چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۵

چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۵

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!
سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: هیئت سیاسی - اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
نویسنده: هیئت سیاسی - اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!
یادمان باشد که هرچه جامعه ضعیف‌تر شود، از فرصت‌ها و شانس‌هایی که در مسیر بهبود، تغییروتحول  پیش خواهد آمد، کمتر می‌توانیم استفاده کنیم و شانس‌های آینده ایران را از دست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کیوان صمیمی
نویسنده: کیوان صمیمی
انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!
نیروی تجدد و دموکراسی یک قرن است که ایران مال همه‌ی ایرانیان است شعار اوست. اکنون نیروهای وسیعی از جنبش اسلامی نیز به همین نگاه پیوسته اند. در پهنه‌ی سیاست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: امیر ممبینی
نویسنده: امیر ممبینی
جزئیات کشته شدن راضيهٔ رحمانی دختر ۲۴ سالهٔ لر با شلیک مأمور نیروی انتظامی!
سوم تیر ماه جاری رسانه‌ها نوشتند که دختری جوان به نام «راضیهٔ رحمانی» اهل روستای گویژه در شهرستان نورآباد استان لرستان با شلیک یکی از مأموران نیروی انتظامی جان باخت....
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: بهاره شبانکارئیان
نویسنده: بهاره شبانکارئیان
بیانیه نهضت آزادی ایران: رأی اعتراضی در گام دوم برای دکتر پزشکیان!
نهضت آزادی ایران در ادامه راهبردی که در مرحله اول در پیش گرفت، اتحاد ملت و تجمیع همه معترضان در مرحله دوم انتخابات را برای مقابله با مخالفان آزادی و...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: نهضت آزادی ایران
نویسنده: نهضت آزادی ایران
انتخابات مهندسی شده، راه يا بی‌راهه؟
    خانم وسمقی در ارتباط با انتخابات ریاست حمهوری در ایران تحلیلی داشته است. خانم وسمقی، زین میان؛ بر این باور است که اصلاح‌طلبان، اگر گمان می‌کنند که حکومت...
۱۲ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: صدیقه وسمقی
نویسنده: صدیقه وسمقی
جرون
جرون، ای سیلی خورده ی زمان، ای معامله های پشت پرده ی آن زمان، ای تاریخ دیروز و امروز من، از رنگ و شرنگ، تا کیسه های زر ...
۱۲ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کاوه داد
نویسنده: کاوه داد

گزارشی از زندان برازجان

قفس که در ظاهر محل زندانیان برای روزهای اعزام است، مخوف ترین مکان است. فضائی که با ایرانیت پوشانده شده و اطراف آن درست همچون قفس حیوانات با فنس محصور گردیده است. هر گاه زندانی اقدامی کند و دست به اعتراض بزند، بر سرش کیسه می کشند و به داخل قفس می اندازند و با باتوم وشلاق به جانش می افتند

زندان مرکزی دشتستان در بیرون شهر برازجان در روستای بنداروز قرار دارد. این زندان مستقل از همه ی زندانها و حتی جدا از همه قوانین و آیین نامه های زندانهای کشور برای خود قوانین و آیین نامه دارد، که هر روز به مصلحت تغییر می کند. اداره بندها توسط شرورترین افراد است. برخلاف همه ی زندانها این زندان دارای یک فروشگاه بسیار کوچک است که کالای مهم آن سیگار است. از سیگار برای خرید و فروش مواد مخدر استفاده می شود و گاه اتفاق می افتد که یک نخ سیگار به مبلغ ۱۰۰۰۰ تومان معامله شود.

زندانیان بویژه در بند ۴ در برابر دوربین در سرویس بهداشتی و راهروها مشغول مصرف مواد مخدر اند. به وسیلۀ متادون، که به هزینه ماهانه زندانیان تهیه می شود، و با درصد بالا و بدون کنترل به همراه قرصهای خواب آور زندانیان را ساعتها آرام می کنند و به نوعی به بیهوشی می برند و مشکلات زندانیان را به اصطلاح حل می کنند. افرادی هم که تصمیم به ترک مواد دارند، عرصه را بر خود تنگ می بینند. فضای ناکافی و بی کیفیت باعث می شود که آنها ضعیف شوند. دیده شده است که زندانیان گرسنه بخصوص کسانی که تصمیم به ترک مواد گرفته اند، خمیرها را از کناره های نان لواش جمع آوری می کنند و آن را مصرف می کنند. (جمهوری اسلامی همیشه زندانیان را در مضیقه و  تحت انواع شکنجه ها نگاه می دارد. در دهه شصت نیز غذا آن قدر کم بود که زندانیان برای خوردن خمیر نان نوبت گذاشته بودند؛ چون خمیر باعث احساس سیری می شود).

بیماران در میان افراد سالم به سر می برند، بخصوص زندانیانی که بیماری ایدز و یا بیماری مسری و خطرناک دارند در بین دیگر زندانیان نگهداری شده و در همان جا فوت می کنند. امکاناتی برای ایزوله کردنشان وجود ندارد اگر چه اتاقی به این نام در بهداری وجود دارد. پرستاران بهداری و کارکنان آن از کمبود امکانات شکوه می کنند و هر گاه در این مورد نامه نگاری کنند مورد بازخواست و تنبه قرار می گیرند.

فروشگاه زندان برای ادامه کار خود ناچار است با بعضی از مسئولان زندان همکاری کرده به آنان باج دهد. این همکاری علیرغم میل مسئول فروشگاه گاه به پذیرفتن درخواستهای غیرانسانی می انجامد.

زندانیان این زندان که در ۶ بند نگهداری می شوند، عمدتاً متهم به قتل عمد اند. مسئول فروشگاه خود اعتراف می کند که تمام مخارج خود و خانواده اش را از طریق همین فروشگاه بسیار کوچک فراهم می کند. البته با پارتی بازیهای بزرگ و رشوه کلانی که داده [مسئولیت این فروشگاه را گرفته] است. این پارتی بازی ها توسط مسئولان رده بالا که نیاز به شناسایی است، صورت می گیرند. آنها، علیرغم گرفتن درصدی از قیمتها، خود به خرید و فروش سیگار نیز می پردازند.

زندانیانی که به کارهای خدماتی می پردازند به غیر از چند تن همگی متهم به قتل اند، یا این که اتهام شان محرز شده است. با توجه به این که تفکیک زندانیان بر اساس جرائم آنها باید صورت بگیرد که در آیین نامه سازمان زندانها آمده است، اما چند تن از زندانیان سیاسی که در این زندان اقامت دارند، در میان زندانیان عادی که شامل قاتلان، کلاه بردارن، سارقان مسلح و آدمربایان و غیره می شوند، بدون این که موضوع تفکیک جرایم در مورد آنها رعایت شود، دوران محکومیت خود را می گذرانند و در پاسخ به اعتراض آنها مسئولان زندان می گویند “اینجا آخر دنیاست، هر اعتراضی دارید می توانید اعتراض کنید ولی کسی نیست که به اعتراض شما توجه کند.”

جیره غذایی روزانه برای زندانیان به شرح زیر است:

۱-      یک فنجان لوبیای آب پز بدون مخلفات به اندازه یک پیمانه بعلاوه یک نان لواش برای شام

۲-      برنج عموماً خام و دم نکشیده گاهی هم مرغ که در واقع  استخوان مرغ می دهند. شاید در بازرسی ها گفته شود که به زندانیان مرغ داده شده یا می شود. زندانیان نام این خوراک را “رد پای مرغ” گذاشته اند.

۳-      آب نخود که در واقع نخود را در آب می ریزند و آب پز می کنند.

۴-      یک عدد تخم مرغ به جای غذا بعلاوه یک نان لواش برای شام

۵-      یک قالب پنیر ۳۰ گرمی بعلاوه یک نان لواش برای شام

۶-      گاهی یک عدد گوجه بعلاوه نصف خیار با نان

البته غذاها سرد اند، چون در هیچ کدام از بندها آشپزخانه وجود ندارد و زندانیان برای صرفه جویی مجبورند کنسرو، یا در صورت عدم توانایی خرید، بیسکویت مصرف کنند.

در صورت هر گونه اعتراضی زندانیان با تنبیه سخت روبرو می شوند تا به قول مسئولان و مدیران زندان، درس عبرتی برای دیگران باشند.

اگر بازرسی وارد زندان شود (با توجه به این که پیشاپیش به مسئولان خبر می رسد) عوامل و جاسوسانی که در بند هستند، دست به کار مرتب کردن زندانیان در بندها می شوند و زندانان را وادار می کنند سرپا و مرتب بایستند و صلوات بفرستند. اگر زندانی دست از پا خطا کرد بیچاره کارش به جاهای باریک می رسد و اگر زندانی دل به دریا بزند و در برابر بازرسان سخن بگوید، عوامل به میان حرفش می ایند و با مطرح کردن مسائل پیش پا افتاده اعتراض را لوث می کنند.

بند جوانان توسط چند بزرگسال که خود زندانی اند، اداره می شود. اکثر آنها جرایم سنگین دارند. آنها از این جوانان و نوجوانان سوءاستفاده می کنند و حتی کار را به بهره کشی جنسی هم می کشانند. نوجوانان و جوانانی که بازگشت آنها به جامعه به ناامیدی می انجامد، امکان هیچ گونه ادامه تحصیل در زندان وجود ندارد. چندین نوبت برای خاموش کردن اعتراضشان به گرفتن لیست آنها برای ادامه تحصیل بسنده کرده اند.

قفس که در ظاهر محل زندانیان برای روزهای اعزام است، مخوف ترین مکان است. فضائی که با ایرانیت پوشانده شده و اطراف آن درست همچون قفس حیوانات با فنس محصور گردیده است. هر گاه زندانی اقدامی کند و دست به اعتراض بزند، بر سرش کیسه می کشند و به داخل قفس می اندازند و با باتوم وشلاق به جانش می افتند. دیده شده است که زندانی مزبور در زیر ضربات به حالی می افتد که کفش مدیر را می بوسد تا از زدن دست بردارند. برای بعضی از زندانیان رفتن به سلول انفرادی حتی برای یکی دو روز تجدید قوا و استراحت است، اما هستند کسانی که اندک اندک در می یابند که چاره ی کار این نیست و به ناچار به خواستهای غیرمعقول و غیرانسانی هم تن می دهند.

این خلاصه ای از وضعیت زندان برازجان بنداروز است که در واقع بند مرگ آرزوهاست. 

 

 
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد, ۱۳۹۴ ۱۰:۱۷ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

هفته‌ای که گذشت، دوم تا هشتم تیرماه

رهبر حکومت تاب نیاورد گاه که کارگزاران خود را نامرغوب دید. خود بر صحنه آمد و خواستار مشارکت حداکثری شد و فتوا داد که نباید با کسانی که “ذره‌ای با انقلاب و امام و نظام اسلامی زاویه دارند” همکاری کرد. به‌زبان دیگر نباید به کسانی که ممکن است نفر دوم حکومت شوند و در سر خیال همکاری با ناانقلابین دارند، رای داد. اشاره‌ای سرراست به آن تنها نامزدی که از تعامل با جهان می‌گوید.

مطالعه »
یادداشت
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!

انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!

جزئیات کشته شدن راضیهٔ رحمانی دختر ۲۴ سالهٔ لر با شلیک مأمور نیروی انتظامی!

بیانیه نهضت آزادی ایران: رأی اعتراضی در گام دوم برای دکتر پزشکیان!

انتخابات مهندسی شده، راه یا بی‌راهه؟