سه شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۶:۰۰

سه شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۶:۰۰

آن‌ها نمی‌توانند همهٔ ما را بکشند و ما نمی‌توانیم همهٔ آن‌ها را بکشیم...
نتانیاهو کاخ سفید را نادیده می‌گیرد، زیرا انجام این کار هیچ هزینه‌ای ندارد. در سال ۱۹۸۲ رونالد ریگان، مناخیم بگین، نخست‌وزیر اسرائیل را پس و کشتار فسطینیان در پی تهاجم...
۱ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: نیکلاس کریستوف - برگردان: گودرز اقتداری
نویسنده: نیکلاس کریستوف - برگردان: گودرز اقتداری
غم دیگر
شنیدستم غمم را میخوری، این هم غم دیگر، دلت بر ماتمم می‌سوزد، این هم ماتم دیگر
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
پایان تلخ یک ریاست جمهوری
بایدن می‌داند که باید برود، اما این بدان معنا نیست که از این موضوع خوشحال است. ننسی پلوسی کسی بود که با هوش و ذکاوت سیاسی به رئیس‌جمهور گفت که...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
کاش میشد
کاش میشد چهره ها رنگ پریشانی نداشت، برق تیز خنجر و کینه نداشت. مثل دریا بود شفاف و زلال، مثل ابریشم نرم لطیف
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کاوه داد
نویسنده: کاوه داد
نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور
ایجاد، تقویت و توسعه و حفظ نهادهای مدنی و تشکل‌های صنفی و سیاسی باید در کانون برنامه های افراد، شخصیت ها و احزاب و سازمان ها قرار داشته باشد، چه...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴
بر اساس بیانیۀ دادگاه بین‌المللی دادگستری، سیاست‌های شهرک‌سازی و بهره‌برداری اسرائیل از منابع طبیعی در سرزمین‌های فلسطینی نقض قوانین بین‌المللی است. دادگاه، گسترش قوانین اسرائیل به کرانۀ باختری و بیت‌المقدس...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: محسن نجات حسینی
نویسنده: محسن نجات حسینی
سیاست‌گریزی زنان یا سیاستِ گریزِ دولت از زنان
قوانین نابرابر، عدم حمایت‌های لازم و محیط‌های مردسالارانه، زنان را از مشارکت فعال در سیاست بازمی‌دارد. حضور کم‌رنگ زنان در سیاست به معنای نبود صدای نیمی از جمعیت در تصمیم‌گیری‌های...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: زری
نویسنده: زری

حق طبیعی و چند نکتە

حق طبیعی منشای متافیزیکی دارد طوری کە انسانها نمی توانند با وجود مسلم آن کاری کنند. آدمی می تواند آن را بپذیرد یا نپذیرد، اما نمی تواند وجود آن را انکار کند و همین تامین کنندە ادامە وجود آن در آیندە است. وجودی دشوار برای نفی کنندگان آن

در توضیح حق طبیعی گفتە می شود کە “حقوق بشر نتیجە قانون گذاری بشری نیست “(۱). بنابر این توضیح، حق طبیعی پدیدەای ذاتی است کە با تولد بشر زادە می شود، و قبل از این کە بشر حتی بتواند آن را بصورت مکتوب درآورد، وجود داشتە است. سسیرون در این رابطە می گوید کە “حق والا همیشە و در همە زمانها وجود داشتە است و بوجود آمدە است قبل از اینکە هرگونە قانون مکتوب یا حتی دولتی وجود داشتە باشد “(۲). گوئی موجودی دیگر با انسان زادە می شود کە اگرچە در فرم کالبدی مادی وجود ندارد، اما در صورتی دیگر وجود دارد، وجودی بە صلابت و قدرت وجود بدنی انسان. در این حالت ما بە وجود قطعی موجودی باور می آوریم کە اگرچە قابل لمس و روئیت نیست، اما از زندگی برخوردار است. ما در اینجا بە وجود یک موجود معنوی باور می آوریم و بدین ترتیب باوری ایدەآلیستی ما را فرا می گیرد. باوری ایدەآلیستی کە بزرگترین نتایج را برای زندگی ماتریالیستی بشر دارد.

رواقیان اولین کسانی بودند کە در زمان یونان باستان بە مفهوم حق طبیعی پرداختند. و بعد از آنان سیسرو و آکویناس بودند کە همین مفهوم را دوبارە مورد تحقیق قرار دادند و سعی کردند حدود و ثغور آن را گسترش بدهند. سیسرو در زمان رم قدیم و آکویناس در زمان سدەهای میانە. برای این اندیشمندان هر انسانی در حالت طبیعی از چنان قدرت عقلی برخوردار است کە بتواند حق طبیعی را بشناسد و از قدرت تفهیم آن بهرەمند گردد، اما این شرایط مشخص هر جامعەای است کە گاها بر روی این قدرت درک تاثیر می گذارد و آن را مخدوش می کند. آنها معتقدند کە حق طبیعی همان عقل و فکر انسانیست با عقل سلیم، انسانی کە از عقل سلیم برخوردار است.
پس در فلسفە حق طبیعی ما با وجودی روبرو هستیم کە کاملا طبیعی است، طبیعی در فرم غیر مادی آن و با قدمتی فراتر از هر قدرت نوشتاری و ساختار دولتی.

حق طبیعی حاصل جمع عقول طبیعی انسان است، انسانهائی کە در شرایط نرمال هستند و همین امکان می دهد از طریق یک تفکر سلیم کە از خصلت بین الجمعی برخوردار است بە نتیجەای برسند کە می تواند همە انسانها را هم در مبدا حرکت و هم در نتیجە شامل شود.
اما آنچە در این تفکر و یا نگرش مهم و قابل توجە است، خصلت فرا زبانی آن است. این موجود اگرچە مادی نیست، اما با انسان زادە می شود و همین همزادگی با انسان بە او امکان حضور زیستی می دهد.

حال سئوال اینجاست چە گونە بشر می تواند بدون کلمات بە چنین نتیجەای برسد؟ چطور انسان می تواند بدون بە کلام درآوردن این نگرش بە این نتیجە برسد کە چنین تفکری در همە عقل های سلیم وجود دارند؟ آیا غیر این است کە این کلام هستند کە این ارتباط معنائی را سبب می شوند؟
در اینجا ما بە همان سئوال مهم ارتباط میان اندیشە و کلام ارجاع دادە می شویم، اینکە آیا اندیشە بدون کلام امکان پذیر است و یا اینکە بدون کلام اندیشە وجود دارند؟ فیلسوفان بە این سئوال جوابهای مختلف دادەاند، اما شاید نکتەای وجود دارد کە از همە بیشتر جلب توجە می کند و آن هم تنوع زبانیست، اینکە همان اندیشەها می توانند الباس کلامی گوناگونی بپوشند و از این منظر این سئوال پیش می آید کە تنوع زبانی از یک سو و وحدانیت اندیشە از سوئی دیگر ما را بە این نتیجە رهنمون نمی شود کە اندیشە قبل از زبان متولد می شود؟
حال فراتر از این گریز موقت کە ما را بە وجود حق طبیعی در قالب غیر کلامی آن رهنمون می شود، بگذارید بە مسئلە مورد نظر بازگردیم. اگر وجود اندیشە را بە وجود کلمە ربط دهیم در این صورت اندیشە می تواند بە بازی میان کلمەها هم فرا بروید (در این حالت بە دادائیستها توجە کنید کە چگونە شعر را بە اتفاق ارتباط میان واژەها تقلیل دادند)، در این حالت یعنی در صورت باورمندی بە وجود ارتباط اندیشە با کلام بە این نتیجە می رسیم کە حق طبیعی می تواند نتیجە یک بازی کلامی انسانها باشد، پس اگر این بازی صورت گرفت این حق وجود دارد و اگر صورت نگرفت این حق وجود ندارد.

شاید باورمندی تئوری پردازان حق طبیعی بە منشا طبیعی آن، همین اطلاع آنان از این بازیهای کلامی بود کە در آن می توان بە منشا غیر طبیعی حق طبیعی رسید (یعنی اینکە حق طبیعی می تواند طبیعی نباشد). آنان امکان صدمە دیدگی عقل طبیعی را در نظر داشتند، جائی کە در آن عقل صدمە دیدە بە همان نتیجە نمی رسد کە فرد دارای عقل نرمال و سلیم بە آن می رسد. کە از جملە این صدمە دیدگیها می تواند تعابیر دینی معینی باشد در مورد ارجعیت حق الهی نسبت بە حق طبیعی، جائی کە در آن حق الهی حق طبیعی را تعیین می کند و حق طبیعی بە تابعی از حق الهی تبدیل می شود.

نوع برداشت و طرح تئوری پردازان حق طبیعی هم چنین این ایدە را بە انسانها منتقل می کند کە حق طبیعی منشای متافیزیکی دارد طوری کە انسانها نمی توانند با وجود مسلم آن کاری کنند. آدمی می تواند آن را بپذیرد یا نپذیرد، اما نمی تواند وجود آن را انکار کند و همین تامین کنندە ادامە وجود آن در آیندە است. وجودی دشوار برای نفی کنندگان آن.

منبع:

۱- politisk tenkning, av Raino Malnes og Knut Midgaard, universitetsforslag, 1993, side 54

۲- politisk tenkning, av Raino Malnes og Knut Midgaard, universitetsforslag, 1993, side 56

تاریخ انتشار : ۱۲ آبان, ۱۳۹۲ ۶:۲۸ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

مروری بر آن‌چه تا بیست و سوم تیرماه گذشت

نفس چاق نکرده بود آقای پزشکیان که در دفتر شرکت هواپیمایی توسط نیروهای انتظامی بسته شد. گویا عدم رعایت حجاب کارکنان زن این دفتر دلیل این کنش نیروهای انتظامی بود. مساله مهمی نبود! آقای وزیر کشور دولت گفت. فردا باز خواهد شد دفتر.

مطالعه »
یادداشت

حکم اعدام فعال کارگری، شریفه محمدی نمادی است از سرکوب جنبش صنفی نیرو های کار ایران!

میزان توانایی کارگران برای برگزاری اقدامات مشترک، از جمله اعتصابات و عدم شرکت در امر تولید، مرتبط است با میزان دسترسی آنها به تشکل های صنفی مستقل و امکان ایجاد تشکل های جدید در مراکز کار. ولی در جمهوری اسلامی نه تنها حقوق پایه ای کارگران برای سازمان دهی و داشتن تشکل های مستقل رعایت نمیشود، بلکه فعالان کارگری، از جمله شریفه محمدی، مرتبا سرکوب و محکوم به حبس های طولانی مدت، ضربات شلاق و حتی اعدام میشوند.

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
مطالب ویژه
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

آن‌ها نمی‌توانند همهٔ ما را بکشند و ما نمی‌توانیم همهٔ آن‌ها را بکشیم…

غم دیگر

پایان تلخ یک ریاست جمهوری

کاش میشد

نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور

بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴