سه شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۱:۵۵

سه شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۱:۵۵

آن‌ها نمی‌توانند همهٔ ما را بکشند و ما نمی‌توانیم همهٔ آن‌ها را بکشیم...
نتانیاهو کاخ سفید را نادیده می‌گیرد، زیرا انجام این کار هیچ هزینه‌ای ندارد. در سال ۱۹۸۲ رونالد ریگان، مناخیم بگین، نخست‌وزیر اسرائیل را پس و کشتار فسطینیان در پی تهاجم...
۱ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: نیکلاس کریستوف - برگردان: گودرز اقتداری
نویسنده: نیکلاس کریستوف - برگردان: گودرز اقتداری
غم دیگر
شنیدستم غمم را میخوری، این هم غم دیگر، دلت بر ماتمم می‌سوزد، این هم ماتم دیگر
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
پایان تلخ یک ریاست جمهوری
بایدن می‌داند که باید برود، اما این بدان معنا نیست که از این موضوع خوشحال است. ننسی پلوسی کسی بود که با هوش و ذکاوت سیاسی به رئیس‌جمهور گفت که...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
کاش میشد
کاش میشد چهره ها رنگ پریشانی نداشت، برق تیز خنجر و کینه نداشت. مثل دریا بود شفاف و زلال، مثل ابریشم نرم لطیف
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کاوه داد
نویسنده: کاوه داد
نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور
ایجاد، تقویت و توسعه و حفظ نهادهای مدنی و تشکل‌های صنفی و سیاسی باید در کانون برنامه های افراد، شخصیت ها و احزاب و سازمان ها قرار داشته باشد، چه...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴
بر اساس بیانیۀ دادگاه بین‌المللی دادگستری، سیاست‌های شهرک‌سازی و بهره‌برداری اسرائیل از منابع طبیعی در سرزمین‌های فلسطینی نقض قوانین بین‌المللی است. دادگاه، گسترش قوانین اسرائیل به کرانۀ باختری و بیت‌المقدس...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: محسن نجات حسینی
نویسنده: محسن نجات حسینی
سیاست‌گریزی زنان یا سیاستِ گریزِ دولت از زنان
قوانین نابرابر، عدم حمایت‌های لازم و محیط‌های مردسالارانه، زنان را از مشارکت فعال در سیاست بازمی‌دارد. حضور کم‌رنگ زنان در سیاست به معنای نبود صدای نیمی از جمعیت در تصمیم‌گیری‌های...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: زری
نویسنده: زری

کردستان عراق، وجودی پارادوکسال

کردستان عراق متاسفانە وجود پارادوکسال خود را بە میان کردهای ایران هم تسری دادە است. در حالیکە خود ناتوان از حل مسئلە مناقشە خود با دولت مرکزیست، اما با جذب احزاب کرد ایرانی بە خود و امید این احزاب بە گرفتن نیرو از آنجا برای حل مسئلە کردها در ایران، عملا موقعیت جنبش کردستان ایران را در کل ایران بە نوعی بە حاشیە راندە است.

از کلمە پارادوکسال کە معنی “وجودی در خود متضاد” می دهد، گفتم، و شاید این اصطلاح هیچگاە در زمینە سیاست و ادارە یک منطقە تا بدین حد کە در کردستان عراق صادق است، حکم صدق نداشتە باشد. و این پارادوکسال بیشتر مطرح است بویژە از زاویە تناقض میان ادعای هویت و عمل. اینکە کسانی یا جریاناتی ادعای هویتی دیگر می کنند، رقیب و یان دشمن خود را بە نبود آن متهم می کنند و بعد خود در جریان عمل چیزی دیگر از آب در می آیند کە آن چیز نە هویت خودخواندە خود است و نە هویت رقیب یا دشمن، بلکە چیزی ست میان این دو شاید، و باز شاید این نوع هویت میانی بدترینها باشد، زیرا کە بە هویتی تعریف نشدە، ناپایدار و ژلەای تبدیل می شود کە امکان سر بیرون آوردن هر هویتی را از آن امکان پذیر می کند. و این متاسفانە قصە کردستان عراق است.

تقریبا ٢۵ سال از عمر اقلیم کردستان می گذرد. حکومت اقلیم هنوز از لحاظ سیاسی تعریف شدە نیست. بدان معنا کە هنوز نە سیستم حزبی از خود دولت جداست، نە پارلمانی عملا وجود دارد و نە کابینە دولتی کە بتوان از آن در زمینە واقع سخن گفت. آنچە وجود دارد حزب است و بس، با پایەهای مادی قدرتمند کە ریشە در تصاحب ثروت ملی کردستان و مردم دارد. مرزهای بازرگانی مال احزابند، و نیز تجارت و هم چنین نفت و منابع گازی. همانند بعضی دولتهای همجوار پول و ثروت ملی جهت وابستگی مردم بە حزب یا قدرت سیاسی خرج می شود. کافیست عضو حزبی عمدە باشید تا مواجب شما ماهانە بیاید در خانەاتان، بدون اینکە کاری کنید. و شاید دەهها و صدها هزار نفر از اینگونە افراد وجود داشتە باشند. کە می داند! آماری کە نیست و نمی گذارند کە باشد! هنوز بعد از بیست و شش سال نە برق و نە آب، مردم از سیستمهای خدماتی عمومی در این زمینەها بشدت در عذابند، و کسی نمی داند کە چرا هنوز بعد از ٢۵ سال و با وجود سدهای بزرگ و منابع نفتی و گازی و پول زیاد هنوز نمی توان بشیوە مطلوب آب و برق چهار پنج میلیون نفر را تامین کرد! هنوز ارتش ملی اقلیم وجود ندارد، نیروهای پیشمرگ عمدتا تقسیم شدەاند میان دو حزب پارتی و یکیتی. از لحاظ سیاستهای منطقەای، دو سیاست عمدە میان احزاب آنجا وجود دارد: یکی همگام و همراە با ترکیە و کشورهای سنی اسلامی و دیگری عمدتا متمایل بە ایران. و آنگاە کە جنگ قدرت میان آنان عمدە می شود خیلی راحت می توانند قدرتهای منطقەای را بە درون منازعە خود راە بدهند، چە بشیوە فیزیکی و چە بشیوە غیر فیزیکی. مهم حفظ قدرت حزبی ـ سیاسی در درون منطقە نفوذ خود است و بس، و باقی مسئلە یعنی هویت کردی و دولت کردی کە سنگ آن را بە سینە می زنند در درجە دوم و شاید چندم. دیگر مردم را فراموش کن! نە پروژەای اجتماعی ـ رفاهی و نە پروژەای مدنی ـ فرهنگی برای برآمد فکری و روشنگرانە و اشاعە توانمندی آگاهی صنفی و طبقاتی میان اقشار و طبقات مختلف. زیرا کە بدون این آگاهی اساسا نمی تواند بە شیوەای جدی سخن از تامین منافع مردم کردستان زد.

اما همین وجود پارادوکسال، خود امید کردهای منطقە است. البتە با پرانتزی کوچک در مورد کردهای ترکیە و سوریە کە عملا نمی خواهند مدل کردستان عراق مدل مدیریتی آنان در مناطق خودشان باشد. بنابراین، در واقع این مدل بیشتر برای کردهای ایران جذابیت دارد، و این عجیب است، زیرا کە کردهای ایران و بویژە احزابشان ریشە در یک سنت دیگر دارند: سنت چپ و دوری از دستاویزشدن دولتهای منطقەای. اگرچە این سنتها حالا بسیار تضعیف شدەاند و باید البتە آنرا در همان تاثیرگذاریهای معین تجربە کردستان عراق بر روی آنها ارزیابی کرد.

پدیدە عجیبی کە در این اقلیم بە چشم می خورد این است کە بە هنگام آرامش و عدم تهدید هر نوع جنگی از بیرون از مرزها، احزاب این کردستان بیشتر بە تفاهم و مدارا با همدیگر متمایل می شوند، اما هنگام تهدید خارجی و بهم خوردن آرامش، بە جای تفاهم و همگرائی بیشتر، بسیار بیشتر از پیش بە سوی نفاق گام برمی دارند! ناسیونالیسم کە پدیدەای اساسا ضد غیر است در اینجا بە پدیدە ضد خودی تبدیل می شود! و سئوال این است کە آیا اساسا این را می شود ناسیونالیسم نامید؟

کردستان عراق متاسفانە وجود پارادوکسال خود را بە میان کردهای ایران هم تسری دادە است. در حالیکە خود ناتوان از حل مسئلە مناقشە خود با دولت مرکزیست، اما با جذب احزاب کرد ایرانی بە خود و امید این احزاب بە گرفتن نیرو از آنجا برای حل مسئلە کردها در ایران، عملا موقعیت جنبش کردستان ایران را در کل ایران بە نوعی بە حاشیە راندە است، و این یعنی بریدن از بطن پروسەهای تدوینی و عمقی دمکراتیک در جامعە ایران. و یا اینکە در حالیکە احزاب عمدە کرد عراقی خود ناتوانند از تدوین و پیشبرد یک تئوری و ایدەئولوژی سیاسی واحد برای پیشبرد برنامەهای خود، با دامن زدن مستقیم و غیر مسقتیم بە تبلیغات کردستان بزرگ از طریق واژگانی مثل کردستان جنوبی و شرقی و غیرە، ضمن جبران پوپولیستی و دماگوگی اشتباهات و ناتوانیهای خود، اذهان عمومی را بنوعی در امیدهای کاذب نگاە می دارند کە عملا بە روندهای مبارزاتی در شرایط فعلی ضربە می زند.

در میان احزاب کردستان عراق، بویژە پارتی، یعنی حزب دمکرات کردستان عراق، با توان مالی کە در دست دارد و با توجە بە روابطی کە با ترکیە برقرارکردەاست (سخن از قرارداد نفتی پنجاە سالە با این کشور است)، دوست دارد کە در کردستانهای دیگر اعمال نفوذ کند (در ترکیە از طریق میانجی گری کە عملا سر نگرفت و در سوریە از طریق ایجاد شورای ملی کردها). این میل عملا این جریان را بە رودررویی با پ کا کا کشانیدە است زیرا کە کردستان سوریە و ترکیە عمدتا مناطق تحت نفوذ پ کا کا هستند. و البتە پ کا کا نیز جریانیست مقابل بلوک ترکیە و کشورهای نزدیکش.

پارتی، بمانند هر قدرت سیاسی دیگر و البتە بعنوان اولین حزب قدرتمند کردستان عراق، با هالە نفوذی کە در پی پی افکندنش هست، در واقع در این زمینە بیشتر از جریان مقابل خود یعنی یکیتی امکان مانور دارد، اما در همان حال با دشمنی سرسخت تری از طرف پ کا کا و جریانات نزدیک بە آن مواجە شدەاست. این مواجهات کار را بە جائی رساند کە کردستان ایران هم بنوعی مورد توجە پارتی واقع شود و بنابراین داستان قندیل و برخوردهای پ کا کا و حزب دمکرات کردستان ایران هم آغاز شد. تلاش برای جذب بخشی از افکار عمومی مردم کردستان ایران از طریق تضاد میان حزب دمکرات کردستان ایران و پ کا کا، آن کاری بود کە پارتی انجام داد و تلاشی بود هم در جهت تقویت جبهە مشترک خود با ترکیە و دیگر کشورها، و هم فراافکنی مشکلات عدیدە خود از طریق ادعای کمک بە جنبش در بخشهای دیگر کردستان.

در طرف دیگر هم جریاناتی مانند یکیتی و جنبش گوران کە در مقابل پارتی و سیاستهای داخلی و خارجی اش قرار دارند، نیز با برجستە کردن همکاریهای پارتی با ترکیە، درصددند نوع گرایش خود را بە جبهە دیگر غیرمستقیم توجیە کنند. معلوم نیست کە گوران کە در مناطق سورانی نشین قدرت و یا نفوذ اصلی را دارد چرا لااقل در این مناطق قادر بە کنترل بعنوان مثال بازرگانی نهانی یکیتی با دولت ایران نیست!

کردستان عراق، خاستگاە رویدادهای متضاد و پارادوکسال است. اما این پارادوکسال بودن مانع آن نمی شود کە کماکان کعبە آمال کردها بویژە کردهای ایران نباشد، و این هم نە بدلیل خود آن کردستان و وضعیت مطلوب آن، بلکە بعلت ظلم تاریخی بر کردها و امید نهائی آنان بە حل نهائی مسائل علیرغم همە مشکلات می باشد. و این امید خوب است، اما بدان شرط کە پارادوکسالها را دریافت و سرە را از ناسرە، ممکن را از ناممکن، رویا را از واقع، و سرانجام بلوفهای سیاسی را از منافع واقعی سیاسی در میان جریانات کردستان عراق بتوان از هم تمیز داد. از یاد نبریم کە کردهای ایران بهرحال در ایران زندگی می کنند، و این سرزمین منطق ویژە و منحصربفرد خود را می طلبد در حل مسئلە برحق کردها.   

 

بخش : سياست
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر, ۱۳۹۴ ۸:۴۹ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

مروری بر آن‌چه تا بیست و سوم تیرماه گذشت

نفس چاق نکرده بود آقای پزشکیان که در دفتر شرکت هواپیمایی توسط نیروهای انتظامی بسته شد. گویا عدم رعایت حجاب کارکنان زن این دفتر دلیل این کنش نیروهای انتظامی بود. مساله مهمی نبود! آقای وزیر کشور دولت گفت. فردا باز خواهد شد دفتر.

مطالعه »
یادداشت

حکم اعدام فعال کارگری، شریفه محمدی نمادی است از سرکوب جنبش صنفی نیرو های کار ایران!

میزان توانایی کارگران برای برگزاری اقدامات مشترک، از جمله اعتصابات و عدم شرکت در امر تولید، مرتبط است با میزان دسترسی آنها به تشکل های صنفی مستقل و امکان ایجاد تشکل های جدید در مراکز کار. ولی در جمهوری اسلامی نه تنها حقوق پایه ای کارگران برای سازمان دهی و داشتن تشکل های مستقل رعایت نمیشود، بلکه فعالان کارگری، از جمله شریفه محمدی، مرتبا سرکوب و محکوم به حبس های طولانی مدت، ضربات شلاق و حتی اعدام میشوند.

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
مطالب ویژه
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

آن‌ها نمی‌توانند همهٔ ما را بکشند و ما نمی‌توانیم همهٔ آن‌ها را بکشیم…

غم دیگر

پایان تلخ یک ریاست جمهوری

کاش میشد

نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور

بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴