چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۷

چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۷

بر خلاف مرحله‌ی اول، در مرحله‌ی دوم انتخابات ریاست جمهوری شرکت می‌کنم و به آقای پزشکیان رأی می‌دهم!
برای رهایی ایران از اقتدارگرایی و تمامیت‌خواهی، با رنج و اندوه خون ریخته‌شدهٔ جوانان در این چند دهه در جان، بر خلاف دور اول، در دور دوم انتخابات شرکت می‌کنم...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: زهره تنکابنی
نویسنده: زهره تنکابنی
جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!
سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: هیئت سیاسی - اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
نویسنده: هیئت سیاسی - اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!
یادمان باشد که هرچه جامعه ضعیف‌تر شود، از فرصت‌ها و شانس‌هایی که در مسیر بهبود، تغییروتحول  پیش خواهد آمد، کمتر می‌توانیم استفاده کنیم و شانس‌های آینده ایران را از دست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کیوان صمیمی
نویسنده: کیوان صمیمی
انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!
نیروی تجدد و دموکراسی یک قرن است که ایران مال همه‌ی ایرانیان است شعار اوست. اکنون نیروهای وسیعی از جنبش اسلامی نیز به همین نگاه پیوسته اند. در پهنه‌ی سیاست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: امیر ممبینی
نویسنده: امیر ممبینی
جزئیات کشته شدن راضيهٔ رحمانی دختر ۲۴ سالهٔ لر با شلیک مأمور نیروی انتظامی!
سوم تیر ماه جاری رسانه‌ها نوشتند که دختری جوان به نام «راضیهٔ رحمانی» اهل روستای گویژه در شهرستان نورآباد استان لرستان با شلیک یکی از مأموران نیروی انتظامی جان باخت....
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: بهاره شبانکارئیان
نویسنده: بهاره شبانکارئیان
بیانیه نهضت آزادی ایران: رأی اعتراضی در گام دوم برای دکتر پزشکیان!
نهضت آزادی ایران در ادامه راهبردی که در مرحله اول در پیش گرفت، اتحاد ملت و تجمیع همه معترضان در مرحله دوم انتخابات را برای مقابله با مخالفان آزادی و...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: نهضت آزادی ایران
نویسنده: نهضت آزادی ایران
انتخابات مهندسی شده، راه يا بی‌راهه؟
    خانم وسمقی در ارتباط با انتخابات ریاست حمهوری در ایران تحلیلی داشته است. خانم وسمقی، زین میان؛ بر این باور است که اصلاح‌طلبان، اگر گمان می‌کنند که حکومت...
۱۲ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: صدیقه وسمقی
نویسنده: صدیقه وسمقی

گزارش ماهانه انجمن دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجانی درایران

روند برخورد با فعالان مدنی و فرهنگی آذربایجانی در ایران همچون ماههای گذشته در آوریل ۲۰۰۹ نیز ادامه داشته است. فعالان خود سرانه بازداشت و بدون محاکمه، تفهیم اتهام و بدون اجازه برای گرفتن وکیل و برخورداری از حق ملاقات در خطر شکنجه و يا ساير انواع بد رفتاري قرار دارند.

روند برخورد با فعالان مدنی و فرهنگی آذربایجانی در ایران همچون ماههای گذشته در آوریل ۲۰۰۹ نیز ادامه داشته است. فعالان خود سرانه بازداشت و بدون محاکمه، تفهیم اتهام و بدون اجازه برای گرفتن وکیل و برخورداری از حق ملاقات در خطر شکنجه و یا سایر انواع بد رفتاری قرار دارند.

انتقال رامین صادقی به زندان اردبیل

رامین صادقی اصل، فعال مدنی آذربایجانی که روز ۱۷ بهمن ۸۷ (۵ فوریه ۲۰۰۹) در منزل پدری اش در اردبیل بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات انتقال یافته بود، از روز یکشنبه۲۳ فروردین ۸۸ (۱۲ آوریل ۲۰۰۹) به بند عمومی زندان این شهر منتقل شده است.
خانواده این فعال بازداشتی، که مراجعات مکرر آنها به دادگاه و زندان جهت اطلاع از اتهامات فرزندشان  و ملاقات با او تا کنون بی نتیجه مانده است، معتقدند که او بشدت «شکنجه شده» و هم اکنون «تحت شرایط نامناسبی » به سر می برد. پیش از این منابع خبری از شکنجه شدید جسمی و روحی این زندانی سیاسی آذربایجانی به منظور گرفتن اعترافات دروغین و تمدید قرار بازداشت موقت صادقی بدلیل رد اعترافات اخذ شده از سوی وی خبر داده بودند.

شایان ذکر است رامین صادقی پیش از این نیز در جریان مراسمات روز جهانی زبان مادری در ۲ اسفند ۸۵ بازداشت و پس از مدتی به قید وثیقه از زندان آزاد شده بود. همزمان سازمان عفو بین الملل طی بیانیه ای رامین صادقی را زندانی عقیدتی نامیده بود وخواهان آزادی وی شده بود.

صدور احکام حبس
ابراهیم نوری دانش آموز ۱۷ ساله و مدافع هویت آذربایجانی در اهر به تحمل ده ماه حبس تعلیقی به مدت پنج سال محکوم شد. نوری ۱۷ فروردین ۸۸ ( ۶ آوریل ۲۰۰۹) به صورت غیر علنی و بدون برخورداری از وکیل مدافع در شعبه یک دادگاه انقلاب اهر به اتهام “تبلیغ علیه نظام” از طریق شرکت در تظاهرات خرداد ۸۵ آذربایجان محاکمه شده بود. نوری به حکم صادره از سوی دادگاه انقلاب اهر اعتراض و درخواست تجدید نظر کرده است.

این دانش آموز ۱۷ ساله آذربایجانی بارها به خاطر فعالیتهای هویت طلبانه احضار و بازداشت شده است. او بار اول ۱۷ اردیبهشت ۸۶ (۷ می ۲۰۰۷) به اداره اطلاعات اهر احضار و پس از ۳ روز بازداشت به قید کفالت از زندان آزاد شده بود. او برای بار دوم ۳۱ اردیبهشت همان سال (۲۱ می ۲۰۰۷) به اتهام پخش اعلامیه فراخوان شرکت در تجمعات غیر قانونی دستگیر و پس از یک هفته به قید کفالت آزاد شده بود. سال گذشته نیز نامبرده به دلیل فعالیت های هویت طلبانه اش از طرف مدیر مدرسه محل تحصیل اش به مدت ۳ روز از مدرسه اخراج گردیده بود.
شعبه ششم دادگاه تجدید نظر آذربایجان شرقی به ریاست قاضی ایمانی طی حکمی محمد جراحی، از فعالین کارگری آذربایجانی را به چهار ماه حبس تعلیقی محکوم نمود.

جراحی پیش از این در سال ۸۶ در رابطه با توزیع نشریه ای مرتبط با حقوق کارگران و به اتهام تبلیغ علیه نظام به چهار ماه حبس تعزیری محکوم شده بود .در پی صدور این حکم، جراحی در ۳۰ شهریور ۸۷ در تبریز دستگیر شد. مامورین اجرای احکام پس از دستگیری او را به زندان تبریز منتقل نموده و اعلام کردند که حکم چهار ماه او قطعی شده است. این در حالی بود که حکم دادگاه بدوی به نامبرده ابلاغ نشده بود و حق اعتراض به حکم از او سلب شده بود. بدنبال اعتراض وکیل مدافع نامبرده به حکم صادره، پرونده به  شعبه ششم دادگاه تجدید نظر استان آذربایجانشرقی ارجاع  و جراحی پس از تحمل ۲۰ روز بازداشت موقت از زندان تبریز آزاد شد. دادگاه تجدید نظر نیز پس از مطالعه پرونده طی حکمی در اسفند ماه ۸۷ ، جزای چهار ماه حبس تعزیری جراحی را به مدت دو سال به حالت تعلیق در آورد. گفتنی است محمد جراحی به دلیل بازداشت در شهریور ۸۷ از محل کارش اخراج شده است.

زندان
علی حسین نژاد از فعالین حقوق فرهنگی و زبانی آذربایجان٬ روز شنبه ۱۵ فروردین ٨٨ (۴ آوریل ۲۰۰۹) بازداشت و برای اجرای حکم هشت ماه حبس به زندان ماکو فرستاده شد. این فعال آذربایجانی در رابطه با دعوت مردم به شرکت در تجمع اولین سالگرد تظاهرات اعتراض آمیز خرداد۸۶ شهرهای آذربایجان، بازداشت شده بود. او به اتهام تبلیغ علیه نظام محاکمه و به یکسال حبس تعزیری محکوم شد که حکم صادره در دادگاه تجدید نظر به هشت ماه حبس تعزیری کاهش یافت.

لازم به ذکر است که حسین نژاد پیش از این نیز در خرداد ۸۵ بازداشت شده بود. وی پس از تحمل یک ماه بازداشت موقت٬ از طرف دادگاه انقلاب به پرداخت پانصد هزار تومان جرای نقدی محکوم گردید.

بازداشت
به گزارش منابع موثق نقی احمدی آذر نویسنده و از فعالین فرهنگی در تبریز روز پانزدهم فروردین ۸۸ (۴ آوریل ۲۰۰۹) توسط نیروهای امنیتی، بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات تبریزانتقال یافته است.
خانواده احمدی آذر که هنوز از اتهامات وارده مطلع نیستند، احتمال می دهند که بازداشت این نویسنده و مترجم آذربایجانی در ارتباط با آثار و کتاب های منتشره او بوده باشد.
احمدی آذر مقدم نویسنده و مترجم چندین کتاب در حوزه زبان، ادبیات و تاریخ آذربایجان از جمله ” ساخلاما ایزیمی دونیا”، “دیوان عاشق شمشیر”، “دیوان علی آقا واحد”، “هامیسی قوچاقلیقداندی”، “زبان ترکی و تاریخ آذربایجان”، “سلطان محمد و مکتب مینیاتور تبریز ” و “وقایع مشروطیت” می باشد. او همچنین عضو انجمن نویسندگان ایران  و عضو افتخاری انجمن نویسندگان آذربایجان است.

آزادی حجت الاسلام عظیمی قدیم روحانی هویت طلب آذربایجانی
حجت الاسلام عبدالعزیز عظیمی قدیم روحانی هویت طلب آذربایجانی، روز پنجشنبه ۲۷ فروردین ۸۸ (۱۶ آوریل) پس از اتمام دوره حبس یکساله از زندان لنگرود قم آزاد شد. عظیمی قدیم فروردین ۱۳۸۴ (آوریل ۲۰۰۵) توسط دادگاه ویژه روحانیت با اتهام «هتک حرمت روحانیت» محاکمه و به ۱۰ سال محرومیت از پوشیدن لباس روحانیت محکوم شد، اما وی این حکم را اجرا نکرد و به دلیل تخلف از حکم و پوشیدن لباس روحانیت از طرف دادگاه ویژه روحانیت قم با اتهام قبلی به یک سال حبس تعزیری محکوم شد. او ۱۴ اردیبهشت ۱٣٨۷(۳ مای ۲۰۰۸) در پی احضار به دادگاه ویژه روحانیت قم بازداشت و جهت گذاراندن دوران محکومیت اش به زندان لنگرود قم فرستاده شد.
عظیمی قدیم،  طی سالهای گذشته بارها دستگیر و به زندان فرستاده شده است. از آن جمله او روز جمعه چهاردهم مردادماه ۱۳۸۴ (۵ اگوست ۲۰۰۵) به هنگام شرکت در مراسم گرامیداشت سالروز مشروطیت که در پارک طوبی تبریز در کنار مزار باقرخان سالار ملی، برگزار شده بود دستگیر و بعد از حدود سه ماه با قرار وثیقه از زندان آزاد گشته بود. او بعد از محاکمه در دادگاه ویژه روحانیت تبریز به ۱۸ماه زندان تعزیری با احتساب ایام بازداشت، پنج سال نفی بلد، تبعید از استانهای آذربایجان و ۱۰ سال خلع لباس محکوم شد. این روحانی آذربایجانی برای گذراندان مدت حبس در فروردین ۸۵ به زندان تبریز فرستادند. او ۶ ماه بعد و با احتساب مدت سه ماهه بازداشت موقت به صورت عفو مشروط از زندان آزاد شد.
سازمان عفو بین الملل در تاریخهای ۲۴ آوگوست ۲۰۰۵ – چهار مه ۲۰۰۶ و ۲۷ اکتبر ۲۰۰۶ سه بیانیه جداگانه در مورد عبدالعزیز عظیمی قدیم صادر کرده است.

اعتصاب غذای زندانیان اهل حق – علوی
سهند علی محمدی٬ بخشعلی محمدی و عبادالله قاسم زاده سه تن از علویان آذربایجان که در زندان یزد بسر می برند در وضعیت نامناسبی قرار دارند. آنها در اعتراض به آنچه نقض حقوق اولیه خود از طرف مسئولین زندان عنوان نموده اند از روز سه شنبه یکم اردیبهشت ۱۳۸۸ (۲۱ آوریل ۲۰۰۹) دست به اعتصاب غذا زده اند.

به گفته خانواده این افراد مسئولین زندان یزد از عبادت عبادالله قاسم زاده در شب هنگام ممانعت نموده اند و هنگامی که با اصرار وی به منظور انجام عبادت شبانه مواجه شدند او را کتک زده و به سلول انفرادی منتقل کرده اند. به دنبال انتقال قاسم زاده به سلول انفرادی ماموران متوجه عبادت وی در داخل سلول انفرادی شده و با ورود به داخل سلول و پاشیدن اسپری فلفل به صورت وی او را به شدت مورد ضرب و شتم قرار داده اند.
بدنبال این واقعه سهند علی محمدی٬ بخشعلی محمدی در اعتراض به ممانعت از عبادت و نقض حقوق اولیه شان توسط مسئولین زندان دست به اعتصاب غذا زده اند و از وضعیت عبادالله قاسم زاده که در بند انفرادی زندان یزد به سر می برد خبری در دست نیست.
این سه تن به همراه یونس آقایان و مهدی قاسم زاده از علویان آذربایجان و پیروان فرقه آتش بیگی و از اهالی روستای “اوچ تپه” (میاندوآب) هستند که در پی درگیریهای مسلحانه مهرماه ۱۳۸۳ بین نیروی انتظامی و جمعی از پیروان این فرقه در میاندوآب دستگیر شده و بعد از محاکمه به اعدام محکوم شدند. پس از اعتراض نامبردگان به حکم صادره در دادگاه تجدید نظر حکم اعدام سهند علی محمدی ، بخشعلی محمدی و عباداله قاسم زاده به ۱۳ سال حبس و تبعید به زندان یزد کاهش یافت اما حکم اعدام مهدی قاسم زاده و یونس آقایان در دادگاه تجدید نظر تایید شد که مهدی قاسم زاده در ۹ اسفند ۸۷ ( ۲۸ فوریه سال ۲۰۰۹ )اعدام شد و یونس آقایان که در زندان ارومیه بسر میبرد در انتظار اجرای حکم اعدام می باشد.
سازمان عفو بین الملل روز دوشنبه ۲۷ آوریل ۲۰۰۹، با انتشار اطلاعیه ای نسبت به خطر اعدام قریب الوقوع یونس آقایان ابراز نگرانی کرده و خواستار لغو این حکم شد.

برگزاری دادگاه
جلسه رسیدگی به پرونده صالح ملاعبا سی و محرم کامرانی از فعالین مدنی و فرهنگی آذربایجانی در اهر روز شنبه ۲۲ فروردین ۱٣٨٨ (۱۱ آوریل ۲۰۰۹) در دادگاه انقلاب این شهر برگزار شد. ملاعباسی و کامرانی، فروردین ۸۵ درشهر اهر بازداشت شده بودند که هر کدام به ترتیب پس از تحمل ۴۵ و ۲۰روز بازداشت موقت در بازداشتگاههای اداره اطلاعات شهرهای اهر و تبریزبه قید وثیقه از زندان آزاد شدند. اتهام نامبردگان تبلیغ علیه نظام از طریق پخش اعلامیه و تبلیغ پان ترکیسم و شرکت در تجمعات غیر قانونی عنوان شده است.
مهندس ملاعباسی فارغ التحصیل رشته کشاورزی از دانشگاه تبریز واز فعالین سابق دانشجویی در این دانشگاه و دکتر محرم کامرانی نیز فارغ التحصیل رشته دامپزشکی از دانشگاه ارومیه، عضو شورای مرکزی کانون شهریار، مدیر مسئول نشریه دانشجویی توقیف شده اویانیش و عضو کانون نشریات آذربایجانی است.
ملاعبا سی پیش از این نیز در اولین سالگرد تظاهرات اعتراض آمیز خرداد ۸۵ بازداشت و پس از یک هفته بازداشت موقت از زندان آزاد شده بود. سازمان عفو بین الملل طی دو بیانیه جداگانه در دوم و سوم می ۲۰۰۶ به دستگیری صالح ملاعبا سی و محرم کامرانی اعتراض کرده بود و خواهان آزادی آنها شده بود.

تاریخ انتشار : ۲۰ اردیبهشت, ۱۳۸۸ ۸:۲۶ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

هفته‌ای که گذشت، دوم تا هشتم تیرماه

رهبر حکومت تاب نیاورد گاه که کارگزاران خود را نامرغوب دید. خود بر صحنه آمد و خواستار مشارکت حداکثری شد و فتوا داد که نباید با کسانی که “ذره‌ای با انقلاب و امام و نظام اسلامی زاویه دارند” همکاری کرد. به‌زبان دیگر نباید به کسانی که ممکن است نفر دوم حکومت شوند و در سر خیال همکاری با ناانقلابین دارند، رای داد. اشاره‌ای سرراست به آن تنها نامزدی که از تعامل با جهان می‌گوید.

مطالعه »
یادداشت
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

بر خلاف مرحله‌ی اول، در مرحله‌ی دوم انتخابات ریاست جمهوری شرکت می‌کنم و به آقای پزشکیان رأی می‌دهم!

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!

انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!

جزئیات کشته شدن راضیهٔ رحمانی دختر ۲۴ سالهٔ لر با شلیک مأمور نیروی انتظامی!

بیانیه نهضت آزادی ایران: رأی اعتراضی در گام دوم برای دکتر پزشکیان!