دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳ - ۰۴:۰۷

دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳ - ۰۴:۰۷

حال تحريميان بگويند، چه بايد كرد؟
كاملاً مشخص است که در دور دوم اگر تحریم کنندگان بر سر نظر خود بمانند، و جناح راست‌گرایان براساس آنچه که خود اعلام کرده اند مجموع آرا خود را به...
۱۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: سیاوش
نویسنده: سیاوش
حقوق ما: سال هشتم، شماره ۳۱۶
در این شماره: شکنجه در قوانین ایران: شکنجه؛ وسیله هراس افکنی در حکومت های غیردموکراتیک، مساله اعمال شکنجه در زندان ها و بقای حکومت ایران، شکنجه در قوانین جمهوری اسلامی...
۱۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: سازمان حقوق بشر ایران
نویسنده: سازمان حقوق بشر ایران
واضح‌ترین پیام این انتخابات امتناع اکثریت قاطع از رای‌دادن است، نظام را قبول ندارند
پیش‌بینی می‌کنم دور تازه‌ای از سیاست در کشور ما آغاز شده که تنها دو نیروی متشکل و دارای پایگاه اجتماعی معین وجود خواهد داشت و با هم رقابت خواهند داشت....
۱۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: فرخ نگهدار
نویسنده: فرخ نگهدار
هفته‌ای که گذشت، دوم تا هشتم تيرماه
رهبر حکومت تاب نياورد گاه که کارگزاران خود را نامرغوب ديد. خود بر صحنه آمد و خواستار مشارکت حداکثری شد و فتوا داد که نبايد با کسانی که "ذره‌ای با...
۱۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: بیژن رحمانیان
نویسنده: بیژن رحمانیان
بی رونق‌ترین انتخابات و نه مردم به جمهوری اسلامی
حتی اگر تفاوتهایی میان پزشکیان و جلیلی باشد اما به هر حال دولت بعدی تابع سیاستهای رهبری‌، ناقض حقوق بشر، گرفتار در چنبره نیروهای امنیتی و مافیای اقتصادی و ناتوان...
۱۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: جبهه‌ی ملی ایران، سازمان‌های جبهه‌ی ملی ایران در خارج از کشور
نویسنده: جبهه‌ی ملی ایران، سازمان‌های جبهه‌ی ملی ایران در خارج از کشور
بازتولید مقاومت در برابر شرکت در دور دوم انتخابات
مخالفت مردم با جمهوری اسلامی بیش از حد تصور رهبری آن است که گفت: «چرا انسان باید برای انجام یک کاری که خرج ندارد، زحمتی ندارد، مایه‌ای ندارد و وقت‌گیری...
۹ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: راهکار سوسیالیستی
نویسنده: راهکار سوسیالیستی
انتخاب میان شفافیت و تندروی: رقابت جلیلی و پزشکیان در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ایران
هرچند تصمیم‌گیری نهایی در ایران دست رهبر نظام است، اما داشتن افرادی نظیر جلیلی در پست ریاست جمهوری می‌تواند ساتری باشد برای ندیدن سایر عوامل پشت پرده سیاست.
۹ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: م. آذری
نویسنده: م. آذری

تبلیغات مضحک اسرائیل تنها مخاطبی را که به حساب می‌آید، قانع میکند

متأسفانه، این واقعیت که مردم کارزار دروغ‌گویی اسرائیل را نمی‌خرند، اهمیت چندانی ندارد. سیاست خارجی توسط نخبگان ساخته می شود نه مردم. بایدن و کنگره آمریکا همچنان قاطعانه پشت اسرائیل هستند. حتی اگر جو بایدن تنها کسی روی زمین باشد که واقعاً به تبلیغات اسرائیل اعتقاد دارد، برای موفقیت اسراییل نظر همین یک نفر بیش از اندازهٔ نیاز است.

مجله ملت(The Nation) / 17 نوامبر [i]۲۰۲۳

اگر قرار است کاخ سفید و مطبوعات غربی به طور غیرانتقادی حرف شما را بازتاب دهند، چرا برای معتبر بودن ادعایتان تلاش کنید؟

نویسنده جیت هیر[ii] برگردان گودرز اقتداری

در ویدئویی که توسط نیروهای دفاعی اسرائیل منتشر شده است، سخنگوی ارتش جلیقه ای را با نشان حماس در دست گرفته است که ادعا می کند در بیمارستان الشفا در شهر غزه پیدا شده است. نیروهای دفاعی اسرائیل از طریق (AP)

در ۱۱ نوامبر، یک حساب توییتر عربی زبان که توسط وزارت امور خارجه اسرائیل استفاده می شود، ویدیویی را منتشر کرد که ادعا می کرد سلفی یک پرستار در بیمارستان الشفاء در غزه است، میدان نبرد اصلی در درگیری فعلی که توسط نیروهای دفاعی اسراییل (IDF) اسرائیل چند روز بعد تصرف شده است. در ویدیوی شگفت‌انگیز، در حالی که بمب‌ها در پس‌زمینه منفجر می‌شد، پرستار اشک‌آلود به مردم غزه هشدار داد که به فراخوان ارتش اسرائیل برای فرار به جنوب توجه کنند. او همچنین بسیاری از تبلیغات ارتش اسرائیل را تکرار کرد، به ویژه اینکه حماس بیمارستان را تصرف کرده و مرفین و سوخت می‌دزدد.

این ویدئو میلیون ها بازدید به دست آورد – اما به طور گسترده توسط بسیاری به خصوص اعراب که صحت آن را زیر سوال بردند، مورد تمسخر قرار گرفت. برای یک چیز، هیچ یک از کارکنان بیمارستان نمی دانستند که این پرستار فرضی کیست. و دیگری اینکه او به انگلیسی با لهجه‌ای صحبت می‌کرد که شبیه هیچ عربی شناخته شده نبود.

همانطور که مارک اوون جونز از Daily Beast مشاهده کرده است “همه چیز در مورد آن کلیپ بوی تئاتر دبیرستانی می داد – از لهجه ناقصی که به نظر می رسید مستقیماً از یک سُپ اپرای اسرائیلی است تا دستورات ارتش اسرائیل با فیلمنامه ای که از زبان او بیرون می زد. جونز همچنین خاطرنشان کرد: «روپوش سفید و تمیز آزمایشگاهی او که به نظر می‌رسید تازه از خشک‌شویی برگشته است، آهنگ صوتی بمب‌هایی که در حال سقوط هستند که شبیه نمونه‌هایی از صفحه‌کلید کاسیو اواخر دهه ۸۰ به نظر می‌رسند، و گوشی طبی که آنرا دائما تکان می‌دهد.» در عرض یک روز، توییت این ویدئو توسط وزارت امور خارجه اسراییل حذف شد. اما البته، نسخه های دانلود شده همچنان به گردش در می آیند.

ناگفته پیداست که دروغگویی و تبلیغات ابزار ابتدائی جنگ و افکار عمومی همیشه یک قلمرو واقعی میدان جنگ است. اما در مورد جنگ جاری اسرائیل در غزه – که اسماً علیه حماس بود، و اما در واقع برای جمعیت غیرنظامی سرزمین محاصره‌شده ویرانگر بود – تبلیغات چرخش عجیبی پیدا کرده است. این تبلیغاتی است که به سختی تلاشی برای متقاعد کردنش انجام می‌دهند، در عوض استدلال‌های مضحک را در اشکال غیرقابل قبول ارائه می‌کنند. توجه به تبلیغات اسرائیل در هفته‌های اخیر مانند تماشای ترفند جادویی است که توسط یک جادوگر ناکارآمد انجام می‌شود که دائماً به مخاطب اجازه می‌دهد آینه‌ها و سیم‌هایی را ببیند که قرار است توهمات نوری ایجاد کنند.

همانطور که حسین ایبیش، محقق مقیم در موسسه کشورهای عربی خلیج فارس، خاطرنشان می کند: «تبلیغات اسرائیل همیشه مضحک و خنده دار بوده است، اما در طول این جنگ غزه، آنقدر بد بوده است که بازگرداندن اعتبار آن نزد بسیاری از مردم آمریکا و اروپا بسیار دشوار است. تنها چند مثال در این میان کفایت میکند:

در ۵ نوامبر، اسرائیل خودرویی را که از جنوب لبنان به سمت بیروت در حرکت بود، بمباران کرد. ارتش اسرائیل به مطبوعات گفت که “یک خودرو را در خاک لبنان مورد اصابت قرار داده است که به عنوان یک خودروی مشکوک حاوی چندین تروریست شناسایی شده بود.” در واقع، همانطور که دیده بان حقوق بشر[iii] بعداً تأیید کرد، این خودرو غیرنظامی و شامل یک مادربزرگ، یک مادر و سه دختر جوان بود. مادر زخمی شد. مادربزرگ و دختران کشته شدند. دیده بان حقوق بشر به این نتیجه رسید که این یک “جنایت جنگی آشکار” است و «حمله به خودرویی که فقط شامل غیرنظامیان در حال فرار بود نشان دهنده بی توجهی بی پروای ارتش اسرائیل به تعهدش در تمایز بین افراد غیرنظامی و نظامی و کوتاهی قابل توجه در اتخاذ تدابیر حفاظتی کافی برای جلوگیری از مرگ غیرنظامیان است.» اسرائیل قول داده است که تحقیقاتی انجام دهد، اما بر اساس تجربه قبلی احتمالاً کند خواهد بود و تنها به اعتراف ملایم به اشتباه منجر می شود.

در ۱۳ نوامبر، ارتش اسرائیل ویدئویی از دانیال هاگاری سخنگوی ارتش در بیمارستان رانتیسی را منتشر کرد. هاگاری مدام توجه را به اشیاء پیش پا افتاده جلب می کرد و این را که آنها شواهدی هستند که نشان می دهد بیمارستان یک هسته تروریستی را در خود جای داده است. یک دفعه به شیشه شیر بچه اشاره کرد و گفت: «این یک شیشه شیر است. این یک شیشه شیر در زیرزمین، بالای تابلوی سازمان بهداشت جهانی است.» سپس هاگری به لیستی روی دیوار اشاره کرد و مدعی شد: «این لیست نگهبانان است که هر تروریست نام خود را می نویسد و هر تروریست شیفت خود را دارد و از افرادی که اینجا بودند محافظت می کند.»

همانطور که آشنایان به زبان عربی اشاره کردند، «فهرست نگهبانان» فرضی چیزی بیشتر از یک تقویم که روزهای هفته روی آن با دست نوشته شده بود، نبود. ارتش اسرائیل علت این اشتباه را یک “خطای ترجمه” دانست.

در ۱۵ نوامبر، میدل ایست مانیتور گزارش داد: «ارتش اسرائیل یک فلسطینی مسن را پس از استفاده از او در یک کمپین تبلیغاتی برای ترویج «کریدور امن» خود در غزه کشت. ارتش اسرائیل عکسی از پیرمرد ۷۹ ساله بشیر حججی را منتشر کرد که با سربازان ارتش اسرائیل صحبت می کرد تا دلیلی بر حفاظت دقیق آنها از پناهجویان در حال فرار از بمباران در شمال باشد. این عکس و تبلیغات با این واقعیت روبرو شد که بعدا یک تک تیرانداز اسرائیلی دو بار از پشت سر به حججی شلیک کرد.»

مقامات اسرائیلی همچنین به دروغ سعی کرده اند نشان دهند که تصاویر غیرنظامیان فلسطینی که کشته می شوند ساختگی هستند و توسط بازیگران «پالی وود» ساخته شده اند (پالی وود یک نئولوژیسم است که فلسطین و هالیوود را در هم می آمیزد). این ادعا نه تنها اشتباه است، بلکه عمیقاً توطئه آمیز است – در سطح افراط گراهایی مانند الکس جونز، که ادعاهای مشابهی در مورد تیراندازی های دسته جمعی در ایالات متحده داشت. چنین ادعاهایی برای یک دولت مدعی دموکراسی حیرت آور است.

بزرگترین شکست تبلیغاتی جاری شامل بیمارستان الشفاء می شود – بیمارستانی که نه تنها دولت اسرائیل بلکه دولت بایدن را نیز درگیر می کند. در ۱۳ اکتبر، ارتش اسرائیل یک نقشه مفصل منتشر کرد که مدعی بود “مقر اصلی فعالیت های تروریستی حماس” را نشان می داد. این نقاشی شبکه گسترده‌ای از تونل‌های با نور و اتاق‌های بزرگ را نشان می‌داد که در آنها هیچ نبود بجز آنکه شباهتی به لانه‌ی شرور در فیلم جیمز باند باشد.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی روز سه‌شنبه گفت: «من می‌توانم برای شما تأیید کنم که ما اطلاعاتی داریم مبنی بر اینکه حماس و جهاد اسلامی فلسطین از برخی بیمارستان‌ها در نوار غزه از جمله الشفا و تونل‌های زیر آن برای مخفی کردن گروگان‌ها و پنهان شدن استفاده می‌کنند تا از عملیات نظامی شان حمایت نمایند.»

اسرائیل روز بعد کنترل بیمارستان الشفا را به دست گرفت. چیزی که آنها در آنجا یافتند بسیار کم تر از آن بود که برایش تبلیغ کرده بودند. همانطور که واشنگتن پست خاطرنشان میکند، ارتش اسرائیل در روز پنجشنبه گفت: « در جریان جستجوها جسد یک زن اسیر اسرائیلی را در خانه ای نزدیک بیمارستان به همراه اسلحه کشف کرده است. روز چهارشنبه، ارتش اسرائیل عکس‌ها و فیلم‌هایی از یک دسته خشاب کوچک سلاح‌هایی که به گفته آن‌ها متعلق به حماس است منتشر کرد. آن ویدئو همچنین نشان داد که در بیمارستان یک جعبه خرما (میوه ای محبوب در میان اعراب) و دو نسخه قرآن (کتابی مقدس برای صدها میلیون) کشف کرده اند.

از گزارش واشینگتن پست: «ارتش روز پنجشنبه با عکس و فیلمی از یک حفره ناهموار که آن را “شفت تونل عملیاتی” توصیف کرد، پرده برداشت.» واشنگتن پست موقعیت شفت داخل مجتمع بیمارستان الشفا را تأیید کرد، اما نتوانست تأیید کند که این ورودی به کجا منتهی می شود یا هدف آن چه می تواند باشد. اسرائیل هنوز یافته‌هایی ارائه نکرده است که ادعاهایش را مبنی بر اینکه الشفا در بالای مقر حماس قرار دارد و مرکز عملیات این گروه شبه‌نظامی در شمال غزه است، را تأیید کند.

ارتش اسرائیل همچنین پیشنهاد کرد که «حماس می‌دانست که ما داریم می‌آییم» و مقر خود را منتقل کرد – بنابراین شواهدی برای حضور قوی حماس وجود ندارد. این در واقع قلمرو دونالد رامسفلد در طول جنگ عراق است، زمانی که او در رابطه با سلاح‌های کشتار جمعی در عراق به قول معروفی گفت که «عدم وجود شاهد، شهادت بر عدم وجود نیست».

این احتمال وجود دارد که تعدادی از مبارزان حماس در بیمارستانی بسیار بزرگ مانند الشفا با صدها بیمار محبوس شده باشند. اما بعید به نظر می رسد که این بیمارستان هرگز “مرکز اصلی” حماس بوده باشد. ارتش اسرائیل ممکن است شواهد بیشتری از حضور حماس در آنجا پیدا کند. با این حال، به نظر می رسد روایت اصلی یک افسانه است.

اما بیش از آن، ایده مرکز فرماندهی حماس یک پرواز در خیال است. شاخه نظامی حماس یک ارتش منظم نیست، بلکه یک نیروی شورشی است که در میان مردم می‌چرخد و خارج میشود و به روایت معروف مائو «پارتیزان در میان مردم به مانند ماهی در دریا شنا می‌کند». اسرائیل یک ارتش چریکی را به شکل یک نیروی متعارف تر سازماندهی شده توسط یک دولت ملی طراحی کرده است – این یک اشتباه رایج در جنگ ضد شورش است.

با این حال، به نظر می رسد جو بایدن از سستی مدارک ارائه شده توسط اسرائیل نگران نیست. او روز چهارشنبه گفت: «شما شرایطی دارید که اولین جنایت جنگی را حماس مرتکب می‌شود که مقر فرماندهی و ارتش خود را در زیر بیمارستان مخفی کرده است. و این یک واقعیت است؛ این چیزی است که اتفاق افتاده است.» عبارت “نخستین جنایت جنگی” به نظر می رسد مانند شکایت کودکی است که در حال کتک زدن خواهر یا برادر در میان مشاجره مدعی میشود که دیگری دعوا را شروع کرده است. بر اساس قوانین بین المللی، ارتکاب جنایت جنگی توسط حماس به اسرائیل مجوزی برای ارتکاب جنایات جنگی دیگر نمی دهد. همچنین به ایالات متحده اجازه نمی دهد در پاسخ به اقدامات حماس از جنایات جنگی حمایت کند.

بایدن در پاسخ به درخواست ارائه مدارک درباره وجود مرکز فرماندهی حماس در بیمارستان براحتی گفت: «نه، نمی‌توانم به شما بگویم – به شما نمی‌گویم.»

بایدن همچنین مدعی شد که اسرائیل در تصرف بیمارستان الشفا در مقایسه با اقدامات قبلی خود بسیار محتاط بوده است. به گفته رئیس جمهور، «بنابراین، این داستانی متفاوت از آنچه من فکر می کنم قبلا رخ داده است که یک بمب گذاری بی رویه است.» اعتراف بایدن به اینکه اسرائیل با حمایت آمریکا بمباران های بی رویه انجام داده است، اعتراف دیگری به جنایت جنگی است.

در صورتی که بایدن و نتانیاهو به اتهام جنایت علیه بشریت به دادگاه لاهه معرفی شوند، بایدن به زبان خودش شواهد زیادی ارائه کرده است.

همه این اشتباهات باید به فروپاشی اسطوره ماندگار ارتش اسرائیل و موساد (سازمان اطلاعاتی اسرائیل) به عنوان نیروهای جنگنده با کفایت و همه کاره کمک کند. در واقع، حمله حماس در ۷ اکتبر، که محرک دور کنونی درگیری اسرائیل و فلسطین است، خود یک شکست اطلاعاتی بزرگ بود – شکستی که سیاست‌های طولانی مدت چندین دولت (از جمله ایالات متحده) را برای به حاشیه راندن موضوع اصلی در این منطقه یعنی تاسیس دولت فلسطین زیر سوال می‌برد.

تبلیغات ضعیف اسرائیل نشانه دیگری از بی کفایتی اسرائیل است. با این حال، تا زمانی که اسرائیل از تعصب نرم و توقعات حداقلی حامیانش، از جمله رئیس جمهور ایالات متحده، سود می برد، هیچ یک از این شکست ها به حساب نمی آیند.

جو بایدن آشکارا مایل است از هر کاری که اسرائیل انجام می دهد، از جمله بمباران بی رویه و سایر جنایات جنگی، حمایت کند. رسانه های آمریکایی نیز در این امر شریک جرم هستند. همانطور که HuffPost مستند کرده است، CNN  عادت دارد ویدئوهای ارتش اسرائیل را با اطلاعات نادرست (از جمله دروغ تقویم) پخش کند. سپس، هنگامی که خطاها مشخص می‌شوند، همین ویدیوها با دقت ویرایش می‌شوند تا در صورت آنلاین بودن، تنها نادرستی های فاحش حذف شود، بدون اینکه پذیرش خطا در یادداشت سردبیری توضیح داده شود یا تأیید کند که چه چیزی حذف شده است. در واقع، CNN شریک ارتش اسرائیل در تبلیغات دروغ است.

اما مهم آنست که هدف تبلیغات نیم پخته اسرائیل مردم عادی نیستند. افکار عمومی آمریکا به سرعت از جنگ اسرائیل عصبانی می شوند. به گزارش رویترز، تنها ۳۲ درصد از آمریکایی ها از اسرائیل در این درگیری حمایت می کنند که در مقایسه با ۴۱ درصد در ماه گذشته ۲۵٪ کاهش یافته است. همین نظرسنجی حاکی از حمایت ۶۸ درصدی آنها از آتش بس است.

متأسفانه، این واقعیت که مردم کارزار دروغ‌گویی اسرائیل را نمی‌خرند، اهمیت چندانی ندارد. سیاست خارجی توسط نخبگان ساخته می شود نه مردم. بایدن و کنگره آمریکا همچنان قاطعانه پشت اسرائیل هستند. حتی اگر جو بایدن تنها کسی روی زمین باشد که واقعاً به تبلیغات اسرائیل اعتقاد دارد، برای موفقیت اسراییل نظر همین یک نفر بیش از اندازهٔ نیاز است.

جیت هیر خبرنگار امور ملی برای «نیشن» و مجری پادکست هفتگی ملت، زمان هیولاها است. او همچنین ستون ماهانه “علائم مرضی” را می نویسد

[i] https://www.thenation.com/article/world/israel-gaza-propaganda-biden/?

[ii] Jeet Heer is a national affairs correspondent for The Nation and host of the weekly Nation podcast, The Time of Monsters. He also pens the monthly column “Morbid Symptoms”

[iii] Human Rights Watch

تاریخ انتشار : ۲ آذر, ۱۴۰۲ ۳:۳۳ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

به یاد هماره‌سبز رفیق حمید اشرف و یکایک فداییان جان‌باختهٔ خلق!

در روز جان‌باختگان فدایی، یاد تمامی دیگر جان‌باختگان راه آزادی، برابری و عدالت را نیز گرامی می‌داریم و باور داریم که دادخواهان کشتارهای خونین این چهاردهه راهی را که تاکنون با پایداری خستگی‌ناپذیری رفته‌اند، تا روشن شدن همۀ حقایق و محاکمه آمرین و عاملین قتل عزیزان‌شان ادامه خواهند داد.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

هفته‌ای که گذشت، دوم تا هشتم تیرماه

رهبر حکومت تاب نیاورد گاه که کارگزاران خود را نامرغوب دید. خود بر صحنه آمد و خواستار مشارکت حداکثری شد و فتوا داد که نباید با کسانی که “ذره‌ای با انقلاب و امام و نظام اسلامی زاویه دارند” همکاری کرد. به‌زبان دیگر نباید به کسانی که ممکن است نفر دوم حکومت شوند و در سر خیال همکاری با ناانقلابین دارند، رای داد. اشاره‌ای سرراست به آن تنها نامزدی که از تعامل با جهان می‌گوید.

مطالعه »
یادداشت
بیانیه ها

به یاد هماره‌سبز رفیق حمید اشرف و یکایک فداییان جان‌باختهٔ خلق!

در روز جان‌باختگان فدایی، یاد تمامی دیگر جان‌باختگان راه آزادی، برابری و عدالت را نیز گرامی می‌داریم و باور داریم که دادخواهان کشتارهای خونین این چهاردهه راهی را که تاکنون با پایداری خستگی‌ناپذیری رفته‌اند، تا روشن شدن همۀ حقایق و محاکمه آمرین و عاملین قتل عزیزان‌شان ادامه خواهند داد.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

به یاد هماره‌سبز رفیق حمید اشرف و یکایک فداییان جان‌باختهٔ خلق!

در روز جان‌باختگان فدایی، یاد تمامی دیگر جان‌باختگان راه آزادی، برابری و عدالت را نیز گرامی می‌داریم و باور داریم که دادخواهان کشتارهای خونین این چهاردهه راهی را که تاکنون با پایداری خستگی‌ناپذیری رفته‌اند، تا روشن شدن همۀ حقایق و محاکمه آمرین و عاملین قتل عزیزان‌شان ادامه خواهند داد.

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

حال تحریمیان بگویند، چه باید کرد؟

حقوق ما: سال هشتم، شماره ۳۱۶

واضح‌ترین پیام این انتخابات امتناع اکثریت قاطع از رای‌دادن است، نظام را قبول ندارند

هفته‌ای که گذشت، دوم تا هشتم تیرماه

بی رونق‌ترین انتخابات و نه مردم به جمهوری اسلامی

بازتولید مقاومت در برابر شرکت در دور دوم انتخابات