یکشنبه ۴ آذر ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۴

یکشنبه ۴ آذر ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۴

يک نیمه‌روز
بوق ماشین آتش‌نشانی در همه جا پیچیده بود اما معلوم نبود که ماشین برای رسیدن به شعله‌های آتش چگونه می‌تواند راه خود را باز کند. راننده تاکسی با مسافری بر...
۳ آذر, ۱۴۰۳
نویسنده: پهلوان
نویسنده: پهلوان
دادگاه لاهه حکم بازداشت نتانیاهو، نخست‌وزير؛ و گالانت وزیردفاع سابق اسرائیل را صادر کرد
دادگاه (لاهه) دلایل کافی برای این باور دارد که نتانیاهو و گالانت «عمداً و آگاهانه مردم غیرنظامی در نوار غزه را از اقلام ضروری برای بقای خود از جمله غذا،...
۲ آذر, ۱۴۰۳
نویسنده: برگردان: رضا کاويانی
نویسنده: برگردان: رضا کاويانی
دادخواهی و صلح
روز يک‌شنبه گذشته، 27 آبان‌ماه سال 1403 خورشيدی با عنوان دادخواهی و صلح و به‌یاد هزاران فرزند جان‌باختۀ ميهن و با تاکيد بر دادخواهی، خشونت‌پرهيزی و صلح‌طلبی در سامانه زوم...
۱ آذر, ۱۴۰۳
نویسنده: کارآنلاين
نویسنده: کارآنلاين
دنیایِ واژگون
کتاب در حافظه شهر فراموش شده‌ / و به انتها نزدیک / دنیا تعادلش را در نقطه لغزانی دنبال می‌کند / موریانه‌ها / به جانِ کتاب‌ها افتادند / شب است،...
۲۹ آبان, ۱۴۰۳
نویسنده: رحمان ـ ا
نویسنده: رحمان ـ ا
مسئله جانشینی و یا زمانی برای پرسش‌های اساسی درباره کارنامه ولایت فقیه؟
کارنامه اقتصادی، ژئوپولتیکی، اجتماعی، زیست محیطی و فرهنگی فاجعه آمیز حکومت در برابر همگان قرار دارد. حکومت دینی حتا در ماموریت معنوی خود هم شکست بزرگی خورده و مناسک و...
۲۹ آبان, ۱۴۰۳
نویسنده: سعید پیوندی
نویسنده: سعید پیوندی
تلاش جریان برانداز و سلطنت‌طلب در کسب قدرت و وظایف ما
امروز بیش از پیش لازم است که جریانات چپ، ملی و دموکرات صفوف خود را به هم نزدیک کرده و مانع گرایش به سمت راست و جریانات برانداز شوند. هیچ...
۲۹ آبان, ۱۴۰۳
نویسنده: کامران
نویسنده: کامران
وریشه مرادی
وريشه مرادی دوران دانشجویی از فعالان ان‌جی‌او های شهر سنندج و از قهرمانان رزمی‌کار استان کوردستان و یکی از بنیان‌گزاران انجمن مبارزه با اعتیاد شهر سنندج بود.
۲۸ آبان, ۱۴۰۳
نویسنده: سردبير ماه
نویسنده: سردبير ماه

«گفتگو» و مناظره برای چیست؟

در این یاداشت، وارد این بحث نمی شویم که کدام فهم و برداشت از «گفتگو»، درست و متمدنانه است و کدام نیست. قصد از نوشتن این مختصر، طرح مشکل است . شاید طرح موضوع و بحث در این زمینه، بتواند، مارا در یافتن فهم مشترک از «گفتگو» و زبان مشترک در این زمینه، یک قدم به هم نزدیک کند.

مدتی است واژه «گفتگو» نیز مانند واژه آزادی، دمکراسی، اصلاح طلبی، تحول طلبی و… درمیان اهل سیاست، سر زبانها افتاده و نقل هرمجلسی شده است. این که واژه گفتگو، بسان آزادی، به شکل گسترده ای رواج یافته، نشانه مثبتی از تغییر وتحولات در فرهنگ و اندیشه سیاسی جامعه و کشور ما در سمت عقلانیت و دمکراتیزه شدن است. اما این که «گفتگو» چه مفهوم و معنائی در نزد نیروهای سیاسی مدرن جامعه دارد و برای چه و به چه منظوری است، هنوز دچاراغتشاش و التقاط هستیم.

رواج و گسترش یافتن «گفتگو»، گام مهم و مثبتی برای جامعه سیاسی ما ست اما به نظر می رسد هنوز فهم و درک امروزیمان از  «گفتگو»، با فهم و درک سنتی و دیروزیمان درهم آمیخته است.

یکی از «گفتگو» افشا و کوبیدن «متمدنانه» رفیق، دوست، رقیب و مخالف سیاسی خود را می فهمد. برخی، از  «گفتگو» برای ایجاد مرز قاطع و روشن با دیگری و جلوگیری از نزدیک شدن اصلاح طلبان و تغییرطلبان را می فهمند و بعضی ها نیز از «گفتگو» و کاربست آن، فهم دیگری، پیداکردن زبان مشترک با دیگری، شناخت دقیقتر و روشن مشکلات فیمابین و تلاش برای یافتن راه های قابل قبول برای حل و رفع مشکل فیمابین را می فهمند.

البته این نمونه ها انعکاس همه برداشتها و فهمهای گوناگون و متفاوت و حتی متضاد واقعاً موجود از «گفتگو» در جامعه سیاسی ما نیست. این نمونه ها برای طرح مشکل، مورد استفاده قرار گرفته شده اند.

این که چه کسی و کدام جریان سیاسی مدرن طرفدارآزادی و دمکراسی کدام فهم و برداشت از «گفتگو» را دارد مورد نظر ما در این نوشته کوتاه نیست. در این یاداشت، وارد این بحث نیز نمی شویم که کدام فهم و برداشت از «گفتگو»، درست و متمدنانه است و کدام نیست. قصد از نوشتن این مختصر، طرح مشکل است . شاید طرح موضوع و بحث در این زمینه، بتواند، مارا در یافتن فهم مشترک از «گفتگو» و زبان مشترک در این زمینه، یک قدم به هم نزدیک کند.

لابد هرکدام از ما که در کارزار سیاست شرکت داریم، صدها نمونه از این قبیل «گفتگو»ها را خوانده ایم، شنیده ایم و نتیجه اش را نیز مشاهده کرده ایم.

یک نمونه از « گفتگو» را از آثار تاریخی در اینجا درج می کنم. شاید بررسی نقادانه این نمونه بتواند ما را به شناخت و فهم همه جانبه از «گفتگو» یاری برساند. در جامعه کنونی ما، ازاین قبیل «گفتگو»ها کم نبود ونیست.

حکایت: به روزگار مأمون چنان بود که دستوری داده بود تا پیش او همه مذهبها را مناظره کردندی تا مردی بیامد متکلّم که این مذهب ثنوی داشت و بر این مذهب مناظره می کرد. مأمون بفرمود متکلّمان و فقهای اسلام را جمع آوردند از جهت مناظره او. آن مرد چون در سخن آمد گفت: “عاملی بینم بر خیروشر و نوروظلمت و نیک وبد، هرآینه هریک را از این اضداد باید که صانع دیگر باشد، چه خرد واجب نکند که یک صانع نیکی کند و همو بدی کند و مانند این حجتها گفتن گرفت. از اهل مجلس بانگ برخاست یا امیرالمومنین با چنین کسی، مناظره جز با شمشیر نباید کرد.

پس مأمون یک زمان خاموش بود. آنگاه از او (مرد ی که مذهب ثنوی داشت) پرسید: “مذهب چیست؟” جواب داد که “مذهب آن است که صانع دو است: یکی صانع خیر و یکی صانع شر، و هریکی را فعل و صنع او پیداست، آن که خیرکند شر نکند و آن که شر کند خیرنکند”. مامون گفت: “هر دو به افعال خود قادرند یا عاجز؟” جواب داد: “هر دو به افعال خویش قادرند، وصانع هرگز عاجز نباشد”. مامون گفت: “هیچ عاجزی بدیشان راه یابد؟” گفت: “نه، و چگونه معبود عاجز بود؟” مامون گفت: “الله اکبر! صانع خیرخواهد که همه با او باشد و صانع شر نباشد، یا صانع شر خواهد که صانع خیر نباشد، بخواست و مراد ایشان باشد یا نی؟” گفت: “نباشد ویکی را بر دیگری دست نیست.” مامون گفت: “پس عجز هر یکی از این دو ظاهر گشت و عاجزخدای را نشاید.”

آن ثنوی متحیّرماند. آنگاه مأمون فرمود تا اورا کشتند و همگنان بر مامون ثنا گفتند.

پس به راستی منظور ما از «گفتگو» چیست؟

 

تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن, ۱۳۹۱ ۸:۵۵ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

تجاوز اسراییل به خاک میهنمان را محکوم می‌کنیم!

ما ضمن محکوم کردن تجاوز اسراییل به خاک میهنمان، بر این باوریم که حملات متقابل منقطع می‌تواند به جنگی فراگیر میان دو کشور تبدیل شود. مردم ما که در شرایط بسیار سخت و بحرانی زندگی کرده و تحت فشار تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی آمریکا و سیاست‌های اقتصادی فسادآلود و مخرب تاکنونی جمهوری اسلامی هر روز سفرهٔ خود را خالی‌تر از روز پیش می‌بینند، اصلی‌ترین قربانیان چنین جنگی خواهند بود.

ادامه »
سرمقاله

عفریت شوم جنگ را متوقف کنیم! دست در دست هم ندای صلح سردهیم!

مردم ایران تنها به دنبال صلح و تعامل و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز با تمام کشورهای جهان‌اند. انتظار مردم ما در وهلۀ اول از جمهوری اسلامی است که پای ایران را به جنگی نابرابر و شوم نکشاند مردم ما و مردم جنگ‌زده و بحران زدۀ منطقه، به ویژه غزه و لبنان، از سازمان ملل متحد نیز انتظار دارند که همۀ توان و امکاناتش را برای متوقف کردن اسراییل در تداوم و تعمق جنگ و در اولین مرحله برقراری فوری آتش‌بس به کار گیرد.

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

دادگاه لاهه حکم بازداشت نتانیاهو، نخست‌وزیر؛ و گالانت وزیردفاع سابق اسرائیل را صادر کرد

دادگاه (لاهه) دلایل کافی برای این باور دارد که نتانیاهو و گالانت «عمداً و آگاهانه مردم غیرنظامی در نوار غزه را از اقلام ضروری برای بقای خود از جمله غذا، آب، دارو و تجهیزات پزشکی و همچنین سوخت و برق محروم کرده‌اند».

مطالعه »
یادداشت

این‌جا، کس به‌کینه آلوده نیست

من جنگ را دیده‌ام. من دیده‌ام مردمانی را که هفتاد کیلومتر به‌دور از شهر به جست‌وجوی آب، به‌ما رسیده بودند. و دیدم یزید را که آب بر آن‌ها بست. من جنگ را دیده‌ام. من دیده‌ام زنی را در بیابان‌های خشک، بی ریالی در مشت؛ راه می‌جست. به‌جایی که نمی‌دانست کجاست.

مطالعه »
بیانیه ها

تجاوز اسراییل به خاک میهنمان را محکوم می‌کنیم!

ما ضمن محکوم کردن تجاوز اسراییل به خاک میهنمان، بر این باوریم که حملات متقابل منقطع می‌تواند به جنگی فراگیر میان دو کشور تبدیل شود. مردم ما که در شرایط بسیار سخت و بحرانی زندگی کرده و تحت فشار تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی آمریکا و سیاست‌های اقتصادی فسادآلود و مخرب تاکنونی جمهوری اسلامی هر روز سفرهٔ خود را خالی‌تر از روز پیش می‌بینند، اصلی‌ترین قربانیان چنین جنگی خواهند بود.

مطالعه »
پيام ها
برنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

یک نیمه‌روز

دادگاه لاهه حکم بازداشت نتانیاهو، نخست‌وزیر؛ و گالانت وزیردفاع سابق اسرائیل را صادر کرد

دادخواهی و صلح

دنیایِ واژگون

مسئله جانشینی و یا زمانی برای پرسش‌های اساسی درباره کارنامه ولایت فقیه؟

تلاش جریان برانداز و سلطنت‌طلب در کسب قدرت و وظایف ما