چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۰۶:۵۹

چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۰۶:۵۹

رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!
یادمان باشد که هرچه جامعه ضعیف‌تر شود، از فرصت‌ها و شانس‌هایی که در مسیر بهبود، تغییروتحول  پیش خواهد آمد، کمتر می‌توانیم استفاده کنیم و شانس‌های آینده ایران را از دست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کیوان صمیمی
نویسنده: کیوان صمیمی
انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!
نیروی تجدد و دموکراسی یک قرن است که ایران مال همه‌ی ایرانیان است شعار اوست. اکنون نیروهای وسیعی از جنبش اسلامی نیز به همین نگاه پیوسته اند. در پهنه‌ی سیاست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: امیر ممبینی
نویسنده: امیر ممبینی
جزئیات کشته شدن راضيهٔ رحمانی دختر ۲۴ سالهٔ لر با شلیک مأمور نیروی انتظامی!
سوم تیر ماه جاری رسانه‌ها نوشتند که دختری جوان به نام «راضیهٔ رحمانی» اهل روستای گویژه در شهرستان نورآباد استان لرستان با شلیک یکی از مأموران نیروی انتظامی جان باخت....
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: بهاره شبانکارئیان
نویسنده: بهاره شبانکارئیان
بیانیه نهضت آزادی ایران: رأی اعتراضی در گام دوم برای دکتر پزشکیان!
نهضت آزادی ایران در ادامه راهبردی که در مرحله اول در پیش گرفت، اتحاد ملت و تجمیع همه معترضان در مرحله دوم انتخابات را برای مقابله با مخالفان آزادی و...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: نهضت آزادی ایران
نویسنده: نهضت آزادی ایران
انتخابات مهندسی شده، راه يا بی‌راهه؟
    خانم وسمقی در ارتباط با انتخابات ریاست حمهوری در ایران تحلیلی داشته است. خانم وسمقی، زین میان؛ بر این باور است که اصلاح‌طلبان، اگر گمان می‌کنند که حکومت...
۱۲ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: صدیقه وسمقی
نویسنده: صدیقه وسمقی
جرون
جرون، ای سیلی خورده ی زمان، ای معامله های پشت پرده ی آن زمان، ای تاریخ دیروز و امروز من، از رنگ و شرنگ، تا کیسه های زر ...
۱۲ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کاوه داد
نویسنده: کاوه داد
تحلیل مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری ایران...
در این مقاله، میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال‌های 1400 و 1403 را مقایسه کرده و همچنین به تحلیل اختلاف بین نتایج نظرسنجی‌ها و نتایج واقعی انتخابات...
۱۲ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: م. آذری
نویسنده: م. آذری

چپ و جنبش انقلابی نوین ایران

تذکر ضرور: پخش میزگردها در این صفحه از نشریه کار لزوما به معنی تایید یا وابستگی این برنامه ها به سازمان ما نیست و صرفا به دلیل خدمت به جامعه دوستان و نزدیکان فکری به سازمان صورت می گیرد!

جلسه پرسش و پاسخ یکشنبه ۲۹    آبان ۱۴۰۱  ( ۲۰ نوامبر ) ساعت ۹  شب ایران

موضوع:    چپ و جنبش انقلابی نوین ایران 

میهمان:   احمد جواهریان  

لینک:

https://t.me/+YNxze2Z5-E05NWFh

سوالات مطرح شده در جلسه تلگرامی جمعه با رفیق احمد جواهریان

  • امروز روز جهانی کودک است – به نظر شما درگیر کردن کودکان در این مبارزه کار درستی ست ؟
  • بادرود و خوشامد ! مبارزات مردم با سازماندهی شبکه ای قطعا هم بدلیل نو پدید بودنش و هم به دلیل تکثر نیروهایش با توجه به همه ی جهات سیاسی و شاکله سنی _ جنسییتی و معرفتی اش بهر حال در عین نوپدید بودن درحال تجربه گرایی متکی به پراکسیس بی رابطه و یا بی اتکایی با تئوری این گونه  سازمانیابی هاست . در کوتاه مدت گرچه کارساز است اما قطعا با تعمیق و گسترش و روند انقلابی خود نیازمند دخالت ذهنیت های متکی به دانش انضمامی و ضروری است شما پاسخ این ضرورت را وظیفه ی چه نیروهایی میدانید و این امر چگونه باید تحقق پذیرد؟
  • آقای جواهریان عزیز – الان تحقیقات عصب شناسان نشان میدهد که مغز تا ۲۵ سالگی هنوز کامل نشده و در تمام دنیا سالهای سال است که هر فرد زیر ۱۸ سال کودک است!  به هر حال یک بحث که چپ میهن مان  متاسفانه همیشه از آن اجتناب  کرده  همین بحث حقوق کودک است!  البته سوال من در مورد افراد بالای ۱۶ سال نه بلکه جوانتر از آنهاست –  لطفا  نظر خودتان را به عنوان یک چپ در این مورد بیان کنید – با تشکر
  • درود بر شما و خسته نباشید.به نظر شما در شرایط کنونی آیا راهی مانده که از نظامی کردن فضای شهرها و توسعه خشونت جلوگیری بشه؟ وبطور کلی در برابر خشونت سرکوبگران چکار باید کرد؟
  • رفیق، در مورد اهداف جنبش گفتید در خطوط کلی همینطور است ولی چپ‌ نباید از همین الان تلاش کند با تکیه به پایگاه اجتماعی خود (زحمتکشان)‌ به آن شکل مشخص و جهت دار بدهد؟
  • تشکیل جبهه متحد چپ با چه موانع عینی و ذهنی روبروست؟
  • بادرود رفیق احمد جواهریان خسته نباشید بنظرشما خیزش اخیر که مورد حمایت نیروهای ترقی خواه وچپ انقلابی نیز هست چرا بیش از حد مورد تشویق کشورهای غربی قرار گرفت با تشکر چابکی
  • اوایل انقلاب بعضی از احزاب و سازمان‌ها ضد امپریالیست بودن حکومت ایران را مطرح می‌کردند. اکنون نیز همین بحث بین فعالین سیاسی در جریان است.
  • حکومتی که مردم خودش را میکشد  و زندانی و شکنجه می‌کند و نان و آب را بر آنها حرام کرده است آیا می‌تواند ضد امپریالیست باشد؟ به عبارت دیگر  آیا ” ضد خلق می‌تواند ضد امپریالیست باشد؟ “
  • جنبش چپ بخاطر تائید عملکرد رژیم از گرایش و پیوستن به پیمانهای بریکس و شانگهای  و همچنین بخاطر نقد ربوده شدن اهداف جنبش بپا خواسته در کشور توسط غربیها از طرف دیگر اُپوزیسیون های حکومت مورد نقد قرار گرفته و محکوم به سازشکاری می شود. در این بروحه از زمان تمام مبازات جنبش چپ بهمین خاطر در حال خدشه دار شدن است. لطفاً راهکار و تبیین لازم را مرقوم فرمائید.
  • این انقلاب نوین بنظرمن انقلابی است ازنابرابری های سامان موجودبرضدنهادهای سیاسی اقتصادی واجتماعی که تحرک فعالان سیاسی نوپدید چون دختران انقلاب رابرانگیخته است که نمیخواهد اجباررا چه درزمینه حجاب وچه ازنظراقتصادی  که شعارحرکتش راکرده که نه پول داره نه خونه حجاب راکرده بهونه لجام گسیختگی درزمینه های اقتصادی اجتماعی الان کشور رابه سمتی کشونده که همگی شاهدیم سرکوب پاسخ این دختران وجوانان انقلاب نیست بلکه امکان دادن ورسیدگی به خواسته ها ومطالبات است که میتواند این انقلاب عظیم مردمی رابه خواستگاه دموکراتیزاسیون هدایت کرده ونتیجه درستی از آن بدست آورد نظر شما دراینمورد چیست؟
  • طی ۴۴سال حاکمیت نظام ولائی امروز ،جنبش انقلابی حاضر شرایط ویژه وطلایی را بوجود آورده تا نیروهای چپ بتوانند  نقش بسیار فعال وتاثیر گذاری داشته باشند اما متاسفانه هنوز بخش عمده ای از چپ های پراکنده حاضر نیستند حتی برای اتحاد عمل واردگفتگو شوند ، چگونه میشود براین نقص عمده فائق آمد؟ درحالیکه سایرنیروها که شایستگی رهبری مردم راندارند ،دررسانه های تحت سلطه امپریالیسم بولدمیشوند و تبلیع میکنند، این نقیصه را چگون میتوان برطرف کرد، تا انقلاب ازمسیر درست منحرف نگردد؟
  • با درود بر شما لطفاً در خصوص پدیده فحاشی در برخی از شعارهای اعتراضی چه نظری دارید؟
  • چپ در این شرایط به شدت منفعل عمل میکند و باعث تاسف است. خصوصا حزب در این شرایط که نیاز به رهبری برای تمام کردن کار به شدت احساس میشود احزاب چپ و افراد شناخته شده آن از بیانیه و محکوم کردن و نوشتن چند مقاله در تحلیل وضعیت آن هم نصفه و نیمه کار دیگری انجام نداده
  • من راستش از تمامیت چپ بعنوان یک طیف گسترده که متاسفانه از متوهم های محور مقاومتی و عاشقان روسیه و پوتین و یا ازآن سوی کسانی که فکر می کنند  بسوی رضا پهلوی هم می توان دست دوستی درازکرد،نومید و بیزارم ،اما پیشنهاد می کنم چپ در حد و حدود چارچوب‌های تئوریک و عملی همین گروه تلگرامی ( بویژه ادمین های خوش فکر آن) می تواند در پیوند با سایر نیروهای دمکراتیک و ترقی خواه مانند حزب دمکرات کردستان ایران، کو مه له، ملی مذهبی هایی چون رضا علیجانی و تقی رحمانی، بخش هایی از جبهه‌ی ملی ایران و چپهایی چون راه کارگر و تشکل‌های فعال زنان و تشکل های صنفی در کشور یک جبهه ی دمکراتیک برای رهبری این انقلاب تشکیل دهد .نظر شما چیست؟
  • آیا به نظر مهمان گرامی احزاب و سازمان ها ئی که به ادامه سیاست خصوصی سازی و برنامه های بانک‌جهانی و اقتصاد نئولیبرالی  باور دارند میشود جبهه متحد تشکیل داد ؟
  • جنبش چپ چگونه باید از خیزش حمایت و همراهی کند که هم برای خیزش مثمرثمر باشد وهم جلوی به به غارت رفتن اهداف خیزش بپا خواسته را گرفت؟
  • هیچ گروه و دسته مطرح چپ نمی گوید که رژیم ضد امپریالیست است – ولی افراد و گروههایی می گویند فکر نکنید که یک دفعه امپریالیسم شده یک مدافع واقعی حقوق بشر و با معصومیت کنار ایستاده و برای جوانان ما کف می زند . امپریالیسم بین ما در درون مبارزه ما هم هست و باید دید کجا تلاش میکند که مبارزه را به انحراف بکشاند – از رهبر سازی برای جنبش گرفته تا ایجاد خشونت کور (که متفاوت است با قهر انقلابی) – شما اینطور فکر نمیکنید؟
  • ایااعتراضات خارج ازکشوربرجنبش ایران تاثیردارد؟سپاس
  • این خیلی عجیب است که شما انقدر از شبکه صحبت میکنید ولی فکر میکنید که ۵۰ سال پیش است که نیروهای خارجی ( امپریالیستی) و نیروهای داخلی  دو پدیده هستند با یک دیوار چین بین آنها – مساله این است که امپریآلیسم بیرون نایستاده – هشدارها در مورد یک چیزی بیرونی نیست در مورد نفوذ درونی امپریالیسم است شما کارزار شناختی را دست کم نمی گیرید؟
  • لطفا  کمی منظورتان را از شبکه های موجود مبارزاتی دقیق تر بیان کنید، امکان ارتباط هرچه بیشتر با آنها و ‌درنهایت ساختن شبکه های جدید صحبت کنید
  • رفیق جواهریان عزیز جامعه دچار یک دگرگونی و تحول بزرگ است که حتما نهایتا” رو به جلو خواهد بود و حتما باید از آن دفاع کرد در عین حال این شرایط اضطراب آفرین است و شما می دانید اضطراب خطاهایی شناختی ایجاد میکند از جمله سیاه و سفید دیدن – زود به نتیجه گیری پریدن – عمومیت دادن افراطی – ماکسیمایز یا مینیمایز کردن- دنبال مقصر گشتن و …. شما چقدر این خطاها را در تحلیلها از شرایط و در گفتگو های عمومی  شاهد هستید ؟
  • قتلِ دختر ایران یک بار دیگر ولی با وضوح زیاد این واقعیت را آشکار کرد که چپِ خارج از کشور که صد البته مجموعه ای از رهبران و اعضا و کادر های اصلی بوده اند به جای ترمیم و باز سازیِ خود بیشتر در حالِ خود زنی و سر و شاخ با هم بوده اند که شاید یکی از دلایلِ آن رسوخِ عوامل رژیم درون صفوف آنها بوده باشند،در کار زارِ دو تجمعِ ایرانیانِ خارج از کشور ،نقشِ چپ ها چگونه بوده است؟ آیا چپ به یک خانه تکانی اساسی نیاز ندارد؟
  • استادمحترم فرمودین شما نمیتونین تحلیل کنید که اگربه پانصدشهر وروستاهایی که هنوز موج انقلاب درآنها شکل نگرفته اگربگیرد چه سنتز وتزی برای خودش خواهدیافت بنظرمن باوجودسرکوبی که صورت میگیرد چندان طول نمیکشد که دامنه انقلاب حتی به روستاها کشد چون وقتی حرکت مسالمت آمیز به کشتارتبدیل شود سنتز آنهم متقابلا خشونت وکشتارخواهدبود مگرغیرآن عملی شود نظرشما چیست؟
  • همه چپها تحلیل خود را علمی مطرح می کنند که فاقد وجاهت است چرا که اگر جامعه علمی ارزیابی شود باید نتایج حداقل به هم حاصل شود .ودر ضمن تصویری که شما از امپریالیسم ارایه می دهید گمراه کننده است .شما نقش امریکا در شخم زدن عراق سوریه ولیبی وسودان وافغانستان را بسیار تقلیل می دهید کشوری که حداقل هشتصد پایگاه در جهان دارد ایا باید نسبت به قدرت ان تشویش ایجاد کرد .

تاریخ انتشار : ۲ آذر, ۱۴۰۱ ۵:۲۱ ق٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

به یاد هماره‌سبز رفیق حمید اشرف و یکایک فداییان جان‌باختهٔ خلق!

در روز جان‌باختگان فدایی، یاد تمامی دیگر جان‌باختگان راه آزادی، برابری و عدالت را نیز گرامی می‌داریم و باور داریم که دادخواهان کشتارهای خونین این چهاردهه راهی را که تاکنون با پایداری خستگی‌ناپذیری رفته‌اند، تا روشن شدن همۀ حقایق و محاکمه آمرین و عاملین قتل عزیزان‌شان ادامه خواهند داد.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

هفته‌ای که گذشت، دوم تا هشتم تیرماه

رهبر حکومت تاب نیاورد گاه که کارگزاران خود را نامرغوب دید. خود بر صحنه آمد و خواستار مشارکت حداکثری شد و فتوا داد که نباید با کسانی که “ذره‌ای با انقلاب و امام و نظام اسلامی زاویه دارند” همکاری کرد. به‌زبان دیگر نباید به کسانی که ممکن است نفر دوم حکومت شوند و در سر خیال همکاری با ناانقلابین دارند، رای داد. اشاره‌ای سرراست به آن تنها نامزدی که از تعامل با جهان می‌گوید.

مطالعه »
یادداشت
بیانیه ها

به یاد هماره‌سبز رفیق حمید اشرف و یکایک فداییان جان‌باختهٔ خلق!

در روز جان‌باختگان فدایی، یاد تمامی دیگر جان‌باختگان راه آزادی، برابری و عدالت را نیز گرامی می‌داریم و باور داریم که دادخواهان کشتارهای خونین این چهاردهه راهی را که تاکنون با پایداری خستگی‌ناپذیری رفته‌اند، تا روشن شدن همۀ حقایق و محاکمه آمرین و عاملین قتل عزیزان‌شان ادامه خواهند داد.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

به یاد هماره‌سبز رفیق حمید اشرف و یکایک فداییان جان‌باختهٔ خلق!

در روز جان‌باختگان فدایی، یاد تمامی دیگر جان‌باختگان راه آزادی، برابری و عدالت را نیز گرامی می‌داریم و باور داریم که دادخواهان کشتارهای خونین این چهاردهه راهی را که تاکنون با پایداری خستگی‌ناپذیری رفته‌اند، تا روشن شدن همۀ حقایق و محاکمه آمرین و عاملین قتل عزیزان‌شان ادامه خواهند داد.

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!

انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!

جزئیات کشته شدن راضیهٔ رحمانی دختر ۲۴ سالهٔ لر با شلیک مأمور نیروی انتظامی!

بیانیه نهضت آزادی ایران: رأی اعتراضی در گام دوم برای دکتر پزشکیان!

انتخابات مهندسی شده، راه یا بی‌راهه؟