سه شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۱۷

سه شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۱۷

آن‌ها نمی‌توانند همهٔ ما را بکشند و ما نمی‌توانیم همهٔ آن‌ها را بکشیم...
نتانیاهو کاخ سفید را نادیده می‌گیرد، زیرا انجام این کار هیچ هزینه‌ای ندارد. در سال ۱۹۸۲ رونالد ریگان، مناخیم بگین، نخست‌وزیر اسرائیل را پس و کشتار فسطینیان در پی تهاجم...
۱ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: نیکلاس کریستوف - برگردان: گودرز اقتداری
نویسنده: نیکلاس کریستوف - برگردان: گودرز اقتداری
غم دیگر
شنیدستم غمم را میخوری، این هم غم دیگر، دلت بر ماتمم می‌سوزد، این هم ماتم دیگر
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
پایان تلخ یک ریاست جمهوری
بایدن می‌داند که باید برود، اما این بدان معنا نیست که از این موضوع خوشحال است. ننسی پلوسی کسی بود که با هوش و ذکاوت سیاسی به رئیس‌جمهور گفت که...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
کاش میشد
کاش میشد چهره ها رنگ پریشانی نداشت، برق تیز خنجر و کینه نداشت. مثل دریا بود شفاف و زلال، مثل ابریشم نرم لطیف
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کاوه داد
نویسنده: کاوه داد
نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور
ایجاد، تقویت و توسعه و حفظ نهادهای مدنی و تشکل‌های صنفی و سیاسی باید در کانون برنامه های افراد، شخصیت ها و احزاب و سازمان ها قرار داشته باشد، چه...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴
بر اساس بیانیۀ دادگاه بین‌المللی دادگستری، سیاست‌های شهرک‌سازی و بهره‌برداری اسرائیل از منابع طبیعی در سرزمین‌های فلسطینی نقض قوانین بین‌المللی است. دادگاه، گسترش قوانین اسرائیل به کرانۀ باختری و بیت‌المقدس...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: محسن نجات حسینی
نویسنده: محسن نجات حسینی
سیاست‌گریزی زنان یا سیاستِ گریزِ دولت از زنان
قوانین نابرابر، عدم حمایت‌های لازم و محیط‌های مردسالارانه، زنان را از مشارکت فعال در سیاست بازمی‌دارد. حضور کم‌رنگ زنان در سیاست به معنای نبود صدای نیمی از جمعیت در تصمیم‌گیری‌های...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: زری
نویسنده: زری

یادداشتی بر “خانه ی پدری” ساخته کیانوش عیاری

و در آخرین نسل از زنانی که عیاری به تصویر کشیده زنی که با روایتگری این خشونت برای او، عنوان می کند که این خشونت دیگر یک راز خانوادگی باقی نخواهد ماند. چنین بر می آید که عیاری در اثرش در پی عریان سازی این خشونت تاریخی و شنیدنِ صدای رسای آن به گوشِ زنانِ بیشتری از نسل های آینده و آگاه سازی آنان به حقوق شان است.

در دورانِ صدا های بریده، در دورانی که عدالت مغلوب شده است به هنرمندی چون کیانوش عیاری نیاز داریم تا حقایق را به شیوه ی خویش برایمان بازگو کند و اندیشه زنان را، به سوی پرسشگری و در پی آن دفاع از حقوقِ پایمال شده شان هدایت کند.

عیاری در خانه پدری به تجربیاتِ زنان مشروعیت میبخشد و آنچه در تاریکی و در زیر زمین و دور از انظار اتفاق می افتد را فاش میکند قدرتِ زنان را با گذشت زمان و ورود به دوره های مختلف به نوعی پس میگیرد، یعنی حافظه شان، صدایشان و در پی آن آینده شان را.

پدر، در ساخته ی کیانوش عیاری نقش ساحت نمادین را دارد، کسی که نمادی کوچک است از آنچه که جامعه می پسندد و در یک جمله پدر ماحصل ایدئولوژی غالب جامعه است.

آنچه کیانوش عیاری در نسل اول زنان در دوره ی قاجار نمایش میدهد نابودی و انحطاط تنها سرنوشتِ ممکن برای زنان و دخترانی  است که در برابر قانون پدر مقاومت می کنند. دختری که تابع قوانین پدر و گفتمانِ پدر سالارانه نیست توسط این گفتمانِ محکومِ به نابودی است.

این  پدرواره ها هستند که جایگاه و موقعیت زنان را دستخوش تزلزل و بی ثباتی کرده اند عیاری به درستی این نکته را به تصویر می کشد هنگامی که در نسل اول زنان، پدر بعد از کشتن دخترش و دفن آن در زیر زمین، از دریچه آجریِ کوچکِ زیرزمین دختری همسن و سال دختر دفن شده اش را در حال تاب خوردن میبیند.

در دوره های بعد زنانی با لباس های قرمز که  حاکی از  عصیان علیه شرایط موجود و خواستِ برابری است ظهور میکنند.

زنی با چند بچه ی کم سن و سال که به قصد کار به زیر زمین خانه ی پدری آمده که نهایت توسط همسر منع میشود.

 در دوره ی بعد دختری کم سن و سال  که در برابر ازدواج اجباری مقاومت میکند و در همان زیر زمین با اقدامِ به خودکشی صدای اعتراض اَش را با رسایی هر چه تمام به گوش همگان میرساند.

 همان زیرزمینی که زمانی خشونتی گزنده و فجیع و دور از انظار دیگران در آن رخ داده است . هر بار و در هر دوره متفاوت که عیاری به تصویر می کشد وقتی زنی متوجه ی آن خشونتِ تاریخی میشود آن زیر زمین را که بعنوان محل کار انتخاب کرده ترک می کند این صدای اعتراضِ زنانِ دوره های مختلف است که عیاری به خوبی در خانه ی پدری آن را به تصویر می کشد زیر زمین در ساخته ی عیاری محلی است برای فرودست انگاشتنِ زنان و پنهان کردنِ خشونتی که بر آنان رفته است. با ثبت آن خشونت در حافظه ی تاریخی شان و روایتگری شان برای زنانِ دوره ی بعدی که این خشونت را بر نمی تابند و کارشان را از خانه به محل دیگری منتقل میکنند.

زنانی که با گذشت زمان و ورود نسل های مختلف در زیر زمین مدام در حال رفوگری فرش های کهنه و پوسیده هستند  از آنجایی که فرش جایگاهِ بروز و ظهور اندیشه ها در ایران با الهام از باورهاست شاید عیاری با این نمادسازی در پی القای این مفهوم به مخاطب است.

 و در آخرین  نسل از زنانی  که عیاری به تصویر کشیده زنی که با روایتگری این خشونت برای او، عنوان می کند که  این خشونت دیگر یک راز خانوادگی باقی نخواهد ماند. چنین بر می آید که عیاری در اثرش در پی عریان سازی این خشونت تاریخی و شنیدنِ صدای رسای آن به گوشِ زنانِ بیشتری از نسل های آینده و آگاه سازی آنان به حقوق شان است.

تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن, ۱۴۰۰ ۸:۱۹ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

مروری بر آن‌چه تا بیست و سوم تیرماه گذشت

نفس چاق نکرده بود آقای پزشکیان که در دفتر شرکت هواپیمایی توسط نیروهای انتظامی بسته شد. گویا عدم رعایت حجاب کارکنان زن این دفتر دلیل این کنش نیروهای انتظامی بود. مساله مهمی نبود! آقای وزیر کشور دولت گفت. فردا باز خواهد شد دفتر.

مطالعه »
یادداشت

حکم اعدام فعال کارگری، شریفه محمدی نمادی است از سرکوب جنبش صنفی نیرو های کار ایران!

میزان توانایی کارگران برای برگزاری اقدامات مشترک، از جمله اعتصابات و عدم شرکت در امر تولید، مرتبط است با میزان دسترسی آنها به تشکل های صنفی مستقل و امکان ایجاد تشکل های جدید در مراکز کار. ولی در جمهوری اسلامی نه تنها حقوق پایه ای کارگران برای سازمان دهی و داشتن تشکل های مستقل رعایت نمیشود، بلکه فعالان کارگری، از جمله شریفه محمدی، مرتبا سرکوب و محکوم به حبس های طولانی مدت، ضربات شلاق و حتی اعدام میشوند.

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
مطالب ویژه
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

آن‌ها نمی‌توانند همهٔ ما را بکشند و ما نمی‌توانیم همهٔ آن‌ها را بکشیم…

غم دیگر

پایان تلخ یک ریاست جمهوری

کاش میشد

نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور

بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴