نقش بخش خصوصی در اقتصاد کشوررا  برجسته تر و با صراحت بیشتر  بازار کار ارزان را در اختیار کارفرمایان داخلی و خارجی می گذارد .

هدف این برنامه نه حمایت از مزدبگیران ، بلکه فراهم کردن امکانات بیشتر برای بخش خصوصی و  گسترش هرچه بیشتر شیوه دلالی،  فساد و رانتی کردن اقتصاد کشور، کاهش دستمزدها  و سوء استفاده هرچه بیشتر از کارگران و زحمتکشان است.

برنامه های  توسعه اقتصادی  دولتها در  نظام جمهوری اسلامی از شروع  تاکنون نه حمایت از مستضعفان ( بخوان کارگران و زحمتکشان ) بلکه مخالفت و ستیز با این طبقه زحمتکش  بوده و هیچ گاه در راستای تامین شعار ( حمایت از مستعضفان )  قدمی برنداشته و با کمک مجلس های فرمایشی  آن بخش از قوانینی هم  که  کارگران و زحمتکشان  با مبارزات چند ساله خود بدست آوره اند را قدم به قدم به سود کارفرمایان دگرگون نمودە.

مختصری از مضامین تعدیلات طرحهای دولت و مجلس عبارتند:

ـــ زنده کردن طرح استاد و شاگری ؛

ــ محدودیت کردن امنیت شغلی  و باز گذاشتن دست کارفرمایان برای اخراج  و مقررات زدائی از حق و حقوق کارگران؛

ـ خروج کارگاههای زیر ده نفر کارگر ازشمول قانون کار؛

ـ ترویج نامحدود قراردادهای موقت در کلیه سطوح شغلی  و عملاً کنار گذاشتن قراردادهای دائمی؛

ـ پرداخت نکردن سهم بیمە دولت (  دولت ) به سازمان تامین اجتماعی؛

 ـ باز گذاشتن دست کارفرمایان برای عدم پرداخت مطالبات و دستمزد و اخراج کارگران به بهانه های مختلف.

ـ جلوگیری از تشکیل سندیکاها و اتحادیه های  مستقل کارگری؛

ـ گردن نگذاشتن به تعهدات خود به کنوانسیون های سازمان بین المللی کار به عنوان عضو این سازمان؛ 

ـ واگذاری کارخانجات و کارگاههای دولتی  به بخش خصوصی ؛

ـ حمایت  بی چون چرا از کارفرمایان برای بیمه  نکردن کارگران، و خارج کردن  صندوق سازمان تامین اجتماعی از زیر نظارت کارگران.

 – شتاب در خصوصی سازی هر چه بیشتر بهداشت و درمان

– و …….

براساس پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامه ریزی به دولت ،تبصره های ۲۴ و ۳۳ این لایحه حاکی از فشارو حذف کارگران ، بازنشتگان، جوانان و بیمه شدگان از سازمان تامین اجتماعی و پای مال کردن حقوق نیروی کار و از کار افتادگان میباشد.

در تبصره ۲۴ این لایحه آمده است : به منظور جلوگیری از بروز بحران ، کنترل و کاهش مشکلات صندوق های بازنشستگی و تامین اجتماعی ، دولت مکلف است اقدامات ذیل را در طول برنامه ششم توسعه به اجرا در آورد:

– افزایش تدریجی سن و سابقه خدمت لازم برای مشمولین تمام صندوق های بازنشستگی و تامین اجتماعی از اول برنامه هرسال به میزان شش ماه، به حداقل سن و سابقه خدمت جهت احراز بازنشستگی .

– از تاریخ تصویب این قانون ، بازنشستگی پیش از موعد مشترکین تمامی صندوق های بازنشستگی و تامین اجتماعی ممنوع خواهد بود .

– حداکثر سنوات ارفاقی مربوط به مشاغل سخت و زیان آور برای مشمولین صندوق های بازنشستگی کشوری و لشگری به مدت سه سال و صندوق تامین اجتماعی به مدت پنج سال تعیین گردد.

– در تمامی صندوق های بازنشستگی و تامین اجتماعی میزان حقوق بازنشستگی براساس میانگین حقوق پنج سال آخر خدمت به قیمت روز ( با احتساب ضرایب حقوق سنوات مربوط مصوب هیئت وزیران ) محاسبه می گردد.

در این بندها ، هرسال به سن بازنشستگی پریودی اضافه میشود ه و نیز سابقه ارفاقی سنوات در مشاغل سخت و زیان آور برای مشمولان سازمان تامین اجتماعی که طبق مصوبات سازمان ده سال مقرر شده  است به پنج سال کاهش پیدا کرده است  و بازنشستگی پیش از موعد را هم ممنوع اعلام می کند . قبل از پیش نویس این برنامه، کارگرانی که می خواستند بازنشسته شوند ده سال آخر کار کرد آنها برای حقوق بازنشستگی منظور شده بود ولی در این برنامه به پنج سال کاهش پیدا کرده است .

در تبضره ۳۳ آمده است : به منظور ترغیب کارفرمایان بخش خصوصی و تعاونی  به جذ ب نیروی کاربیکاران جوان به ویژه در مناطق کمتر توسعه یافته و با هدف کمک به کاهش هزینه نیروی کار، بنگاه های اقتصادی خصوصی و دولتی مجاز هستند اقدامات زیر را طی سال های برنامه اجرا نمود ه و منابع اعتباری و مورد نیازخود را در بودجه سنواتی لحاظ نمایند:

ــ مستثنی نمودن از شمول قوانین کار و تامین اجتماعی برای دانش آموختگان دانشگاهی گروه های سنی زیر بیست و نه سال در اجرای کارورزی ( آموزش های تخصصی در بدو ورود به کار و طی دورهای آموزش عالی در کارگاه های خصوصی و تعاونی ) حداکثر تا دوسال برای هریک از کارورزان .

ــ تعیین حداقل  مزد برای کارگران جدید گروه های سنی زیر بیست و نه سال ( که قبلاً سابقه بیمه تامین اجتماعی نداشته باشند ) و مشمولین طرح اشتغال عمومی ( اجرای پروژه های عام المنفعه در زمینه زیر ساخت های اقتصادی ، اجتماعی و مدیریت محیط زیست و با مشارکت جوامع محلی ) به میزان هفتادو پنج درصد حداقل مزد تعیین شده مصوبه شورای عالی کار حداکثر تا دوسا ل با هدف انگیزه بیشتر برای بکارگیری نیروی کار جدید .

طبق اعلام مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری در کشور در تابستان سال نودو چهار، حدوداً یازده درصد و این سهم برای جوانان پانزده تا بیست دو نه سال بیش از بیست دو سه درصد برآورد شده است. بنابراین، نرخ بیکاری جوانان بیش از دوبرابر بیکاری میانگین کشور می شود . براساس بند بالا در تبصره ۳۳ برنامه ششم توسعه، دولت بنا دارد با کاهش دستمزد جوانان زیر بیست و نه سال در دوره کارآموزی به هفتاد دوپنج درصد مزد سالیانه، زمینه ای را برای اشتغال این قشر از جامعه فراهم  کند.سئوال اینستکه با تصویب این لایحه خانوارهای این  جوانان چگونه می توانند با هفتادو پنج درصد حداقل دستمزد امرارمعاش کنند . این شیوه محاسبه پرداخت دستمزد به نیروی کارجوان ، احساس عدم امنیت شغلی کارگران جوان را تشدید خواهد کرد و اشتغال موجود را هم با تزریق نیروی کار ارزان به بازار کار، سیکل معیوب اخراج و جایگزین کردن نیروها را تشدید می سازد و پس از دوسال دوره مهارت آموزش نیروی کار،کارفرمایان میتوانند بدون هیچ دلیلی کارگران زیر بیست دو نه سال را اخراج و به جای آنها کارگران جوان جویای کار را بدون پرداخت مزایای کامل استخدام کنند و برای کارفرمایان این امکان را فراهم می سازد تا همواره هفتادو پنج درصد حداقل دستمزد را بپردازند. بنابراین تبصره ۳۳ فوق به صورت جدی زندگی این بخش از نیروی کاررا به خطر می اندازد وبا بهره کشی دوساله و افزایش سن، فرصت های سنی جوانان از دست میرود و شانس تشکیل خانواده و شادابی و امید را به مخاطره می برد.

لایحه برنامه ششم توسعه دولت تدبیر و امید به وضوح اعلام میدارد که در این دوره پنج ساله  پیش رو، طبقه  مزدبگیر چشم اندازی  برای بهتر شدن وضعیت دستمزد و معیشت خود نخواهند داشت  و آنها فقط وسیله ای هستند برای “بهبوداقتصادی” وهموار کردن جذب سرمایه های خارجی و سمت دادن سرمایه های داخلی با وعده سود بیشتر از نرخ سود سپرده ها در نزد بانکها و صندوقهای موسوم به قرضه الحسنه وابسته به نهادهای امنیتی و مذهبی و سود جوئی بیشتر سرمایه داران و شرکای اقتصادی خصولتی . به باور ما تا زمانی که اقتصاد رانتی زمینه های انباشت سرمایه های مشکوک و غیر نظارتی را فراهم میکند نمیتوان به بهبود زندگی میلیونها نفر در زیر خط فقر امید داشت. برای برون رفت از بحران موجود نه اتخاذ و تبعیت از مقررات زدائی  صندوق بین المللی پول و شرکاء بلکه گسترش حق نظارت کارگران و زحمتکشان در محیط کاری خود و تدوین قوانین حمایت از سرمایه فکری و یدی در راستای توسعه دموکراسی و عدالت اجتماعیست. 

٢٠دی‌ ۱۳۹۴ – ١٠ ژانویه ۲۰۱۶

 

 

 

 

 

 

بخش : کارگری
تاریخ انتشار : ۲۰ دی, ۱۳۹۴ ۱۲:۵۶ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

هفته‌ای که گذشت، دوم تا هشتم تیرماه

رهبر حکومت تاب نیاورد گاه که کارگزاران خود را نامرغوب دید. خود بر صحنه آمد و خواستار مشارکت حداکثری شد و فتوا داد که نباید با کسانی که “ذره‌ای با انقلاب و امام و نظام اسلامی زاویه دارند” همکاری کرد. به‌زبان دیگر نباید به کسانی که ممکن است نفر دوم حکومت شوند و در سر خیال همکاری با ناانقلابین دارند، رای داد. اشاره‌ای سرراست به آن تنها نامزدی که از تعامل با جهان می‌گوید.

مطالعه »
یادداشت
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

بر خلاف مرحله‌ی اول، در مرحله‌ی دوم انتخابات ریاست جمهوری شرکت می‌کنم و به آقای پزشکیان رأی می‌دهم!

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!

انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!

جزئیات کشته شدن راضیهٔ رحمانی دختر ۲۴ سالهٔ لر با شلیک مأمور نیروی انتظامی!

بیانیه نهضت آزادی ایران: رأی اعتراضی در گام دوم برای دکتر پزشکیان!