جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۶

جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۶

اعتصابی که یونان را فلج کرد

صرفنظر از اینکه نتیجه کشمکش اتحادیه ها و احزاب کارگری با دولت یونان چه نتایجی ببار آورد، اما تجربه اتحادیه های کارگری یونان و اعتصاب عمومی ديروز یونان توانست يکبار دیگر نقش و اهمیت اتحادیههای کارگری و نقش جنبش مزد بگیران در تغییر و تحولات جوامع را بنمایش گذارد

بنا برگزارش خبرگزاری ها، اعتصابی که به دعوت ۲ اتحادیه بزرگ کارگری یونان در روز سه شنبه در این کشور بشدت بحران زده انجام گرفت، با استقبال گسترده کارگران و مزد بگیران در بخش خصوصی و عمومی مواجه شد. گستردگی دامنه اعتصاب به حدی است که منجر به توقف کامل تولید و خدمات در کل کشور گردیده است.

دعوت به اعتصاب عمومی در روز سه شنبه۴ ماه مه، که از طرف فدراسیون کارکنان موسسات بخش خصوصی “گ س ا ا” و فدراسیون کارکنان بخش عمومی “آدادی” در اعتراض به برنامه اقتصادی دولت، موسوم به برنامه بحران اقتصادی انجام گرفت. در اثر این اعتصاب که سومین اعتصاب بزرگ در طول سه ماه گذشته است، تمام ادارات دولتی، مهد کودک ها، دانشگاهها، مدارس به کلی تعطیل شدند، دادگاهها تعطیل و قضات و وکلا به اعتصاب پیوستند. قطارها ازحرکت ایستادند، اتوبوس ها ی شهری، حرکت خود را به ساعات میانی روز محدودنمودند، کشتی ها دربنادر ماندگار و هواپیما ها از پرواز باز ماندند. فعالیت در بیمارستانها به حداقل ممکن کاهش یافت. گستردگی شرکت روزنامه نگاران و کارکنان رسانه ها در اعتصاب ۴ ماه مه آنچنان بود که رسانه های عمومی هنوز نیز قادر به برگرداندن کار به روند عادی آن نشده اند.

بنا بر گزارش تلویزیون دولتی نروژ، تنها در آتن پایتخت یونان، ۲۵ هزار نفر علیه آنچه از طرف دولت، برنامه اصلاحات اقتصادی خوانده میشود دست به تظاهرات زدهاند. بر اساس گزارش منابع خبری نروژی، تعدادی از تظاهر کنندگان که از آنها با عنوان کمونیست های تند رو یاد شده است در محل تاریخی ” آکروپلیس” شعار: “مردم اروپا برخیزید” را بر دیوارها نوشتهاند.

حداقل ۳ کشته تا نیمروز چهار شنبه

بنا به گزارش تلویزیون نروژ تا نیمروز چهار شنبه حداقل ۳ نفر در اثر پرتاب بمب های آتش زا به سوی یک بانک در آتن کشته شده و در، اسلوانیا دومین شهر بزرگ یونان نیز تظاهرات گستردهای بوقوع پیوسته است.

اتحادیه های کارگری با تعدیل حقوق کار مخالفند

بر اساس آنچه که تا کنون گفته شده است، یونان ۳۰۰ ملیارد یورو بدهی خارجی دارد که بدلیل بحران شدید اقتصادی قادر به باز پرداخت آنها نیست، بهمین جهت دولت این کشور که خود نیز از اعضای اتحادیه اروپا است، از این اتحادیه تقاضای کمک مالی کرده است. اتحادیه اروپا نیز چون بدلایل گوناگون نمی تواند به درخواست یونان پاسخ منفی دهد دادن کمک های مالی را منوط به پذیریرش شروطی کرده است که یکی از آنها کاهش هزینه های عمومی و صرفه جویی اقتصادی در قالب یک برنامه اقتصادی متفاوت با گذشته است. افزایش سن با زنشستگی از ۶۱ به ۶۳ سال، کاهش دستمزدها، افزایش مالیات و عوارض دولتی، حذف پول مرخصی سالیانه برای کسانی که بیش از ۳هزار یورو حقوق ماهیانه دریافت می کنند و کاهش سقف حق مرخصی افرادی که کمتر از ۳ هزار یورو در آمد ماهیانه دارند به حداکثر ۱۰۰۰ یورو، عدم افزایش سطح دستمزد کارکنان بخش عمومی به مدت چهار سال و قطع کلیه پرداخت های استحقاقی به آنها است، از جمله این شروط می باشند. علاوه بر اینها قرار است بخش هایی از حقوق کار نیز دستخوش تغییراتی گردد و مالیات مستقیم و غیر مستقیم برخی کالاها، مانند مواد سوختی، سیگار و مشروبات الکلی به میزان ۱۰% افزایش یابد. اتحادیه های کارگری یونان با این تغیرات بشدت مخالفند و آنها را بزیان حقوق و منافع کارگران و مزدبگیران میدانند.

جرج پاپاندرو چاره دیگری نمی بیند

پاپاندرو می گوید چاره دیگری نیست. ما باید میهن پرستی نشان دهیم و این برنامه را برای نجات از بحران به اجرا بگذاریم. علاوه بر اتحادیههای کارگری ، حزب کمونیست ( ک ک ا ) واتحادیه نیرومند چپ موسوم به ( سیریز ) نیز با برنامه دولت پاپاندرو که در انتخابات گذشته بعنوان کاندیدای جبهه سوسیال دمکرات پاسوک، توانست با بدست آوردن اکثریت آرا، حزب حاکم محافظه کار را شکست دهد، مخالفند. به همین دلیل احزاب چپ در هفته گذشته با این استدلال که، پاپاندرو قبل از مراجعه و مشاوره با آنها با رهبران اتحادیه اروپا و صندوق بین المللی پول ملاقات و با آنها به توافق رسیده است، به دعوت پاپاندرو برای ملاقات و گفتگو بر سر برنامه دولت نه گفتند و از ملاقات با او خود داری نمودند.

دولت یونان در اخرین نشست خود که در روز جمعه ۲۹ آوریل برگذار شد برغم مخالفت های بیسابقه مردم این کشور، با برنامه اقتصادی دولت آنرا به تصویب رساند، اما با نظر داشت مخالفت های گسترده سرنوشت این برنامه و فراتر از آن سرنوشت و آینده یونان و اتحادیه اروپا، همچنان در هالهای از ابهام باقی مانده است؛ زیرا اولا بحران اقتصادی در اتحادیه اروپا به یکی دو کشور محدود نمی شود که بتوان با کمک سایر اعضای اتحادیه آنرا رفع و رجوع کرد. دوم اینکه در حال حاضر سر شکن کردن هزینه بحران مالی یونان، میان اعضا اتحادیه ، حتی اگر تنها محدود به یونان باقی بماند، خود دشواریهای گوناگونی را در این اتحادیه بوجود می آورد که رفع رجوع آنها کار آسانی نیست. تنها برای نمونه گفته میشود سهم کشور کوچک و فقیر اسلوانیا برای کمک به یونان ۳۸۴ ملیون یورو است، اما دولت اسلوانیا میگوید برای پرداخت سهم خود باید این مبلغ را با بهره بالا از دیگران وام بگیرد وگر نه بودجهای برای اینکار ندارد.

صرفنظر از اینکه نتیجه کشمکش اتحادیه ها و احزاب کارگری با دولت یونان چه نتایجی ببار آورد، اما تجربه اتحادیه های کارگری یونان و اعتصاب عمومی دیروز یونان توانست یکبار دیگر نقش و اهمیت اتحادیههای کارگری و نقش جنبش مزد بگیران در تغییر و تحولات جوامع را بنمایش گذارد.

این تجربه بویژه برای کارگران و مزد بگیران ایران که در گیر مبارزهای سخت و دشوار برای کسب مطالبات خویش هستند، از اهمیت بسیاری برخوردار است.

تاریخ انتشار : ۱۵ اردیبهشت, ۱۳۸۹ ۱۰:۴۹ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

سخن روز

حملۀ تروریستی در مسکو را محکوم می‌کنیم!

روشن است که چنین حمله‌ای نیاز به تیمی حرفه‌ای و سازماندهی و تدارکی نسبتاً طولانی و گسترده دارد. در عین حال، زود است که بتوان تحلیل جامع و روشنی از ابعاد پشت پردۀ این جنایت و اهداف سازمان‌دهندگان آن ارائه داد. هدف از این یادداشت کوتاه نیز  در وهلۀ نخست مکثی است بر قربانیان این حمله و حملاتی از این دست. قربانیانی که تنها سهم‌شان از سازمان‌دهی و تدارک چنین جنایاتی و علل پشت پردۀ آن، هزینه‌ای است که با جان و سلامتی‌شان می‌پردازند.

مطالعه »
یادداشت
تظاهرات آتش بس در آمریکا

شعبده بازی بایدن بر روی جنگ غزه

ممکن است به اشتباه کسی را با تیر زد یا جایی را تصادفی بمباران کرد ولی امکان ندارد که دو میلیون نفر را تصادفی با قحطی و گرسنگی بکشید.
قحطی در غزه قریب الوقوع است و پیامدهای آنی و بلندمدت سلامتی نسلی را به همراه خواهد داشت.

مطالعه »
آخرین مطالب

ستلر کلونیالیسم فلسطین برنامه‌ای یکصد ساله…

سیاست استعماری اسرائیل در غزه اکنون از تمرکز بر تخریب سیستماتیک به نابودی کامل آموزش تغییر کرده است…. رافائل لامکین، محقق حقوقی پیشگام لهستانی-یهودی که اولین بار نسل‌کشی را تعریف کرد… نسل‌کشی را تلاشی برای تضعیف پایه‌های اساسی نظم اجتماعی و حمله به فرهنگ‌های ملی، قومی، نژادی یا مذهبی می‌دانست…

توماج: سوارکار شجاع ایران

در زمانی که ایران در شرایط جنگی است و مردم مجبور به تحمل فشارهای روانی مضاعفی هستند، دولت ایران برای نجات خود عرصه زندگی را بر مردم تنگ‌تر کرده و به دلایلی بی‌پایه چون عدم رعایت حجاب و با ایجاد رعب و وحشت برای معترضانی که از دستمزد کم و تورم غیر قابل کنترل رنج می‌برند و قادر به تحمل فشار و تحمیل‌های گوناگون نیستند، هر روز ترفندی تازه را جستجو می‌کند.

حکم اعدام توماج صالحی: جامعه جهانی واکنش نشان دهد!

صدور حکم اعدام برای ابراز عقیده و خلق اثر هنری، نشانه استیصال حکومت و هراس از اعتراض‌های مردمی است. جامعه جهانی و مردم ایران باید به این حکم غیرانسانی به شدیدترین وجه واکنش نشان دهند.

جنایتی مدهش بر متن جنون ناسیونالیستی

بنا به برآوردهای مختلف، فاجعه‌ی نابودی ارامنه در بازه‌ی زمانی ۱۹۱۵ تا ۱۹۲۳ تلفاتی تا یک و نیم میلیون تن بر جای گذاشت که اعتراف همگانی به تعداد ۷۰۰ هزار قربانی، قطعی است.

در یک قدمی شکست

این دولت نتانیاهو است که دستور کار فاجعه‌باری را که ما را به اینجا رساند، اتخاذ کرد و این دولت اوست که سیاست انتقام‌جویی و خودکشی را در پیش گرفت. وای بر ما اگر همین افراد اکنون اجازه داشته باشند که مهمترین تصمیمات استراتژیک و سیاسی در تاریخ اسرائیل را اتخاذ کنند.

یادداشت
تظاهرات آتش بس در آمریکا

شعبده بازی بایدن بر روی جنگ غزه

ممکن است به اشتباه کسی را با تیر زد یا جایی را تصادفی بمباران کرد ولی امکان ندارد که دو میلیون نفر را تصادفی با قحطی و گرسنگی بکشید.
قحطی در غزه قریب الوقوع است و پیامدهای آنی و بلندمدت سلامتی نسلی را به همراه خواهد داشت.

مطالعه »
بیانیه ها

به یاد جان‌باختگان کشتار تپه‌های اوین – جنایات هیچ استبدادی به فراموشی سپرده نمی‌شود!

در چهل‌ونهمین سالگرد جان‌باختن مبارزان آزادهٔ راه میهن و مردم، به نام همهٔ فداییان خلق، یاد و نام آنان را بزرگ می‌داریم و در برابر عزم تا پای جان آنان در رزمشان در راه آزادی، استقلال و عدالت اجتماعی در میهن عزیزمان سر به تعظیم فرومی‌آوریم.

مطالعه »
پيام ها

از قطعنامۀ شورای امنیت سازمان ملل و برقراری آتش‌بس فوری و پایدار در غزّه حمایت می‌کنیم!

ما فداییان خلق ایران از نخستین روز آغاز جنگ ضمن محکوم کردن و غیرقابل توجیه خواندن عملیات مسلحانه و نظامی علیه مردم بی‌دفاع غیرنظامی، همراه و هم‌صدا با آزادی‌خواهان جهان خواهان آتش‌بس فوری و تأمین حقوق حقّهٔ مردم فلسطین شدیم. با این رویکرد ما مهار مقاومت آمریکا و تصویب قطعنامهٔ شورای امنیت را یک پیروزی بزرگ برای مردم بی‌گناه غزّه و فلسطین و تمامی آزادی‌خواهان جهان می‌دانیم.

مطالعه »
بیانیه ها

به یاد جان‌باختگان کشتار تپه‌های اوین – جنایات هیچ استبدادی به فراموشی سپرده نمی‌شود!

در چهل‌ونهمین سالگرد جان‌باختن مبارزان آزادهٔ راه میهن و مردم، به نام همهٔ فداییان خلق، یاد و نام آنان را بزرگ می‌داریم و در برابر عزم تا پای جان آنان در رزمشان در راه آزادی، استقلال و عدالت اجتماعی در میهن عزیزمان سر به تعظیم فرومی‌آوریم.

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

ستلر کلونیالیسم فلسطین برنامه‌ای یکصد ساله…

توماج: سوارکار شجاع ایران

حکم اعدام توماج صالحی: جامعه جهانی واکنش نشان دهد!

جنایتی مدهش بر متن جنون ناسیونالیستی

در یک قدمی شکست

یانیس واروفاکیس اجازه نمی‌دهد که دهانش را ببندند!