شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۵:۵۷

شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۵:۵۷

جمهورى اسلامى مسئول مخاطراتى است که کشور ما را تهدید مى‌کند

براى رفع خطر تحريم‌هاى اقتصادى و گزينه نظامى عليه ايران بايد تمامى نيروهاى خواهان صلح، حقوق بشر و دموکراسى براى کشورمان متحدانه عليه سياست‌هاى خانمان‌برانداز جمهورى اسلامى بکوشند و با آگاهى دادن به مردم، و افشاى نيات واقعى مقامات جمهورى اسلامى از برنامه‌هاى هسته‌اى، مردم را به اعتراض عليه جمهورى اسلامى فراخوانند.

با پایان دومین مهلت داده شده توسط ۵ کشور عضو دائمى شوراى امنیت سازمان ملل متحد به همراه آلمان به جمهورى اسلامى براى تعلیق غنى‌سازى اورانیوم و شکست مذاکرات در این زمینه بار دیگر شوراى امنیت سازمان ملل رسیدگى به پرونده ایران را در دستور خود دارد. شکست بسیارى از تلاش‌هاى دیپلماتیک و همزمانى این امر با اعلام آزمایش بمب اتمى توسط کره شمالى بر حدت و حساسیت موضوع افزوده است. با مطرح شدن قطعنامه‌هایى در مورد اعمال تحریم علیه جمهورى اسلامى و علیه کشور ما، کشمکش‌ها در مورد تلاش‌هاى هسته‌اى حکومت ایران وارد مرحله‌اى نوین، حاد و سرنوشت‌ساز خواهد شد و دورنماى روندهایى که مى‌تواند به نتایج فاجعه‌بارى براى کشور ما منجر شوند، از جمله احتمال گزینش یک گزینه نظامى را، روشن‌تر پیش چشم آورده است.
رهبران جمهورى اسلامى، بى‌توجه به منافع و مصالح ملى کشور، همچنان به ماجراجویى و اعمال سیاست‌هاى خودغرضانه ادامه مى‌دهند و تاکنون با عدم پذیرش حتى موقت تعلیق غنى‌سازى اورانیوم، به تلاش‌ها برای حل مناقشات هسته‌ای جواب منفی داده و مذاکرات را به بن‌بست کشانده‌اند. از این طریق راه تحریم‌هاى اقتصادى و گزینه نظامى علیه کشورمان که قربانیان اصلی آن مردم عادی کشور خواهند بود، هموار شده است. این امر همچنین مورد بهره‌بردارى جریان‌هاى افراطى در دستگاه دولتى ایالات متحده براى تحریک افکار عمومى علیه ایران و افزایش خطر عملیات نظامى قرار مى‌گیرد.
جمهورى اسلامى در داخل کشور و در عرصه بین‌المللى دو سیاست تبلیغى و دو موضع متفاوت را در پیش گرفته است.
حکومت اسلامى در عرصه داخلى و افکار عمومى، عوام‌فریبانه، کماکان مى‌کوشد غنى‌سازى اورانیوم را با حق داشتن فن‌آورى هسته‌اى و استفاده صلح‌آمیز از انرژى هسته‌اى یکى قلمداد کرده، با تاکید بر این حق، موجى از عواطف ناسیونالیستى برانگیزد و موقعیت را پرده ساترى کند براى پوشاندن همه ناتوانى‌هایش در اداره کشور و پاسخگویى به معضلات و بحران‌هاى همه‌جانبه موجود در ایران. در این راه حکومت مى‌کوشد با تمام توان و به اشکال گوناگون بر مخاطراتى که از این طریق سرنوشت کشور را تهدید مى‌کند، سرپوش گذارد. اعتراض به سیاست‌هاى بین‌المللى رژیم به‌ویژه در زمینه پرونده هسته‌اى با سانسور و سرکوب شدید و تهدید پاسخ داده مى‌شود. حتى براى مطبوعاتى که جانبدار نظام هستند، مباحث مربوط به بحران هسته‌اى حوزه ممنوعه است و هر روزنامه‌اى که فراتر از اطلاعات رسمى حکومتى مطلبى در این زمینه منتشر کند، بلافاصله توقیف مى‌‌شود.
متاسفانه علیرغم خطیربودن وضعیت کشور، از سوى بسیارى از اصلاح‌طلبان درون و پیرامون حکومت که با این سیاست‌ها مخالف بوده و از امکانات متنوع براى ابراز مخالفت خود برخوردارند، نداى اعتراضى نیرومندى شنیده نمى‌شود و آنان همچنان مصلحت‌گرایى حکومتى را بر مصالح ملى و منافع حیاتى کشور ترجیح مى‌دهند.
در مراودات و مذاکرات بین‌المللى، حکومت فقها، این وضعیت را فرصتى‌ مى‌بیند که از طریق آن تضمین امنیتى و فضاى حیاتى براى خود طلب کند. این رژیم به جاى اتکا به مردم کشور خود، و ایجاد مناسباتى مبتنى بر صلح و دوستى ملل در منطقه، بر اساس ارزیابى ماجراجویانه‌اى از تعادل قوا و تقابل منافع استراتژیک قدرت‌هاى جهانى مى‌کوشد به‌ویژه از دولت امریکا تضمین امنیت و بقا بگیرد و پذیرش خود و سیاست‌هایش در ایران و منطقه را وجه‌المصالحه سیاست‌هاى هسته‌ایش قرار دهد.

با تصویب اعمال تحریم علیه کره شمالى در شوراى امنیت سازمان ملل، همگان بیش از پیش می‌دانند در صورتى‌که جمهورى اسلامى بدون توجه به نگرانى‌هاى بین‌المللى و همچنین بدون اقداماتى که موجب جلب اعتماد جامعه جهانى شود، به برنامه‌هاى هسته‌اى خود ادامه دهد، با عکس‌العمل شوراى امنیت سازمان ملل به صورت تصمیماتى مبنى بر تنبیه ایران مواجه خواهد شد. هرچند شرایط کره شمالی و ایران از این نظر یکسان نیست و هنوز نگرانی دست‌یابی سریع جمهوری اسلامی به سلاح هسته‌ای وجود ندارد و در مرحله نخست، تنبیهات خفیف‌تری مورد نظر شورای امنیت می‌باشد، اما این تنبیهات در تداوم خویش و با افزایش موارد آن، میتوانند. منشاء بروز مخاطرات جدى براى کشور ما باشند. مخاطراتى که مى‌توانند شالوده اقتصادی و اجتماعی کشور را از هم بگسلند و چه بسا در شرایطی ویژه، یکپارچگی کشور را تهدید کرده، حاصل تلاش نسل‌ها را به نابودى کشانند و ویرانى‌ها و خسارات انسانى هولناکى را به بار آورند.
اینک شوراى امنیت سازمان ملل در آستانه تصمیم‌گیرى در مورد پرونده فعالیت‌هاى هسته‌اى ایران است و فعلاً بیشتر از گزینه تحریم که می‌تواند اشکال خفیف‌تر یا شدیدتری به خود بگیرد، سخن در میان است. باید توجه داشت که اتخاذ هرشکل و هر سطح از تحریم‌هاى بین‌المللى علیه ایران و حکومت آن، در عمل به معناى تثبیت و اعلام ایران به‌عنوان عاملى در تهدید صلح و امنیت بین‌المللى خواهد بود و این موقعیت جنگ‌افروزان و نیروهایى را که مخالف راه حل مسالمت آمیز هستند، تقویت مى‌کند.
اکنون که شوراى امنیت سازمان ملل در آستانه یک تصمیم‌گیرى خطیر در باره ایران قرار گرفته است، ما از اعضاى شوراى امنیت می‌خواهیم که حساب رژیم جمهورى اسلامى را از مردم ایران که در طول حیات این رژیم جزو قربانیان آن بوده‌اند، جدا کنند. ما معتقدیم که در منازعات جمهورى اسلامى با جامعه جهانى نباید مردم ایران قربانى شوند.
راه عقب نشاندن جمهورى اسلامى تحریم اقتصادى که دامن مردم ایران را بگیرد و یا بدتر از آن گزینه نظامى نیست. مردم ایران در طول حیات جمهورى اسلامى همواره براى حقوق بشر و استقرار دموکراسى تلاش کرده‌اند. حاصل تلاش‌هاى مردم ایران نیز در مقاطعى در برابر انظار جهانیان بوده است. جامعه جهانى باید این تلاش‌ها را ببیند و یارو یاور این تلاش‌ها باشد. جامعه جهانى با حمایت از تلاش‌هاى مردم ایران براى حفظ صلح، رعایت حقوق بشر و استقرار دموکراسى در کشور ما، میتوانند ایرانى آباد، آزاد و دموکراتیک را در کنار خود داشته باشد.

ما همانگونه که بارها اعلام کرده‌ایم جمهورى اسلامى را مسئول اصلى پیدایى این وضعیت و عواقب آن مى‌شناسیم و نسبت به جدى بودن مخاطرانى که سرنوشت کشور را تهدید مى‌کند هشدار مى‌دهیم. به نظر ما، پذیرش فورى توقف غنى‌سازى اورانیوم، پایان دادن به سیاست وقت‌کشى و از سرگیری دور جدیدی از مذاکرات، مبتنى بر حفظ منافع و مصالح ملى و رفع خطرات موجود از کشور می‌باشد.
دفاع از علنیت در مناسبات و مذاکرات دولت‌ها و مجامع بین‌المللى با جمهورى اسلامى و مخالفت با دیپلماسى پنهان از شروط تضمین‌کننده عدم سازش بر سر مصالح جنبش دمکراسى و حقوق بشر در ایران است.
در چارچوب اصولیت حل مسالمت‌آمیز و دیپلماتیک مناقشه پیرامون فعالیت‌هاى هسته‌اى جمهورى اسلامى، ما معتقدیم دادن تضمین در باره امنیت این نظام در معناى پذیرش چشم‌پوشى بر وضعیت حقوق بشر در ایران هیچ سنخیتى با امر دموکراسى و دفاع از حقوق بشر ندارد. حل مناقشه و کشمکش پیرامون فعالیت‌هاى هسته‌اى جمهورى اسلامى برمبناى تعلیق غنى‌سازى اورانیوم از طرق مسالمت‌آمیز و تلاش براى تمرکز تقابل جهانیان با رژیم جمهورى اسلامى حول وضعیت دموکراسى و حقوق بشر در ایران، را ستایى است که باید با تمام قوا در آن جهت کوشید.
براى رفع خطر تحریم‌هاى اقتصادى و گزینه نظامى علیه ایران باید تمامى نیروهاى خواهان صلح، حقوق بشر و دموکراسى براى کشورمان متحدانه علیه سیاست‌هاى خانمان‌برانداز جمهورى اسلامى بکوشند و با آگاهى دادن به مردم، و افشاى نیات واقعى مقامات جمهورى اسلامى از برنامه‌هاى هسته‌اى، مردم را به اعتراض علیه جمهورى اسلامى فراخوانند.

هیات سیاسى – اجرایى سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)

۶ آبان ١٣٨۵
۲۸ اکتبر ٢٠٠۶

تاریخ انتشار : ۶ آبان, ۱۳۸۵ ۹:۱۰ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

سخن روز

حملۀ تروریستی در مسکو را محکوم می‌کنیم!

روشن است که چنین حمله‌ای نیاز به تیمی حرفه‌ای و سازماندهی و تدارکی نسبتاً طولانی و گسترده دارد. در عین حال، زود است که بتوان تحلیل جامع و روشنی از ابعاد پشت پردۀ این جنایت و اهداف سازمان‌دهندگان آن ارائه داد. هدف از این یادداشت کوتاه نیز  در وهلۀ نخست مکثی است بر قربانیان این حمله و حملاتی از این دست. قربانیانی که تنها سهم‌شان از سازمان‌دهی و تدارک چنین جنایاتی و علل پشت پردۀ آن، هزینه‌ای است که با جان و سلامتی‌شان می‌پردازند.

مطالعه »
یادداشت
تظاهرات آتش بس در آمریکا

شعبده بازی بایدن بر روی جنگ غزه

ممکن است به اشتباه کسی را با تیر زد یا جایی را تصادفی بمباران کرد ولی امکان ندارد که دو میلیون نفر را تصادفی با قحطی و گرسنگی بکشید.
قحطی در غزه قریب الوقوع است و پیامدهای آنی و بلندمدت سلامتی نسلی را به همراه خواهد داشت.

مطالعه »
آخرین مطالب

جنبش دانشجویی سپهر غالب بر فضای سیاسی آمریکا را به چالش کشید!

شبکه های اجتماعی امپراطوری رسانه ای را زیر سوال بردند و تظاهرات دانشجویی خط قرمز انتقاد از اسرائیل را شکسته است. شبکه الجزیره و شبکه های مجازی با انتشار ویدئوها و خبرها و عکس های تکان دهنده از بچه هایی که پاهای خود را از دست داده اند یا آنها که صورت ها و بدن شان سوخته این انحصار امپراطوری رسانه ای را شکسته اند و روایت از دست سیستم قدرت تا حدودی خارج شده است.

نسل‌کشی فرهنگی و آموزشی- مکتب‌کشی، در فلسطین- بخش ۲

بریتانیایی‌ها، و این در اقدامات آنها در مکان‌هایی مانند هند و مصر مشترک بود، بر این باور بودند که اگر افراد مستعمره مؤسسات آکادمیک ایجاد کنند، منجر به آگاهی سیاسی عموم و بالطبع سیاسی شدن جامعه می‌شود که کنترل امپراتوری را بر آنها دشوارتر می‌کند.

بچه‌ها سلام، نامه‌ی فرزاد کمانگر به دانش‌آموزانش…

صدای گریه ها و ناله های زندانیان دیگر که اکثراً دختر بودند شنیده میشد و روح هر انسانی را آزار میداد. شبها پنجره ها را باز میگذاشتند، لباسهایم را در دستشویی که در زیرزمین بود بعد از کتک کاری خیس میکردند و به همان صورت مرا به سلول میبردند، بعلت سردی هوا مجبور بودم خودم را لای پتوی کثیف سلول بپیچانم.

گزارش نرگس محمدی از بند زنان زندان اوین!

حضور بیش از بیست زن زندانی سیاسی/عقیدتی در اوین بالای شصت سال سن، نشان از اراده‌ی زنان برای رهایی، همچنین بی‌رحمی و شقاوت جمهوری اسلامی است. در بند زنان اوین، چهار زن مبارز بالای ۷۰ سال سن برای احقاق حقوق انسانی، متحمل حبس‌اند!

پروندۀ شنیداری نشست دوم فرایند تدوین اصول و محورهای حداقلی برای حکومت

نشست دوم فرایند تدوین اصول و محورهای حداقلی برای حکومت با سرفصل‌های “تعهد به کشورداری در راستای آماج‌های مردمی”، “جدایی دین و حکومت از هم” و “نوع حکومت”، روز یکشنبه ۹ اردیبهشت ١۴٠۳ (۲۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی) برگزار شد.

یادداشت
تظاهرات آتش بس در آمریکا

شعبده بازی بایدن بر روی جنگ غزه

ممکن است به اشتباه کسی را با تیر زد یا جایی را تصادفی بمباران کرد ولی امکان ندارد که دو میلیون نفر را تصادفی با قحطی و گرسنگی بکشید.
قحطی در غزه قریب الوقوع است و پیامدهای آنی و بلندمدت سلامتی نسلی را به همراه خواهد داشت.

مطالعه »
بیانیه ها

روز جهانی کارگر بر کارگران، زحمت‌کشان و پیکارگران راه سوسیالیسم خجسته و پیروز!

تدوام و استمرار مبارزۀ شما تکیه‌گاه و نقطه امید نیروهای چپ و عدالت‌خواه و دیگر نیروهای آزادی‌خواه برابری‌طلب ایران و جهان برای ساختن ایران و جهانی بهتر است؛ جهانی که در آن هیچ انسانی اسیر ولع سیری‌ناپذیر سرمایه و شرایط تحمیلی غول‌های بازار سرمایه نباشد، جهانی که  نظام غارتگر اقتصادی و اجتماعی و حاکمان مستبد دیگر قادر نباشند برای کسب سود و قدرت زندگی انسان‌ها را در جنگ و خونریزی بیهوده تباه کنند.

مطالعه »
پيام ها

دانشجویان آمریکایی در اعتراض به ادامه نسل کشی فلسطینیان توسط اسرائیل دانشگاه ها را به تصرف خود در آوردند!

سازمان فداییان خلق ایران(اکثریت)-حوزه آمریکا ضمن اعلام حمایت کامل از مبارزه دانشجویان و استادان در تمامی دانشگاه های آمریکایی شرکت کننده در این جنبش، به مقاومت نسل نوین دانشجویی درود میفرستد و برای ایشان در شکستن فضای تاریک تحمیل شده و تا موفقیت نهایی پیروزی آرزو می‌کند.

مطالعه »
بیانیه ها

روز جهانی کارگر بر کارگران، زحمت‌کشان و پیکارگران راه سوسیالیسم خجسته و پیروز!

تدوام و استمرار مبارزۀ شما تکیه‌گاه و نقطه امید نیروهای چپ و عدالت‌خواه و دیگر نیروهای آزادی‌خواه برابری‌طلب ایران و جهان برای ساختن ایران و جهانی بهتر است؛ جهانی که در آن هیچ انسانی اسیر ولع سیری‌ناپذیر سرمایه و شرایط تحمیلی غول‌های بازار سرمایه نباشد، جهانی که  نظام غارتگر اقتصادی و اجتماعی و حاکمان مستبد دیگر قادر نباشند برای کسب سود و قدرت زندگی انسان‌ها را در جنگ و خونریزی بیهوده تباه کنند.

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

جنبش دانشجویی سپهر غالب بر فضای سیاسی آمریکا را به چالش کشید!

نسل‌کشی فرهنگی و آموزشی- مکتب‌کشی، در فلسطین- بخش ۲

بچه‌ها سلام، نامه‌ی فرزاد کمانگر به دانش‌آموزانش…

گزارش نرگس محمدی از بند زنان زندان اوین!

پروندۀ شنیداری نشست دوم فرایند تدوین اصول و محورهای حداقلی برای حکومت

برگزاری مسابقات ورزشی کارگری در برابر رقابت های بورژوائی – پاریس ۱۹۲۴