چهارشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۳

چهارشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۳

انتخابات اضطراری و دستاوردهایش
حس من این است که برای اولین بار پس از انقلاب بهمن و اصلاً در تاریخ زندگی ام شاهد دخالت مسئولانه و دلسوزانه و دقیق روشنفکران کشورم در کوچه پس...
۲۴ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: ملیحه محمدی
نویسنده: ملیحه محمدی
نبرد برای نفت سوریه نیروهای قبایل محلی را به جنگ با اشغالگری ایالات متحده کشاند
در استان دیرالزور سوریه، قبایل عرب با هدف بازپس‌گیری اراضی خود و به چالش کشیدن کنترل عملی (دو فاکتو) ایالات متحده بر مناطق نفت خیز سوریه، به حمله‌ای مصمم علیه...
۲۴ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: رابرت اینلاکِش
نویسنده: رابرت اینلاکِش
کنترل ذهن از کاشت تراشه خطرناکتر است!
ایلان ماسک پیش‌بینی کرده بود که تراشه‌های مغزی در آینده جایگزین گوشی‌های همراه خواهند شد. این تراشه‌ها را که شرکت Neuralink او تولید می‌کند، ظاهراً در چشم‌انداز آیندۀ نزدیک است....
۲۴ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: برگردان: ا. م. شیری
نویسنده: برگردان: ا. م. شیری
ماجرای اعتصاب پرستاران در شیراز چیست؟ | اضافه کاری اجباری، حقوق کم و پرداخت دیر
پرستاران شیراز اعتصابی صنفی، خودجوش و مستقل از نهاد‌هایی مانند خانه پرستار را شکل داده‌اند. این اعتصاب در اعتراض به میزان و نحوه پرداخت حقوق‌ها، مقدار اندک مبلغ اضافه کاری،...
۲۴ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: رویداد٢۴
نویسنده: رویداد٢۴
کابینه پزشکیان و هیاهوهای ایجاد شده علیه آن!
کابینه مسعود پزشکیان به مجلس معرفی شد و عکس العمل های بسیاری را در فضای سیاسی و اجتماعی ایران برانگیخت، برای تحلیل آن بعنوان افرادی با تفکرات چپ، باید به...
۲۳ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: کامران
نویسنده: کامران
قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت: تبعیض فزاینده بر زنان
امروز که رئیس جمهور و دولت چهاردهم با وعده تغییر وسمت گیری عدالت اجتماعی ، تاکید بر استفاده از کارشناسان برای حل معضلات مردم ، قبول مسئولیت و پاسخگویی در...
۲۲ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: گروه کار زنان سازمان فداییان خلق ایران ( اکثریت)
نویسنده: گروه کار زنان سازمان فداییان خلق ایران ( اکثریت)
مسعود و چوبه‌دار!
مسعود گرامی! می‌دانم که بین دو تیغه قیچی مردمی رنجیده و حکومتی ناسنجیده گرفتار شده‌ای و این آغاز مصیبت است. چهار سال آینده را (اگر دو طرف بگذارند بمانی) مصیبت...
۲۲ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: محسن رنانی
نویسنده: محسن رنانی

قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت: تبعیض فزاینده بر زنان

امروز که رئیس جمهور و دولت چهاردهم با وعده تغییر وسمت گیری عدالت اجتماعی ، تاکید بر استفاده از کارشناسان برای حل معضلات مردم ، قبول مسئولیت و پاسخگویی در مقابل مردم به قدرت رسیده است، باید با استفاده از جامعه متعهد حقوقدانان، اقتصاد دانان، جامعه شناسان، متخصصین بهداشتی، فرهنگی و آموزشی و غیره، به تغییر قوانین محدودکننده و تنعیض آمیز علیه زنان کشورمان که ...

در تاریخ ۲۴ آبان ۱۴۰۰ رییس جمهور “قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت” را برای اجرا به دولت ابلاغ و شورای نگهبان نیز اجرای آزمایشی آن را به مدت هفت سال، تائید کرد (۱). این قانون، علیرغم عنوان فریبنده، دسترسی به سقط جنین امن را محدود کرده و محدودیت‌های شدیدی بر حقوق باروری زنان، از جمله دسترسی به کنترل بارداری و عقیم‌سازی، ممنوعیت سقط جنین و تداوم تبعیض سیستماتیک علیه زنان اعمال می‌کند (۲،۳). 

در دهه اول انقلاب جمعیت ایران تقریباً چهار درصد رشد کرد که در دنیا رقم بالایی بود. رشد روزافزون جمعیت مشکلات و معضلات بسیاری را به همراه داشت، بطوریکه تصمیم گرفته شد رشد فزاینده جمعیت کاهش یابد (۴). از آن زمان تاکنون جمعیت کشور نه تنها کاهش نیافته، بلکه سالانه نزدیک به یک میلیون نفر به آن اضافه می شود (۴). اما متاسفانه نرخ مرگ‌ ومیر در ایران بالا بوده و بسیاری از جمعیت جوان و میان‌سال ما بر اثر تصادفات جاده‌ای، آلودگی‌های زیست‌محیطی و کمبود کیفیت مواد غذایی و غیره از بین می‌روند. طبق نظر کارشناسان، ایران از سال ۱۴۰۰ به بعد وارد مرحله اول سالخوردگی جمعیت شده است (۴،۵).    

“قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت” با انتقاد های فراوانی درایران و در محافل بین المللی رو برواست. انتقادها حاکی از آن است که اجرای این قانون به‌شکل قهری و دستوری، موجب آسیب ونقض حقوق زنان می شود (۶). بحث ‌برانگیزترین موارد این قانون (مواد ۵۱،۵۲ و۵۶) ممنوعیت سقط جنین و برخورد با پزشکان و مراکز درمانی و حتی لغو پروانۀ آنان به‌علت سقط جنین و لغو طرح غربالگری جنین قبل از تولد است (۷،۸). پزشکان در قبال بیمار وظیفه رازداری دارند اما این قانون بر پزشکان فشار می آورد که وظیفه رازداری را زیر پا گذاشته و نقش جاسوس وخبر چین را ایفا کند و تمامی اطلاعات بیمار را در سامانه جامع مربوطه ثبت کند (۹) . قبل از این قانون، سقط جنین در چهار ماه اول بارداری انجام می شد، اما نیاز به تایید سه پزشک مختلف داشت که باید توافق می کردند که حاملگی یا برای جان زن خطرناک است یا اینکه کودک دچار مشکلات جسمی یا ذهنی متعدد وناتوانی هایی خواهد شد که زندگی مادر را مختل می کند. بنا براین اجرای این قانون به‌شکل قهری و دستوری، نه تنها منع دسترسی به سقط جنین قانونی و امن را محدود تر کرده ، بلکه جان و سلامتی زنان و دختران را به خطر می‌اندازد (۱۰).

به گزارش سازمان جهانی بهداشت (۱۱)، هنگامی که زنان برای دسترسی به سقط جنین های امن، به موقع، مقرون به صرفه، قابل دسترس، محترمانه و بدون تبعیض با موانعی مواجه می شوند، اغلب به سقط جنین های غیر امن متوسل می شوند که برای سلامتی و زندگی آنها بسیار خطرناک است. قوانین محدودکننده سقط جنین، نه تنها تعداد زنان و دخترانی را که آگاهانه به بارداری خود پایان می دهند کاهش نمی دهد، بلکه آنها را به سمت راه های غیرقانونی سوق می دهد. سازمان دیده‌بان حقوق بشر (۹) گزارش داده است که چگونه در کشورهای سراسر جهان، جرم‌انگاری سقط جنین و منع دسترسی به پیشگیری، منجر به رویه‌های نا امنی شده که جان افراد را به خطر ‌انداخته، به ویژه زنان از گروه‌های به حاشیه رانده‌شده و نجات یافتگان از تجاوز و خشونت خانگی و جنسی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. 

طـبق گفـته مـدیرکـل مـرکـز نظـارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت، بـالای ۷۰ تا ۸۰ درصـد سـقـط جنـین‌های غیرقانونی و غیـرپـزشکی در خـارج از مراکز درمانی انـجام می‌شـود (۱۲). باعث تاسف است که مسئولین به جای نگرانی از سلامت زنان که به دلیل جرم انگاری سقط جنین و ممنوعیت دسترسی به روش های پیشگیری از بارداری، مجبور به سقط جنین در شرایط نا امن و بدون دسترسی به امکانات پزشکی اند، نگران محصول حاملگی و افزایش کمی جمعیت هستند، بدون توجه به اینکه سقط جنین در شرایط نا امن، جان و سلامت زنان را به خطر می‌اندازد. آیا وزارت بهداشت، مسئول سلامت و جان افراد جامعه نیست؟ 

قانون جوانی جمعیت یکی از بزرگترین ردیف های بودجه کشور بوده و حداقل ۱۱ هزار میلیارد تومان اعتبار در بودجه سال ۱۴۰۲ مستقیم برای این کار در نظر گرفته شده است. این بودجه  جدای از خطوط غیرمستقیم و پرداخت های ارزان دیگر مانند خودرو و وام و غیره  است (۱۳). این قانون با  برنامه‌های بازدارنده، تشویق، تـرس و عذاب‌وجدان نتوانسته جامعه را مجاب و همسو با خواسته‌های خود در حوزۀ رشد جمعیت کند. چنانکه باگذشت حدود ۳ سال از ابلاغ این قانون و تسهیلات مختلف، آمار ازدواج و فرزند آوری همچنان کاهشی بوده و کمترین زاد و ولد در ۱۳ سال گذشته، در ۹ ماهه سال ۱۴۰۲بوده است (۱۴) . به گفته رئیس مرکز جوانی جمعیت وزارت بهداشت روزانه ۱۰۰۰ سقط جنین در کشور انجام می‌شود که اغلب آن‌ها غیرقانونی است (۱۵). بر اساس همین آمار می توان گفت که ممنوعیت و جرم انگاری سقط جنین  یک سیاست شکست‌خورده بوده و کمکی به کاهش آن نکرده است (۱۶).

بسیاری از خانواده های تحصیل کرده نمی خواهند بچه دار شوند زیرا نگران این هستند که نتوانند آینده بهتر با کیفتی بالا برای فرزندان خود فراهم کنند. بزرگترین دغدغه زوجین، نداشتن درآمد کافی برای مدیریت هزینه های زندگی از جمله مسکن، تحصیل، بهداشت و درمان و در نتیجه نداشتن زمان با کیفیت کافی برای حضور در کنار خانواده است. در حالیکه حاکمیت گمان می‌کند که با دادن وام می‌توانند مشکلات اقتصادی را حل کنند. وقتی ساختارهای اقتصادی روزبه‌روز خانواده را فقیرتر می‌کند، نمی‌توان با دادن چند بسته مالی محدود و وام، خانواده ها را تشویق به فرزندآوری کرد. در این رابطه مولفه‌های فرهنگی در میان افراد تحصیل‌کرده ویا ثروتمند را نمیتوان نادیده گرفت که با قانون غیر قابل تغییرند .

 از آنجایی که ۳۰ درصد جمعیت کشور زیر خط فقر قرار گرفته‌ و پنج دهک جامعه از فقر مسکن رنج می برند (۱۵)، این اجبارها و فشارها و نقض حریم خصوصی عمدتا دامن‌گیر فقرا و بخش آسیب‌پذیر جامعه می‌شود که ثروت و منابع لازم برای عبور از ممنوعیت‌ها و محدودیت‌ها را ندارند و اگر قرار باشد تأثیری داشته باشد به جمعیت این بخش افزوده و هم‌زمان به بازتولید فقر و تولد کودکانی با ناهنجاری‌های کروموزومی به علت نبود غربالگری، و عوارض بارداری و زایمان می‌انجامد   (۱۷) که این خود هزینه‌های سرسام آور به خانواده‌های دارای فرزند معلول، نظام سلامت و جامعه به همراه خواهد داشت (۱۰،۱۸). 

حمایت از حقوق باروری نه تنها به معنای استقلال فردی، بلکه یک جنبه اساسی از حقوق بشر و کرامت انسانی است.  این مسئولیت دولت ایران است که با لغو قوانین محدودکننده، حقوق زنان را به رسمیت شناخته و سلامت و رفاه شهروندان را تضمین کند.  به باورما، با برنامه ریزی در سطح کلان و اصلاح ساختارهای اقتصادی کشور با سمت گیری عدالت اجتماعی، ترویج برنامه‌های جامع تنظیم خانواده، و سرمایه گذاری برای جلوگیری از مرگ و میر جمعیت جوان ومیان سال فعلی کشور، راحت تر میتوان از منفی‌شدن رشد جمعیت جلوگیری کرد تا گرفتن حق انتخاب باروری از زنان. 

امروز که رئیس جمهور و دولت چهاردهم با وعده تغییر وسمت گیری عدالت اجتماعی ، تاکید بر استفاده از کارشناسان برای حل معضلات مردم ، قبول مسئولیت و پاسخگویی در مقابل مردم به قدرت رسیده است، باید با استفاده از جامعه متعهد حقوقدانان، اقتصاد دانان، جامعه شناسان، متخصصین بهداشتی، فرهنگی و آموزشی و غیره، به تغییر قوانین محدودکننده و تنعیض آمیز علیه زنان کشورمان که پنجاه درصد از سرمایه انسانی، فکری، تخصصی و کار شناسی این کشور را تشکیل میدهند و همچنین تغییر ساختارهای غیر دمکراتیک در تمامی عرصه ها  اقدام نماید.  

ما معتقدیم که این امر، امکان پذیر است با این شرط که اراده وعزم و اعتقادی به وعده های تغییر وجود داشته باشد.

منابع:

  1. رئیسی «قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» را برای اجرا ابلاغ کرد – ایرنا (irna.ir)
  2. طرح جوانی جمعیت؛ کنترل بدن زنان و ورود به حریم خصوصی افراد – DW – ۱۴۰۰/۸/۲۰
  3. خبرگزاری هرانا | حقوق جنسی و باروری در ایران: گزارش تفصیلی از مبارزه با قوانین محدود کننده و اعمال تبعیض آمیز – خبرگزاری هرانا (hra-news.org)
  4. وضعیت قرمز (tejaratefarda.com)
  5. نرخ رشد جمعیت ایران چه زمانی به صفر می‌رسد – فردای اقتصاد (fardayeeghtesad.com)
  6. Iran: Repeal “crippling” new anti-abortion law – UN experts | OHCHR 
  7. قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت (shenasname.ir)
  8. درستایش زندگی: به بهانه جان‌های ازدست‌رفته پزشکان جوان (radiozamaneh.com)
  9. خبرگزاری هرانا | حقوق جنسی و باروری در ایران: گزارش تفصیلی از مبارزه با قوانین محدود کننده و اعمال تبعیض آمیز – خبرگزاری هرانا (hra-news.org)
  10. پیامدهای طرح جوانی جمعیت: بازتولید فقر؛ افزایش شکاف ملت- دولت (asriran.com)
  11. Abortion (who.int)
  12. مدیرکل مرکز نظارت و اعتباربخشی امور درمان: بالای ۷۰ تا ۸۰ درصد سقط جنین‌های غیرقانونی در خارج از مراکز درمانی انجام می‌شود | دیدبان ایران (didbaniran.ir)
  13. قانون حمایت از جوانی جمعیت پرهزینه اما کم اثر‌ (donya-e-eqtesad.com)
  14. پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | شکست مشوق‌های فرزندآوری (payamema.ir)
  15. روایت تلخ از مصائب سقط جنین در ایران | سایت انتخاب (entekhab.ir)
  16. پارادوکس آماری! – روزنامه جهان صنعت (jahanesanat.ir)
  17. فرزندآوری با ضرب و زور امکان پذیر نیست/ واقعا جمعیت ایران رو به انقراض می رود؟ – خبرآنلاین (khabaronline.ir)
  18. زنگ خطر تولد نوزادان معلول/ تحمیل هزینه بر نظام سلامت – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency
بخش : زنان
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد, ۱۴۰۳ ۷:۰۴ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

ترور اسماعیل هنیه به دست اسراییل در پایتخت میهنمان را محکوم می‌کنیم!

به باور ما هدف اسراییل از ترور هنیه در تهران کشاندن جمهوری اسلامی به جنگ فراگیر منطقه‌ای‌ست تا به ویژه افکار عمومی مردم در غرب را از سیاست‌های اسراییل در ارتکاب جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت علیه مردم بی‌دفاع در سرزمین‌های اشغال‌شدهٔ فلسطین منحرف و به سوی جنگ با نظام جمهوری اسلامی و ائتلاف نیروهای هم‌پیمان با آن هدایت کند.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

آقای رئیس جمهور اندکی آرام، به کجا چنین شتابان

آقای رئیس جمهور به رای ۲۷ در صدی‌تان غره نشوید. مردم در این ۴ دهه آموخته‌اند که نباید به وعده‌های حکمرانان اعتماد کرد. همان ۲۷ درصد رای‌دهنده، دیده‌بان حرف و عمل شما هستند و با دقت و پیگیری، بر مواضع تان نظارت دارند.

مطالعه »
یادداشت

حکم اعدام فعال کارگری، شریفه محمدی نمادی است از سرکوب جنبش صنفی نیرو های کار ایران!

میزان توانایی کارگران برای برگزاری اقدامات مشترک، از جمله اعتصابات و عدم شرکت در امر تولید، مرتبط است با میزان دسترسی آنها به تشکل های صنفی مستقل و امکان ایجاد تشکل های جدید در مراکز کار. ولی در جمهوری اسلامی نه تنها حقوق پایه ای کارگران برای سازمان دهی و داشتن تشکل های مستقل رعایت نمیشود، بلکه فعالان کارگری، از جمله شریفه محمدی، مرتبا سرکوب و محکوم به حبس های طولانی مدت، ضربات شلاق و حتی اعدام میشوند.

مطالعه »
بیانیه ها

ترور اسماعیل هنیه به دست اسراییل در پایتخت میهنمان را محکوم می‌کنیم!

به باور ما هدف اسراییل از ترور هنیه در تهران کشاندن جمهوری اسلامی به جنگ فراگیر منطقه‌ای‌ست تا به ویژه افکار عمومی مردم در غرب را از سیاست‌های اسراییل در ارتکاب جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت علیه مردم بی‌دفاع در سرزمین‌های اشغال‌شدهٔ فلسطین منحرف و به سوی جنگ با نظام جمهوری اسلامی و ائتلاف نیروهای هم‌پیمان با آن هدایت کند.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
مطالب ویژه
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

انتخابات اضطراری و دستاوردهایش

نبرد برای نفت سوریه نیروهای قبایل محلی را به جنگ با اشغالگری ایالات متحده کشاند

کنترل ذهن از کاشت تراشه خطرناکتر است!

ماجرای اعتصاب پرستاران در شیراز چیست؟ | اضافه کاری اجباری، حقوق کم و پرداخت دیر

کابینه پزشکیان و هیاهوهای ایجاد شده علیه آن!

قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت: تبعیض فزاینده بر زنان