دوشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۹

دوشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۹

غم دیگر
شنیدستم غمم را میخوری، این هم غم دیگر، دلت بر ماتمم می‌سوزد، این هم ماتم دیگر
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
پایان تلخ یک ریاست جمهوری
بایدن می‌داند که باید برود، اما این بدان معنا نیست که از این موضوع خوشحال است. ننسی پلوسی کسی بود که با هوش و ذکاوت سیاسی به رئیس‌جمهور گفت که...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
کاش میشد
کاش میشد چهره ها رنگ پریشانی نداشت، برق تیز خنجر و کینه نداشت. مثل دریا بود شفاف و زلال، مثل ابریشم نرم لطیف
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کاوه داد
نویسنده: کاوه داد
نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور
ایجاد، تقویت و توسعه و حفظ نهادهای مدنی و تشکل‌های صنفی و سیاسی باید در کانون برنامه های افراد، شخصیت ها و احزاب و سازمان ها قرار داشته باشد، چه...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴
بر اساس بیانیۀ دادگاه بین‌المللی دادگستری، سیاست‌های شهرک‌سازی و بهره‌برداری اسرائیل از منابع طبیعی در سرزمین‌های فلسطینی نقض قوانین بین‌المللی است. دادگاه، گسترش قوانین اسرائیل به کرانۀ باختری و بیت‌المقدس...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: محسن نجات حسینی
نویسنده: محسن نجات حسینی
سیاست‌گریزی زنان یا سیاستِ گریزِ دولت از زنان
قوانین نابرابر، عدم حمایت‌های لازم و محیط‌های مردسالارانه، زنان را از مشارکت فعال در سیاست بازمی‌دارد. حضور کم‌رنگ زنان در سیاست به معنای نبود صدای نیمی از جمعیت در تصمیم‌گیری‌های...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: زری
نویسنده: زری
نگاره‌ها
نسل‌ها می‌آیند ومی‌روند؛ گاه مبارزه می‌کنند برای زندگی. گروهی کوچ می‌کنند با دل در گرو خاک آبا و اجدادی ... و شاید اندکی تاریخ و سرنوشت بسازند. حاکمان هم گاه...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: پهلوان
نویسنده: پهلوان

آنچه در هفته ۲۲ تا ۲۹ اردیبهشت گذشت…

آوارگی و سرکوب فلسطینیان پایانی نیافته است تا به امروز. زیاده‌خواهی و زورگویی اسرائیلیان نیز. هم‌چنان فلسطينی‌ها از خانه‌هاشان رانده می‌شوند، کشته می‌شوند.

چند روز گذشته …
فلسطینی‌ها پانزدهم ماه مه را روز نکبت می‌نامند.
پانزده ماه می سال ۱۹۴۸ آغاز در‌به‌دری، آوارگی فلسطینی‌ها است و در پی آن تشکیل کشوری به‌نام اسرائیل.
آوارگی و سرکوب فلسطینیان پایانی نیافته است تا به امروز. زیاده‌خواهی و زورگویی اسرائیلیان نیز. هم‌چنان فلسطینی‌ها از خانه‌هاشان رانده می‌شوند، کشته می‌شوند.
در این‌باره بیشتر بخوانید:
https://kar-online.com/87696
افریقای جنوبی یک‌بار دیگر به دیوان دادگستری بین‌المللی در لاهه از اسراییل شکایت برده است. پنجشنبه و جمعه این دیوان دلایل افریقای جنوبی و دفاع اسراییل را شنید. و، اروپا سه روز تعطیل است. باید به‌انتظار رای نشست.

مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا که در آن جمهوری‌خواهان اکثریت دارند، روز پنج‌شنبه لایحه‌ای را تصویب کرد که کاخ سفید را موظف به ارسال تسلیحات به اسرائیل می‌کند.

اتحادیه عرب روز پنجشنبه ۱۶ مه در نشست خود در منامه، که در آن آقای آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد هم شرکت داشت؛ خواستار اعزام نیروهای حافظ صلح سازمان ملل به مناطق فلسطینی شد. محمود عباس ازین پیشنهاد استقبال کرد. حماس اما آن را نپذیرفت. آقای گوترش در این نشست بار دیگر از طرفین درگیری‌ها در نوار غزه خواست تا بر سر آتش‌بس به توافق برسند.

ربرت فیتسو نخست‌وزیر اسلواکی پس از یک نشست هیات وزیران توسط مرد ۷۱ ساله‌ای هدف ۵ گلوله هفت گرفته شد. چند روز پیش‌تر، فیتسو اپوزیسیون لیبرال اسلواکی را به ایجاد «جو خصومت» علیه دولت متهم کرد. فیتسو گفته بود، نمی توان این احتمال را رد کرد که در چنین فضایی، یک اقدام خشونت آمیز رخ ندهد و نسبت به خشونت‌های سیاسی هشدار داده بود. رسانه‌های اروپا دو شقه بودن جامعه اسلواکی را دلیلی برای ترور می‌خوانند. و به‌گونه می‌کوشند تا آقای فیتسو را پاسخگوی دو شقه شدن بدانند.

در هفته‌های گذشته به تنی‌چند از سیاست‌ورزان آلمانی نیز در خیابان‌های آلمان حمله شده بود.

امریکا می‌گوید از اقدامات عراق برای کاهش واردات انرژی از ایران استقبال می‌کند. عراق یک‌سوم از نیازهای گازی خود را از از ایران تأمین می‌کند و بغداد به‌تشویق امریکا می‌کوشد از میزان وابستگی خود به تهران در این زمینه بکاهد. امریکا از عراق خواسته است که نیاز گازی خود را از گاز اقلیم کردستان پر کند. عراق در دهه گذشته تولید برق خود را دو برابر کرده و در ماه مارس سال جاری به شبکه برق اردن متصل شده است.

مولوی عبدالحمید امام جمعه سیستان و بلوچستان برای درمان به ترکیه سفر کرده است. این‌که چرا مولوی عبدالحمید در ایران به پزشک و یا بیمارستان نرفته است، صدای پاره‌ای از حکومتیان ایران را در آورده است که مگر پزشکان و بیمارستان‎های خودمان چه کم دارند؟ یادم به خاطرات رفسنجانی افتاد!

دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی فقیرانه‌تر از دور نخست آن برگزار شد. گرچه بر پایه داده‌های حکومتی تنها هشت در سد از دارندگان حق رای در این دور شرکت کرده‌اند، اما؛ نبرد بر سر صندلی ریاست این مجلس داغ است.
سعید محمد، سرداری که زودتر از قالیباف کت و شلوار بر تن پوشاند، برای قالیباف شاخ و شانه کشیده است. قالیباف اما از مشهد می‌آید. و مشهد گرانیگاه سیاست حکومت اسلامی است.

از مشهد گفتم. از سیل مشهد بگویم. در پس باران‌زیادی در مشهد سیل آمد. البته مشهد تنها شهر جهان نیست که آن را آب می‌گیرد، سیل روان می‌شود. هر از چند می‌خوانیم. می‌بینم. کم و بیش همزمان با مشهد در شمال افغانستان هم سیل خانه‌ها و بس جان‌ها گرفت. در آلمان هم. در مشهد اما مدیر شرایط بحرانی شهر سیل را ندید! آقای کلیدری، رئیس گروه پدافند غیرعامل و مدیریت بحران شهرداری مشهد به‌کلی منکر سیل در شهر شد و گفت: “نه! سیلی در کار نیست. آب‌گرفتگیِ جُزئی است”. و خواست هر که سندی، فیلمی از جاری‌بودن سیل در مشهد دارد، برای او هم بفرستد تا او هم ببیند!

حکومت اسلامی در ایران تصمیم گرفته است که شنبه‌ها را تعطیل کند. و مجلس هم تصویب کرد که چنین شود. پیش از انقلاب هم این بحث بود که دو روز در هفته تعطیل باشد. آن زمان هم پرسش این بود که کدامین روز اما. پنج‌شنبه و یا شنبه؟ آن زمان هم برای پاره‌ای، نه از حکومتیان آن زمان؛ شنبه لیاقت تعطیل شدن را نداشت که روز تعطیل یهودیان است. آقای محمد جواد حاج‌علی‌اکبری، امام جمعه تهران در این باره گفته است که “به مومنان برخورد”. و آقای جعفر سبحانی، از مراجع تقلید؛ هم گفت” “شنبه روز تعطیلی دشمن است.”

سازمان ملل می‌گوید، وضعیت سودان یک سال پس از آغاز جنگ داخلی در خطر خارج شدن از کنترل است. در نتیجه جنگ داخلی در سودان تاکنون دست کم ۱۶۰۰۰ کشته، ۳۳۰۰۰ مجروح و حدود ۹ میلیون نفر آواره شده اند.

سازمان عفو بین‌الملل با ارسال نامه‌ای خطاب به رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی، غلامحسین محسنی اژه‌ای، محاکمه توماج صالحی، هنرمند معترض را “به شدت ناعادلانه” خواند و خواستار لغو حکم اعدام او شد.

همکاری داشتیم که با شوقی غریب خود به‌جمع جوان‌ترها می‌آویخت. گفته می‌شد ساواکی است.
در شرط‌بندی‌های فوتبال شرکت می‌کرد. فوتبال‌شناس چند تایی داشتیم. در کنار فوتبال‌شناس‌ها شرط می‌بست. بر سر برنده بازی‌ای که دست کم یک هفته پیش‌تر برگزار شده بود.
شبی، در اتاق تله‌ویزیون این همکارمان پای تماشای تله‌ویزیون که آگهی فیلم زیر پوست شب را پخش می‌کرد، نشسته بود. به‌ناگهان جهید از جا و با صدایی بلند، به‌گونه‌ای که همه به او برگشتند؛ گفت، حالا فهمیدم! من هی می‌گفتم که شب پوست ندارد! و ادامه داد، زیر پوست سگ! زیر پوست سگ! …
کلیپی از آقای خامنه‌ای رهبر حکومت اسلامی ایران به‌هنگام بازدید از نمایشگاه کتاب تهران در فضای مجازی در چرخ است. راستش آرزو می‌کنم این کلیپ ساختگی باشد …

کمند حکومت اسلامی در ایران کوتاه بود! آقای رسول‌اف کارگردان سرشناس ایرانی، توانست به‌تندرستی از ایران خارج شود.

و جنگ حکومت اسلامی در ایران علیه زنان ادامه داشت …

تاریخ انتشار : ۳۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ ۸:۳۱ ق٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

مروری بر آن‌چه تا بیست و سوم تیرماه گذشت

نفس چاق نکرده بود آقای پزشکیان که در دفتر شرکت هواپیمایی توسط نیروهای انتظامی بسته شد. گویا عدم رعایت حجاب کارکنان زن این دفتر دلیل این کنش نیروهای انتظامی بود. مساله مهمی نبود! آقای وزیر کشور دولت گفت. فردا باز خواهد شد دفتر.

مطالعه »
یادداشت

حکم اعدام فعال کارگری، شریفه محمدی نمادی است از سرکوب جنبش صنفی نیرو های کار ایران!

میزان توانایی کارگران برای برگزاری اقدامات مشترک، از جمله اعتصابات و عدم شرکت در امر تولید، مرتبط است با میزان دسترسی آنها به تشکل های صنفی مستقل و امکان ایجاد تشکل های جدید در مراکز کار. ولی در جمهوری اسلامی نه تنها حقوق پایه ای کارگران برای سازمان دهی و داشتن تشکل های مستقل رعایت نمیشود، بلکه فعالان کارگری، از جمله شریفه محمدی، مرتبا سرکوب و محکوم به حبس های طولانی مدت، ضربات شلاق و حتی اعدام میشوند.

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
مطالب ویژه
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

غم دیگر

پایان تلخ یک ریاست جمهوری

کاش میشد

نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور

بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴

سیاست‌گریزی زنان یا سیاستِ گریزِ دولت از زنان