سه شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۲:۵۴

سه شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۲:۵۴

آن‌ها نمی‌توانند همهٔ ما را بکشند و ما نمی‌توانیم همهٔ آن‌ها را بکشیم...
نتانیاهو کاخ سفید را نادیده می‌گیرد، زیرا انجام این کار هیچ هزینه‌ای ندارد. در سال ۱۹۸۲ رونالد ریگان، مناخیم بگین، نخست‌وزیر اسرائیل را پس و کشتار فسطینیان در پی تهاجم...
۱ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: نیکلاس کریستوف - برگردان: گودرز اقتداری
نویسنده: نیکلاس کریستوف - برگردان: گودرز اقتداری
غم دیگر
شنیدستم غمم را میخوری، این هم غم دیگر، دلت بر ماتمم می‌سوزد، این هم ماتم دیگر
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
پایان تلخ یک ریاست جمهوری
بایدن می‌داند که باید برود، اما این بدان معنا نیست که از این موضوع خوشحال است. ننسی پلوسی کسی بود که با هوش و ذکاوت سیاسی به رئیس‌جمهور گفت که...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
کاش میشد
کاش میشد چهره ها رنگ پریشانی نداشت، برق تیز خنجر و کینه نداشت. مثل دریا بود شفاف و زلال، مثل ابریشم نرم لطیف
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کاوه داد
نویسنده: کاوه داد
نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور
ایجاد، تقویت و توسعه و حفظ نهادهای مدنی و تشکل‌های صنفی و سیاسی باید در کانون برنامه های افراد، شخصیت ها و احزاب و سازمان ها قرار داشته باشد، چه...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴
بر اساس بیانیۀ دادگاه بین‌المللی دادگستری، سیاست‌های شهرک‌سازی و بهره‌برداری اسرائیل از منابع طبیعی در سرزمین‌های فلسطینی نقض قوانین بین‌المللی است. دادگاه، گسترش قوانین اسرائیل به کرانۀ باختری و بیت‌المقدس...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: محسن نجات حسینی
نویسنده: محسن نجات حسینی
سیاست‌گریزی زنان یا سیاستِ گریزِ دولت از زنان
قوانین نابرابر، عدم حمایت‌های لازم و محیط‌های مردسالارانه، زنان را از مشارکت فعال در سیاست بازمی‌دارد. حضور کم‌رنگ زنان در سیاست به معنای نبود صدای نیمی از جمعیت در تصمیم‌گیری‌های...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: زری
نویسنده: زری

گزارش فدائیان از بزرگداشت اول ماه می ،روز همبستگی جهانی با کارگران و زحمتکشان در دانمارک

بر اولین چادر از سری چادرهای این گوشە گل زیبا و بزرگی چشمگیر بود و این چادر را زینت دادە بود، گل زیبایی با بوی ایران، گلی از گلستان خونین جنبش چپ سرزمینمان، یادوارەای از شهیدان و زندانیان در بند کشورمان. گل سازمان فداییان خلق ایران اکثریت. اینجا جایی بود کە بخشی از ایرانیان و آزادیخواهان چپ و دمکرات کشورمان را کە برای شرکت در مراسم ١١ اردیبهشت آمدە بودند گرد هم آوردە بود. غرفە سازمان مرکز تجمع نیروهای سیاسی چپ ایرانی و همبستگی نیروهای کمونیست دانمارک، یونان، ترکیە، عراق، افغانستان، کردستان عراق شدە بود.


روز جهانی کارگران در سومین سال نخست وزیری خانم
هلە تورنینگ اشمیت و دولت اقلیت سوسیال دمکرات بە رهبری ایشان در دانمارک برگذار گشت. اگر بە سالهای آغازین سر کارآمدن دولت سوسیال دمکرات کنونی باز گردیم بخوبی میتوان پروسە پیشرفت و یا پس رفت سوسیال دمکراسی را در این کشور کە زمانی بنام یکی از ویترینها و پیشخانهای سرمایەداری نام بردە میشد دید. بیماری و بحران جهانی سرمایە داری دو دهە کنونی، این پروژە را نحیف و ناتوانتر از گذشتە در چارە یابی و درمان آن در دانمارک ساختە است. اینکە زمانی سوسیال دمکراسی خود را جایگزینی میان جهان سوسیالیستی و جهان سرمایە داری آن دورە می انگاشت، امروز با سازش و پذیرفتن یا تسلیم گشتن بە جهانی شدن هر چە پیشتر سرمایە و گسترش اندیشە بازار آزاد و لیبرال برای دستیابی بە نیروی کار ارزانتر، این نقش را از دست دادە است. با نگاهی بە همسویی و همگامی سوسیال دمکراسی در قالب حقوق بشر و آزادی با نظم نوین و جهان گشایی های نظامی سرمایە کە ویژگی نهادی این سیستم است، بخوبی میتوان پس رفت این پروژە را دید.

در ابتدای سر کار آمدن این دولت، ائتلاف بسیار نزدیکی میان سە حزب، S سوسیال دمکراتها، SF سوسیالیستهای مردمی وB لیبرالهای چپ وجود داشت. این دولت از حمایت مشروط و سیاسی سازمان اتحاد چپ EL کە پایگاە گستردەای در میان کارگران و لایە های کم درآمد جامعە، جوانان، روشنفکران و سبزها دارد، برخوردار بود و است. این سازمان برآمدی از اتحاد وهمکاری میان حزب سوسیالیستهای چپ، حزب کمونیست دانمارک و سوسیالیستهای کارگری در سال ١٩٨٩ است. از جملە برنامە و آماجهای این سازمان، برپایی سوسیالیسم دمکراتیک و دمکراسی سوسیالیستی در دانمارک، از میان برداشتن مالکیت خصوصی بر ابزار تولید، جامعەای بی چین و طبقە، و همبستگی جهانی چپ برای عدالت اجتماعی، آشتی و محیط زیست را میتوان نام برد.

در برابر فشار و تهدید سرمایەداری و بحران کنونی، راهکار نمایندگان سرمایە و جریانهای نئولیبرال مبنی بر باز پس گرفتن هرچە بیشتر حقوق و رفاه اجتماعی کە فرایند مبارزات نزدیک بە دو سدە زحمتکشان این کشور بودە، سازمان اتحاد چپ (EL) راه برون رفت از این و فشار و هجوم را، مبارزە برای نگهداری و گسترش عدالت اجتماعی در چهارچوب سیاست اتحاد مشروط و انتقاد از دولت است را پیش میبرد. امروز نزدیک بە هشت صد هزار نفر از جمعیت پنج و نیم ملیونی کشور دانمارک زیر پوشش کمک هزینەهای بیکاری دولت و شهرداریها میباشند کە البتە این خود بجا ماندە از سیاستهای نئولیبرالیستی دولت پیشین است.

در سە سال گذشتە با نگاه بە سیاستهای تکنوکراتیک دولت در زمینە باز پس نشینی گام بە گام از خواستگاههای مردم در زمینە عدالت و رفاه اجتماعی، رفع بیکاری، فروش مراکز و سهام دولتی بە بخش خصوصی و سرمایە های خارجی، رفرم آموزشی، بهداشتی و از همە مهمتر رفرمهای اقتصادی و چشم پوشی های هنگفت پولی و مالیاتی از سرمایەهای کلان، منجر بە درست شدن تنش در درون دولت گردید. در پیوند با این تنش ایدئولوژیک بود کە امسال حزب سوسیالیستهای مردمی (SF) کە مواضع کمابیش یکسان و نزدیکی بە سوسیال دمکراتها داشتند، دچاربحران میان رهبری و بدنە حزب شدە و پس از کلنجاری بسیار سخت و از دست دادن پایگاه خود در میان اعضاء و هوادارنشان، ناچار بە بیرون آمدن از دولت ائتلافی گشتند. بخشی از بدنە حزب بە سازمان اتحاد چپ (EL) و بخشی از رهبری بە سوسیال دمکراتها و لیبرالهای چپ کە ماهیتا راست میباشند، پیوستند. و بخش دیگر حزب پس از تغییر در رهبری، کماکان برای بازگشت بە جایگاه سیاسی حزب در گذشتە و جبران شکست ها در تلاش بودە و رو بە سیاست اتحاد و انتقاد آوردەاند.

در این میان سوسیال دمکراتها نیز از این تنش و بحران در امان نماندە و بیشترین ریزشهای تاریخی را در بخشی از بدنە و اندکی از رهبری را بە سود حزب نژاد پرست مردم دانمارک (DF) داشتند. با جابجایی کە یکسال ونیم پیش درسطح رهبری DF انجام گرفت، این حزب با ویژگی راست و نژاد پرستانە خود، توانست با طرح مشکلات و شعارهای اجتماعی از نگاهی عمیقا پوپولیستی بخشی از بدنە سنتی سوسیال دمکرات را بسوی خود بکشد. رهبری اتحادیەهای سراسری کارگران و کارمندان دانمارک(LO) کە همیشە خود را بخشی از جنبش سوسیال دمکراسی دانستە و میدانند همگام با بخش زیادی از رهبران سوسیال دمکرات شورای مرکزی شهرداریهای دانمارک و دیگر سازمانها و نهادهای مدنی نیز از سیاستهای راست گرایانە دولت خانم هلە تورنینگ انتقاد کردەاند. بر پایە نظرسنجی های گوناگون تا آپریل امسال، پایین آمدن کمی پایگاه حزب از ۴۶% بە ٢٠% در ٣ سال گذشتە، برآیند این سیاست راست گرایانە ارزیابی میشود. دولت اقلیت دانمارک اکنون ائتلافی است از سوسیال دمکراتها (S) و لیبرالهای چپ (B)  کە با حمایت مشروط سازمان اتحاد چپ (EL) و حزب سوسیالیستهای مردمی(SF) همراه است. بە برداشت آگاهان سیاسی، احزابی کە در این کش مکشها تاکنون برندە بودەاند، سازمان اتحاد چپ (EL) و حزب دستە راستی و نژاد پرست مردم دانمارک (DF) میباشند.

مردم دانمارک در چنین شرایطی بە پیشواز و گرامیداشت روز جهانی کارگر و همزمان انتخابات پارلمان اروپا رفتند. پیشاپیش فعالین جنبش سندیکایی و اجتماعی اعلام کردە بودند کە هنگام سخنرانی نخست وزیر هلە تورنینگ اشمیت با سوت و بوق زدنهای خود مانع سخنرانی ایشان خواهند شد. البتە با هماهنگی و توافق عمومی نیروهای معترض از ردیف های جلو سن سخنرانی بە ردیف های عقب تر رفتند. اما سخنرانی ایشان کماکان قابل شنیدن نبود.

اما سخنرانی پر شور سخنگوی سازمان اتحاد چپ (EL) یوهانا اشمیت نیلسن، با استقبال بسیار گرم و صمیمانەای مردم همراه شد. امسال روز جهانی کارگر روز مبارزە علیە سرمایە داری برای عدالت اجتماعی بود. این مراسم در بیشتر شهرهای بزرگ دانمارک با همین شعار برگزارشد. فضای حاکم بر این روز یاد آور مبارزات و راهپیمایهای سرخ کارگران کارخانەها، کارمندان، آموزگاران و لایەهای کم درآمد جامعە در دهە ٨٠ و ٩٠ بود، فضایی سرشار از همبستگی و مبارزە.

خیابانهای شهر مملو از گروەهای راهپیمایان با پرچمهای سرخ بودند کە بە سوی پارک مرکزی شهر میرفتند و موجب راه بندان در خیابانها شده بودند. در پارک مرکزی نوای سرود انترناسیونال فضای آفتابی این روز بهاری را پر کردە بود. در چمن سبز پارک، انبوه مردم نشستە و ایستادە، چادرها(غرفه ها) با پرچمهای گوناگون برپا بودند. بوی غذا در هوای متبوع بهاری، شور و شوق جوانان سرخوش از زندگی، دختران و پسران سرمست ازعشق و دوستی، زنان و مردان با کولەپشتی های پر از تجربە و پوشیدە از بچزها و آرم های گوناگون. مهاجرین فقیری کە با کیسه های نایلونی بە دنبال یافتن و جمع آوری قوطیهای خالی آبجو و نوشابە از سویی بە سوی دیگر پارک در رفت و آمد و دویدن بودند، مهاجرین بیکار و ندارو بی آیندە نظم نوین جهان سرمایە. روزنامەها، بیانیەها و نوشتەهای سیاسی در بزرگداشت روز جهانی کارگران، اعلامیەهای گوناگون افشاگرانە نقض حقوق بشر در گوشە و کنار جهان در دسترس همە بود. و آنجا در کنار سن اصلی نزدیک دریاچە کوچک پارک با آن فوارە بلند آبش، بوی فضای سیاسی خاورمیانە پیچیدە بود. در این گوشە چادرهای همبستگی جهانی برپا بود و احزاب و سازمانهای گوناگونی همچون همیشە غرفه های خویش را برپا کردە بودند.

بر اولین چادر از سری چادرهای این گوشە گل زیبا و بزرگی چشمگیر بود و این چادر را زینت دادە بود، گل زیبایی با بوی ایران، گلی از گلستان خونین جنبش چپ سرزمینمان، یادوارەای از شهیدان و زندانیان در بند کشورمان. گل سازمان فداییان خلق ایران اکثریت. اینجا جایی بود کە بخشی از ایرانیان و آزادیخواهان چپ و دمکرات کشورمان را کە برای شرکت در مراسم ١١ اردیبهشت آمدە بودند گرد هم آوردە بود. غرفە سازمان مرکز تجمع نیروهای سیاسی چپ ایرانی و همبستگی نیروهای کمونیست دانمارک، یونان، ترکیە، عراق، افغانستان، کردستان عراق شدە بود. درون چادر بە عکس، پوستر، پلاکاردها و شعارهای دفاع از زندانیان سیاسی مزین شدە و در گوشەای از آن عکس رفیق زندە یادمان خلیل مومنی و جای پر ناشدنیش کاملا محسوس بود. در بیرون از چادر میز فروش کتاب، ترانە سرودهای سازمان، نشریە کار و بولتن کارگری، پیام رهبری سازمان بە دو زبان فارسی و انگلیسی در معرض دید بود. در محوطە مقابل چادر، رفقای سازمان در کپنهاگ بە پخش اطلاعیە اول ماه می مشغول بودند و کارتهای دفاع از زندانیان سیاسی را برای ارسال بە مراکز بین المللی در اختیار بازدید کنندگان قرار میدادند. در گوشەای دیگر رفیقی ازاوضاع ایران کنونی و اتفاقات بند ٣۵٠ زندان اوین برای دانمارکیها صحبت میکرد. در جایی دیگر گروهی از ایرانیان جمع شدە و با هم  در بارە  مسائل روز در ایران بحث و گفتگو میکردند، همە جا شور بود و شوق. آنسوتر چادر حزب تودە ایران پر جوش و فعال رفقای حزب در برگزاری این روز گرامی بود دیدە میشد. با آمدن بخشی از رفقای حزب تودە بە دیدار ما و احوالپرسی و تبریک این روز بە یکدیگر چادر ما فضای دیگری بە خود گرفت. در همسایگی چادر سازمان غرفەهای حزب کمونیست دانمارک، دوستان کرد ترکیە از حزب پ .ک .ک، و دیگر کشورهای منطقە همچنین غرفە سازمان عفو بین لملل قرار داشت. در آنسوتر چادردوستان کرد ترکیە و کشورهای دیگر و…

در بخش ورودی پارک رفقای اقلیت جنبش فدایی و دیگر فعالین چپ ایران با شعارها،عکس زندانیان سیاسی و نوشتەهای خویش بە روشنگری و افشاء حوداث بند ٣۵٠ زندان اوین و زندانهای دیگرمشغول بودند.

هوای پارک کم کمک بە سردی میرفت و تاریک میشد، احزاب و سازمانهای سیاسی چادرهای خود را تعطیل کردە بودند، ما آخرین جریان سیاسی در بخش همبستگی بودیم کە مشغول جمع کردن چادر وغرفە خود بودیم. اما صدای موزیک و انبوه مردم و گروهای جوانان نشستە دور هم، آمد و شد فعالین داوطلب کارهای اجرایی این مراسم در پارک، و سرانجام رفت و آمد مهاجرین فقیری کە با کیسه های نایلونی بە دنبال یافتن و جمع آوری قوطیهای خالی آبجو و نوشابە از سویی بە سوی دیگر پارک بودند کماکان ادامە داشت…

گزارش از سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)-واحد دانمارک

تاریخ انتشار : ۱۸ اردیبهشت, ۱۳۹۳ ۹:۴۸ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

مروری بر آن‌چه تا بیست و سوم تیرماه گذشت

نفس چاق نکرده بود آقای پزشکیان که در دفتر شرکت هواپیمایی توسط نیروهای انتظامی بسته شد. گویا عدم رعایت حجاب کارکنان زن این دفتر دلیل این کنش نیروهای انتظامی بود. مساله مهمی نبود! آقای وزیر کشور دولت گفت. فردا باز خواهد شد دفتر.

مطالعه »
یادداشت

حکم اعدام فعال کارگری، شریفه محمدی نمادی است از سرکوب جنبش صنفی نیرو های کار ایران!

میزان توانایی کارگران برای برگزاری اقدامات مشترک، از جمله اعتصابات و عدم شرکت در امر تولید، مرتبط است با میزان دسترسی آنها به تشکل های صنفی مستقل و امکان ایجاد تشکل های جدید در مراکز کار. ولی در جمهوری اسلامی نه تنها حقوق پایه ای کارگران برای سازمان دهی و داشتن تشکل های مستقل رعایت نمیشود، بلکه فعالان کارگری، از جمله شریفه محمدی، مرتبا سرکوب و محکوم به حبس های طولانی مدت، ضربات شلاق و حتی اعدام میشوند.

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
مطالب ویژه
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

آن‌ها نمی‌توانند همهٔ ما را بکشند و ما نمی‌توانیم همهٔ آن‌ها را بکشیم…

غم دیگر

پایان تلخ یک ریاست جمهوری

کاش میشد

نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور

بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴