پنجشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۶:۰۸

پنجشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۶:۰۸

چرایی پروژه‌ی میرباقری‌هراسی!
ای کاش رسالت پروژه‌ی میرباقری‌هراسی، مقدمه‌ی ضدحمله به آن بود. اما نیست و عملاً ترمزی‌ست در برابر پیشرفت و دعوت به آهسته بیا و آهسته برو که گربه شاخت نزند.
۴ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: بهزاد کریمی
نویسنده: بهزاد کریمی
نامه‌ای به اپوزیسیون، جهت یادآوری وظایف فراموش شده!
کاش می‌شد دوباره مثل آن روزها به یاد مردم بیفتیم و به آن‌ها سر بزنیم و مثل آن روزها صمیمانه پای درد دلشان بنشینیم و ببینیم که چه دل خونی...
۴ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: زری
نویسنده: زری
مشخصات حکومت- قانون
اگر قوانین را تنها وسیله‌ای برای برقراری نظم در جامعه فرض کنیم،حاكمیت قانون به مفهوم برقراری نظم و انضباط اجتماعی خواهد. در این روی‌کرد قانون تنظیم‌کنندۀ روابط حاکمیت و شهروندان...
۳ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: مناف عماری
نویسنده: مناف عماری
تایتانیک
چیستی و سرشت فلسفی قصه‌ی تایتانیک امری فراتر از عاشقانه‌های آن است. جوهره‌ی فلسفی فیلم‌نامه، داستانِ شکستِ پنداره‌ی لگام زدن بر انگاره‌های فردی‌ست ...
۳ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: پهلوان
نویسنده: پهلوان
آقای رئیس جمهور اندکی آرام، به کجا چنین شتابان
آقای رئیس جمهور به رای ۲۷ در صدی‌تان غره نشوید. مردم در این ۴ دهه آموخته‌اند که نباید به وعده‌های حکمرانان اعتماد کرد. همان ۲۷ درصد رای‌دهنده، دیده‌بان حرف و...
۲ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: زهره تنکابنی
نویسنده: زهره تنکابنی
در گرامی‌داشت احمد شاملو
بیست و چهار سال از خاموشی شاعر بزرگ آزادی و انسان، احمد شاملو، می‌گذرد اما جان خروشان او در تار و پود شعرهای پُرشور و امیدآفرین و اندیشه‌ی ارجمند و...
۲ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: کانون نویسندگان ایران
نویسنده: کانون نویسندگان ایران
آن‌ها نمی‌توانند همهٔ ما را بکشند و ما نمی‌توانیم همهٔ آن‌ها را بکشیم...
نتانیاهو کاخ سفید را نادیده می‌گیرد، زیرا انجام این کار هیچ هزینه‌ای ندارد. در سال ۱۹۸۲ رونالد ریگان، مناخیم بگین، نخست‌وزیر اسرائیل را پس و کشتار فسطینیان در پی تهاجم...
۱ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: نیکلاس کریستوف - برگردان: گودرز اقتداری
نویسنده: نیکلاس کریستوف - برگردان: گودرز اقتداری

تسلط سنت یا آغاز پایان آن

سنت در زمانی خود را زیر پرچم آقای احمدی نژاد جمع و جور کرده است که چرخ روزگار سخت در جهت مخالف منویات آن در حرکت است. دیری نخواهد پایید تا بتوان به این سئوال پاسخ گفت که آیا پیروزی احمدی نژاد دوره دیگری است از تسلط سنت در تاریخ ما یا آغاز پایان آن

انتخابات نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران، که برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی به دور دوم کشید، با نتیجه ای نامنتظره به پایان رسید.
آقای محمود احمدی نژاد، که تا چند ماه پیش از انتخابات نام کم شناخته ای بود، پیروز این انتخابات اعلام شد.
او در دور اول انتخابات، در حالی که عموم نظرسنجی های پیش از آن، وی را در آخرین رده ها پیش بینی می کردند، پس از آقای رفسنجانی در رده دوم قرار گرفت و به دور دوم راه یافت و در این دور هم با فاصله زیادی در آراء رفسنجانی را پشت سر گذاشت و به ریاست جمهوری اسلامی رسید.
این نتیجه، شاید در متن حوادثی که در سال های پس از ۲ خرداد ۷۶ تا آخرین روزهای پیش از انتخابات در جامعه ما رخ دادند، به واقع هم نامنتظره جلوه کند. ۸ سال پیش آقای خاتمی با اخذ فاصله معینی از حاکمیت تمامیتگرای ولایی و در برابر کاندیدایی که بالتمامه این حاکمیت را متجسم می کرد، توانسته بود توجه و رای وسیع مردم را به جانب خود بکشد. او وعده های بسیاری برای تغییر در رفتار این حاکمیت داده بود و در این سمت انتظار ایجاد کرده بود. انتخاب خاتمی و سپس مجلس ششم موجبی شدند که اصلاح طلبی و اصلاح طلبی حکومتی به مدت چند سال گفتمان های مسلط جامعه سیاسی ایران باشند. اما اصلاح طلبان حکومتی موفق به تحقق وعده ها و ارتقاء آن ها به سطح تثبیت شده حقوقی نشدند و دوره دوم ریاست جمهوری خاتمی، اگر چه با مجلسی هم خط او همراه بود، از زاویه خاصی چیزی جز تجربه تلخ ناتوایی و ناخواهی او از سویی و سرخوردگی مردم و رویگردانی آنان از او و اصلاح طلبان حکومتی از سویی دیگر، نبود.
انتخابات دومین دوره شوراها سرخوردگی مردم و انتخابات مجلس هفتم رویگردانی شان را از اصلاح طلبان حکومتی آشکار کردند. این دو آزمون ملی و بسیاری آزمون های محدودتر، همه و همه از فاصله و شکاف عمیق بین حاکمیت و مردم حکایت می کردند. در ماه های پایانی و تا آخرین روزهای مانده به انتخابات هم شاهد حرکاتی در تائید این جدایی بودیم.
هشت سال دولتمداری اصلاح طلبان حکومتی نقش ولایت فقیه را در عقیم گذاشتن هر حرکتی برای اصلاح در درون حاکمیت بر مردم آشکار کرد. پس در چنین چارچوبی از روندها و رویدادها، انتخاب احمدی نژاد، که گوش به فرمانی اش به ولایت فقیه را تصریح می کند، به واقع هم نامنتظره بوده است، اما اگر این روندها را در چارچوب وسیع تری از تاریخ صد ساله اخیر کشورمان قرار دهیم، موضوع جلوه دیگری خواهد یافت.
این دوره از تاریخ ما راه خود را تقریباْ همواره از طریق غلتیدن گاه به افراط و گاه به تفریط گشوده است. دوره ای که به اعتباری چیزی جز نبردی دائمی بین سنت و تجدد نبوده است. نبردی اما، نه در دو قطب متمایز، بلکه در اجزاء درونی هر نهاد اجتماعی و ای بسا در درون هر فرد ایرانی.
انتخاب آقای احمدی نژاد در این چارچوب دیگر نامنتظره نمی نماید. احمدی نژاد بر سنت متکی است و سنت، در شرایطی که مدرنیسم و مدرنیته هیچکدام قادر به گردآوری قوای خود نبوده اند، شانس بسیاری برای پیروزی دارد. اما احمدی نژاد تنها بر سنت متکی نیست؛ بر تهیدستان فقرزده نیز متکی است. فشار اقتصادی فوق الطاقه ای که طی سال های متمادی بر این اقشار وسیع وارد می شده، امکان بالقوه ای را برای بهره گیری پوپولیستی از این واقعیت فراهم می آورده است. از سوی دیگر دلمشغولی بخش اعظم نیروهای سیاسی جامعه در طرح توسعه سیاسی، توسعه اقتصادی و عدالت اجتماعی را در عمل سیاسی آنان به حاشیه راند. این عامل در کنار عوامل دیگری چون سرکوب، سانسور و محدودیت حاد نیروهای عدالتخواه برای دسترسی به اقشار تهیدست و مخاطب قرار دادن آنان، آن امکان بالقوه را امکان فعلیت بخشید و احمدی نژاد و نیروی سیاسی حامی او آن را به فعل در آورد.
از این قرار انتخاب احمدی نژاد بر سنت و فقر متکی است. چنین برداشتی از انتخابات، تاکید بر ۲ نکته را ایجاب می کند:
اول این که این برداشت البته ارتکاب به تقلبات گسترده در جریان انتخابات را نفی نمی کند، اما تقلب هر قدر هم که گسترده بوده باشد، چنین برداشتی را توضیح نمی دهد.
نکته دوم این که فقر واقعیتی دیرینه و دیرپا در جامعه ما و جامعه بشری بوده است و خواهد بود و از این رو ممکن است بتواند باز هم تغذیه کننده گرایشات سیاسی پوپولیستی بشود، اما سنت در زمانی خود را زیر پرچم آقای احمدی نژاد جمع و جور کرده است که چرخ روزگار سخت در جهت مخالف منویات آن در حرکت است. دیری نخواهد پاشید تا بتوان به این سئوال پاسخ گفت که آیا پیروزی احمدی نژاد دوره دیگری است از تسلط سنت در تاریخ ما یا آغاز پایان آن. 

بخش : سياست
تاریخ انتشار : ۱۸ تیر, ۱۳۸۴ ۳:۴۰ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

آقای رئیس جمهور اندکی آرام، به کجا چنین شتابان

آقای رئیس جمهور به رای ۲۷ در صدی‌تان غره نشوید. مردم در این ۴ دهه آموخته‌اند که نباید به وعده‌های حکمرانان اعتماد کرد. همان ۲۷ درصد رای‌دهنده، دیده‌بان حرف و عمل شما هستند و با دقت و پیگیری، بر مواضع تان نظارت دارند.

مطالعه »
یادداشت

حکم اعدام فعال کارگری، شریفه محمدی نمادی است از سرکوب جنبش صنفی نیرو های کار ایران!

میزان توانایی کارگران برای برگزاری اقدامات مشترک، از جمله اعتصابات و عدم شرکت در امر تولید، مرتبط است با میزان دسترسی آنها به تشکل های صنفی مستقل و امکان ایجاد تشکل های جدید در مراکز کار. ولی در جمهوری اسلامی نه تنها حقوق پایه ای کارگران برای سازمان دهی و داشتن تشکل های مستقل رعایت نمیشود، بلکه فعالان کارگری، از جمله شریفه محمدی، مرتبا سرکوب و محکوم به حبس های طولانی مدت، ضربات شلاق و حتی اعدام میشوند.

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
مطالب ویژه
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

چرایی پروژه‌ی میرباقری‌هراسی!

نامه‌ای به اپوزیسیون، جهت یادآوری وظایف فراموش شده!

مشخصات حکومت- قانون

تایتانیک

آقای رئیس جمهور اندکی آرام، به کجا چنین شتابان

در گرامی‌داشت احمد شاملو