شنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۳ - ۰۴:۰۳

شنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۳ - ۰۴:۰۳

سیاست هویتی یا دیوار برای پنهان کردن ناسیونالیسم خجول ایرانی
روشنفکران مرکز، ستم ملی را در تضاد با ستم طبقاتی می‌بینند. این طرز تفکر ناشی از نگاه مرکزگرا و تلاش برای ایجاد یک دوگانگی است که باز تولیدکنندگان بالادستان در...
۱۱ اسفند, ۱۴۰۳
نویسنده: میثم آل‌مهدی
نویسنده: میثم آل‌مهدی
سایه هایِ خاکستری
پشت میکنم به خودم، جهنم همینجاست، در جمهورِ متراکمِ فقاهت،  گرسنگی وقت نمی شناسد...
۱۰ اسفند, ۱۴۰۳
نویسنده: حسن جلالی
نویسنده: حسن جلالی
رخ داد های سیاسی در آينه گفتمان طبقاتی..
در مجموع، تاریخ‌نگاری نیز امری طبقاتی است و با منافع اقتصادی طبقات اجتماعی گره خورده است. امروز نیز در برابر دیدگان خود، شاهد تفسیر طبقاتی از تاریخ هستیم؛ از نگاه...
۱۰ اسفند, ۱۴۰۳
نویسنده: سیاوش
نویسنده: سیاوش
به کانال تلگرامی بولتن کارگری بپیوندید!
  🔸🔸🔸 بولتن کارگری گروه کار کارگری سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) 🔸نشانی کانال تلگرامی بولتن کارگری: 🆔 t.me/boultane_kargari 🔗https://t.me/boultane_kargari
۱۰ اسفند, ۱۴۰۳
نویسنده: بولتن کارگری
نویسنده: بولتن کارگری
دولت پزشکیان و گسل ‌های اجتماعی
در این شرایط، تنها اصلاحات ساختاری وسیع و اتخاذ سیاست‌های اقتصادی عادلانه، همراه با تغییرات اساسی به نفع لایه‌های کم‌درآمد، کارگران و فرودستان شهری و روستایی، می‌تواند گسل‌های اجتماعی و...
۱۰ اسفند, ۱۴۰۳
نویسنده: سیاوش قائنی
نویسنده: سیاوش قائنی
بیانیهٔ بیش از ۶۳۰ نفر از فعالان سیاسی و اجتماعی، برای آزادی فوری بازداشت شدگان فراخوان ۲۵ بهمن
انتظار مى‌رود که حاکمیت و همه ارکان آن مس‍ؤلیت خود را در برابر مطالبات مردمی رفع حصر و آزادی زندانیان سیاسی به جا آورده و از اصرار بر رفتارهای غیرقانونی...
۱۰ اسفند, ۱۴۰۳
نویسنده: کمپین رفع حصر
نویسنده: کمپین رفع حصر
اوجالان خواستار خلع سلاح و انحلال PKK شده و هدف خود را پایان دادن به درگیری چهار دهه‌ای با ترکیه اعلام کرده است
عبدالله اوجالان، رهبر زندانی حزب کارگران کردستان (PKK)، اخیراً از زندان ایمرالی پیامی صادر کرده است. در این پیام، اوجالان خواستار خلع سلاح و انحلال PKK شده و هدف خود...
۱۰ اسفند, ۱۴۰۳
نویسنده: کار آنلاین، رسانه
نویسنده: کار آنلاین، رسانه

گاندی و اقبال؛ مشاهیری از شرق

گاندی کوشید تا شعار عملی "سرکشی درمقابل قانون" را وارد جنبش عمومی کند. بعدها بعضی از مدافعان حقوق بشر در غرب مانند مارتین لوترکینگ زیر تاثیر او قرارگرفتند. از نظر چپ ها او به رد سوسیالیسم علمی و مبارزه طبفاتی پرداخت، و یک اصلاح اجتماعی سیاسی و اتوپیسم خرده بورژوایی دهقانی رانمایندگی می کرد.

 
نام مستعار مهاتما گاندی به معنی “روح کبیر” است. او میان سالهای ۱۹۴۸-۱۸۶۹ زندگی نمود، و از طبقه متوسط برخاسته بود. پدرش کارمند دولت و اجدادش از قشربازرگان بودند. او در سال ۱۹۲۲ در هند به ۶ سال زندان محکوم شد.
گاندی ابتدا در کشورآفریقای جنوبی رهبرجنبش هندیان علیه آپارتهاید بود، و درسال ۱۹۱۴ به هند باز گشت و رهبرجنبش ضداستعماری درهند گردید، و بعد از اینکه پاکستان از هند مستقل شد، یک هندی متعصب در سال ۱۹۴۸ او را بقتل رساند.
گاندی می گفت مهمترین اصل زندگی انسان از خودگذشتگی و پرهیزکاری او می باشد. او پیش از مارتین لوترکینگ شعار پرهیزاز خشونت را تبلیغ می نمود. گاندی در کشورآفریقای جنوبی و در هند بدلیل مبارزات اجتماعی اش چند بار به زندان افتاده بود.
انساندوستی گاندی در نوجوانی تحت تاثیر اشعار شاعرهندی “شمال بهات” بود. او از نظر فلسفی زیر تاثیر نظرات افلاتون و سقراط بود، و چون افلاتون می گفت دولت باید زیرکنترل قانون و همچون سقراط می گفت روشنفکر باید از حقیقت دفاع کند، حتی زیر فشار تهدید به اعدام.
گاندی چون داوید تورئو، شاعرامریکایی در کتاب “وظیفه سرکشی درمقابل دولت” بر این باور بود که در مقابل حاکمان خودسر انسان موظف به سرکشی و سرپیچی است. او شخصا با تولستوی رابطه مکاتبه ای داشت، و از نظرسیاسی زیر تاثیر افکار امرسن امریکایی و روسکین، مصلح اجتماعی انگلیسی و از نظرمبارزه صلح جویانه تحت تاثیرافکار تولستوی بود.
گاندی کوشید تا شعار عملی “سرکشی درمقابل قانون” را وارد جنبش عمومی کند. بعدها بعضی از مدافعان حقوق بشر در غرب مانند مارتین لوترکینگ زیر تاثیر او قرارگرفتند. از نظر چپ ها اوبه رد سوسیالیسم علمی و مبارزه طبفاتی پرداخت، و یک اصلاح اجتماعی سیاسی و اتوپیسم خرده بورژوایی دهقانی رانمایندگی می کرد.
گاندی در راه رفع اختلاف میان مسلمانان و هندوها نیز کوششهای فراوانی نمود. او به رد جامعه رفاه ناشی از جامعه مصرف و رد پول و کالاهای مادی پرداخت. گاندی می گفت در مقابل جانداران و مخلوقات دیگرباید دوستانه رفتارکرد. او یکی از مدافعان حقوق زنان نیز بود.
گاندی مبلغ یک خودکفایی دهقانی بود که موجب مقاومت در برابرمدرنیته اجتماعی غرب باشد. اوحتی امروزه سنبل یک مقاومت و مبارزه اجتماعی صلح آمیز درجهان است. وی در رد شهرهای صنعتی بزرگ مبلغ شوراهای روستایی بود، و می گفت با پیشرفت صنعتی، اخلاق جامعه رو به زوال می رود.
از جمله آثار گاندی – هند جوان – راهنمای سلامتی – رفاه برای هند- وکتاب اتوبیوگرافی او “تاریخ تجربیات من با حقیقت” است که به تقلید از نظرات سقراط نوشته شده.
 
محمد اقبال، شاعرملی پاکستان، فیلسوف، اسلام شناس مدرن و مبلغ یک انترناسیونال اسلامی میان سالهای ۱۹۳۸- ۱۸۷۳میلادی زندگی نمود. او خواهان یک نوزایی اسلام جدید بود، و درآثارش برتری اسلام برفرهنگ غربی را تبلیغ می کرد وسعی نمود تا فرهنگ شرقی اسلامی را با افکار و تمدن اروپایی با هم ادغام کند.
اقبال را امروزه پدر فکری و فرهنگی پاکستان نو بشمارمی آورند. وی در سال ۱۹۰۵ برای تحصیل رشته حقوق و فلسفه به اروپا رفت تا افکار فلسفی و ادبی اروپایی را آموحته و میان مردم خود تبلیغ کند. آثار متنوع ولی پر از تضاد او شامل شعر و فلسفه و جامعه شناسی و فرهنگ اسلامی هستند که خالی از تبلیغات قومی و ملی علیه هندیها می باشند.
اقبال مبلغ فلسفه عمل و فلسفه فردگرایی بود. موضوع اشعار و آثار وی اغلب محبت وآزادی شخصی واعمال نیک هستند. او خواهان وحدت سنت اسلامی و فرهنگ اروپایی برای جهان مدرن بود. اشعار وطن پرستانه اقبال به زبان اردو است. در هند و پاکستان سرود “هند” او شعری حماسی ملی و خلقی گردید. وی بعدها غالب آثارش را به زبان فارسی نوشت تا از آن طریق معروفیت جهانی بیابند.
مجموعه آثاراقبال زیر تاثیرمشاهیرادبی غرب وتحت تاثیر آثار کلاسیک زبان و فرهنگ فارسی و ایرانی هستند. او غیر از عرفان اسلامی و کتاب قرآن زیر تاثیر متفکران غرب از جمله برگسن و نیچه و گوته نیز بود. وی بعدها به نقد و برخورد با آثار مارکس و لنین و لاک و کانت و شوپنهاور و کنت و بایرن و تولستوی و هگل و اینشتین از دید اسلامی پرداخت.
اقبال در ادبیات غرب زیر تاثیر کتاب فاوست گوته و کمدی الهی دانته و یهشت گمشده میلتون بود. موضوع دکترای او درآلمان “تحول وپیشرفت متافیزیک در ایران” بود. اقبال در ادبیات و شعرجهانی غرب علاقه خاصی به آثار هاینه و گوته داشت. او در جواب کتاب “دیوان غرب و شرق گوته” کتاب “پیام شرق” خود را منتشرنمود.
در بعضی از آثاراقبال ابلیس و شیطان چهرەهای شورشی در دین و دراجتماع هستند.غالب آثار او بزبان فارسی ولی اشعارش بزبان اردو سروده شده اند. دو موضوع مهم دیگر آثار او رازهای شخصیت انسان و شور و شوق مذهبی و اسلامی می باشند.
اقبال در آغاز به رد صوفیسم و عرفان اسلامی؛ بدلیل منفعل بودنش پرداخت، ولی بعدها سنت اسلام ایرانی را تبلیغ نمود. وی درسال ۱۹۲۲ از ملکه انگلیس به پاس خدمات فرهنگی اش لقب وعنوان “عالیجناب” را دریافت کرد.
از جمله آثار محمد اقبال – پیام شرق -سرودهای مذهبی ایرانی- جاویدنامه- بانگ درا- بالهای جبرئیل- بانگ اذان- هیمالیا- هدیه حجاز- مسافر- چه باید کرد  و اسرار خودی هستند. کتاب جاویدنامه که شاهکار اوست، جام جهان نمای فلسفه وی است. این کتاب چون کمدی الهی دانته مبلغ رنسانس اسلامی و فلسفه عمل و نظریه اجتماعی است.
   
 
 
 
تاریخ انتشار : ۲۱ شهریور, ۱۳۹۵ ۴:۲۹ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

انقلاب بهمن؛ آرمان‌های ماندگار و راه‌های ناتمام!

ما بر این باوریم که طیف گستردهٔ نیروهای چپ موجود در میهن ما موظف است با حضور  و تمرکز کنش‌گری خود در این تلاش هم‌گرایانه، در تقویت جایگاه ٔ عدالت‌‌ اجتماعی و حقوق بنیادین بشری در جمهوری آیندۀ ایران کوشا باشد. ما، همراه سایر نیروهای میهن‌دوست و ترقی‌خواه ایران در راه گذار به جمهوری‌ای مبتنی بر صلح، آزادی، دمکراسی برابری، حقوق بشر و عدالت اجتماعی مبارزه می‌کنیم.

ادامه »
سرمقاله

ریاست جمهوری ترامپ یک نتیجهٔ تسلط سرمایه داری دیجیتال

همانگونه که نائومی کلاین در دکترین شُک سالها قبل نوشته بود سیاست ترامپ-ماسک و پیشوای ایشان خاویر مایلی بر شُک درمانی اجتماعی استوار است. این سیاست نیازمند انست که همه چیز بسرعت و در حالیکه هنوز مردم در شُک اولیه دست به‌گریبان‌اند کار را تمام کند. در طی یکسال از حکومت، خاویرمایلی ۲۰٪ از تمام کارمندان دولت را از کار برکنار کرد. بسیاری از ادارات دولتی از جمله آژانس مالیاتی و وزارت دارایی را تعطیل و بسیاری از خدمات دولتی از قبیل برق و آب و تلفن و خدمات شهری را به بخش خصوصی واگذار نمود.

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

اروپا قربانی کیست؟

به‌عنوان یک اروپایی، من فقط می‌توانم از بی‌کفایتی و ساده‌دلی رهبرانمان گله کنم که این اتفاق را ندیدند و با وجود همه فرصت‌ها و انگیزه‌هایی که برای انجام این کار وجود داشت، ابتدا خود را با آن سازگار نکردند. آنها احمقانه ترجیح دادند به نقش خود به عنوان شریک کوچک آمریکا بچسبند، حتی در شرایطی که این مشارکت به طور فزاینده ای علیه منافع آنها بود!

مطالعه »
یادداشت

قتل خالقی؛ بازتابی از فقر، ناامنی و شکاف طبقاتی

کلان شهرهای ایران ده ها سال از شهرهای مشابه مانند سائو پولو امن تر بود اما با فقیر شدن مردم کلان شهرهای ایران هم ناامن شده است. آن هم در شهرهایی که پر از ماموران امنیتی که وظیفه آنها فقط آزار زنان و دختران است.

مطالعه »
بیانیه ها

انقلاب بهمن؛ آرمان‌های ماندگار و راه‌های ناتمام!

ما بر این باوریم که طیف گستردهٔ نیروهای چپ موجود در میهن ما موظف است با حضور  و تمرکز کنش‌گری خود در این تلاش هم‌گرایانه، در تقویت جایگاه ٔ عدالت‌‌ اجتماعی و حقوق بنیادین بشری در جمهوری آیندۀ ایران کوشا باشد. ما، همراه سایر نیروهای میهن‌دوست و ترقی‌خواه ایران در راه گذار به جمهوری‌ای مبتنی بر صلح، آزادی، دمکراسی برابری، حقوق بشر و عدالت اجتماعی مبارزه می‌کنیم.

مطالعه »
پيام ها

مراسم بزرگ‌داشت پنجاه‌وچهارمین سالگرد جنبش فدایی!

روز جمعه ۱۹ بهمن ۱۴۰۳، به مناسبت پنجاه‌وچهارمین سالگرد بنیان‌گذاری جنبش فدایی، در نشستی در سامانۀ کلاب‌هاوس این روز تاریخی و نمادین جنبش فدایی را پاس می‌داریم و روند شکل‌گیری و تکامل این جنبش را به بحث و بررسی می‌نشینیم

مطالعه »
برنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

سیاست هویتی یا دیوار برای پنهان کردن ناسیونالیسم خجول ایرانی

سایه هایِ خاکستری

رخ داد های سیاسی در آینه گفتمان طبقاتی..

به کانال تلگرامی بولتن کارگری بپیوندید!

دولت پزشکیان و گسل ‌های اجتماعی

بیانیهٔ بیش از ۶۳۰ نفر از فعالان سیاسی و اجتماعی، برای آزادی فوری بازداشت شدگان فراخوان ۲۵ بهمن