پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۶

پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۶

در دور دوم انتخابات، با رای " نه" به جلیلی شرکت می‌کنیم!
اگر در دور اول "نه" به شرکت در انتخابات، شاکله نظام ونظارت استصوابی را هدف قرار داد و در همه ارکان نظام و در دل و جان مردم تاثیر خود...
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده:  گروه خرداد هوادار سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) - داخل کشور
نویسنده:  گروه خرداد هوادار سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) - داخل کشور
حزب دمکراتیک مردم ایران: نه به جلیلی!
در دور دوم انتخابات، دو نامزدی که در برابر هم قرار می‌گیرند، هر چند در وفاداری به نظام جمهوری اسلامی و ولی فقیه مشترک‌اند، اما به لحاظ اهداف، گرایشات، تعلق...
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: حزب دمکراتیک مردم ایران
نویسنده: حزب دمکراتیک مردم ایران
چرا به پزشکیان رأی می دهم!
در ارتباط با چرایی عدم استقبال توده‌ها در مشارکت انتخاباتی دلایل متعددی را می‌توان شمرد ولی بدون شک تمامیت‌طلبی، اقتدارگرایی و قشریت دخیل در هستۀ مرکزی قدرت سیاسی نقش مهمی...
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: محمود کرد
نویسنده: محمود کرد
باز هم انتخابات، باز هم دفاع از منافع ملی، هم استراتژی هم تاکتیک!
عدم شرکت در این دوره می‌تواند تاکید مجددی باشد بر یک اقدام ثابت شده. اما اگر بپذیریم که چینش و مهندسی این‌چنینی انتخابات با همهٔ اهدافی که به دنبال داشته...
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: سهراب ایران
نویسنده: سهراب ایران
ترک تحریم می‌کنم، خطر جلیلی جدّی است!
تا نظام جمهوری اسلامی پابرجا است وضع را نمی‌شود از این بهتر کرد اما می‌شود بسا بدتر کرد. براندازی نه فعلا ممکن است نه فعلا مطلوب. آیا انتخاب میان بد...
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: ياسر ميردامادی
نویسنده: ياسر ميردامادی
اصلاح‌طلب اصول‌گرا، ادامه داره ماجرا
هستهٔ سخت قدرت، بر اساس منافع خود و بر پایهٔ یک خطای محاسباتی رضایت داده است که انتخابات را حداقل نیمه‌رقابتی کند. جامعه زخم‌های عمیقی از سیاست‌های حاکمیت بر روح...
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: سياوش - ايران
نویسنده: سياوش - ايران
دلایل فراخوان «ث ژ ت» برای دادن رأی به برنامه «جبههٔ نوین مردمی»
«ث ژ ت» هرگز خود را در پناهگاه مخفی نکرده است و همواره حتی به قیمت تحمل ضربات شدید مواضع شجاعانه‌ای که لازم بوده را اتخاذ کرده است؛ به عنوان...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: برگردان ف. دوردانی
نویسنده: برگردان ف. دوردانی

که عشق آسان نمود اوّل، ولی افتاد مشکل‌ها!

امروز در یک نگاه لحظه‌ای به آن تاریخ می‌بینیم نه دیگر از آن نیروی اجتماعی حاضر در نمازهای جمعه خبری هست و نه آن طیف معتقد به ولایت که از روحانیت مبارز تا روحانیون مبارز را شامل می‌شد و نه حتی آن طیف لباس‌شخصی آن زمان نظیر ده‌نمکی حاضرند آن‌گونه در رکاب رهبر باشند. امروز رهبر مانده است و فرماندهان بعضاً فاسد سپاه.
در سالگرد ۱۸ تیر ۱۳۷۸

که عشق آسان نمود اوّل، ولی افتاد مشکل‌ها!

نوشتن در مورد هیجده تیر ۱۳۷۸ و آن خیزش پرشورونشاط برای نویسندهٔ این سطور از دو جهت حائز اهمیت است. از یک سو پاس‌داشت وقایع و ارزش گذاردن به آن کوشش‌هایی که در راستای اعتلای آزادی و دموکراسی نزدیک به صد و پنجاه سال است در میهن‌مان در جریان است و از سوی دیگر بررسی و جمع‌بندی آن وقایع بر اساس آگاهی امروزی و نگاهی به آن دوران از سکوی امروز.

 

مروری بر آن دوران

حضور پرشور مردم در انتخابات خرداد ۱۳۷۶ و انتخاب غیرقابل‌باور آقای خاتمی به عنوان رئیس جمهور اگر چه مرهون حضور تک‌تک آحاد مردم امیدواری بود که با حضور پرشور خود این حماسه را فراهم آوردند، اما این مهم رقم نمی‌خورد اگر در آن زمان گروه‌های مرجع و در رأس آن جنبش دانشجویی به حرکت در نمی‌آمد. نیروهای دانشجویی در خلق این تاریخ جایگاه ویژه داشتند.

هیجده تیرماه ۱۳۷۸ در شرایطی رقم خورد که نیروهای تحول‌خواه جامعه پس از فتح غیرمنتظرهٔ نهاد ریاست‌جمهوری به یک‌باره با جنایات فجیع موسوم به «قتل‌های زنجیره‌ای» مواجه شدند. انتقام‌گیری گزمگان استبداد از چهره‌های فاخر جامعه چون نویسندگان، روشنفکران و سیاست‌مداران ملّی در چارچوب پروسهٔ «حذف‌درمانی» جامعه را مضطرب و قلب تپندهٔ آن یعنی دانشگاه تهران را به خروش و تب‌وتاب کشاند.

پس از افشای دستورالعمل سعید امامی عامل شناخته‌شده و موثر قتل‌های زنجیره‌ای در روزنامهٔ سلام و توقیف این روزنامه، دانشجویان دست به اعتراضی کاملاً مسالمت‌آمیز زدند و خواهان رفع توقیف از این روزنامهٔ اصلاح‌طلب شدند.

در شب آن اعتراض عوامل موسوم به لباس شخصی‌ها به کوی دانشگاه تهران حمله کردند و ویرانه‌ای به بار آوردند، اقدام وحشیانه‌ای که هیچ توجیه و محلی از حمایت نداشت.

حملهٔ غارتگرانهٔ عوامل حکومت به قدری ددمنشانه بود که رهبر جمهوری اسلامی را به موضع تدافعی کشاند و در اولین واکنش آن را شدیداً محکوم کرد و در مراسم نماز مغرب و عشائی که در بیت ایشان در تاریخ بیست‌ویکم تیر ماه هفتاد و هشت برگزار شد، از جمله گفت: «مگر من بارها نگفته‌ام در اجتماعات کسانی که مخالفند، هیچ کس نباید رفتار خشونت‌آمیز داشته باشد؛ چون این، دشمن را خوشحال می‌کند. بارها ما این حرف را گفتیم، چرا گوش نکردند؟! چرا گوش نمی‌کنند؟! حتّی اگر یک حرفی که خون شما را به جوش می‌آورد به زبان آورند – مثلاً فرض کنید اهانت به رهبری کردند – باز هم باید صبر و سکوت کنید. اگر عکس مرا هم آتش زدند و یا پاره کردند، باید سکوت کنید.»

جدا از رهبر حکومت، رئیس‌جمهور و دولت اگر چه به این فاجعه اعتراض و حتی مصطفی معین از وزرای شاخص دولت و وزیر علوم و آموزش عالی در اعتراض به این بی‌قانونی از سمت خود استعفاء داد، اما از دانشجویان خواست که آرامش‌شان را حفظ کنند. درخواستی که هنوز مورد اعتراض گروهی از نیروهای اجتماعی‌ست.

در طی درگیری‌های مربوط به هیجده تیر عزت ابراهیم‌نژاد، فارغ‌التحصیل رشتهٔ حقوق دانشگاه جندی شاپور اهواز که برای دیدار دوستش به کوی دانشگاه رفته بود، جان باخت و سعید زینالی ابتداء در منزلش دستگیر و سپس ناپدید شد. عزیز مفقودی که پس از گذشت بیست‌وچهار سال، هنوز از او خبری نیست.

خیزش هیجده تیر اولین حرکت عظیم دانشجویی بعد از اعتراضات دانشجویی در آغاز دوران موسوم به «انقلاب فرهنگی» در سال ۱۳۵۹ بود. نزدیک بیست سال بود که حاکمیت موفق شده بود سکوت قبرستانی را بر دانشگاه حاکم کند و مقتدرانه بر اقتدار خود ببالد. از این رو می‌توان گفت حاکمیت انتظار چنین وسعتی از اعتراض را نداشت. اما علی‌رغم این عدم آمادگی، حکومت با نظم دادن به صفوفش و ترتیب یک تظاهرات سراسری و تهدید رئیس‌جمهور به کودتا توسط نامهٔ بیست‌وچهار نفر از فرماندهان عالی‌رتبهٔ سپاه سرانجام طی سخنان به غایت تهدیدآمیز حسن روحانی در سیمای دبیر شورای عالی امنیت ملی، در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه، توانست این آتش شعله‌ور شده را به زیر خاکستر ببرد.

 

جمع‌بندی آن وقایع بر اساس آگاهی امروزی و نگاهی به آن دوران از سکوی امروز

به باور راقم این سطور هیجده تیر پایان دوران تکیهٔ نظام ولایت فقیه به نیروهای انقلاب اسلامی و آغاز دوران اقتدارگرایی آقای خامنه‌ای و نظام ولی‌فقیه است.

حوادث هیجده تیر و موضع‌گیری‌های نیروهای حکومتی و ارزیابی از تغییر نسل و … از یک سو به آیت‌الله خامنه‌ای نشان داد که درخامنه‌ای - نظامیان درازمدت یاوری جز نیروهای نظامی ندارد و به نیروهای نظامی نیز فهماند فقط در سایهٔ یک حکومت توتالیتر و اقتدارگراست که می‌توانند جایگاه خود را در سریر قدرت حفظ کنند.

حتی می‌شود گفت آقای خامنه‌ای به آن‌چه روحانی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعهٔ بیست‌وسوم تیرماه هفتاد و هشت گفت، عمل کرد. آقای روحانی گفت:

«حوادث چندروزهٔ اخیر، در کنار حوادثی که در این ۲۰ سال گذشته داشتیم که یک پالایش دیگر برای انقلاب ما بود. انقلاب ما در هر مقطعی نیاز به یک پالایش دارد و این حوادث چندروزه زمینه‌ای را برای پالایش جدید در انقلاب ما و نظام ما به‌وجود آورده است».

مسلماً آقای روحانی در آن مقطع نمی‌دانست این پالایش حتی قرار است دامان خودش را هم بگیرد، اما امروز در یک نگاه لحظه‌ای به آن تاریخ می‌بینیم نه دیگر از آن نیروی اجتماعی حاضر در نمازهای جمعه خبری هست و نه آن طیف معتقد به ولایت که از روحانیت مبارز تا روحانیون مبارز را شامل می‌شد و نه حتی آن طیف لباس‌شخصی آن زمان نظیر ده‌نمکی حاضرند آن‌گونه در رکاب رهبر باشند.

امروز رهبر مانده است و فرماندهان بعضاً فاسد سپاه.

تاریخ انتشار : ۱۹ تیر, ۱۴۰۲ ۰:۰۸ ق٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

1 Comment

  1. مهرداد دارستانی گفت:

    آیا منظور از امروز همین دیروز و همه چهل سال گذشته است ؟

    این همه موضوعات بسیار مهم و اساسی در سطح ایران و جهان میگذرد .
    سطح کیفیت مقالات و مندرجات نشریه کار ارگان یک سازمان سیاسی و پیشرو ، توان ارایه کیفیت یک نشریه دانشجویی و یا حتی دانش اموزی را ندارد .
    خودتان به نشریه خودتان بنگرید چه چیزی برای خواندن و یا اندیشیدن در آن هست ؟
    شما نویسنده ندارید یا حرفی برای گفتن ندارید؟
    تنها سرمایه شما درین نشریه نخست آقای وطن آبادی و تحلیل ها و دیدگاه‌های بسیار قشنگ و هوشمندانه ایشان است و سپس آقای فرخ نگهدار .
    مابقی مقالات گویا حقیقتا تنها برای تمرین دست خط نوشته شده اند و فاقد هرگونه ارزش خواندن میباشند .
    تیتر مقاله را ببینید خواهید فهمید که امضای آن جناب علی بی غم است و هیچ انگیزه ای درکار نیست .
    شما حرفی برای گفتن ندارید یا جلوی حرف زدن شما را گرفته اند ؟؟؟؟؟
    همه آن آزادی و دمکراسی را که میخواهید دارید اما چیزی برای گفتن ندارید .
    این حقیقت ماجراست .
    امیدوارم این همه مشکل شما باشد و اگر کسی حرفی برای گفتن داشت او را به سکوت و خفقان نکشانید .
    ازینکه به من اجازه می‌دهید که کامنت بگذارم بسیار سپاسگزارم اما باید که حقیقت دید خودم را درباره کیفیت و به روز بودن ارگان رسمی شما بیان کنم .
    با احترام به همه نویسندگان شما که وقت میگذارند تا وقت دیگران را تلف نمایند .
    شما حقیقتا به یک ارگان رسمی نیاز دارید و گرنه نشریه کامپیوتری شما اگر کاغذ بود تنها بدرد سبزی فروشی میخورد .

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

هفته‌ای که گذشت، دوم تا هشتم تیرماه

رهبر حکومت تاب نیاورد گاه که کارگزاران خود را نامرغوب دید. خود بر صحنه آمد و خواستار مشارکت حداکثری شد و فتوا داد که نباید با کسانی که “ذره‌ای با انقلاب و امام و نظام اسلامی زاویه دارند” همکاری کرد. به‌زبان دیگر نباید به کسانی که ممکن است نفر دوم حکومت شوند و در سر خیال همکاری با ناانقلابین دارند، رای داد. اشاره‌ای سرراست به آن تنها نامزدی که از تعامل با جهان می‌گوید.

مطالعه »
یادداشت
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

در دور دوم انتخابات، با رای ” نه” به جلیلی شرکت می‌کنیم!

حزب دمکراتیک مردم ایران: نه به جلیلی!

چرا به پزشکیان رأی می دهم!

باز هم انتخابات، باز هم دفاع از منافع ملی، هم استراتژی هم تاکتیک!

ترک تحریم می‌کنم، خطر جلیلی جدّی است!

اصلاح‌طلب اصول‌گرا، ادامه داره ماجرا