پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ - ۰۱:۵۱

پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ - ۰۱:۵۱

ترک تحریم می‌کنم، خطر جلیلی جدّی است!
تا نظام جمهوری اسلامی پابرجا است وضع را نمی‌شود از این بهتر کرد اما می‌شود بسا بدتر کرد. براندازی نه فعلا ممکن است نه فعلا مطلوب. آیا انتخاب میان بد...
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: ياسر ميردامادی
نویسنده: ياسر ميردامادی
اصلاح‌طلب اصول‌گرا، ادامه داره ماجرا
هستهٔ سخت قدرت، بر اساس منافع خود و بر پایهٔ یک خطای محاسباتی رضایت داده است که انتخابات را حداقل نیمه‌رقابتی کند. جامعه زخم‌های عمیقی از سیاست‌های حاکمیت بر روح...
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: سياوش - ايران
نویسنده: سياوش - ايران
دلایل فراخوان «ث ژ ت» برای دادن رأی به برنامه «جبههٔ نوین مردمی»
«ث ژ ت» هرگز خود را در پناهگاه مخفی نکرده است و همواره حتی به قیمت تحمل ضربات شدید مواضع شجاعانه‌ای که لازم بوده را اتخاذ کرده است؛ به عنوان...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: برگردان ف. دوردانی
نویسنده: برگردان ف. دوردانی
بر خلاف مرحله‌ی اول، در مرحله‌ی دوم انتخابات ریاست جمهوری شرکت می‌کنم و به آقای پزشکیان رأی می‌دهم!
برای رهایی ایران از اقتدارگرایی و تمامیت‌خواهی، با رنج و اندوه خون ریخته‌شدهٔ جوانان در این چند دهه در جان، بر خلاف دور اول، در دور دوم انتخابات شرکت می‌کنم...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: زهره تنکابنی
نویسنده: زهره تنکابنی
جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!
سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: هیئت سیاسی - اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
نویسنده: هیئت سیاسی - اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!
یادمان باشد که هرچه جامعه ضعیف‌تر شود، از فرصت‌ها و شانس‌هایی که در مسیر بهبود، تغییروتحول  پیش خواهد آمد، کمتر می‌توانیم استفاده کنیم و شانس‌های آینده ایران را از دست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کیوان صمیمی
نویسنده: کیوان صمیمی
انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!
نیروی تجدد و دموکراسی یک قرن است که ایران مال همه‌ی ایرانیان است شعار اوست. اکنون نیروهای وسیعی از جنبش اسلامی نیز به همین نگاه پیوسته اند. در پهنه‌ی سیاست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: امیر ممبینی
نویسنده: امیر ممبینی

یلدای بی پایان قیمتها

شب یلدا در راه است، اما با چاشنی گرانی در سفره‌های طولانی‌ترین شب سال خواهد نشست. مقایسه قیمت‌های امسال و سال گذشته نشان از آن دارد كه قیمت اقلام سفره شب یلدا نسبت به سال گذشته از 60 تا گاه بیش از 300 درصد فزونی داشته است.

شب یلدا با ضیافت میوه‌ها و آجیلش از راه رسید و این همه اما با چاشنی گرانی در سفره‌های طولانی‌ترین شب سال خواهد نشست. قیاس قیمت‌های امسال و سال گذشته نشان از آن دارد که هندوانه از قیمت ۹۰۰ تومان به ازای هر کیلو در سال گذشته تا سطح ۳۰۰۰ تومان برای هر کیلو در سال جاری رسیده و انار هم در فاصله دو شب یلدای سال ۹۰ و ۹۱ از حدود ۲۵۰۰ تومان به ۴۰۰۰ تومان افزایش یافته است. قیمت آجیل هم البته مسئله ای است که نباید از نظر دور داشت.

 

قیمت میوه

هر چند در حال حاضر همه نوع میوه‌ داخلی در بازار عرضه می‌شود اما در این میان تفاوت قیمت‌های جنوب و شمال تهران همچنان وجود دارد که مغازه‌داران دلیل آن را کیفیت و هزینه بالای اجاره‌ها در شمال شهر عنوان می‌کنند.  افکارنیوز در گزارشی نوشت: «هر یک‌کیلوگرم نارنگی در شمال تهران ۳ هزار تومان در مرکز ۲۵۰۰ تومان و در جنوب تهران ۲۳۰۰ تومان، هر یک کیلوگرم انار در شمال تهران ۴۵۰۰ تومان در مرکز ۳۵۰۰ تومان و در جنوب تهران۲۵۰۰ تومان، سیبب قرمز در شمال تهران۳ هزار تومان در مرکز ۲۵۰۰ تومان و در جنوب ۲۳۰۰ تومان، پرتقال در شمال تهران ۳ هزار تومان در مرکز ۲۵۰۰ تومان و در جنوب تهران ۲۳۰۰ تومان و لیمو‌ترش در شمال تهران ۵۵۰۰ تومان در مرکز ۴۵۰۰ تومان و در جنوب تهران ۴ هزار تومان عرضه می‌شود.

ایلنا نیز در گزارش خود آورده است: «همچنین هندوانه هر کیلوگرم در شمال تهران ۳۵۰۰ تومان در مرکز نیز ۳۵۰۰ تومان و در جنوب تهران ۳ هزار تومان، موز در شمال تهران هر کیلو گرم ۳۵۰۰ تومان در مرکز ۳۶۰۰ تومان و در جنوب تهران ۳ هزار تومان و خرمالو که به نظر می‌رسد گرانترین میوه این فصل باشد در شمال تهران هر کیلو گرم ۵ هزار تومان در مرکز تهران ۳۵۰۰ تومان و در جنوب تهران ۲۵۰۰ تومان، انگور در شمال تهران هر کیلو گرم ۴ هزار تومان در مرکز ۲۵۰۰ تومان و در جنوب تهران ۲هزار تومان عرضه می‌شود. »

مغازه داران در رابطه با اختلاف چند هزارتومانی بین قیمتهای یک نوع میوه، می‌گویند: قیمت محصولات را کیفیت و سایز آنها تعیین می‌کند و این عامل موجب نوسان چند هزارتومانی قیمتها در نقاط مختلف شهر می‌شود. همچنین مهاجران، رئیس اتحادیه سراسری فروشندگان میوه و تره بار استان تهران نیز با بیان این‌که قیمت انار و هندوانه تا شب یلدا افزایش چشمگیری خواهد داشت، گفته است: هرکیلوگرم هندوانه هم‌اکنون در میدان مرکزی میوه و تره بار با قیمت ۱۲۰۰ تومان عرضه می‌شود، البته ممکن است قیمت‌ها تا شب یلدا افزایش یابد و مردم می‌توانند به جای هندوانه نارنگی بخورند!

 

مانع رسیدن طعم شیرین ارزانی

رئیس اتحادیه باغداران تاکید کرد: میوه باید ارزان‌تر از آنچه در بازار مصرف است به دست مردم برسد اما دلالان نمی‌گذارند طعم شیرین ارزانی میوه به کام مصرف‌کنندگان برسد. مجتبی شادلو در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که امسال سالی پربار برای محصولات باغی بوده است گفت: کیفیت محصولات باغی و میوه‌ها بسیار بالا است و امروز شاهد تنوع سبد میوه مصرف‌کنندگان هستیم. او افزود: میزان عرضه و تقاضای بازار همیشه تعیین‌کننده قیمت میوه و محصولات باغی بوده لذا امسال به جهت فراوانی تولید، قیمت‌ها پایین و متعادل است که اگر سیستم بازار مدیریت شود و روش‌های علمی و جدید جایگزین بازار سنتی امروزی شوند، قیمت میوه بسیار پایین‌تر از آنچه اکنون در بازار عرضه می‌شود خواهد بود.

رئیس اتحادیه باغداران اعلام کرد: در حال حاضر واسطه‌ها به اندازه تولید، توزیع، حمل‌ونقل و نگهداری از قیمت محصول سهم می‌برند و نمی‌گذارند که میوه به قیمت واقعی تولید به دست مصرف‌کننده برسد و مصرف‌کننده شیرینی فراوانی و ارزانی میوه را بچشند. وی علت افزایش قیمت میوه از تولید تا بازار مصرف را نداشتن روش‌های جدید در زمینه بازاررسانی عنوان و اظهار کرد: دست به دست شدن محصولات باعث افزایش چند برابری قیمت آن از قطب تولید تا بازار مصرف شده است.

 

افزایش قیمت میوه طبیعی است

معاون وزیر جهادکشاورزی ضمن توضیح درباره وضع تولید انار برای شب یلدا، گفت: افزایش قیمت محصولات کشاورزی در بازار در مقایسه با افزایش قیمت سایر کالاها، معقول و منطقی بوده است. ناصر توکلی به تازگی در یک نشست خبری، درپاسخ به سوال مهر که از او درباره وضع تولید انار برای شب یلدا پرسید، گفت: ایران به دلیل داشتن اقلیم چهارگانه در تولید بسیاری از محصولات کشاورزی به‌ویژه میوه دارای رتبه‌های برتر در منطقه و حتی در کل جهان است. وی اعلام کرد:

در سال جاری بیش از ۹۰۰ هزارتن انار در کشور تولید شده است و هیچ گونه مشکلی در رابطه با تامین بازار برای شب یلدا وجود ندارد. معاون امور تولیدات گیاهی وزارت جهادکشاورزی با بیان این‌که وظیفه ما تولید محصولات است نه ذخیره‌سازی و تنظیم بازار، گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت باید نسبت به ذخیره‌سازی و تنظیم بازار انواع میوه جات و به‌ویژه انار پاسخگو باشد. وی در رابطه با افزایش قیمت انواع میوه جات در بازار عنوان کرد: افزایش قیمت محصولات کشاورزی در بازار درمقایسه با افزایش قیمت سایر کالاها، معقول و منطقی بوده است.

این مقام مسئول در ادامه در جواب به پرسش دیگر مهر درباره وضع تولید سیب زمینی در کشور اظهارداشت: درسال زراعی ۹۲-۹۱ سطح زیرکشت سیب زمینی حدود ۹ هزارو ۸۵۰ هکتار و میزان تولید آن حدود ۲۷۴ هزارو ۸۰۰ تن بوده است. وی با اشاره به این‌که تاکنون بیش از ۲۴۰ هزارتن سیب زمینی به عراق صادر شده است، گفت: براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته قرار است در آینده‌ای نزدیک حدود ۲۰۰ هزارتن سیب زمینی به سوریه صادر کنیم.

 

لبخند پسته‌های خندان

«مصطفی احمدی، رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار کشور» از افزایش قیمت خشکبار در آستانه شب یلدا خبر داد. این طور که در گزارش خبرگزاری نسیم آمده، وی گفته است: «در حال حاضر قیمت پسته ۲۵ تا ۳۵ هزارتومان و تخمه پنج تا ۱۱ هزار تومان است. » وی همچنین در گفت‌وگو با پانا گفته است: «نرخ‌ آجیل با ۱۰ درصد سود خرده فروشی به دست مصرف‌کننده می‌رسد. احمدی درباره قیمت آجیل با توجه به نزدیکی شب یلدا گفت:

به‌طور کلی آجیل و خشکبار قیمت مصوب ندارد و با نوسانات مختلف از جمله نوسانات ارزی، نسبت عرضه و تقاضا و حتی میزان واردات و صادرات در این بازار اثر گذار است. رئیس اتحادیه خشکبار و آجیل فروشان با اشاره به قیمت آجیل بیان کرد: اکنون قیمت پسته از ۲۵ تا ۳۵ هزار تومان با توجه به نوع آن و درجه مرغوبیت متغیر است همچنین تخمه ژاپنی از ۵ تا ۱۱ هزار تومان و انواع تخمه کدو از ۶ تا ۱۰ هزار تومان نیز متغیر است. احمدی ادامه داد:

تولید بادام داخلی کفاف بازار داخلی را نمی‌دهد و این نوع از آجیل یا از مبادی قانونی یا به‌ صورت قاچاق وارد می‌شود که قیمت مشخصی ندارد اما به‌طور کلی در عمده فروشی با ۳ درصد سود و ۱۰ درصد به صورت خرده‌فروشی به فروش می‌رسند. وی تصریح کرد:

معمولا قیمت خشکبار و آجیل وارداتی کمتر از آجیل و خشکبار ایرانی است که البته با نوسانات اخیر بازار دلار بسیاری از واردکنندگان آجیل و خشکبار را وارد نمی‌کنند. احمدی درباره تفاوت آجیل وارداتی و ایرانی گفت: البته تشخیص ایرانی و خارجی بودن درباره آجیل مشکل است ولی برخی از آنها مثل بادام معادل خارجی و ایرانی آن از لحاظ ظاهری متفاوت و قابل تشخیص است.

تاریخ انتشار : ۲۷ آذر, ۱۳۹۱ ۸:۵۳ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

هفته‌ای که گذشت، دوم تا هشتم تیرماه

رهبر حکومت تاب نیاورد گاه که کارگزاران خود را نامرغوب دید. خود بر صحنه آمد و خواستار مشارکت حداکثری شد و فتوا داد که نباید با کسانی که “ذره‌ای با انقلاب و امام و نظام اسلامی زاویه دارند” همکاری کرد. به‌زبان دیگر نباید به کسانی که ممکن است نفر دوم حکومت شوند و در سر خیال همکاری با ناانقلابین دارند، رای داد. اشاره‌ای سرراست به آن تنها نامزدی که از تعامل با جهان می‌گوید.

مطالعه »
یادداشت
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

ترک تحریم می‌کنم، خطر جلیلی جدّی است!

اصلاح‌طلب اصول‌گرا، ادامه داره ماجرا

دلایل فراخوان «ث ژ ت» برای دادن رأی به برنامه «جبههٔ نوین مردمی»

بر خلاف مرحله‌ی اول، در مرحله‌ی دوم انتخابات ریاست جمهوری شرکت می‌کنم و به آقای پزشکیان رأی می‌دهم!

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!