یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۹

یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۹

اینترسپت: گزارش نظامی درگیری ایران-اسراییل!

ایالات متحده مدعی است که اکثر هواپیماهای بدون سرنشین و موشک‌های شلیک شده ایران در جریان حمله نیمه شب شنبه را سرنگون کرده است. بیش از نیمی از تسلیحات ایران نیز قبل از رسیدن به خاک اسرائیل توسط هواپیماها و موشک های آمریکا منهدم شدند.

به نقل از اینترسپت

Ken KlippensteinDaniel Boguslaw

۱۵ آوریل ۲۰۲۴

برگرداننده به فارسی: گودرز اقتداری

اینترسپت گزارش می‌دهد که ایالات متحده اکثر هواپیماهای بدون سرنشین و موشک‌های شلیک شده ایران در جریان حمله نیمه شب شنبه را سرنگون کرده است. بیش از نیمی از تسلیحات ایران نیز قبل از رسیدن به خاک اسرائیل توسط هواپیماها و موشک های آمریکا منهدم شدند. در واقع فرماندهی عملیات پدافند هوایی چندملیتی میگوید که با سرکوب جت های جنگنده آمریکایی، این یک پیروزی نظامی ایالات متحده بود و نه یک موفقیت اسراییل آنگونه که رسانه های غربی می‌گویند.

گستره عملیات نظامی ایالات متحده برای عموم مردم آمریکا ناشناخته است، اما پنتاگون روز شنبه یک دفاع چندملیتی و منطقه ای از شمال عراق تا جنوب خلیج فارس را هماهنگ کرد. در جریان این عملیات، ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه و اردن اکثریت پهپادها و موشک های ایرانی را سرنگون کردند. در واقع، منشأ عملیاتی هواپیماهای آمریکایی به طور رسمی اعلام نشده—حذفی  که توسط رسانه های اصلی تکرار شده است. علاوه بر این، نقش عربستان سعودی هم به عنوان پایگاهی برای نیروهای ایالات متحده مستقر در آن کشور و هم از نظر هرگونه اقدام مستقیم ارتش سعودی نامشخص است‫‫‫‪‫‪‫‫[i]‫‫‫‪‫‪‫‫.

در محاسبه اندازه حمله ایران و نقش قاطع ایالات متحده، منابع نظامی آمریکایی می گویند که برآورد اولیه این است که نیمی از تسلیحات ایران در این عملیات به نوعی دچار نقص فنی شده اند. یک افسر ارشد نیروی هوایی ایالات متحده که نامش فاش نمی‌شود تا در مورد مسائل حساس عملیاتی صحبت کند به اینترسپت گفت: “براساس اطلاعات تخمین می زند که نیمی از تسلیحات شلیک شده توسط ایران در هنگام پرتاب و یا در هنگام پرواز به دلیل مشکلات فنی به خاک اسراییل نرسیدند.” این افسر گفت که از حدود ۱۶۰ پرنده باقیمانده، ایالات متحده اکثریت را سرنگون کرد.

سخنگوی نیروهای دفاعی اسرائیل دانیل هاگاری و شورای امنیت ملی کاخ سفید در پاسخ به سوالی درباره سرنگونی نیمی از پهپادها و موشک‌های ایران توسط آمریکا، در زمان انتشار پاسخی ندادند. پنتاگون راستی‌آزمایی خبر را را به فرماندهی مرکزی ایالات متحده (CENTCOM) ارجاع داد و به بیانیه مطبوعاتی اشاره کرد که نیروهای سنتکام با پشتیبانی ناوشکن های فرماندهی اروپایی ایالات متحده با موفقیت بیش از ۸۰ هواپیمای بدون سرنشین (OWA) و حداقل شش موشک بالستیک را منهدم کردند که قصد حمله به اسرائیل از ایران و یمن را داشتند.

اسرائیل می گوید بیش از ۳۳۰ پهپاد، موشک کروز کم پرواز و موشک بالستیک توسط ایران شلیک شده است که شامل ۳۰ موشک کروز از نوع پاوه، ۱۸۰ فروند هواپیمای بدون سرنشین شاهد و ۱۲۰ موشک بالستیک میان برد عماد و سایر موشک های بالستیک می شود. اسرائیل می گوید انواع سلاح ها به شمول پهپادها و موشک های کروز از خاک ایران پرتاب شده اند. بر اساس داده های ارتش اسرائیل، برخی موشک های دیگر نیز از داخل یمن پرتاب شده است.

اکثر گزارش های رسانه ها می گویند که هیچ یک از موشک های کروز یا پهپادها هرگز وارد حریم هوایی اسرائیل نشده است. بر اساس گفته ادم دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل، حدود ۲۵ موشک کروز “توسط جت های جنگنده IAF نیروی هوایی اسرائیل در خارج از مرزهای این کشور، به احتمال زیاد بر فراز خاک اردن، رهگیری و سرنگون شدند.”

اظهارات اسرائیل مبنی بر سرنگونی اکثر “موشک های کروز” ایران احتمالا اغراق آمیز است. بر اساس منابع نظامی آمریکا و گزارش‌های اولیه، هواپیماهای آمریکایی و متحدان اروپایی اکثر پهپادها و موشک‌های کروز را سرنگون کردند. ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا گفت که تایفون‌های نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا «تعدادی» از سلاح‌های ایرانی را بر فراز حریم هوایی عراق و سوریه رهگیری و سرنگون کردند.

دولت اردن نیز اشاره کرده است که هواپیماهای این کشور برخی از تسلیحات ایرانی را سرنگون کرده اند. ما هر پهپاد یا موشکی را که حریم هوایی اردن را نقض کند، رهگیری خواهیم کرد تا از هرگونه خطری جلوگیری کنیم. ایمن صفدی وزیر امور خارجه اردن در مصاحبه ای با شبکه خبری المملکه گفت: “هر چیزی که تهدیدی برای اردن و امنیت مردم اردن باشد، با تمام امکانات و توانایی خود با آن مقابله خواهیم کرد.”

فرانسه نیز مدعی شده است که جنگنده های فرانسوی نیز تعدادی پهپاد و احتمالا موشک های کروز را سرنگون کردند.

به گفته منابع نظامی آمریکا، هواپیماهای آمریکایی به تنهایی بیش از ۸۰ موشک و پهباد ایرانی را سرنگون کردند. رئیس جمهور جو بایدن با اعضای دو اسکادران هواپیمای F-15E Strike Eagle گفت و گو کرد تا «آنها را به خاطر کارکرد استثنایی و مهارتشان در دفاع از اسرائیل در برابر حمله هوایی بی سابقه ایران تحسین کند». دو اسکادران F-15 – اسکادران جنگنده ۴۹۴ مستقر در نیروی هوایی سلطنتی لاکن هیث در بریتانیا، و اسکادران جنگنده ۳۳۵ از پایگاه نیروی هوایی سیمور جانسون در کارولینای شمالی که به خاورمیانه اعزام شده اند (حداقل نیمی از هواپیماهای مستقر در پایگاه هوایی الموفق در اردن) نیز در این عملیات شرکت داشتند.

پنتاگون می گوید دو ناو جنگی ایالات متحده مستقر در مدیترانه – یو اس اس کارنی (DDG 64) و یو اس اس آرلی بورک (DDG 51) – حداقل شش موشک بالستیک را ساقط کردند. سایت «منطقه جنگی» گزارش می دهد که این کشتی ها ممکن است برای اولین بار موشک های رهگیر استاندارد موشک ۳ (SM-3) را در نبرد شلیک کرده باشند. بر أساس گزارش ها یک واحد موشک زمین به هوای پاتریوت ارتش آمریکا در اربیل عراق نیز حداقل یک موشک بالستیک را سرنگون کرده است. بقایای یک موشک ایرانی نیز در خارج از اربیل و همچنین در منطقه باز خارج از استان نجف پیدا شده است.

با این وجود حمله ایران، اولین بار از سال ۱۹۹۱ است که یک کشور مستقیماً به اسرائیل حمله می کند. ایران با توجه به مسافت‌ بسیار طولانی و استفاده از تعداد زیادی تاکتیک‌های فریب و ازدحام برای غلبه بر پدافند هوایی اسراییل، موفق شد دو هدف نظامی روی زمین در اسرائیل از جمله پایگاه هوایی نواتیم را هدف قرار دهد. به اعتراف ارتش اسرائیل، پنج موشک به پایگاه هوایی نواتیم و چهار موشک به یک پایگاه دیگر اصابت کرده است. این فرود موفقیت آمیز علیرغم محدود بودن مهمات حمل شده با این موشک ها، نمایش دراماتیک صدها موشک در آسمان شب در سوریه، عراق و خاک اسراییل این عملیات تهران را از نمایش قدرت خود راضی کرده است.

ژنرال محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران در آخر هفته گفت: ایران به تمام اهداف خود رسیده است و از نظر ما عملیات پایان یافته است و ما قصد ادامه آن را نداریم. وی با این حال هشدار داد: اگر رژیم صهیونیستی یا حامیان آن رفتاری بی پروا از خود نشان دهند، پاسخ قاطع و بسیار قوی تری دریافت خواهند کرد.

ایالات متحده عملیات را از مرکز عملیات هوایی ترکیبی در پایگاه هوایی العدید در قطر، که در آن فرمانده کل ژنرال الکسوس جی. گرینکویچ، فرمانده هوایی سنتکام مسئول ان بود هماهنگ کرد.  گرینکویچ پس از حمله ایران به مجله Air & Space Forces Magazine گفت. ما در حال تلاش برای ایجاد شرکایی در منطقه هستیم که چشم انداز یک تهدید مشترک دارند، نگرانی از تهدیدات ثبات برانگیز در منطقه – که عمدتا از ایران با تعداد زیادی موشک بالستیک سرچشمه می گیرند – همه این کشور ها در موقعیتی قرار دارند که ما می توانیم اطلاعات و هشدار تهدید را با آنها به اشتراک بگذاریم. و هدف نهایی رسیدن به یک اجماع عمیق تر و کامل تر است. ما در این راه پیشرفت فوق العاده ای داشته ایم

بایدن در تماسی بلافاصله پس از حمله ایران، به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل گفت که «اسرائیل واقعاً در این درگیری بسیار موفق بود.» وی در عین حال نسبت به «خطر تشدید تنش» هشدار داد و از او خواست از گسترش درگیری خودداری کند. در خبر ها آمده است که بایدن به نتانیاهو تاکید کرده است که در عملیات احتمالی اسراییل علیه ایران، آمریکا مشارکت نخواهد کرد[ii].

*****

[i] عوامل نزدیک به دولت عربستان سعودی، از جمله سایت خبری العربیه هرنوع مداخله و هم‌کاری عربستان سعودی در این عملیات را تکذیب کرده اند. این عوامل میگویند که ایران قبل از این عملیات تمامی کشورهای عرب همسایه را از گستره اقدام خود مطلع ساخته و از آنها خواسته است که فضای کشور خود را در روز عملیات بروی پرواز ها ببندند. مضاف بر این هیچ یک از اجسام پرنده بدون سرنشین ایران از جمله پهبادها و موشک های کروز و دوربرد ایران از فضای عربستان سعودی عبور نکرده اند.(توضیحات مترجم}

[ii] https://www.cnn.com/2024/04/14/politics/biden-netanyahu-israel-iran-response/index.html

تاریخ انتشار : ۲۹ فروردین, ۱۴۰۳ ۶:۳۹ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

2 Comments

  1. لیلی گفت:

    «بایدن در تماسی بلافاصله پس از حمله ایران، به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل گفت که «اسرائیل واقعاً در این درگیری بسیار موفق بود.» وی در عین حال نسبت به «خطر تشدید تنش» هشدار داد و از او خواست از گسترش درگیری خودداری کند. در خبر ها آمده است که بایدن به نتانیاهو تاکید کرده است که در عملیات احتمالی اسراییل علیه ایران، آمریکا مشارکت نخواهد کرد[ii].»
    این قسمتش عالی بود دستتون درد نکنه یک خنده ای تو اینهمه غم و غصه به لب ما آورد.

  2. ملیحه گفت:

    خوب الحمدالله که قوی سیاه پیدا شد!
    نسیم نیکولا طالب، نویسنده، دانشمند و تحلیگر ریسک، معتقد است که اگر استرالیا کشف و قوی سیاه شناخته دانش بشری همچنان قوی سفید را تنها نمونه قو در جهان می شناخت.
    او در کتاب “قوی سیاه” بحث می کند که ما علیرغم تمام دانسته هامان، نباید به قطعیت آن‌ها یقین داشته باشیم؛ زیرا قوی سیاه امکان دارد هر لحظه خودش را نشان دهد و تمام پیش‌بینی‌های ما را باطل نماید.
    حال در عرصه سیاست بین المللی قوی سیاه ظاهر شد و افسانه قدرت مطلق رژیم اسرائیل را که اذهان و اعصاب را فلج می کرد در هم ریخت. این کشف مبارک است!‌ بر مردم منطقه ما و مردم جنوب جهانی تا باورکنند که هیچ قدرت مطلقی وجود ندارد. حکامی که نگرانی برای حفظ قدرت های پوشالی خود را مصروف امربری از قدرتهای جهانی کرده اند، به حمایت و رضایت مردم خود باور بیاورند. حفظ صلح در جهان و بازدارندگی واقعی در مقابل جنگ و تجاوز از شکستن این اسطوره های جعلی حاصل می شود.

سخن روز

حملۀ تروریستی در مسکو را محکوم می‌کنیم!

روشن است که چنین حمله‌ای نیاز به تیمی حرفه‌ای و سازماندهی و تدارکی نسبتاً طولانی و گسترده دارد. در عین حال، زود است که بتوان تحلیل جامع و روشنی از ابعاد پشت پردۀ این جنایت و اهداف سازمان‌دهندگان آن ارائه داد. هدف از این یادداشت کوتاه نیز  در وهلۀ نخست مکثی است بر قربانیان این حمله و حملاتی از این دست. قربانیانی که تنها سهم‌شان از سازمان‌دهی و تدارک چنین جنایاتی و علل پشت پردۀ آن، هزینه‌ای است که با جان و سلامتی‌شان می‌پردازند.

مطالعه »
یادداشت
تظاهرات آتش بس در آمریکا

شعبده بازی بایدن بر روی جنگ غزه

ممکن است به اشتباه کسی را با تیر زد یا جایی را تصادفی بمباران کرد ولی امکان ندارد که دو میلیون نفر را تصادفی با قحطی و گرسنگی بکشید.
قحطی در غزه قریب الوقوع است و پیامدهای آنی و بلندمدت سلامتی نسلی را به همراه خواهد داشت.

مطالعه »
آخرین مطالب

سخنان خرازی مقدمه‌ای برای اعلام رسیدن به سلاح هسته‌ای است…؟

احمد بخشایشی اردستانی: فارغ از تحلیل جناب آقای خرازی، احساس می‌کنم زمانی که ایران مواضع امریکا در عراق را تهدید و با ۱۹ موشک مورد حمله قرار داد و زمانی که ایران ۳۰۰ موشک به سمت اسرائیل روانه کرد، معمولا در فرهنگ سیاسی اینطور برداشت می‌شود که حتما در محاسبات خودش از یک قدرتی برخوردار است. 

سخنان امانوئل ماکرون در میهمانی شام با شی جین پینگ…

مردمی بزرگ، پرشمارترین مردم روی زمین، کشوری بسیار پهناور که از آسیای صغیر تا دروازههای اروپا و ساحل عظیم اقیانوس آرام و از یخهای سیبری تا مناطق گرمسیری هند و تونکین و دولتی (حکومتی) قدیمی تر از تاریخ – ۵۵ سال پیش در این اطاق ژنرال دوگل با این سخنان جمهوری خلق چین را به رسمیت شناخت.

کانون نویسندگان ایران: لغو بی‌درنگ و بی‌قید و شرط حکم محمد رسول‌اف

کانون نویسندگان ایران حکم صادره برای محمد رسول‌اف را محکوم می‌کند و خواهان لغو فوری و بی‌قیدوشرط آن و همه‌ی احکامی است که برای هنرمندان منتقد و مخالف، شهروندان معترض و کنش‌گران عرصه‌های گوناگون صادر شده است. آزادی اندیشه و بیان بی‌هیچ حصر و استثنا حق همگان است.

سیری در شکل‌گیری و پیشرفت فرایند سکولاریزاسیون در ایران  از دوره مشروطیت تا امروز (بخش پایانی)

بخشی از روشنفکران مذهبی که در روندشکل گیری انقلاب و تشکیل جمهوری اسلامی، از جمهوری اسلامی طرفداری و حما یت می کردند، از اوایل دهه دوم حکومت ، « ملی – مذهبی » نامیده شدند. این بخش ازهمان سال اول حکومت، نگاه و نظرات متفاوتی نسبت به ولایت فقیه داشتند و آنرا نقد می کردند.

یادداشت
تظاهرات آتش بس در آمریکا

شعبده بازی بایدن بر روی جنگ غزه

ممکن است به اشتباه کسی را با تیر زد یا جایی را تصادفی بمباران کرد ولی امکان ندارد که دو میلیون نفر را تصادفی با قحطی و گرسنگی بکشید.
قحطی در غزه قریب الوقوع است و پیامدهای آنی و بلندمدت سلامتی نسلی را به همراه خواهد داشت.

مطالعه »
بیانیه ها

روز جهانی کارگر بر کارگران، زحمت‌کشان و پیکارگران راه سوسیالیسم خجسته و پیروز!

تدوام و استمرار مبارزۀ شما تکیه‌گاه و نقطه امید نیروهای چپ و عدالت‌خواه و دیگر نیروهای آزادی‌خواه برابری‌طلب ایران و جهان برای ساختن ایران و جهانی بهتر است؛ جهانی که در آن هیچ انسانی اسیر ولع سیری‌ناپذیر سرمایه و شرایط تحمیلی غول‌های بازار سرمایه نباشد، جهانی که  نظام غارتگر اقتصادی و اجتماعی و حاکمان مستبد دیگر قادر نباشند برای کسب سود و قدرت زندگی انسان‌ها را در جنگ و خونریزی بیهوده تباه کنند.

مطالعه »
پيام ها

دانشجویان آمریکایی در اعتراض به ادامه نسل کشی فلسطینیان توسط اسرائیل دانشگاه ها را به تصرف خود در آوردند!

سازمان فداییان خلق ایران(اکثریت)-حوزه آمریکا ضمن اعلام حمایت کامل از مبارزه دانشجویان و استادان در تمامی دانشگاه های آمریکایی شرکت کننده در این جنبش، به مقاومت نسل نوین دانشجویی درود میفرستد و برای ایشان در شکستن فضای تاریک تحمیل شده و تا موفقیت نهایی پیروزی آرزو می‌کند.

مطالعه »
بیانیه ها

روز جهانی کارگر بر کارگران، زحمت‌کشان و پیکارگران راه سوسیالیسم خجسته و پیروز!

تدوام و استمرار مبارزۀ شما تکیه‌گاه و نقطه امید نیروهای چپ و عدالت‌خواه و دیگر نیروهای آزادی‌خواه برابری‌طلب ایران و جهان برای ساختن ایران و جهانی بهتر است؛ جهانی که در آن هیچ انسانی اسیر ولع سیری‌ناپذیر سرمایه و شرایط تحمیلی غول‌های بازار سرمایه نباشد، جهانی که  نظام غارتگر اقتصادی و اجتماعی و حاکمان مستبد دیگر قادر نباشند برای کسب سود و قدرت زندگی انسان‌ها را در جنگ و خونریزی بیهوده تباه کنند.

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

سخنان خرازی مقدمه‌ای برای اعلام رسیدن به سلاح هسته‌ای است…؟

سخنان امانوئل ماکرون در میهمانی شام با شی جین پینگ…

کانون نویسندگان ایران: لغو بی‌درنگ و بی‌قید و شرط حکم محمد رسول‌اف

ماه مه با عطر بهار میاید…

سیری در شکل‌گیری و پیشرفت فرایند سکولاریزاسیون در ایران  از دوره مشروطیت تا امروز (بخش پایانی)

آنچه در هفته ۱۵ تا ۲۱ اردیبهشت گذشت …