سه شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۶

سه شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۶

آن‌ها نمی‌توانند همهٔ ما را بکشند و ما نمی‌توانیم همهٔ آن‌ها را بکشیم...
نتانیاهو کاخ سفید را نادیده می‌گیرد، زیرا انجام این کار هیچ هزینه‌ای ندارد. در سال ۱۹۸۲ رونالد ریگان، مناخیم بگین، نخست‌وزیر اسرائیل را پس و کشتار فسطینیان در پی تهاجم...
۱ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: نیکلاس کریستوف - برگردان: گودرز اقتداری
نویسنده: نیکلاس کریستوف - برگردان: گودرز اقتداری
غم دیگر
شنیدستم غمم را میخوری، این هم غم دیگر، دلت بر ماتمم می‌سوزد، این هم ماتم دیگر
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
پایان تلخ یک ریاست جمهوری
بایدن می‌داند که باید برود، اما این بدان معنا نیست که از این موضوع خوشحال است. ننسی پلوسی کسی بود که با هوش و ذکاوت سیاسی به رئیس‌جمهور گفت که...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
کاش میشد
کاش میشد چهره ها رنگ پریشانی نداشت، برق تیز خنجر و کینه نداشت. مثل دریا بود شفاف و زلال، مثل ابریشم نرم لطیف
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کاوه داد
نویسنده: کاوه داد
نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور
ایجاد، تقویت و توسعه و حفظ نهادهای مدنی و تشکل‌های صنفی و سیاسی باید در کانون برنامه های افراد، شخصیت ها و احزاب و سازمان ها قرار داشته باشد، چه...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴
بر اساس بیانیۀ دادگاه بین‌المللی دادگستری، سیاست‌های شهرک‌سازی و بهره‌برداری اسرائیل از منابع طبیعی در سرزمین‌های فلسطینی نقض قوانین بین‌المللی است. دادگاه، گسترش قوانین اسرائیل به کرانۀ باختری و بیت‌المقدس...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: محسن نجات حسینی
نویسنده: محسن نجات حسینی
سیاست‌گریزی زنان یا سیاستِ گریزِ دولت از زنان
قوانین نابرابر، عدم حمایت‌های لازم و محیط‌های مردسالارانه، زنان را از مشارکت فعال در سیاست بازمی‌دارد. حضور کم‌رنگ زنان در سیاست به معنای نبود صدای نیمی از جمعیت در تصمیم‌گیری‌های...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: زری
نویسنده: زری

پیوستگی و گسستگی در تحولات اجتماعی و تاریخی

این بحران، درحقیقت، پیوستگی و گسستگی روند انسان سازی در تاریخ ما بوده است، بهر زیانی، جسمی که باید روح دار میشد، و روحی که باید جسم دار می شد. در اشعارما، این موضوع مرکزی بوده است، و تلاش دایمی برای پیوستن و یکپارچگی روح و چسم، یا ساختن انسان.

حسمندی، هوشمندی، و شعورمندی

 

 

بحث ششم

روند استقلال حواس از محیط

 و شکلگیری بدوی زبان ازصوت رویتی- تقلیدی اخباری تا صوت موزون

 

 

شکلگیری زبان مفهومی نظام مند یا اندیشه

استنباط اینست که انسان دارای پنج حس است. این حسها، در حقیقت، مشابه خواص سایر عناصر طبیعت میباشند، که در شمارشهای بسیار متنوع وجود دارند. اگراز قضاوت صرفنظر کنیم، انسان نیز جزء جمادات می باشد. مثال این در اختلال عصبی دیده میشود، مشابه بخشهایی از بدن که بدلایلی نتوانند حس را به قضاوت تبدیل کنند، که باصطلاح سربودن جزیی یا کلی میباشد، فرد در کما میسوزد اما نمیداند که میسوزد، حس به قضاوت گذارنمی کند. اما بمحض گذار حس به قضاوت، آنچه که انسان مینامیم، بوجود می آید. بنابراین انسان، محصول “لحظه تضاد آفرینشی” میباشد، دقیقا مشابه تبدیل تخم مرغ به جوجه.

این توان انسان ساز، چیزیست که انسان را از سایر موجودات منفک، و متمایز و مشخص کرده است. انسان از جماد (وجود بی قضاوت) به جماد (وجود با قضاوت) گذار می کند.

کوشش برای این گذار، بنابرآنچه که تاکنون میدانیم- تا تحقیقات بیشتر- در یونان و روم اتفاق افتاده است، یعنی انسان اصولا در این مناطق بوجود آمده است. برای پیشگیری ازهرگونه سوء تفاهم، لازم است که گفته شود که در اینجا در سطحی بسیار بالا از انتزاع صحبت میکنیم، و بهمین دلیل، این سطح از انتزاع، حوزه هستی شناسانه نامیده شده است (انتالوژی)، و بنابراین در حوزه “بودن” میباشد و بهمین دلیل، خطا یا نقد ناپذیر است.

خطا و نقد پذیری از گذار به انسان ببعد مفهوم پیدا میکند. مثال اینکه اگر گربه یا سگی، ظرف شیر یا غذایی را واژگون کند، ما نباید آنها را خطا کار بدانیم، چون خطا مفهوم انسانی است و ناشی از هدف مندی و قضاوت گری اوست. هرچند حتا اگر برای تغذیه اقدام کرده باشند. آنها جزء طبیعت هستند و طبق قانونمندی آن، یا میمانند و یا از بین میروند (بهمین دلیل، داروین از انسان صحبت نمیکرده ، بلکه از طبیعت بمعنی عام صحبت میکرده). جالب است که انگلس عکس این کار را کرده است، یعنی خصوصیت انسانی را به طبیعت اطلاق کرده است، و از دیالکتیک طبیعت صحبت کرده.  و بازهم جالب تر اینست که، هگل اساسا از انسان  صحبت کرده، بهمین دلیل، موضوع او نیز – مشابه ادیان- روح بوده، جماد قضاوت گر، و بالاخره، ادراک مارکس، نیز انسان نبوده. این جدایی، هم مشگل ومنشاء، و هم ناشی از سطح تحول تاریخی جهان است.

تاریخ ما یا چیزیکه با عنوان “شیوه آسیایی” نیز نامیده شده، در همین خطا قرارداشته است که قرنها موفق نشده است که انسان بسازد.

تمام ادبیات ما، حتا پس از اسلام نیز، حافظ و مولوی، نتوانسته اند این گذار را انجام دهند. مولوی در “بمیرید بمیرید” بزرگترین و شاید یگانه ترین کوشش تاریخی را برای اینکار کرده است. ولی باید تا ملا صدرا و بالاخره هگل و شروع عصر صنعت، منتظر میماندیم تا این گذار از حس به قضات انجام گرفته و بالاخره انسان ساخته شود.

در حقیقت، تلاش و مبارزه بین آهنگر و کارنده بوده است، که با عصر صنعت و غلبه آهنگر بپایان می رسد.  به نوشته “از جمع طبیعت نشین تا جامعه شهر نشین” ازهمین نویسنده مراجعه شود.

واما، پس انسان چیست.

انسان یعنی جدایی و استقلال حواس از محیط. یا آنچه که منشاء شکلگیری بدوی زبان ازصوت رویتی- تقلیدی اخباری تا صوت موزون، و بالاخره،  شکلگیری زبان مفهومی نظام مند یا اندیشه،  می باشد.

تمام ادبیات، موسیقی، حتا کلام روزمره ما، هنوز کلام و صوت موزون پیش اندیشگی می باشند.

انقلاب پنجاه و هفت، “لحظه تضاد آفرینشی” گذار به انسان سازی را در درون خود داشته است، و اساسا ناشی از این ضرورت تاریخی بوده است.

این بحران، درحقیقت، پیوستگی و گسستگی روند انسان سازی در تاریخ ما بوده است، بهر زیانی، جسمی که باید روح دار میشد، و روحی که باید جسم دار می شد. در اشعارما، این موضوع مرکزی بوده ، و تلاش دایمی برای پیوستن و یکپارچگی روح و چسم، یا ساختن انسان.

خیام بروزگنگ عقلی (ریزون) و منطقی (لوژیک)، کلا توجیهی وعلت معلولی، با گرایش بیشتر منطقی (علت و معلولی) بوده است، در حالیکه حافظ و مولوی، اساسا، گرایش عقلی (ریزون)، یعنی توجیهی بوده اند.

خیام بطریقی به “شدن” پرداخته است (و بهمین دلیل تا استقرار صنعت، ناامید و سرخورده میماند)، و حافظ و مولوی، به “بودن” پرداخته اند (کوشش بی پایان) . و این چنین، خیام عنصر نقد را در خود نهفته داشته است زیرا از موضع خطا پذیری، هستی را مورد سوال قرار داده است، ولی حافظ و مولوی هیچ چیزرا مورد سوال قرار نداده اند، بلکه تنها پذیرفته و کوشش به پذیرفتنی کردن داشته اند. خیام شک منطقی (علت و معلولی) را قرنها پیشتر از اروپای پس رنسانسی، بنا نهاده است. هرسه شکاک بوده اند، منتها یکی در گذار به انسان و سرنوشتش، و دو دیگر در سطح هستی شناسانه.

خیام هسته “جامعه شهر نشین” بود، و دو دیگر، کماکان “جمع طبیعت نشین” بودند.

=================================

نوشته از سهراب فیض آبادی

‏‏‏‏‏چهار شنبه‏، ۲۰۱۶‏/۰۲‏/

تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن, ۱۳۹۴ ۱۰:۵۹ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

مروری بر آن‌چه تا بیست و سوم تیرماه گذشت

نفس چاق نکرده بود آقای پزشکیان که در دفتر شرکت هواپیمایی توسط نیروهای انتظامی بسته شد. گویا عدم رعایت حجاب کارکنان زن این دفتر دلیل این کنش نیروهای انتظامی بود. مساله مهمی نبود! آقای وزیر کشور دولت گفت. فردا باز خواهد شد دفتر.

مطالعه »
یادداشت

حکم اعدام فعال کارگری، شریفه محمدی نمادی است از سرکوب جنبش صنفی نیرو های کار ایران!

میزان توانایی کارگران برای برگزاری اقدامات مشترک، از جمله اعتصابات و عدم شرکت در امر تولید، مرتبط است با میزان دسترسی آنها به تشکل های صنفی مستقل و امکان ایجاد تشکل های جدید در مراکز کار. ولی در جمهوری اسلامی نه تنها حقوق پایه ای کارگران برای سازمان دهی و داشتن تشکل های مستقل رعایت نمیشود، بلکه فعالان کارگری، از جمله شریفه محمدی، مرتبا سرکوب و محکوم به حبس های طولانی مدت، ضربات شلاق و حتی اعدام میشوند.

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
مطالب ویژه
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

آن‌ها نمی‌توانند همهٔ ما را بکشند و ما نمی‌توانیم همهٔ آن‌ها را بکشیم…

غم دیگر

پایان تلخ یک ریاست جمهوری

کاش میشد

نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور

بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴