چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۰:۴۷

چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۰:۴۷

بیش از ۱۴۰۰ اعدام در دو سال پس از آغاز اعتراضات «زن، زندگی، آزادی»
دو سال از اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ در ایران که با قتل حکومتی مهسا (ژینا) امینی آغاز شد، می‌گذرد. طی این اعتراضات دست‌کم ۵۵۱ معترض، ازجمله ۶۸ کودک و ۴۹ زن، به‌دست نیروهای...
۲۷ شهریور, ۱۴۰۳
نویسنده: سازمان حقوق بشر ایران
نویسنده: سازمان حقوق بشر ایران
در حکمت حکم خامنه‌ای پیرامون تأکید برهویت «امت سلامی» و رویکرددولت برگماشته نسبت به آن
تا همین اواخر و حتی هم اکنون هم تاحدی و با شدت و درجه کمتری کار حاکمیت درگیری و جنگ با همین «امت اسلامی» بود که امروز آن را مخاطب...
۲۷ شهریور, ۱۴۰۳
نویسنده: تقی روزبه
نویسنده: تقی روزبه
جنبش «زن، زندگی، آزادی»، تبلور درهم‌تنیدگی جنبش‌های اجتماعی!
ما بر این باوریم که جامعۀ مدنی ایران زنده‌تر، پویاتر و فعال‌تر از آن است که سرکوب‌ها و فشارهای امنیتی خللی در عزم مردم ما برای رسیدن به مطالبات برحق‌شان...
۲۷ شهریور, ۱۴۰۳
نویسنده: هیئت سیاسی ـ اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
نویسنده: هیئت سیاسی ـ اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
پیمایش ملی ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان در سال ۱۴۰۲ با جامعه آماری ۱۵٬۸۷۸ نفر در ۱۵ استان ایران انجام شد و شامل موضوعات متنوعی مانند مسائل اجتماعی، اخلاقی، و امنیتی است.
دولت و نهادهای حکومتی باید از این فرصت بهره بگیرند تا با ایجاد زمینه‌های مناسب برای گفت‌وگوی اجتماعی و افزایش شفافیت، این امید را تقویت کنند. همان‌طور که در نظرسنجی‌ها...
۲۶ شهریور, ۱۴۰۳
نویسنده: مسعود آذری
نویسنده: مسعود آذری
ژاندارک ایران زمین
مهسا ژاندارک ایران‌زمین ، همان طاهره قره‌العین است، قمر وزیری، هما دارابی، زهرا بنی‌یعقوب...، تمام زنانی که هر اذان شلاق می خوردند، او فریاد مادر ستار، پویا، نوید و مادران...
۲۶ شهریور, ۱۴۰۳
نویسنده: ُسوران شمسایی
نویسنده: ُسوران شمسایی
یاد و نام جان باختگان راه آزادی را گرامی می داریم
خیزشی که با کشته شدن مهسا امینی در جامعه ایران به وقوع پیوست، در حقیقت انفجار مطالبات و اعتراضات انباشته شده ملت ایران بود که به طور ناگهانی با آن...
۲۶ شهریور, ۱۴۰۳
نویسنده: جبهه ملی ایران
نویسنده: جبهه ملی ایران
مطالبات بی پاسخ زنان در دومین سالگرد جنبش " زن، زندگی، آزادی"
این جنبش با تمام فراز و نشیب‌هایش، تاثیری بازگشت‌ ناپذیر بر وضعیت امروز مردم ایران گذاشته است و برگشت به گذشته خواب و خیالی بیش نیست. جامعه در واقع با...
۲۵ شهریور, ۱۴۰۳
نویسنده: گروه کار زنان سازمان فداییان خلق ایران ( اکثریت)
نویسنده: گروه کار زنان سازمان فداییان خلق ایران ( اکثریت)

جنایتی مدهش بر متن جنون ناسیونالیستی

بنا به برآوردهای مختلف، فاجعه‌ی نابودی ارامنه در بازه‌ی زمانی 1915 تا 1923 تلفاتی تا یک و نیم میلیون تن بر جای گذاشت که اعتراف همگانی به تعداد 700 هزار قربانی، قطعی است.

به مناسبت سالروز ۲۴ آوریل، روز کشتار ارامنه
۲۴ آوریل، در طول زمان به عنوان روز کشتار ارامنه جا افتاده است. گزینش این روز بهانه‌ی ابراز بیزاری از رخ‌دادی است در این روز و محکومیت جنایتی که رخ داد و در ادامه‌ قتل عام ساکنان ارمنی‌های امپراتوری عثمانی در پی داشت. در آن شب شوم جمع کثیری از روشنفکران ناسیونالیست ارمنی‌ به دستور حزب اتحاد و ترقی در استانبول مورد یورش قرار گرفته و دستگیر شدند. بازداشتی‌ها بلافاصله و جملگی از دم تیغ گذشتند تا پرده از نقشه‌ی دهشتناکی فروافتد که از مدتی پیش زیر نظر رهبری ناسیونالیسم زخم خورده مشهور به ترک‌های جوان – به رهبری سه پاشا، طلعت، انور و جمال و اندکی بعد کمال آتاتورک جایگزین این مثلث، پخته و آماده‌ی اجرا می‌شد: تصفیه حساب با ناسیونالیسم ارمنی.
آنچه اما در این روز اتفاق افتاد، فقط مقدمه‌ای بود برای اجرای تمام و کمال سناریوی دهشتناکی که تعیین تکلیف با کل منطقه‌ی ارمنستان غربی در امپراتوری محتضر و رو به تلاشی عثمانی را مد نظر داشت. ناسیونالیسم جوان ترک که پیش چشم خود مرگ سلطانیسم کثیر الملله فرتوت عثمانی را می‌دید، بر آن شده بود تا با چنگ و دندان و به قیمت ارتکاب هر اقدامی، هسته‌ی اصلی این امپراتوری را قوام دهد که ترک‌های ساکن آناتولی بودند. طوری که منطقه‌ی شرق تا کوه‌های آرارات، شمال تا دریای سیاه، جنوب و غرب تا تنگه‌های بسفر و داردانل و سواحل دریای اژه، و البته با مرکزیت استانبول، مسکن انحصاری ترک‌ها باشد. زیست ارمنی‌ها در شرق این جغرافیا، مانع مقدم این تز تلقی گردید.
بدینسان تصفیه حساب ناسیونالیسم ترکی با ناسیونالیسم ارمنی داشناک که در همان زمان دستکم سابقه‌ی بیست و پنج سال فعالیت هویت‌طلبانه از شورش‌های موضعی تا ترورها را پشت سر داشت، به برنامه‌ی یکسره کردن امر «مسئله ارمنی» در عثمانی فراروئید. ناسیونالیسمی که با درونمایه‌ی ترکیبی از خودمختاری تا استقلال‌خواهی و ضمناً مرتبط تنگاتنگ با تزاریسم ارتدوکس – این رقیب و دشمن عثمانی – نزد ترک‌ها ستون پنجم دشمن تلقی می‌شد. بدینترتیب با آغاز جنگ جهانی اول در ۱۹۱۴ و شکل گیری بلوک‌های جنگی بزرگ‌ابعاد، بر متن جنون ناسیونالیستی فراگیر در جهان آن دوران، مشی پاکسازی ِملک عثمانی از ارامنه زیر عنوان «سیاست تهجیر»، در دستور کار ترک‌های جوان قرار گرفت.
گرچه هر ریز و زیر و پشت آن سیاست وحشتناک و میدان عملیاتی‌اش هنوز هم رونما نیست، اما تصمیم سیاسی ناسیونالیسم ترک‌ برای پاکسازی قومی ارامنه با خصلت نسل کشی، حقیقتی است کاملا محرز. پنهان‌کاری‌ها در این زمینه نیز ناشی از هم ممانعت جمهوری ترکیه‌ی وارث آتاتورکیسم از دسترسی به بایگانی اسناد آن زمان است و هم منافع ژئو پلتیک بازیگران کنونی منطقه و جهان. خطوط کلی آن عملیات عبارت بود از: تیرباران سریع هر ارمنی که در برابر اجرای تصمیم متخذه مقاومت می‌کرد، روانه کردن مردان ۱۵ تا ۵۰ ساله به پشت جبهه‌ها برای بیگاری، و کوچاندن اجباری جمعی کودکان، زنان و پیر سالان ارمنی از خانه و کاشانه‌شان به میان رودان بیشتر هم در مسیر فرات.
بنا به برآوردهای مختلف، فاجعه‌ی نابودی ارامنه در بازه‌ی زمانی ۱۹۱۵ تا ۱۹۲۳ تلفاتی تا یک و نیم میلیون تن بر جای گذاشت که اعتراف همگانی به تعداد ۷۰۰ هزار قربانی، قطعی است. بعلاوه طبق آمارهای کمابیش مستند کشورهای مقصد مهاجرت‌، ۸۰۰ هزار تن از ارامنه‌ی غرب آرارات با گریختن به کشورهای آمریکا، روسیه، قفقاز، فرانسه، یونان و ایران و لبنان… توانستند در آنجاها پناه بگیرند. به دیگر سخن، هر ارمنی که دستی باز از نظر مالی داشت و یا پایی چالاک برای گریز، خوشبختانه از شبیخون نجات یافت، ولی سهم توده‌ی فقیر و بی کس، دردمندانه کشتار صدها هزاری، غرق خون شدن در فرات و دجله، مردن از گرسنگی در راه تبعید و خشکیدن از تشنگی در دیر الزورها شد.
کشتار ارامنه، از شرم‌های بزرگ تاریخی است. برخاسته‌ای از بطن ناسیونالیسمی هار بر متن تسهیم مسئولیت‌های ناسیونالیستی متخاصم دوسویه و تحریکات قدرت‌های وقت. با اینهمه، عامل اصلی این جنایت فجیع، ناسیونالیسم ترک است. ناسیونالیسمی چه در لباس لائیسیته‌ و چه در کسوت نئوعثمانیسم که تا امروز با اعلام آن تصمیم سیاسی درآمده به اجرا چونان نسل کشی و پاکسازی قومی، مخالفت کرده‌ و همچنان هم مقاومت می‌کند. حال آنکه بدیهی است که چنین اعترافی و پوزش طلبی از ملت ارمنی و بشریت، نه جان صدها هزار قربانی آن کشتار تاریخی را برخواهد ‌گرداند و نه که برگشت اعقاب آن قربانیان به سرزمین اجدادی‌ را در پی خواهد داشت. آب فرات و دجله خونین شد و بگذشت.
اصل موضوع، حفظ تنگ‌نظرانه‌ی تشخص ناسیونالیستی «تاریخی» و میراث‌داری از «حقانیت ناسیونالیستی» خودشیفته در مقام ایدئولوژی است که برای ترک‌ها جنبه‌ی حکومتی و دکترین کشوری دارد. از اینرو، محکومیت آن فقط ابراز بیزاری از جنایتی عظیم علیه انسانیت نیست، بلکه مقابله با پاسداری کماکان از ناسیونالیسمی هم است که دفاع از خود را در انکار غیرخود می‌جوید و نمودی از آن، انکار حقوق ملی کردهای ترکیه که دیرینه‌ترین ساکنان این خطه‌ی جغرافیایی‌اند. باید بیاد داشت که ناسیونالیسم متعصب، هر زمان مستعد تکرار جنایت در شکل و ابعادی دیگر است، ولو «سیاست تهجیر» منجر به ستاندن مال و جان میلیونی امکان میدان‌داری نیابد و جنگل وحش آن زمان تکرار را نتواند.
لزوم محکومیت بی بروبرگرد قتل‌عام ارامنه در یک قرن پیش چونان شرم کلان ماندگار بر پیشانی بشریت و ضرورت شناسایی آن به عنوان نسل‌کشی با هدف پاک‌سازی قومی، ارزش و اهمیت خود را پیش و بیش از هر چیز از حرمت به کرامت بشر و حق حیات انسان با هر تبار قومی و زبان و باور می‌گیرد. مواجهه با آن محصول خونین ناسیونالیسم حاکم، صرفاً هم‌دردی با باشندگان ناسیونالیسم محکوم آن زمان و اینک ساکن در جابجای جهان نیست، در اصل دفاع از شان انسان است بمثابه‌ی انسان. تردید نباید داشت که پشت مجادله‌ی یک قرنه بر سر به رسمیت شناختن آن جنایت بزرگ، تمایلات ناسیونالیستی دوسویه سنگر گرفته‌اند، ولی حقوق بشر بهیچوجه نباید در سایه‌ی ناسیونالیسم قرار گیرد.
زنده نگهداشت سرنوشت بسیار تلخ آمیخته به نفی بلد و دربدری، زورگویی و شکنجه، تجاوز و کشتار آن زمان یک ملت و عمدتاً در حق کودکان، زنان و سالخوردگان فقرزده‌ی آن، می‌باید عبرت برای فردای بشریت باشد. خون گریستن به ستمِ رفته بر ارامنه‌ی غلتان در خون دیروز، وظیفه و حق امروزین است. مبارزه برای برابر حقوقی ملی در خدمت همبستگی بشری معنی دارد و نه رفتن در جلد حقانیت این یا آن ناسیونالیسم و ماندن بر پای کوبش طبل فلان ملی‌گرایی. تبعیض ناسیونالیستی زدودنی است، ناسیونالیسم ولی، ناستودنی. در سالروز ۲۴ آوریل، تاکید را می‌باید بر آن افق‌گشایی‌ نهاد که انسان را دوست انسان می‌خواهد و نه گرگ همدیگر. چنین افقی، در برافکنی تبعیض از هر نوع ممکن می‌شود.
بهزاد کریمی

۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۲۴ آوریل ۲۰۲۴

 

تاریخ انتشار : ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ ۱۰:۰۴ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

جنبش «زن، زندگی، آزادی»، تبلور درهم‌تنیدگی جنبش‌های اجتماعی!

ما بر این باوریم که جامعۀ مدنی ایران زنده‌تر، پویاتر و فعال‌تر از آن است که سرکوب‌ها و فشارهای امنیتی خللی در عزم مردم ما برای رسیدن به مطالبات برحق‌شان وارد آورد. درهم‌تنیدگی جنبش‌های مدنی، اجتماعی و صنفی که در جنبش عظیم «زن، زندگی، آزادی» تبلوری خیره‌کننده یافت، هموارکنندۀ راه گذاری خشونت‌پرهیز و مسالمت‌آمیز از جمهوری استبدادی دینی کنونی به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و چشیدن طعم عدالت اجتماعی است.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

هفته‌ای که گذشت

سفر آقای پزشکیان، نفر دوم حکومت اسلامی در ایران؛ به عراق، از مهمترین رویدادهای چند روز گذشته است. عراق با ایران و امریکا روابط گرم و دوستانه‌ای دارد. ایران و امریکا هردو؛ در صحنه سیاسی عراق صاحب نفوذ هستند. عراق میدان مبارزه‌ی نیروهای شبه‌نظامی عراقی مورد حمایت ایران و نیروهای ارتش امریکا مستقر در عراق هم هست.

مطالعه »
یادداشت
بیانیه ها

جنبش «زن، زندگی، آزادی»، تبلور درهم‌تنیدگی جنبش‌های اجتماعی!

ما بر این باوریم که جامعۀ مدنی ایران زنده‌تر، پویاتر و فعال‌تر از آن است که سرکوب‌ها و فشارهای امنیتی خللی در عزم مردم ما برای رسیدن به مطالبات برحق‌شان وارد آورد. درهم‌تنیدگی جنبش‌های مدنی، اجتماعی و صنفی که در جنبش عظیم «زن، زندگی، آزادی» تبلوری خیره‌کننده یافت، هموارکنندۀ راه گذاری خشونت‌پرهیز و مسالمت‌آمیز از جمهوری استبدادی دینی کنونی به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و چشیدن طعم عدالت اجتماعی است.

مطالعه »
پيام ها

مطالبات بی پاسخ زنان در دومین سالگرد جنبش ” زن، زندگی، آزادی”

این جنبش با تمام فراز و نشیب‌هایش، تاثیری بازگشت‌ ناپذیر بر وضعیت امروز مردم ایران گذاشته است و برگشت به گذشته خواب و خیالی بیش نیست. جامعه در واقع با مطرح کردن شعار زن، زندگی، آزادی دستورکار آینده‌ی خود را تعریف کرده است. این جنبش زمزمه‌ی آینده‌ای روشن، آزاد، برابر حقوق و بی‌دغدغه در چشم‌انداز زندگی مردم بوجود آورد. جنبش زنان برای دستیابی به تغییرات واقعی و پایدار، باید ساختارهای مردسالارانه، قوانین تبعیض‌آمیز و هنجارهای موجود را به چالش بکشد. این فرآیند به معنای بازنگری قوانین و بازتعریف ارزش‌ها و هنجارهای اجتماعی است که به طور سنتی به نفع مردان بوده‌اند.

مطالعه »
برنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

بیش از ۱۴۰۰ اعدام در دو سال پس از آغاز اعتراضات «زن، زندگی، آزادی»

در حکمت حکم خامنه‌ای پیرامون تأکید برهویت «امت سلامی» و رویکرددولت برگماشته نسبت به آن

جنبش «زن، زندگی، آزادی»، تبلور درهم‌تنیدگی جنبش‌های اجتماعی!

پیمایش ملی ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان در سال ۱۴۰۲ با جامعه آماری ۱۵٬۸۷۸ نفر در ۱۵ استان ایران انجام شد و شامل موضوعات متنوعی مانند مسائل اجتماعی، اخلاقی، و امنیتی است.

ژاندارک ایران زمین

یاد و نام جان باختگان راه آزادی را گرامی می داریم