جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۸

جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۸

دولت امانوئل ماکرون پس از انتخابات زودهنگام فرانسه.
آقای امانول مکرون رییس‌جمهور فرانسه با انحلال مجلس ملی و اعلام برگذاری انتخابات پیش دوره‌ای دو نوبتی که در ۷ ژوئیه ۲۰۲۴ خاتمه یافت و پاتریک لوهایرک سر دبیر سابق...
۱۳ مهر, ۱۴۰۳
نویسنده: ف. دوردانی
نویسنده: ف. دوردانی
داستان‌هایی از زندگی روزانۀ معدنچیان طبس
قریب یک دهه است که دیگر شاهد تنوعی در سبد کالایی خانوارهای کارگران معادن نیستیم. دراین مدت، جابه‌جایی منابع و نابرابری گسترده در توزیع آن، پیمانکاران را وادار کرده است...
۱۲ مهر, ۱۴۰۳
نویسنده: حسین نوش‌آذر
نویسنده: حسین نوش‌آذر
اندیشیدن به خشونت!
آیا انسان‌ها ذاتاً به خشونت گرایش دارند یا این که ارتکاب خشونت مستلزم غلبه بر بی‌میلیِ ذاتی است؟ آیا غلبه بر این بی‌میلی برای انسان‌های مدرن دشوارتر از قرون گذشته...
۱۱ مهر, ۱۴۰۳
نویسنده: فیلیپ دوآیر: برگردان عرفان ثابتی
نویسنده: فیلیپ دوآیر: برگردان عرفان ثابتی
عفریت شوم جنگ را متوقف کنیم! دست در دست هم ندای صلح سردهیم!
مردم ایران تنها به دنبال صلح و تعامل و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز با تمام کشورهای جهان‌اند. انتظار مردم ما در وهلۀ اول از جمهوری اسلامی است که پای ایران را به...
۱۱ مهر, ۱۴۰۳
نویسنده: شورای سردبیری کار
نویسنده: شورای سردبیری کار
چشم انداز مذاکرات هسته ای ایران...
چارچوب اصلی مذاکرات - شامل ایران، پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد و آلمان - دیگر برای دستیابی به حل مسئله در مدت زمان معقول مفید نیست.
۱۱ مهر, ۱۴۰۳
نویسنده: نام مستعار
نویسنده: نام مستعار
تشدید درگیری‌ای که تل‌آویو خواهان آن‌ است! لبنان در قلب طوفان
در شرایطی که اکثر پایتخت‌های عربی یا سکوت می‌کنند و یا درخواست‌ کاهش تنش را دارند، نخست‌وزیر اسراییل می‌داند که هر چه هم انجام دهد، می‌تواند روی چشم‌پوشی کشورهای غربی‌...
۱۱ مهر, ۱۴۰۳
نویسنده: برگردان: شروين احمدي
نویسنده: برگردان: شروين احمدي
پلخانف،- از چریک نارودنیکی، منشویک، تا مبارز پارلمانی.
به گواهی مورخین چپ فلسفه، پلخانف یک مبارز و نظریه پرداز چندبعدی و چند فضایی بود و میگفت قاطعیت تاریخ فلسفه روی بنیاد واقعیت بنا شده . او سرسختانه به...
۹ مهر, ۱۴۰۳
نویسنده: آرام بختیاری
نویسنده: آرام بختیاری

عفریت شوم جنگ را متوقف کنیم! دست در دست هم ندای صلح سردهیم!

مردم ایران تنها به دنبال صلح و تعامل و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز با تمام کشورهای جهان‌اند. انتظار مردم ما در وهلۀ اول از جمهوری اسلامی است که پای ایران را به جنگی نابرابر و شوم نکشاند مردم ما و مردم جنگ‌زده و بحران زدۀ منطقه، به ویژه غزه و لبنان، از سازمان ملل متحد نیز انتظار دارند که همۀ توان و امکاناتش را برای متوقف کردن اسراییل در تداوم و تعمق جنگ و در اولین مرحله برقراری فوری آتش‌بس به کار گیرد.

 

نتان‌یاهو و دولت‌اش با حمایت بی‌چون‌وچرای امپریالیسم و امریکا تاکنون از خط‌های قرمز زیادی در ارتکاب جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت در غزه و اینک در لبنان عبور کرده است. کشتن و زخمی کردن هزاران انسان از طریق دستگاه‌های مخابراتی و ریختن بیش از ۸۰ تن بمب‌ بر روی بیروت، اعمالی غیرانسانی بودند که بسیاری از شهروندان عادی و حتی کودکان را به کام مرگ کشاند و بسیاری دیگر را زخمی کرد.

شدت جنایات جنگی اسراییل طی ماه‌های گذشته، نه تنها در میان برخی حامیان غربی‌اش غیرقابل دفاع بود که حتی شهروندان اسراییلی را نیز به اعتراض واداشته است. یکی از اهداف تلاش‌های دولت نتان‌یاهو برای کشاندن پای ایران به واکنش نظامی و رویارویی مستقیم ایران و امریکا، از زیر ضرب خارج کردن دولت‌ و شخص خود اوست که سرنوشت‌اش با سرنوشت این جنگ گره خورده است.

از سوی دیگر، به ویژه در پی هدف قرار دادن اسماعیل هنیه در تهران و سپس کشتن حسن نصرالله، نیروهای دست‌راستی و جنگ‌طلب در درون جمهوری اسلامی هم‌صدا با نتان‌یاهو و طرف‌داران دست‌راستی او بر طبل انتقام‌جویی و اقدام متقابل می‌کوبند. سازمان ما بارها در این زمینه به جمهوری اسلامی ایران هشدار داده است که تنها راه مقابله با چنین اقدامات تحریک‌آمیزی به میدان آمدن دیپلماسی و اقدام از طریق اتحادهای منطقه‌ای و جهانی  و مجامع دیپلماتیک بین‌المللی علیه جنگ و  علیه تجاوز اسراییل است.

مردم ایران که هنوز از آثار هشت سال تجربۀ جنگی خان‌مان‌سوز با عراق در رنج‌اند و بسیاری از مناطق جنگی آن تراژدی به طور کامل بازسازی نشده‌اند، به هیچ قیمتی طالب جنگ دیگری نیستند، مردم ما تنها به دنبال صلح و تعامل و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز با تمام کشورهای جهان‌اند. انتظار مردم ما در وهلۀ اول از جمهوری اسلامی است که پای ایران را به جنگی نابرابر و شوم نکشاند و به جای هر اقدام نظامی، به مراجع بین‌المللی مراجعه کرده و از طریق سازمان ملل و کشورهای منطقه تلاش‌ همه‌جانبه‌ای را پیش گیرد تا جنگ‌افروزی اسراییل را متوقف و عفریت جنگ را از سر ایران دور نماید. مردم ما و مردم جنگ‌زده و بحران زدۀ منطقه، به ویژه غزه و لبنان، از سازمان ملل متحد نیز انتظار دارند که همۀ توان و امکاناتش را برای متوقف کردن اسراییل در تداوم و تعمیق جنگ و در اولین مرحله برقراری فوری آتش‌بس به کار گیرد.

اما شاید مهم‌ترین راه توقف جنگ، افکار عمومی جهان و صدای بلند صلح‌طلبی در سراسر دنیاست. دولت نتان‌یاهو رسماً در دادگاه لاهه به نسل‌کشی در غزه محکوم شده است، اما بسیاری دولت‌های جهانی یا از اسراییل حمایت می‌کنند، یا در برابر جنایات نتان‌یاهو سکوت تاییدآمیز اختیار می‌کنند و در بهترین حالت به محکومیت و هشداری نرم بسنده می‌کنند؛ شرایطی که دست نتان‌یاهو را در ارتکاب جنایات جنگی بیش از پیش باز گذاشته است.

جهان ملتهب و پرآشوب امروز ما به نهضت و مقاومت دیگری از جنس ندای یک‌پارچۀ شهروندان جهان علیه جنگ ویتنام نیاز دارد . امروز روزی است که شهروندان جهانی دست در دست هم با صدای بلند بر طبل اعتراض به جنگ بکوبند و دولت‌ها و مجامع بین‌المللی را وادار کنند گام‌های سریع و فوری در راه توقف جنگ در غزه و لبنان و توقف خطر کشتار بیشتر و آسیب‌رسانی گسترده تر به هزاران هزار انسان بی‌گناه بردارند.

ایران ما در ملتهب‌ترین نقاط جهان قرار دارد و آشوب‌های دم‌افزون میهن و مردم ما را تهدید می‌کنند. برای پیش‌گیری از نتیجه‌بخش بودن این تهدیدها توسل حاکمیت جمهوری اسلامی بر تعامل  در کلیت خود از ضروریات است. در این میان روندهایی که متضمن صبر و شکیبایی و فضا دادن به کاهش آتش‌افروزی و تشنج‌آفرینی باشد، با حمایت صلح‌دوستان جهان می‌تواند مردم ما و کشور را از این مقطع خطرناک عبور دهد.

 

 

تاریخ انتشار : ۱۱ مهر, ۱۴۰۳ ۳:۱۹ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

1 Comment

  1. ملیحه محمدی گفت:

    رفقا! به نظر من این بیانیه می توانست نخست خطابیه تندی به سازمان ملل متحد باشد که چرا کوچکترین اظهار وجودی در برابر این جنایات هفتاد و پنج ساله ندارد؛ و دوم هشدار به دولت ایران که به هوش باشد و راههای سرایت مقاصد جنگ طلبان جهان را به سیاست های خود ببندد. اینکه اپوزیسیون کشوری که مورد تعرض هیولایی مانند اسرائیل قرار گرفته، به این بهانه که او با تجاوز مکرر میخواهد ما را به جنگ بکشد،‌نباید این چنین معصومانه خواهان بی عملی کشورش باشد. زیرا که در آنصورت چه دلیلی دارد که گستاخی همچون اسرائیل متوقف شود؟
    چرا که تمام تاریخ بویژه سی ساله اخیر بعد از فروپاشی شوروی نشان می دهد که وقتی کشوری مورد تعرض قرار می گیرد، اگر سر تسلیم فرود آورد نه تنها متعرض را گستاختر می کند، سوای آسیب های جانی و مادی، اعتبار و استقلال ملت را خدشه دار می کند. سرشکستگی تسلیم نه فقط برای نسل حاضر که برای نسلهای بعد باقی می ماند و مثل زخمی که حتا اگر دیگر خونین نیست ولی لکه آن در دل صفحات تاریخ آن سرزمین می نشیند و همواره شرم شکست را به آزادگان آن سرزمین یادآوری کرده اعتماد به نفس آنان را آسیب می رساند. هر چه زمان هم بگذرد نسل های آتی بابت چالدران، ترکمانچای، بخشیدن بحرین و آرارات، گذشتگان خویش را مذمت می کنند.
    ایراد دیگر، یعنی اینکه چرا ما تصمیم و تشخیص خود را در مقام خواست و اراده ۹۰ میلیون ایرانی می نشانیم، ضعفی نیست که صرفاً در این بیانیه خود را نشان میدهد، فقط هم رسم سازمان ما نیست این زاویه نگاه اپوزیسیون ایرانی است. در حالیکه فقط به یک نگاه به فضای مجازی در ایران می توانید ببینید که چقدر جوان تحصیلکرده از سکولار تا مذهبی چقدر اساتید و تحلیلگران سیاسی خونشان از بی عملی حکومت خونشان به تنگ آمده و شما همه آنان را جنگ طلبان می خوانید، همچنانکه آنان شما را تسلیم طلب!
    باور دارم که یک سازمان سیاسی موظف است آنچه را که درست می داند تبلیغ و ترویج کند؛ بویژه در مسائل خاص که ایدئولوژیک نیستند. برای این برخورد سرانجام ما باید بپذیریم که هر موضعگیری و تشخیص خود را به نام مردم ایران مهر نزنیم از این دست که: «مردم ایران ….به هیچ قیمتی طالب جنگ دیگری نیستند، مردم ما تنها به دنبال صلح و تعامل و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز با تمام کشورهای جهان‌اند. انتظار مردم ما در وهلۀ اول از جمهوری اسلامی است که پای ایران را به جنگی نابرابر و شوم نکشانند»
    نکته دیگر اینکه رفقا!‌وقتی شما از دیپلماسی در برابر جنایات ۷۵ ساله اسرائیل صحبت می کنید، دقیقاً چه حرکت یا نقشه ای را پیشنهاد می کنید؟ به قول خودتان این مرد از جانب دادگاه کیفری بین المللی حکم جلب دارد. فکر می کنید هر کس دیگری با چنین حکمی می توانست در سازملل حاضر شده و نطق کند و سرتاپای سازمان ملل را به سخره و تحقیر بگیرد؟‌ شما یک مورد را در تاریخ سراغ دارید این حکومت جعلی قطعنامه های مجمع عمومی سازمان ملل را به زباله دان نینداخته باشد؟ بگذریم که آمریکا مسئول وتو کردن هر حکمی است که شورای امنیت در محکومیت اسرائیل تهیه کرده وحتا آتش بسی که اخیراً ۱۲۴ دولت جهان به آن رأی دادند. رفقا خیلی از دور و به نظر من بر بستر ذهنیات نیکوی خودتان ممکنات را تَیین کرده اید. چرا نفهمیدم از ویتنام مثال آوردید؟ آمریکا در ویتنام شکست خود. ۵۰ هزار کشته و بیش از ۱۵۰ هزار نفر مجروح و معلول تحویل جامعه آمریکا داد. والا تظاهرات هر روزه در حمایت ویتنام در جهان، به قدرت و وسعت اعتراضات امروز در حمایت از فلسطین و علیه اسرائیل نبود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

اسراییل با حمایت آمریکا عفریت جنگ را به لبنان کشانده است!

ما بار دیگر حملۀ اسراییل به لبنان، همچنین اِعمال ترور و زیر پا گذاشتن همۀ اصول پذیرفته شدۀ جهانی در زمینۀ جنگ از سوی اسراییل را شدیدا محکوم می‌کنیم. سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) امیدوار است سازمان ملل و شورای امنیت آن گام‌های عملی و موثر برای آتش‌بس و پایان جنگ در غزه و لبنان بردارند. ما امیدواریم حکومت‌های منطقه مخالفت خود با جنگ و نسل‌کشی و ترور را با اقدامات قاطع همراه کنند.

ادامه »
سرمقاله

عفریت شوم جنگ را متوقف کنیم! دست در دست هم ندای صلح سردهیم!

مردم ایران تنها به دنبال صلح و تعامل و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز با تمام کشورهای جهان‌اند. انتظار مردم ما در وهلۀ اول از جمهوری اسلامی است که پای ایران را به جنگی نابرابر و شوم نکشاند مردم ما و مردم جنگ‌زده و بحران زدۀ منطقه، به ویژه غزه و لبنان، از سازمان ملل متحد نیز انتظار دارند که همۀ توان و امکاناتش را برای متوقف کردن اسراییل در تداوم و تعمق جنگ و در اولین مرحله برقراری فوری آتش‌بس به کار گیرد.

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

هفته‌ای که گذشت

سفر آقای پزشکیان، نفر دوم حکومت اسلامی در ایران؛ به عراق، از مهمترین رویدادهای چند روز گذشته است. عراق با ایران و امریکا روابط گرم و دوستانه‌ای دارد. ایران و امریکا هردو؛ در صحنه سیاسی عراق صاحب نفوذ هستند. عراق میدان مبارزه‌ی نیروهای شبه‌نظامی عراقی مورد حمایت ایران و نیروهای ارتش امریکا مستقر در عراق هم هست.

مطالعه »
یادداشت
بیانیه ها

اسراییل با حمایت آمریکا عفریت جنگ را به لبنان کشانده است!

ما بار دیگر حملۀ اسراییل به لبنان، همچنین اِعمال ترور و زیر پا گذاشتن همۀ اصول پذیرفته شدۀ جهانی در زمینۀ جنگ از سوی اسراییل را شدیدا محکوم می‌کنیم. سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) امیدوار است سازمان ملل و شورای امنیت آن گام‌های عملی و موثر برای آتش‌بس و پایان جنگ در غزه و لبنان بردارند. ما امیدواریم حکومت‌های منطقه مخالفت خود با جنگ و نسل‌کشی و ترور را با اقدامات قاطع همراه کنند.

مطالعه »
پيام ها

یاد فریبرز بهادری را گرامی می‌داریم!

روحیه پرشور در دفاع از زحمت‌کشان و آرمان های مردمی موجب محبوبیت شاخص فریبرز بهادری در روحیهٔ پرشور در دفاع از زحمت‌کشان و آرمان‌های مردمی موجب محبوبیّت شاخص فریبرز بهادری در میان اهالی مسجدسلیمان و یاران او بود. وی که دوران سخت زندان در جمهوری اسلامی را هم با ایستادگی پشت سر گذاشت، در تمام سال‌های مهاجرت و دوری از وطن نیز هم‌چنان بر آرمان‌های مردمی و عدالت‌خواهانه پایدار ماند …

مطالعه »
برنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

دولت امانوئل ماکرون پس از انتخابات زودهنگام فرانسه.

داستان‌هایی از زندگی روزانۀ معدنچیان طبس

اندیشیدن به خشونت!

عفریت شوم جنگ را متوقف کنیم! دست در دست هم ندای صلح سردهیم!

چشم انداز مذاکرات هسته ای ایران…

تشدید درگیری‌ای که تل‌آویو خواهان آن‌ است! لبنان در قلب طوفان