سه شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۵۰

سه شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۵۰

آن‌ها نمی‌توانند همهٔ ما را بکشند و ما نمی‌توانیم همهٔ آن‌ها را بکشیم...
نتانیاهو کاخ سفید را نادیده می‌گیرد، زیرا انجام این کار هیچ هزینه‌ای ندارد. در سال ۱۹۸۲ رونالد ریگان، مناخیم بگین، نخست‌وزیر اسرائیل را پس و کشتار فسطینیان در پی تهاجم...
۱ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: نیکلاس کریستوف - برگردان: گودرز اقتداری
نویسنده: نیکلاس کریستوف - برگردان: گودرز اقتداری
غم دیگر
شنیدستم غمم را میخوری، این هم غم دیگر، دلت بر ماتمم می‌سوزد، این هم ماتم دیگر
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
پایان تلخ یک ریاست جمهوری
بایدن می‌داند که باید برود، اما این بدان معنا نیست که از این موضوع خوشحال است. ننسی پلوسی کسی بود که با هوش و ذکاوت سیاسی به رئیس‌جمهور گفت که...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
کاش میشد
کاش میشد چهره ها رنگ پریشانی نداشت، برق تیز خنجر و کینه نداشت. مثل دریا بود شفاف و زلال، مثل ابریشم نرم لطیف
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کاوه داد
نویسنده: کاوه داد
نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور
ایجاد، تقویت و توسعه و حفظ نهادهای مدنی و تشکل‌های صنفی و سیاسی باید در کانون برنامه های افراد، شخصیت ها و احزاب و سازمان ها قرار داشته باشد، چه...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴
بر اساس بیانیۀ دادگاه بین‌المللی دادگستری، سیاست‌های شهرک‌سازی و بهره‌برداری اسرائیل از منابع طبیعی در سرزمین‌های فلسطینی نقض قوانین بین‌المللی است. دادگاه، گسترش قوانین اسرائیل به کرانۀ باختری و بیت‌المقدس...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: محسن نجات حسینی
نویسنده: محسن نجات حسینی
سیاست‌گریزی زنان یا سیاستِ گریزِ دولت از زنان
قوانین نابرابر، عدم حمایت‌های لازم و محیط‌های مردسالارانه، زنان را از مشارکت فعال در سیاست بازمی‌دارد. حضور کم‌رنگ زنان در سیاست به معنای نبود صدای نیمی از جمعیت در تصمیم‌گیری‌های...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: زری
نویسنده: زری

منشور وحدت چپ بر پایه نیازهای ذهنی و عینی تدوین می‌شود!

سَندواره ازیک‌طرف بر تناقض بین ولایت و جمهوری تأکید می‌کند و امیدوار است اگر به نفع جمهوریت پیش برود روند دمکراتیزه شدن ایران را تسهیل می‌کند. درحالی‌که بخش جمهوریت جمهوری اسلامی را عامل پس نشاندن ولایت می‌داند ولی بلافاصله از اتحاد یا حتی ائتلاف با اصلاح‌طلبان سرپیچی می‌کند. آیا سرپیچی از برقراری اتحاد یا ائتلاف با اصلاح‌طلبان جمهوری اسلامی، ادعای امکان بسیج وسیع منابع و پایگاه اجتماعی چپ در میان طبقات و اقشار جامعه ایران را معنا می‌کند؟

 انتشار درونی مطلب “اشتراکات در منشورها” را به فال نیک می‌گیرم. مطلب را سَندواره می‌نامم و آن را باید نشانه آغاز فاز دوم پروژه وحدت چپ قلمداد دانست. ضمناً ضرورت دارد برای پیشگیری از اطاله کلام از نقد فاز اول پروژه مزبور صرف‌نظر کنم، چون شاید نکات جدیدی درباره فرجام آن نباشد. از این موضوع که آیا وحدت جریان چپ در قالب پروسه – روند – می‌گنجد یا باید در چارچوب پروژه تعریف شود نیز بایستی عبور کرد. خاطرنشان می‌کنم که بها ندادن به بررسی علل ناکامی فاز اول پروژه مانع نخواهد شد تا از امکان ناکامی فاز دوم پروژه نگران نشوم. چاره‌اندیشی برای کاهش نگرانی سبب شد بندهای ۱۸ گانه سَندواره ” اشتراکات در منشورها ” را به چالش کشانیده تا مانع تحمیل هزینه بیشتر به وحدت چپ شوم.

   پس از اینجا آغاز می‌کنم. در وهله نخست مؤلفه منشور و مختصات آن در عرصه مشخص وحدت چپ را ارزیابی می‌کنم. درهرحال منشور سیاسی خواه مختص به حوزه وحدت چپ یا عرصه‌های دیگر باشد و یا اینکه در قالب پروژه یا شمول روند بودن تعریف شود، راهی ندارد جز اینکه باید این مسیر منطقی و عینی  را طی کند. مسیری که در آن نیازها و خواسته‌های واقعی جریان چپ تبیین خواهد شد. منشور همچنین در گام بعدی، باید بلافاصله مجموعه قواعد و شیوه‌های اجرا را معرفی نماید. با این اوصاف منشور وحدت چپ ایران نظیر هر منشور سیاسی دیگر بایستی حقوق اساسی را در خود بگنجاند تا دوستداران وحدت چپ با حقوق پایه‌ای و اولیه آشناتر شوند؛ در ضمن فراموش نشود برخورداری از حقوق پایه زمینه‌ای ایجاد خواهد نمود تا منشور روی مطالبات خود پای

فشارد.   

  ارزیابی سَندواره “اشتراکات در منشورها” بدین قرار است:                                                     

 سَندواره تلویحاً جلوه‌ای از آغاز فاز دوم پروژه وحدت چپ را ترسیم می‌کند. همه ۱۸ بند “اشتراکات در منشورها” افشره‌ای از منشورهای قبلی مؤسسان پروژه وحدت چپ است. تک‌تک بندهای سندواره را که هرچند بار هم که بخوانی نتیجه آن فرقی نمی‌کند. خروجی این نیز چون نتیجه آن دیگر منشورها بیشتر بر مبنای تمنیات ذهنی تنظیم‌کنندگان تدوین‌ شده است و بیشتر به برنامه چشم‌انداز نزدیک است. زیرا چنان فراتر از واقعیت می‌رود که وضعیت مطلوب ایران در آینده دور از آن برمی‌خیزد. در پردازش سَندواره هرچقدر تلاش می‌کنی ۱۸ بند را با واقعیت موجود جامعه ایران مطابقت دهی؛ هیچ سنخیت و رابطه معناداری با عینیت جامعه ایران پیدا نمی‌کنند. چون‌که سندواره در ایجاد پیوند بین ذهن و عین با مشکل روبرو می‌گردد.  

  “اشتراکات در منشورها” حداقل باید آثار حمایت طبقات اقتصادی –  اجتماعی را نشان دهد تا بتواند اعتبار خود را تضمین کند. به‌طور مثال منشور جهانی حقوق بشر ازنظر بسیاری از پژوهشگران و صاحب‌نظران الزام‌آور بوده و از اعتبار حقوق بین‌الملل برخورداراست. زیرا به‌صورت گسترده‌ای پذیرفته‌شده و برای سنجش رفتار کشورها به کار می‌رود. طبعاً منشور آتی وحدت چپ ایران  نیز باید از این قاعده تبعیت نماید. پس لازم است از سنجش برنامه و تأثیر رفتار تشکل‌های جریان چپ و تعیین حامیان خود از طبقات و اقشار اجتماعی غفلت نشود.                                                  

 سَندواره به ایجاد وحدتی می‌کوشد که در یک روند طولانی و منطقی تشکیل نمی‌شود. پروژه در فاز اول قرار بود در چارچوب زمان‌بندی‌شده  یک حزب بزرگ یا جبهه وسیع را به وجود آورد، اما در فاز دوم قرار است هدف پروژه وحدت چپ ایجاد یک تشکل چپ  دموکرات و سوسیالیستی معرفی شود و اجزا و اندام تشکل، همان است که باید باشند.

   “اشتراکات در منشورها”  در بند ۱ نظیر منشورهای مؤسسان در فاز اول پروژه وحدت چپ تصریح می‌کند؛ نقطه عزیمت حرکت پروژه وحدت چپ بر پایه گسست از سیستم فکری و عملکردی سوسیالیسم واقعاً موجود است. این حق نامتساوی برای دیگر تشکل‌های چپ باعث وضعیتی می‌شود تا دایره وحدت چپ ایران بازتر از فاز اول نشود، چون بازهم حق مشارکت برای حضور در جریان وحدت چپ از دیگر تشکل‌های چپ سلب می‌گردد.  

 در بالا عنوان کردم ذهن نهفته در سندواره هیچ سنخیت و رابطه معناداری با عینیت جامعه ایران ندارد. از سوی دیگر “اشتراکات در منشورها” در ایجاد پیوند بین عین و ذهن با ناکامی در اجرا روبرو می‌شود؛ چرا؟ توضیح می‌دهم. ذهن تنظیم‌کنندگان ” اشتراکات در منشورها ” در بندهای  8 تا ۱۱ ، جمهوری اسلامی را سد راه تکامل و تحول دمکراتیک می‌داند و گذار از جمهوری اسلامی به یک جمهوری دمکراتیک با چشم‌انداز سوسیالیستی را آرزومند است. سَندواره از ارائه راهکار عملی گذار هم طفره می‌رود و هم  انجام گذار را مختص به خود ندانسته؛ ازیک‌طرف مأموریت گذار از جمهوری اسلامی را به دوش جنبش‌های اجتماعی، زنان، جوانان و جامعه مدنی می‌گذارد که ترجمان نوعی براندازی است. اما در چرخش ۱۸۰ درجه‌ای – بند ۱۲ – به تعمیق شکاف‌های درون حکومتی دل‌مشغول می‌شود و از اصلاحاتی که به سود روندهای دموکراتیک و تأمین مطالبات مردم باشد، استقبال می‌کنند که قرار است از یال تناقض بین ولایت و جمهوری عبور داده شود تا در خدمت تقویت جمهوری‌خواهی در کشور یا ایران درآید.    

 سَندواره معتقد است جنبش‌های اجتماعی – زنان، جوانان و جامعه مدنی –  می‌توانند توازن قوای کنونی را در هم ریخته تا گذار به یک جامعه آزاد و عادلانه را مهیا سازند. این گزاره را با نتیجه انتخابات ۲۹ اردیبهشت ۹۶ محک می‌زنم. بررسی نتیجه انتخابات ۲۹ اردیبهشت ۹۶ دلیل متقینی است بر اینکه توزیع قدرت و توازن قوای کنونی از راه حامیان دو جناح جمهوری اسلامی می‌گذرد.  

 نکته دیگر، سَندواره تکیه بر تمرکز مبارزه علیه رکن اصلی جمهوری اسلامی یعنی ولایت‌فقیه می‌دهد و تأکید بر شعار برکناری ولی‌فقیه از اریکه قدرت دارد. ولی برکناری ولی‌فقیه را مأموریت بخش جمهوریت حاکمیت می‌داند. اما در چرخش ناگهانی مأموریت محوله به بخش جمهوریت را فراموش می‌کند و سریعاً از اصلاح‌طلبان جمهوری‌خواه حاکمیت مستقر ایران دوری جسته و اعلام می‌کند که با اصلاح‌طلبان درون نظام دارای دو استراتژی متفاوت بوده که اتحاد و ائتلاف استراتژیک چپ با اصلاح‌طلبان را منتفی می‌داند. 

 سَندواره ازیک‌طرف بر تناقض بین ولایت و جمهوری تأکید می‌کند و امیدوار است اگر به نفع جمهوریت پیش برود روند دمکراتیزه شدن ایران را تسهیل می‌کند. درحالی‌که بخش جمهوریت جمهوری اسلامی را عامل پس نشاندن ولایت می‌داند ولی بلافاصله از اتحاد یا حتی ائتلاف با اصلاح‌طلبان سرپیچی می‌کند. آیا سرپیچی از برقراری اتحاد یا ائتلاف با اصلاح‌طلبان جمهوری اسلامی، ادعای امکان بسیج وسیع منابع و پایگاه اجتماعی چپ در میان طبقات و اقشار جامعه ایران را معنا می‌کند؟

  معتقدم که شعارهای راهبردی  کجا و ادعای چشم‌انداز کجا؟ بنابراین سَندواره ترکیبی است از هر دو؛ هم به راهکار امکان اصلاح توسط جناحی از جمهوری اسلامی معتقد است و هم آرزوهای بزرگ راهبردی ازجمله برکناری ولی‌فقیه در سر دارد. خلاصه اگر قرار است که در تناقض بین ولایت و جمهوریت نظام جمهوری اسلامی، جمهوریت تقویت شود تا مقدمات برکناری ولی‌فقیه مهیا گردد، گمان می‌کنم تحقق آن تا چشم‌انداز میان‌مدت به سراب می‌ماند، زیرا تناسب قوای کنونی در توزیع آرای انتخابات دوازدهمین ریاست جمهوری اسلامی قابل‌فهم‌تر است. قطعاً بخش‌بندی مکانیکی توزیع آرا به ۲۴ میلیون رأی برای جمهوریت و ۱۶ میلیون رأی به ولایت ساده‌لوحی آنالیزور را برملا می‌سازد، ساده‌لوحی که گمان خواهد برد که تمام ۱۶ میلیون علیه جمهوریت است و یا ۲۴ میلیون علیه ولایت و ولی‌فقیه. اما تصور چنین شکاف و افتراق خلاف واقعیت بوده و وهن کامل است.   

در بیانی فشرده‌تر، حاصل جمع مقایسه سَندواره “اشتراکات در منشورها ” با دیگر اسناد مربوط به منشور وحدت چپ این است که یکسان بودن بندها و تکیه بر آرمان و آمال کلی و عمومی را تکرار می‌کند. سندواره ” اشتراکات در منشورها ” نظیر همه منشورهای قبلی در عین تأکید بر حلقه اصلی و گره‌گاه تحولات جامعه، راهکار عینی و ممکن برای رفع موانع اصلی تحولات را ارائه نمی‌کند. همگرایی پیرامون مؤلفه‌هایی، سکوی پرش به‌سوی وحدت چپ معرفی می‌شود که این خالی از ایراد نیست، زیرا این همگرایی دارای چنان سطح ذهن گرایانه است که تحت تأثیر واگرائی‌ها شکنندگی وحدت چپ را به دنبال خواهد شد.

 اما با این اوصاف با همه نقد و ارزیابی که نسبت به پروژه دارم ولی آن را آب در هاون کوبیدن نمی‌دانم و امید بسیار دارم که سند”اشتراکات در منشورها” باعث تدوین منشور مستحکم‌تری شود تا موانع موجود تفرقه و پراکندگی نیروهای را مرتفع نموده و گام مؤثرتری در راه وحدت چپ ایران باشد. 

 

تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد, ۱۳۹۶ ۱۱:۵۰ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

مروری بر آن‌چه تا بیست و سوم تیرماه گذشت

نفس چاق نکرده بود آقای پزشکیان که در دفتر شرکت هواپیمایی توسط نیروهای انتظامی بسته شد. گویا عدم رعایت حجاب کارکنان زن این دفتر دلیل این کنش نیروهای انتظامی بود. مساله مهمی نبود! آقای وزیر کشور دولت گفت. فردا باز خواهد شد دفتر.

مطالعه »
یادداشت

حکم اعدام فعال کارگری، شریفه محمدی نمادی است از سرکوب جنبش صنفی نیرو های کار ایران!

میزان توانایی کارگران برای برگزاری اقدامات مشترک، از جمله اعتصابات و عدم شرکت در امر تولید، مرتبط است با میزان دسترسی آنها به تشکل های صنفی مستقل و امکان ایجاد تشکل های جدید در مراکز کار. ولی در جمهوری اسلامی نه تنها حقوق پایه ای کارگران برای سازمان دهی و داشتن تشکل های مستقل رعایت نمیشود، بلکه فعالان کارگری، از جمله شریفه محمدی، مرتبا سرکوب و محکوم به حبس های طولانی مدت، ضربات شلاق و حتی اعدام میشوند.

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
مطالب ویژه
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

آن‌ها نمی‌توانند همهٔ ما را بکشند و ما نمی‌توانیم همهٔ آن‌ها را بکشیم…

غم دیگر

پایان تلخ یک ریاست جمهوری

کاش میشد

نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور

بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴