چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۳

چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۳

رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!
یادمان باشد که هرچه جامعه ضعیف‌تر شود، از فرصت‌ها و شانس‌هایی که در مسیر بهبود، تغییروتحول  پیش خواهد آمد، کمتر می‌توانیم استفاده کنیم و شانس‌های آینده ایران را از دست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کیوان صمیمی
نویسنده: کیوان صمیمی
انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!
نیروی تجدد و دموکراسی یک قرن است که ایران مال همه‌ی ایرانیان است شعار اوست. اکنون نیروهای وسیعی از جنبش اسلامی نیز به همین نگاه پیوسته اند. در پهنه‌ی سیاست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: امیر ممبینی
نویسنده: امیر ممبینی
جزئیات کشته شدن راضيهٔ رحمانی دختر ۲۴ سالهٔ لر با شلیک مأمور نیروی انتظامی!
سوم تیر ماه جاری رسانه‌ها نوشتند که دختری جوان به نام «راضیهٔ رحمانی» اهل روستای گویژه در شهرستان نورآباد استان لرستان با شلیک یکی از مأموران نیروی انتظامی جان باخت....
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: بهاره شبانکارئیان
نویسنده: بهاره شبانکارئیان
بیانیه نهضت آزادی ایران: رأی اعتراضی در گام دوم برای دکتر پزشکیان!
نهضت آزادی ایران در ادامه راهبردی که در مرحله اول در پیش گرفت، اتحاد ملت و تجمیع همه معترضان در مرحله دوم انتخابات را برای مقابله با مخالفان آزادی و...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: نهضت آزادی ایران
نویسنده: نهضت آزادی ایران
انتخابات مهندسی شده، راه يا بی‌راهه؟
    خانم وسمقی در ارتباط با انتخابات ریاست حمهوری در ایران تحلیلی داشته است. خانم وسمقی، زین میان؛ بر این باور است که اصلاح‌طلبان، اگر گمان می‌کنند که حکومت...
۱۲ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: صدیقه وسمقی
نویسنده: صدیقه وسمقی
جرون
جرون، ای سیلی خورده ی زمان، ای معامله های پشت پرده ی آن زمان، ای تاریخ دیروز و امروز من، از رنگ و شرنگ، تا کیسه های زر ...
۱۲ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کاوه داد
نویسنده: کاوه داد
تحلیل مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری ایران...
در این مقاله، میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال‌های 1400 و 1403 را مقایسه کرده و همچنین به تحلیل اختلاف بین نتایج نظرسنجی‌ها و نتایج واقعی انتخابات...
۱۲ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: م. آذری
نویسنده: م. آذری

لیبرالهای غرب و شاهکارهای قرن

"کتاب های قرن" اثری است پانصد صفحه ای، نوشته والتر ارهارت، که در سال 2000 و در پایان قرن بیستم میلادی منتشر شد. در این کتاب به 21 نویسنده قرن گذشته و آثار مهم آنان اشاره می شود؛ از آنجمله آثاری از فروید، هوسرل، اشپنگلر، هایدگر، ویتگنشتاین، ماکس وبر، کارل شمیت، سارتر، آدرنو، سیمین دبوار، لوکاچ، فوکو، دریدا، هابرماس، گادامر و غیره.




“کتاب های قرن” اثری است پانصد صفحه ای، نوشته والتر ارهارت، که در سال ۲۰۰۰ و در پایان قرن بیستم میلادی منتشر شد. در این کتاب به ۲۱ نویسنده قرن گذشته و آثار مهم آنان اشاره می شود؛ از آنجمله آثاری از فروید، هوسرل، اشپنگلر، هایدگر، ویتگنشتاین، ماکس وبر، کارل شمیت، سارتر، آدرنو، سیمین دبوار، لوکاچ، فوکو، دریدا، هابرماس، گادامر و غیره.

در کتاب فوق به نقد و معرفی کوتاه آثاری مانند “تعبیر خواب”، “زوال و سقوط غرب”، “اقتصاد و جامعه”، “این سو و آنسوی هستی و زمان”، “مفهوم سیاسی، انسان، هستی و نیستی”، “دیالکتیک روشنگری”، “نابودی عقل”، “حقیقت و متد”، “ساختار انقلابات علمی”، “جنس دوم”، “جامعه و اجتماع” و … نیز پرداخته می شود.

این ها آثاری از صد سال اخیر در غرب بودند که از مکاتب پوزیویتیسم تا پساساختارگرایی – و از اگزیستنسیالیسم تا تئوری سیستمها را معرفی می کنند. کتاب مذکور نگاهی فرهنگی علمی به عقب است چون در علوم فرهنگی آثاری هستند که خط دهنده فکری اقشار روشنفکر جامعه می باشند.

طبق ادعای منقدین لیبرال یکی از شاهکارهای پرخواننده و موثر قرن گذشته کتاب “تعبیر خواب” فروید است که در سال ۱۹۰۰ میلادی منتشر شد. این کتاب هرمنوتیکی در شاهراه بسوی ضمیر ناخود آگاه بود که در اصل برای شناخت آن است. فروید روشنگر که خود یک آته ایست است می گوید باید این کتاب را همچون متنی مقدس تفسیر کرد.

در مقدمه کتاب، فروید شعر ورژیل را انگیزه کتاب دانسته که می گوید: “گرچه ما نتوانیم مسیر رودخانه را عوض کنیم ولی در عمق آن باید حرکتی بوجود آورد”. تعبیر خواب را غالبا ترجمه آن نیز معنی کرده اند. متن در زبان لاتین یعنی چیزی “بافته شده”. فروید مدعی است که تعبیر خواب ما را نه بسوی هدفی الهی یا سیاسی بلکه بسوی روان انسانی یعنی ضمیر ناخود آگاه هدایت می نماید.

نظریه تعبیر خواب فروید هرمنوتیکی و روشنگرانه است. خواب بدون این که خود حقیقت باشد می تواند حقیقت را نشان دهد یا ما را بسوی آن هدایت کند. از طریق تعبیر خواب و رویا، می توان روانشناس شد چون آن یک شاهراه روان پژوهی است.

معلمان فروید در آغاز ارسطو و نیچه بودند که پیرامون خواب و رویا نظراتی داده بودند. فروید به رد ادعای فلسفه غرب می پردازد که مدعی بود به تمام معماهای جهان، جواب داده است. او خود مدعی بود که معمای مرد بودن را از طریق عقده ادیپوس که بشکل خواب یا مشکل روانی ظاهر می شود حل کرده است. به گزارش دین یهود یوسف در خدمت فرعون تعبیر خواب می نمود و فروید خود اجدادی یهودی داشت.

از جمله آثار او – موسی و دین احدیت، نارضایی در فرهنگ، تجسسی در باره هیستری، پیرامون روان پژوهی، من و ضمیر آن، تاریخ جنبش روان پژوهی، بخشی از روانشناسی، و درسهایی در باره ورود به روانشناسی، هستند. فروید در کتاب ” اشاراتی به نظریه و علل تعبیر خواب ” اشاره ای به غیرقابل ترجمه نمودن رویاها دارد ؛ همانطور که بعضی از اشعار را نیز نمی توان معنی و ترجمه نمود.

***

 کتاب ” نابودی عقل ” اثر جرج لوکاچ در سال ۱۹۵۴ منتشر شد. خوشبینی پیشرفت در این کتاب بر اساس نظرات تاریخ هگل است. این کتاب که انتقاد از ایدئووژی هاست به نقد فلسفه بورژوایی بعد از هگل و نابودی عقل در دوره امپریالیسم می پردازد.

لوکاچ در این کتاب نیچه را پیشگام فلسفه ارتجاعی بورژوایی می داند. در نظر او هیچ ایدئولوژی بی تقصیر نیست ؛ از آنجمله مارکسیسم و نیچه گرایی. این کتاب یک نوع تاریخ فلسفه و انتقاد از فلسفه بورژوایی است. لوکاچ در آنجا به افشاگری تمایلات ارتجاعی در فلسفه غرب نیز می پردازد. او خرد گریزی مدرن را توصیف می کند که در حوزه فلسفه، به روی کار آمدن هیتلر ختم می شود.

به نظر لوکاچ در تمام جریانات غیرمارکسیستی تاریخ فلسفه در قرون ۱۹ و ۲۰ مانند نظرات شلینگ، شوپنهاور، کیرکگارد، نیچه، دیلتای، زیمل، شلر، هایدگر، یاسپارس، ماکس وبر، و غیره در مسیر فاجعه جنگ جهانی دوم بی تقصیر نبوده اند.

در مارکسیسم، پایان تاریخ که در تفکر هگل پیش بینی شده بود تبدیل به رسالت طبقه کارگر و نجات بشریت شد. بعضی ها تاریخ را همان عقل تعریف کرده اند. به نظر لوکاچ فلسفه چیزی نیست غیر از انعکاس ایدئولوژی که بشکل جنبش مبارزه طبقاتی عملی در آمده.

لیبرالها اشاره می کنند که فلسفه نیچه بعدها به نازیسم و فاشیسم و فلسفه مارکس سرانجام به استالینیسم و پول پوتیسم ختم گردید. نازیسم بصورت حکومت بورژوایی سرمایه داری در مرحله امیریالیسم اجباری بود. لوکاچ در پایان کتاب ” نابودی عقل ” در سال ۱۹۵۳ مقاله ” خرد گریزی بعد از جنگ جهانی دوم ” را جا داد. او سیاست امپریالیستی آمریکا را نوع خشن تر از جنگ طلبی نازیسم علیه کمونیسم معرفی نمود.

بلندگوهای لیبرالیسم امروزه گاهی اشاره می کنند که بهتر است کتاب “دیالکتیک روشنگری” هورکهایمر را کتاب قرن نامید و نه کتاب “نابودی عقل” لوکاچ را، و برای مطالعه پایان فلسفه کلاسیک آلمان، کتاب “از هگل تا نیچه” نوشته کارل لویس را توصیه می کنند که در سال ۱۹۳۹ منتشر شد. در عوض کتاب “تاریخ آگاهی طبقاتی” لوکاچ را که در کشورهای بلوک شرق سابق معروف شد، کتاب قرن می دانند. این کتاب معرفی جامعه شناسی فلسفی یک روانشناسی اجتماعی از آگاهی و فرهنگ بورژوایی بود.

لوکاچ نشان می دهد که چگونه فلسفه در جوامع سرمایه داری به صورت صنعت و تولید فرهنگ مبتذل بورژوایی در آمده و دکان سیاسی جهانبینی ها شده، یعنی چگونه فلسفه جهانبینی ها به فرهنگ عامیانه نظری و تبلیغاتی تبدیل گردیده.

منقدین دانشگاهی لیبرال می نویسند انگار که لوکاچ به تاثیر فیلسوفان روی آگاهی عمومی زیاد اهمیت می دهد، گرچه مثال شوپنهاور و نیچه به دلیل خاصیت و نقش فرقه گرایانه شان با سایر فیلسوفان فرق دارند.

طبق نظر آنها از شیئی شدن ساختار آگاهی، فلسفه مدرن انتقادی بوجود آمد. در کتاب “تاریخ آگاهی طبقاتی” لوکاچ فلسفه زندگی بورژوایی، ساده لوحانه بصورت مارکسیسم در آمده یعنی انگار که نویسنده، عنوان فلسفه زندگی را فقط با مارکسیسم عوض کرده است.

 

منبع:

Jahrhundertbuecher , grosse Theorien , Walter Erhart , Herbert Jaumann ,j. 2000,

 S. 14-38 , und 262 – 278

تاریخ انتشار : ۲۲ فروردین, ۱۳۹۲ ۱۱:۰۱ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

به یاد هماره‌سبز رفیق حمید اشرف و یکایک فداییان جان‌باختهٔ خلق!

در روز جان‌باختگان فدایی، یاد تمامی دیگر جان‌باختگان راه آزادی، برابری و عدالت را نیز گرامی می‌داریم و باور داریم که دادخواهان کشتارهای خونین این چهاردهه راهی را که تاکنون با پایداری خستگی‌ناپذیری رفته‌اند، تا روشن شدن همۀ حقایق و محاکمه آمرین و عاملین قتل عزیزان‌شان ادامه خواهند داد.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

هفته‌ای که گذشت، دوم تا هشتم تیرماه

رهبر حکومت تاب نیاورد گاه که کارگزاران خود را نامرغوب دید. خود بر صحنه آمد و خواستار مشارکت حداکثری شد و فتوا داد که نباید با کسانی که “ذره‌ای با انقلاب و امام و نظام اسلامی زاویه دارند” همکاری کرد. به‌زبان دیگر نباید به کسانی که ممکن است نفر دوم حکومت شوند و در سر خیال همکاری با ناانقلابین دارند، رای داد. اشاره‌ای سرراست به آن تنها نامزدی که از تعامل با جهان می‌گوید.

مطالعه »
یادداشت
بیانیه ها

به یاد هماره‌سبز رفیق حمید اشرف و یکایک فداییان جان‌باختهٔ خلق!

در روز جان‌باختگان فدایی، یاد تمامی دیگر جان‌باختگان راه آزادی، برابری و عدالت را نیز گرامی می‌داریم و باور داریم که دادخواهان کشتارهای خونین این چهاردهه راهی را که تاکنون با پایداری خستگی‌ناپذیری رفته‌اند، تا روشن شدن همۀ حقایق و محاکمه آمرین و عاملین قتل عزیزان‌شان ادامه خواهند داد.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

به یاد هماره‌سبز رفیق حمید اشرف و یکایک فداییان جان‌باختهٔ خلق!

در روز جان‌باختگان فدایی، یاد تمامی دیگر جان‌باختگان راه آزادی، برابری و عدالت را نیز گرامی می‌داریم و باور داریم که دادخواهان کشتارهای خونین این چهاردهه راهی را که تاکنون با پایداری خستگی‌ناپذیری رفته‌اند، تا روشن شدن همۀ حقایق و محاکمه آمرین و عاملین قتل عزیزان‌شان ادامه خواهند داد.

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!

انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!

جزئیات کشته شدن راضیهٔ رحمانی دختر ۲۴ سالهٔ لر با شلیک مأمور نیروی انتظامی!

بیانیه نهضت آزادی ایران: رأی اعتراضی در گام دوم برای دکتر پزشکیان!

انتخابات مهندسی شده، راه یا بی‌راهه؟