چهارشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۳ - ۰۰:۴۴

چهارشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۳ - ۰۰:۴۴

پیام حزب چپ ایران به کنگره بیستم سازمان!
بخش بزرگی از مردم به تجربه به این باور رسیدهاند، که در ساختار سیاسی جمهوری اسلامی، امکان تغییر از درون وجود ندارد و راه تغییر از طریق برچیدن بساط این...
۱۳ آذر, ۱۴۰۳
نویسنده: حزب چپ ايران
نویسنده: حزب چپ ايران
پیام کمیتهٔ مرکزی حزب تودهٔ ایران به کنگرهٔ بیستم سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
تاریخ مبارزات دهه‌های اخیرِ حزب ما و سازمان شما در راه استقلال، آزادی، عدالت اجتماعی، و سوسیالیسم در میهن‌مان در بسیاری مرحله‌ها همسان و با یکدیگر نزدیک بودند. این حقیقتی...
۱۳ آذر, ۱۴۰۳
نویسنده: کمیته مرکزی حزب توده ایران
نویسنده: کمیته مرکزی حزب توده ایران
پيام اتحاد جمهوری‌خواهان ايران به کنگره بيستم سازمان فداييان خلق ايران (اکثريت)
امروز چالش‌ھای پیش روی مردم ایران، بیش از پیش ایجاب می‌کند که ھمه نیروھای آزادی خواه وعدالت طلب درکنار یکدیگر قرار گیرند وبا اتخاذ استراتژی‌ھای مشترک و واقع‌بینانه برای آینده‌ای...
۱۳ آذر, ۱۴۰۳
نویسنده: اتحاد جمهوریخواهان ایران
نویسنده: اتحاد جمهوریخواهان ایران
فشارهای چندجانبه بر ایران: بازدارندگی از محور مقاومت یا مدیریت نظم منطقه‌ای؟
زمینهٔ این تحلیل به پیچیدگی اوضاع منطقه غرب آسیا و تضاد منافع بازیگران اصلی در سوریه بازمی‌گردد. از زمان مداخلهٔ روسیه در جنگ سوریه و شکست گستردهٔ گروه‌های تروریستی در...
۱۳ آذر, ۱۴۰۳
نویسنده: سایت ۱۰ مهر
نویسنده: سایت ۱۰ مهر
چپ، دموکراسی و اقتدارگرایی (1)
سوسیالیست‌های سوئدی (کشوری که من مجبور به مهاجرت به آنجا شدم و سال‌هاست در آن زندگی می‌کنم)، مدلی از سوسیالیسم دموکراتیک ساخته بودند که از سال‌های ۱۹۳۰ تا پایان دهه‌ی...
۱۳ آذر, ۱۴۰۳
نویسنده: علیرضا بهتوئی
نویسنده: علیرضا بهتوئی
شورش وتهاجم مجدداسلام‌گرایان مخالف بشاراسد،همزمان با آتش بس لبنان به چه معناست؟
در کوتاه مدت نتیجه خروجی بحران بستگی بدرجه تاب‌آوری نیروهای وفادار به بشاراسد و حامیانش روسیه و ایران دارد. تا این‌جا همه آن‌ها غافلگیر و مجبور به عقب‌‌نشینی شده‌اند. چه...
۱۳ آذر, ۱۴۰۳
نویسنده: تقی روزبه
نویسنده: تقی روزبه
به همه ی اشکال خشونت علیه زنان پایان دهید!
این بار دستگاه های مختلف حکومتی دست به دست هم داده اند تا در نمایشی مضحک، حجاب اجباری را در قالب قانونی قرون وسطایی موسوم به حجاب و عفاف قرار...
۱۳ آذر, ۱۴۰۳
نویسنده: وسمقی ستوده
نویسنده: وسمقی ستوده
انگلس و مارکس

انگلس، ویلون دوم ارکستر انقلاب پرولتری

به گفته مارکس اگر انگلس او را از نیازهای مادی و معنوی پشتیبانی نمی‌کرد هرگز نمی‌توانست به زندگی و کار خود ادامه دهد. انگلس نظریه پرداز نبود ولی فیلسوف و سوسیالیستی بزرگ و یکی از دو نویسندگان «مانیفست کمونیست» است. اگر چه انگلس خود را از روی فروتنی «ویلون دوم ارکستر انقلاب کارگری» می‌دانست، اما او ...

١۴ مرداد امسال ١٢٨مین سالگرد درگذشت فردریش انگلس یاور مارکس است. انگلس در ٢٨ نوامبر ١٨٢٠ در قدیمی‌ترین شهر صنعتی آلمان که در شرق شهر دوسلدورف قرار دارد، به دنیا آمد و در آگوست ١٩٨۵ در ٧۴ سالگی درگذشت.

انگلس به ١٢زبان از جمله فارسی و عربی مسلط بود، او نخستین نوشته خود را در نوزده سالگی دریک مجله به چاپ رساند که نوشته‌ای شدیدا انتقادی از شرایط کارگران در زادگاه‌اش بود. وی ٢٢ ساله بود که با کارل مارکس آشنا شد و از آن پس نزدیک‌ترین یار و یاور او تا زمان درگذشت‌اش باقی ماند . نخستین دیدار انگلس با کارل مارکس در سال ١٨۴٢ در تحریریه روزنامه «راینیشه» در شهر کلن روی داد. انگلس پس از آن به انگلستان رفت تا در شهرمنچستر در کارخانه نساجی پدرش، کارآموزی خود را در رشته بازرگانی به پایان برساند.

انگلس فیلسوف و سوسیالیست بزرگ آلمانی و یکی از دو نویسنده معروف مانیفست کمونیست است. وضعیت طبقه کارگر درانگلستان بشدت او را متاثر ساخت، بدین خاطر بررسی‌های نظری او در همین زمینه آغاز شد و سرانجام در کتاب های «وضعیت طبقه کارگردرانگلستان» و «طرحی برای نقد اقتصاد ملی» بازتاب یافت. وی در این آثار، مالکیت خصوصی بر ابزار تولید را مورد انتقاد قرار داده است. زیرا معتقد بود مالکیت خصوصی، نیروی کار انسانی را به کالایی فرو می‌کاهد که بهای آن تابع عرضه و تقاضاست. این دیدگاه انگلس، مارکس را تحت تاثیر قرار داد.مارکس و انگلس

انگلس از سال ١٨۴۴ شروع به همکاری با کارل مارکس و «آرنولد روگه» کرد و با همکاری یکدیگر در پاریس «سالنامه آلمان و فرانسه» را منتشر می‌کردند. بین مارکس و انگلس ١۴٠٠ نامه ردوبدل شده است. در سال ١٨۴٧ آنان طرحی را ارایه کردند که مبانی کمونیسم را تشریح کرده بود. در پی آن «اتحادیه کمونیست‌ها» را در لندن و «انجمن کارگران آلمان» را در بروکسل بنیاد نهادند. انگلس ٢٨ ساله بود که «مانیفست حزب کمونیست» را با همراهی مارکس منتشر کرد که در آن کارگران جهان به اتحاد برای پایان دادن به نظام بهره‌کشی فرا خوانده شد. مانیفست تا کنون به بیشتر زبان های دنیا ترجمه شده است.

به گفته مارکس اگر انگلس او را از نیازهای مادی و معنوی پشتیبانی نمی‌کرد هرگز نمی‌توانست به زندگی و کار خود ادامه دهد. انگلس نظریه پرداز نبود ولی فیلسوف و سوسیالیستی بزرگ و یکی از دو نویسندگان «مانیفست کمونیست» است. اگر چه انگلس خود را از روی فروتنی «ویلون دوم ارکستر انقلاب کارگری» می‌دانست، اما او به ویژه در شاخه فلسفه دیالکتیک آثار ماندگاری دارد که برجسته‌ترین آنها «دیالکتیک طبیعت» است که در آن به علوم طبیعی و تشریح آن ازراه فلسفه دیالکتیک پرداخته است.

بعد ازمرگ مارکس به قول لیبکنشت (رهبر سوسیال دموکراسی) انگلس یا ویلون دوم ارکستر انقلاب پرولتری در نقش «ویلون اول» قرار گرفت. او با مسئولیت به مراتب بیشتری مواجه شد. او هم‌چنین در این دوره، درادامه مطالعات و پژوهش‌های خود درعرصه‌های مختلف، تنظیم نوشته‌ها و یادداشت‌های پراکنده مارکس و ترجمه آثار چاپ شده‌اش به دیگر زبان‌های اروپایی و شرکت فعالانه در فعالیت‌های سیاسی و مبارزاتی رو به گسترش جنبش‌ها و احزاب سوسیالیستی درگیر بود. دوستان نزدیک انگلس از جمله ببل، لیبکنشت و کایوتسکی که نگران تنها شدنش بودند به او اصرارکردند که از انگلستان به آلمان بازگردد. اما انگلس قاطعانه مخالفت کرد و گفت «به کشوری نخواهم رفت که فرد را می‌توان ازآنجا اخراج کرد.» او تا پایان حیات در لندن ماند.

او قبل از سرگرفتن مجدد کارهای پژوهشی خود، در انبوه عظیم و نامنظم نوشته‌ها و یادداشت‌های مارکس به جستجو پرداخت. در این جست و جوها، انگلس متوجه شد که متن جلد دوم «کتاب سرمایه» یا کاپیتال عملا تکمیل شده بود و مارکس با وسواس همیشگی‌اش از ترس فشارهای انگلس برای تسریع در چاپ آن، او را بی‌خبر گذاشته بود. انگلس به قول خودش تنها کسی بود که می‌توانست خط مارکس را بخواند و ازسال ١٨٨٣ کار سخت تنظیم نهایی کتاب را آغاز کرد. چشمانش سخت ضعیف شده بود و به سختی می‌توانست بخواند اما سرانجام جلد دوم «سرمایه» را در سال ١٨٨۵ منتشر کرد.

انگلس به تدریج از برنشتاین و کایوتسکی هم کمک گرفت. چند سال بعد در ١٨٩۴ جلد سوم سرمایه را  نیز منتشر کرد. موضوع مهم اینجاست که انجام این کارغول آسا یعنی اتمام سرمایه (کاپیتال) و چاپ آن بدون انگلس ممکن نمی‌بود.

انگلس نیز به مانند مارکس تحت تاثیر فلسفه هگل بود، ولی درون مایه آن را رد می کرد. وی همچون دیگر «هگلی‌های جوان» معتقد بود که فلسفه هگل، بر سر خود ایستاده است و باید آن را واژگون ساخت تا بر روی پای خود قرار گیرد. معنای این سخن آن بود که همزمان با حفظ هسته دیالکتیکی فلسفه هگل، باید درونمایه ایده‌آلیستی آن را دور ریخت و آن را با ماتریالیسم انباشت .

انگلس در مهم‌ترین آثار فلسفی خود یعنی «آنتی دورینگ»، «دیالکتیک طبیعت» و «لودویک فویرباخ و پایان فلسفه کلاسیک آلمانی» تلاش کرد دعوی اعتبار دیالکتیک را از افق‌های ماتریالسم تاریخی فراتر ببرد. این تلاش‌های فکری انگلس تنها برخاسته از راهکارهای مبارزه حزبی و طبقاتی نبود، بلکه همزمان پاسخی بود به نیازهای زمانه و واکنشی در برابر افزایش اهمیت تفکرات مبتنی بر علوم طبیعی. در آن دوره درمیان نخبگان فکری جنبش کارگری، اندیشه های داروین و دیگر طبیعی دانان گسترش داشت. ازآنجا که دانش علوم طبیعی، برای شناخت دقیق از جهان به شمار می‌رفت،  ضروری بود تا حوزه‌هایی که در آنها تصورات مکانیکی حاکم بودند به دقت ترسیم شود تا به گفته انگلس، تکیه گاه نظری ایده‌آلیسم و ماتریالیسم غیر دیالکتیکی فرو ریزد .

بر این پایه بود که انگلس در کتاب «آنتی دورینگ» وظیفه بسیار سنگینی بر دوش دیالکتیک می‌نهد و آن را به «دانش حرکت عمومی و قوانین تکامل طبیعت، جامعه انسانی و تفکر» بر می‌کشد. به گفته او، وحدت واقعی جهان برخاسته از مادیت آن است، مکان و زمان اشکال بنیادی هستی هستند و هستی بیرون از مکان به همان اندازه بی‌معناست، که بیرون از زمان. به نظر انگلس حرکت یا جنبش شیوه همیشگی هستی ماده است و ماده بی حرکت هرگز و در هیچ جا وجود نداشته است . بدینسان انگلس در آموزه‌های معرفت شناختی و هستی شناختی خود، ماده را جانشین «امر مطلق» در فلسفه هگل می‌کند منتها این ماده پدیده‌ای ایستا نیست بلکه اصلی پویاست. همچنین انگلس معتقد بود آنچه واقعا هست، مادی است و آنچه مادی است واقعا هست. پس بر این پایه نمی‌توان به معنای واقعی از واقعیتی غیر مادی سخن گفت.

مهرزاد وطن‌آبادی 

تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد, ۱۴۰۲ ۳:۵۹ ق٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

تجاوز اسراییل به خاک میهنمان را محکوم می‌کنیم!

ما ضمن محکوم کردن تجاوز اسراییل به خاک میهنمان، بر این باوریم که حملات متقابل منقطع می‌تواند به جنگی فراگیر میان دو کشور تبدیل شود. مردم ما که در شرایط بسیار سخت و بحرانی زندگی کرده و تحت فشار تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی آمریکا و سیاست‌های اقتصادی فسادآلود و مخرب تاکنونی جمهوری اسلامی هر روز سفرهٔ خود را خالی‌تر از روز پیش می‌بینند، اصلی‌ترین قربانیان چنین جنگی خواهند بود.

ادامه »
سرمقاله

عفریت شوم جنگ را متوقف کنیم! دست در دست هم ندای صلح سردهیم!

مردم ایران تنها به دنبال صلح و تعامل و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز با تمام کشورهای جهان‌اند. انتظار مردم ما در وهلۀ اول از جمهوری اسلامی است که پای ایران را به جنگی نابرابر و شوم نکشاند مردم ما و مردم جنگ‌زده و بحران زدۀ منطقه، به ویژه غزه و لبنان، از سازمان ملل متحد نیز انتظار دارند که همۀ توان و امکاناتش را برای متوقف کردن اسراییل در تداوم و تعمق جنگ و در اولین مرحله برقراری فوری آتش‌بس به کار گیرد.

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

دادگاه لاهه حکم بازداشت نتانیاهو، نخست‌وزیر؛ و گالانت وزیردفاع سابق اسرائیل را صادر کرد

دادگاه (لاهه) دلایل کافی برای این باور دارد که نتانیاهو و گالانت «عمداً و آگاهانه مردم غیرنظامی در نوار غزه را از اقلام ضروری برای بقای خود از جمله غذا، آب، دارو و تجهیزات پزشکی و همچنین سوخت و برق محروم کرده‌اند».

مطالعه »
یادداشت

این‌جا، کس به‌کینه آلوده نیست

من جنگ را دیده‌ام. من دیده‌ام مردمانی را که هفتاد کیلومتر به‌دور از شهر به جست‌وجوی آب، به‌ما رسیده بودند. و دیدم یزید را که آب بر آن‌ها بست. من جنگ را دیده‌ام. من دیده‌ام زنی را در بیابان‌های خشک، بی ریالی در مشت؛ راه می‌جست. به‌جایی که نمی‌دانست کجاست.

مطالعه »
بیانیه ها

تجاوز اسراییل به خاک میهنمان را محکوم می‌کنیم!

ما ضمن محکوم کردن تجاوز اسراییل به خاک میهنمان، بر این باوریم که حملات متقابل منقطع می‌تواند به جنگی فراگیر میان دو کشور تبدیل شود. مردم ما که در شرایط بسیار سخت و بحرانی زندگی کرده و تحت فشار تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی آمریکا و سیاست‌های اقتصادی فسادآلود و مخرب تاکنونی جمهوری اسلامی هر روز سفرهٔ خود را خالی‌تر از روز پیش می‌بینند، اصلی‌ترین قربانیان چنین جنگی خواهند بود.

مطالعه »
پيام ها
برنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

پیام حزب چپ ایران به کنگره بیستم سازمان!

پیام کمیتهٔ مرکزی حزب تودهٔ ایران به کنگرهٔ بیستم سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)

پیام اتحاد جمهوری‌خواهان ایران به کنگره بیستم سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)

فشارهای چندجانبه بر ایران: بازدارندگی از محور مقاومت یا مدیریت نظم منطقه‌ای؟

چپ، دموکراسی و اقتدارگرایی (۱)

شورش وتهاجم مجدداسلام‌گرایان مخالف بشاراسد،همزمان با آتش بس لبنان به چه معناست؟