دوشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۴

دوشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۴

غم دیگر
شنیدستم غمم را میخوری، این هم غم دیگر، دلت بر ماتمم می‌سوزد، این هم ماتم دیگر
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
پایان تلخ یک ریاست جمهوری
بایدن می‌داند که باید برود، اما این بدان معنا نیست که از این موضوع خوشحال است. ننسی پلوسی کسی بود که با هوش و ذکاوت سیاسی به رئیس‌جمهور گفت که...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
کاش میشد
کاش میشد چهره ها رنگ پریشانی نداشت، برق تیز خنجر و کینه نداشت. مثل دریا بود شفاف و زلال، مثل ابریشم نرم لطیف
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کاوه داد
نویسنده: کاوه داد
نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور
ایجاد، تقویت و توسعه و حفظ نهادهای مدنی و تشکل‌های صنفی و سیاسی باید در کانون برنامه های افراد، شخصیت ها و احزاب و سازمان ها قرار داشته باشد، چه...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴
بر اساس بیانیۀ دادگاه بین‌المللی دادگستری، سیاست‌های شهرک‌سازی و بهره‌برداری اسرائیل از منابع طبیعی در سرزمین‌های فلسطینی نقض قوانین بین‌المللی است. دادگاه، گسترش قوانین اسرائیل به کرانۀ باختری و بیت‌المقدس...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: محسن نجات حسینی
نویسنده: محسن نجات حسینی
سیاست‌گریزی زنان یا سیاستِ گریزِ دولت از زنان
قوانین نابرابر، عدم حمایت‌های لازم و محیط‌های مردسالارانه، زنان را از مشارکت فعال در سیاست بازمی‌دارد. حضور کم‌رنگ زنان در سیاست به معنای نبود صدای نیمی از جمعیت در تصمیم‌گیری‌های...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: زری
نویسنده: زری
نگاره‌ها
نسل‌ها می‌آیند ومی‌روند؛ گاه مبارزه می‌کنند برای زندگی. گروهی کوچ می‌کنند با دل در گرو خاک آبا و اجدادی ... و شاید اندکی تاریخ و سرنوشت بسازند. حاکمان هم گاه...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: پهلوان
نویسنده: پهلوان

اینترسپت: گزارش نظامی درگیری ایران-اسراییل!

ایالات متحده مدعی است که اکثر هواپیماهای بدون سرنشین و موشک‌های شلیک شده ایران در جریان حمله نیمه شب شنبه را سرنگون کرده است. بیش از نیمی از تسلیحات ایران نیز قبل از رسیدن به خاک اسرائیل توسط هواپیماها و موشک های آمریکا منهدم شدند.

به نقل از اینترسپت

Ken KlippensteinDaniel Boguslaw

۱۵ آوریل ۲۰۲۴

برگرداننده به فارسی: گودرز اقتداری

اینترسپت گزارش می‌دهد که ایالات متحده اکثر هواپیماهای بدون سرنشین و موشک‌های شلیک شده ایران در جریان حمله نیمه شب شنبه را سرنگون کرده است. بیش از نیمی از تسلیحات ایران نیز قبل از رسیدن به خاک اسرائیل توسط هواپیماها و موشک های آمریکا منهدم شدند. در واقع فرماندهی عملیات پدافند هوایی چندملیتی میگوید که با سرکوب جت های جنگنده آمریکایی، این یک پیروزی نظامی ایالات متحده بود و نه یک موفقیت اسراییل آنگونه که رسانه های غربی می‌گویند.

گستره عملیات نظامی ایالات متحده برای عموم مردم آمریکا ناشناخته است، اما پنتاگون روز شنبه یک دفاع چندملیتی و منطقه ای از شمال عراق تا جنوب خلیج فارس را هماهنگ کرد. در جریان این عملیات، ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه و اردن اکثریت پهپادها و موشک های ایرانی را سرنگون کردند. در واقع، منشأ عملیاتی هواپیماهای آمریکایی به طور رسمی اعلام نشده—حذفی  که توسط رسانه های اصلی تکرار شده است. علاوه بر این، نقش عربستان سعودی هم به عنوان پایگاهی برای نیروهای ایالات متحده مستقر در آن کشور و هم از نظر هرگونه اقدام مستقیم ارتش سعودی نامشخص است‫‫‫‪‫‪‫‫[i]‫‫‫‪‫‪‫‫.

در محاسبه اندازه حمله ایران و نقش قاطع ایالات متحده، منابع نظامی آمریکایی می گویند که برآورد اولیه این است که نیمی از تسلیحات ایران در این عملیات به نوعی دچار نقص فنی شده اند. یک افسر ارشد نیروی هوایی ایالات متحده که نامش فاش نمی‌شود تا در مورد مسائل حساس عملیاتی صحبت کند به اینترسپت گفت: “براساس اطلاعات تخمین می زند که نیمی از تسلیحات شلیک شده توسط ایران در هنگام پرتاب و یا در هنگام پرواز به دلیل مشکلات فنی به خاک اسراییل نرسیدند.” این افسر گفت که از حدود ۱۶۰ پرنده باقیمانده، ایالات متحده اکثریت را سرنگون کرد.

سخنگوی نیروهای دفاعی اسرائیل دانیل هاگاری و شورای امنیت ملی کاخ سفید در پاسخ به سوالی درباره سرنگونی نیمی از پهپادها و موشک‌های ایران توسط آمریکا، در زمان انتشار پاسخی ندادند. پنتاگون راستی‌آزمایی خبر را را به فرماندهی مرکزی ایالات متحده (CENTCOM) ارجاع داد و به بیانیه مطبوعاتی اشاره کرد که نیروهای سنتکام با پشتیبانی ناوشکن های فرماندهی اروپایی ایالات متحده با موفقیت بیش از ۸۰ هواپیمای بدون سرنشین (OWA) و حداقل شش موشک بالستیک را منهدم کردند که قصد حمله به اسرائیل از ایران و یمن را داشتند.

اسرائیل می گوید بیش از ۳۳۰ پهپاد، موشک کروز کم پرواز و موشک بالستیک توسط ایران شلیک شده است که شامل ۳۰ موشک کروز از نوع پاوه، ۱۸۰ فروند هواپیمای بدون سرنشین شاهد و ۱۲۰ موشک بالستیک میان برد عماد و سایر موشک های بالستیک می شود. اسرائیل می گوید انواع سلاح ها به شمول پهپادها و موشک های کروز از خاک ایران پرتاب شده اند. بر اساس داده های ارتش اسرائیل، برخی موشک های دیگر نیز از داخل یمن پرتاب شده است.

اکثر گزارش های رسانه ها می گویند که هیچ یک از موشک های کروز یا پهپادها هرگز وارد حریم هوایی اسرائیل نشده است. بر اساس گفته ادم دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل، حدود ۲۵ موشک کروز “توسط جت های جنگنده IAF نیروی هوایی اسرائیل در خارج از مرزهای این کشور، به احتمال زیاد بر فراز خاک اردن، رهگیری و سرنگون شدند.”

اظهارات اسرائیل مبنی بر سرنگونی اکثر “موشک های کروز” ایران احتمالا اغراق آمیز است. بر اساس منابع نظامی آمریکا و گزارش‌های اولیه، هواپیماهای آمریکایی و متحدان اروپایی اکثر پهپادها و موشک‌های کروز را سرنگون کردند. ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا گفت که تایفون‌های نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا «تعدادی» از سلاح‌های ایرانی را بر فراز حریم هوایی عراق و سوریه رهگیری و سرنگون کردند.

دولت اردن نیز اشاره کرده است که هواپیماهای این کشور برخی از تسلیحات ایرانی را سرنگون کرده اند. ما هر پهپاد یا موشکی را که حریم هوایی اردن را نقض کند، رهگیری خواهیم کرد تا از هرگونه خطری جلوگیری کنیم. ایمن صفدی وزیر امور خارجه اردن در مصاحبه ای با شبکه خبری المملکه گفت: “هر چیزی که تهدیدی برای اردن و امنیت مردم اردن باشد، با تمام امکانات و توانایی خود با آن مقابله خواهیم کرد.”

فرانسه نیز مدعی شده است که جنگنده های فرانسوی نیز تعدادی پهپاد و احتمالا موشک های کروز را سرنگون کردند.

به گفته منابع نظامی آمریکا، هواپیماهای آمریکایی به تنهایی بیش از ۸۰ موشک و پهباد ایرانی را سرنگون کردند. رئیس جمهور جو بایدن با اعضای دو اسکادران هواپیمای F-15E Strike Eagle گفت و گو کرد تا «آنها را به خاطر کارکرد استثنایی و مهارتشان در دفاع از اسرائیل در برابر حمله هوایی بی سابقه ایران تحسین کند». دو اسکادران F-15 – اسکادران جنگنده ۴۹۴ مستقر در نیروی هوایی سلطنتی لاکن هیث در بریتانیا، و اسکادران جنگنده ۳۳۵ از پایگاه نیروی هوایی سیمور جانسون در کارولینای شمالی که به خاورمیانه اعزام شده اند (حداقل نیمی از هواپیماهای مستقر در پایگاه هوایی الموفق در اردن) نیز در این عملیات شرکت داشتند.

پنتاگون می گوید دو ناو جنگی ایالات متحده مستقر در مدیترانه – یو اس اس کارنی (DDG 64) و یو اس اس آرلی بورک (DDG 51) – حداقل شش موشک بالستیک را ساقط کردند. سایت «منطقه جنگی» گزارش می دهد که این کشتی ها ممکن است برای اولین بار موشک های رهگیر استاندارد موشک ۳ (SM-3) را در نبرد شلیک کرده باشند. بر أساس گزارش ها یک واحد موشک زمین به هوای پاتریوت ارتش آمریکا در اربیل عراق نیز حداقل یک موشک بالستیک را سرنگون کرده است. بقایای یک موشک ایرانی نیز در خارج از اربیل و همچنین در منطقه باز خارج از استان نجف پیدا شده است.

با این وجود حمله ایران، اولین بار از سال ۱۹۹۱ است که یک کشور مستقیماً به اسرائیل حمله می کند. ایران با توجه به مسافت‌ بسیار طولانی و استفاده از تعداد زیادی تاکتیک‌های فریب و ازدحام برای غلبه بر پدافند هوایی اسراییل، موفق شد دو هدف نظامی روی زمین در اسرائیل از جمله پایگاه هوایی نواتیم را هدف قرار دهد. به اعتراف ارتش اسرائیل، پنج موشک به پایگاه هوایی نواتیم و چهار موشک به یک پایگاه دیگر اصابت کرده است. این فرود موفقیت آمیز علیرغم محدود بودن مهمات حمل شده با این موشک ها، نمایش دراماتیک صدها موشک در آسمان شب در سوریه، عراق و خاک اسراییل این عملیات تهران را از نمایش قدرت خود راضی کرده است.

ژنرال محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران در آخر هفته گفت: ایران به تمام اهداف خود رسیده است و از نظر ما عملیات پایان یافته است و ما قصد ادامه آن را نداریم. وی با این حال هشدار داد: اگر رژیم صهیونیستی یا حامیان آن رفتاری بی پروا از خود نشان دهند، پاسخ قاطع و بسیار قوی تری دریافت خواهند کرد.

ایالات متحده عملیات را از مرکز عملیات هوایی ترکیبی در پایگاه هوایی العدید در قطر، که در آن فرمانده کل ژنرال الکسوس جی. گرینکویچ، فرمانده هوایی سنتکام مسئول ان بود هماهنگ کرد.  گرینکویچ پس از حمله ایران به مجله Air & Space Forces Magazine گفت. ما در حال تلاش برای ایجاد شرکایی در منطقه هستیم که چشم انداز یک تهدید مشترک دارند، نگرانی از تهدیدات ثبات برانگیز در منطقه – که عمدتا از ایران با تعداد زیادی موشک بالستیک سرچشمه می گیرند – همه این کشور ها در موقعیتی قرار دارند که ما می توانیم اطلاعات و هشدار تهدید را با آنها به اشتراک بگذاریم. و هدف نهایی رسیدن به یک اجماع عمیق تر و کامل تر است. ما در این راه پیشرفت فوق العاده ای داشته ایم

بایدن در تماسی بلافاصله پس از حمله ایران، به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل گفت که «اسرائیل واقعاً در این درگیری بسیار موفق بود.» وی در عین حال نسبت به «خطر تشدید تنش» هشدار داد و از او خواست از گسترش درگیری خودداری کند. در خبر ها آمده است که بایدن به نتانیاهو تاکید کرده است که در عملیات احتمالی اسراییل علیه ایران، آمریکا مشارکت نخواهد کرد[ii].

*****

[i] عوامل نزدیک به دولت عربستان سعودی، از جمله سایت خبری العربیه هرنوع مداخله و هم‌کاری عربستان سعودی در این عملیات را تکذیب کرده اند. این عوامل میگویند که ایران قبل از این عملیات تمامی کشورهای عرب همسایه را از گستره اقدام خود مطلع ساخته و از آنها خواسته است که فضای کشور خود را در روز عملیات بروی پرواز ها ببندند. مضاف بر این هیچ یک از اجسام پرنده بدون سرنشین ایران از جمله پهبادها و موشک های کروز و دوربرد ایران از فضای عربستان سعودی عبور نکرده اند.(توضیحات مترجم}

[ii] https://www.cnn.com/2024/04/14/politics/biden-netanyahu-israel-iran-response/index.html

تاریخ انتشار : ۲۹ فروردین, ۱۴۰۳ ۶:۳۹ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

2 Comments

  1. لیلی گفت:

    «بایدن در تماسی بلافاصله پس از حمله ایران، به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل گفت که «اسرائیل واقعاً در این درگیری بسیار موفق بود.» وی در عین حال نسبت به «خطر تشدید تنش» هشدار داد و از او خواست از گسترش درگیری خودداری کند. در خبر ها آمده است که بایدن به نتانیاهو تاکید کرده است که در عملیات احتمالی اسراییل علیه ایران، آمریکا مشارکت نخواهد کرد[ii].»
    این قسمتش عالی بود دستتون درد نکنه یک خنده ای تو اینهمه غم و غصه به لب ما آورد.

  2. ملیحه گفت:

    خوب الحمدالله که قوی سیاه پیدا شد!
    نسیم نیکولا طالب، نویسنده، دانشمند و تحلیگر ریسک، معتقد است که اگر استرالیا کشف و قوی سیاه شناخته دانش بشری همچنان قوی سفید را تنها نمونه قو در جهان می شناخت.
    او در کتاب “قوی سیاه” بحث می کند که ما علیرغم تمام دانسته هامان، نباید به قطعیت آن‌ها یقین داشته باشیم؛ زیرا قوی سیاه امکان دارد هر لحظه خودش را نشان دهد و تمام پیش‌بینی‌های ما را باطل نماید.
    حال در عرصه سیاست بین المللی قوی سیاه ظاهر شد و افسانه قدرت مطلق رژیم اسرائیل را که اذهان و اعصاب را فلج می کرد در هم ریخت. این کشف مبارک است!‌ بر مردم منطقه ما و مردم جنوب جهانی تا باورکنند که هیچ قدرت مطلقی وجود ندارد. حکامی که نگرانی برای حفظ قدرت های پوشالی خود را مصروف امربری از قدرتهای جهانی کرده اند، به حمایت و رضایت مردم خود باور بیاورند. حفظ صلح در جهان و بازدارندگی واقعی در مقابل جنگ و تجاوز از شکستن این اسطوره های جعلی حاصل می شود.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

مروری بر آن‌چه تا بیست و سوم تیرماه گذشت

نفس چاق نکرده بود آقای پزشکیان که در دفتر شرکت هواپیمایی توسط نیروهای انتظامی بسته شد. گویا عدم رعایت حجاب کارکنان زن این دفتر دلیل این کنش نیروهای انتظامی بود. مساله مهمی نبود! آقای وزیر کشور دولت گفت. فردا باز خواهد شد دفتر.

مطالعه »
یادداشت

حکم اعدام فعال کارگری، شریفه محمدی نمادی است از سرکوب جنبش صنفی نیرو های کار ایران!

میزان توانایی کارگران برای برگزاری اقدامات مشترک، از جمله اعتصابات و عدم شرکت در امر تولید، مرتبط است با میزان دسترسی آنها به تشکل های صنفی مستقل و امکان ایجاد تشکل های جدید در مراکز کار. ولی در جمهوری اسلامی نه تنها حقوق پایه ای کارگران برای سازمان دهی و داشتن تشکل های مستقل رعایت نمیشود، بلکه فعالان کارگری، از جمله شریفه محمدی، مرتبا سرکوب و محکوم به حبس های طولانی مدت، ضربات شلاق و حتی اعدام میشوند.

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
مطالب ویژه
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

غم دیگر

پایان تلخ یک ریاست جمهوری

کاش میشد

نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور

بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴

سیاست‌گریزی زنان یا سیاستِ گریزِ دولت از زنان