جمعه ۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۲

جمعه ۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۲

“مانیفست برای صلح” نه ساده لوحانه است و نه غیر اخلاقی

زهرا واگن کنشت و آلیس شوارتزر در "مانیفست برای صلح" خود, نسبت به تشدید جنگ اوکراین به دلیل تحویل تسلیحات از غرب هشدار می دهند. در عوض، تاکید دارند که طرفین مناقشه باید فورا در پشت میز مذاکره بنشینند و از گسترش جنگ جلوگیری کنند و به آن خاتمه دهند. در آخرین گزارش ها، تا امروز بییش از یک میلیون نفر در یک نظر سنجی، با امضاء خود، به این مانیفست اعتبار داده اند. اما نویسندگان آن نیز از طرف برخی از احزاب، نهاد ها و افراد، به شدت مورد انتقاد قرار گرفته اند.

یک میلیون امضاء و تومار برای صلح و توقف جنگ

این روزها انگشت اشاره هزاران نفر به سوی آلیس شوارتزر و زهرا واگن کنشت نشانه رفته است. آن ها  یک مانیفست برای صلح را نوشته اند که با گذشت یک هفته، توسط بیش از  یک میلیون نفر در آلمان امضاء شده است. ۶۹ نفر اول افراد امضاء کننده، شامل افراد متفاوتی مانند پیتر گوویلر از حزب سوسیال مسیحی آلمان CSU و پیتر برانت مورخ از حزب سوسیال دموکرات، مارگوت کیسمن رئیس سابق شورای کلیسای ایوانگلیش آلمان، آنته وویلر استاد الهیات از حزب سبزها، معاون سابق رئیس پارلمان، به علاوه راینهارد می، موسیقیدان و گونتر ورهوگن سیاستمدار حزب سوسیال دموکرات، معاون سابق کمیسیون اتحادیه اروپا می باشند. مانیفست برای صلح به همه  آن دسته از سیاستمدارانی که به تشدید جنگ اوکراین پا فشاری می کنند، نسبت به بحرانی شدن جنگ و لغزش به سوی جنگ جهانی دیگر و در نهایت بروز غیر قابل کنترل یک جنگ هسته ای “هشدار می دهد و از پایان دادن به جنگ در پشت میز مذاکره حمایت می کند. “مانیفست برای صلح” از صدر اعظم آلمان می خواهد که “خود را در راس یک اتحاد قوی برای آتش بس و ایجاد فضایی برای تامین یک صلح پایدار قرار دهد”.

هاینریش بل، نویسنده صلحجو و مبارزی جدی علیه خشونت نظامی بود، داما او رویا پرداز نبود! و می دانست که نباید برای یک دیکتاتور دعا کرد. اما همچنین می دانست که نیروی نظامی هرگز صلح را به ارمغان نمی آورد. تانک ها، توپ ها، نارنجک ها و موشک ها می توانند از تهدیدات مرگبار جلو گیری کنند، می توانند جلوی گسترش جنایت های ناشی از جنگ را بگیرند و به استبداد خاتمه دهند. اما آن ها نمی توانند صلح را به ارمغان بیاورند. باید تاکید نمود که کارشکنی های حزب سبز های آلمان در برگزاری تظاهرات صلح در برلین، نشانگر جهتی است که ایستاده اند.

هاینریش بل با بازدارندگی مخالف بود، زیرا اهرم بازدارندگی بر پایه هایی استوار است که اطمینان بخش نیست و هیچ کسی نمی تواند کنترل کند. بنابر این او نسبت به تشدید مارپیچ  های گذار به یک صلح پایدار هشدار می داد. آن چه که توصیه می شد، در فضای نیمه بحرانی جنگ سرد بود، اما اکنون در بازار داغ جنگ روسیه و اوکراین، می باید تمهیدات به غایت بیشتری در جهت تامین صلح اعمال گردد. هاینریش بل  در آن زمان باید انتقادات زیادی را تحمل می کرد. در مراسم اهدای جایزه نوبل ادبیات، او در سخنرانی خود به این نکته اشاره کرد که: از میان “انبوه انگشتان اشاره آلمانی ها” و بسیاری از ناباوری ها گذر کرده است و این امر برای ۵۰ سال پیش، نتیجه ای مثبت داشت. اما امروز بنیاد حزب سبز ها که  نام هاینریش بل را یدک می کشد، میدان بازی جنگ طلب ها، صدور اسلحه و مخالفان  صلح شده است.

مانیفست برای صلح” تلاش می کند تا عدالت را در قانون اساسی رعایت کند

به طور خلاصه؛ “مانیفست برای صلح”، تلاش می کند تا قانون اساسی را رعایت کند، در واقع قانون اساسی، بر مدار یک قانون اساسی صلح طلبانه تنظیم شده است. یعنی جهت فرمان آن، تعهد و خدمت به “صلح جهان” است و همه حقوق اساسی، از جمله آزادی های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی، به خاطر صلح به وجود آمده است. بنابراین، اگر کسی صلح را جدی می گیرد، باور دارد که در راه رسیدن به آرامش قدم برداشته است، 

بحث در مورد مسائل اساسی مانند صلح به شدت مورد نیاز زمانه است

مانیفست آلیس شوارتزر و زهرا واگن کنشت توسط کسانی که خواستار تحویل بیشتر و سریع تر تسلیحات نظامی به اوکراین هستند به شدت مورد سرزنش و انتقاد قرار گرفته است. منتقدان “مانیفست برای صلح” مدعی هستند که هیچ جایگزینی برای تحویل تانک های لئوپارد، هواپیماهای جنگی و موشک های دور برد وجود ندارد. در واقع وانمود می کنند که کلید واژه و راه حل حقیقت در دست آن ها است. و بر همین اساس هم تمایل به گفتگو ندارند و در راه صلح سنگ اندازی می کنند. اما باید بحث کرد، باید برای یافتن راه درست مبارزه کرد، زیرا مسائل اساسی امروز و آینده ما در خطر افتاده اند و اکنون، هنگام مبارزه جدی برای برون رفت از بحران موجود است. نباید اجازه داد تا صدای ویرانگر جنگ افروزان، در لفافه های دیپلماتیک  پنهان بماند.

کسی که به تشدید تنش هشدار دهد، احمق  و ترسو نیست

بحث های ما باید با منطق استبداد و تسلط ، تلقین بدخواهانه و تحقیر نفرت انگیز مخالفان، متفاوت باشد. عجیب است که لفاظی های عملا جنگ طلبانه ایدئولوژیک، برای برخی از گروه های اجتماعی بیانگر اخلاق و نمایانگر ایستادن در جبهه درست تاریخ است! اما لفاظی های  صلح طلبانه، به عنوان بیان بی اخلاقی و عدم توجه به منافع ملی تعبیر می گردد. وقتی به افرادی که تشدید تنش را ترویج می کنند، با هوش و شجاع و کسانی را که نسبت به خطر تشدید مارپیچ  راه صلح هشدار می دهند، احمق و بز دل می گویند، نشانه های خوبی برای تامین صلح نیست. زمانی هم که کلماتی مانند سازش، آتش بس و مذاکرات صلح، به عنوان ابراز همدردی با پوتین تلقی شوند، فضای روابط فی مابین، مسموم و کشنده است. به عقیده مخالفان، مذاکره و مفاد “مانیفست برای صلح”، بعید و دور ازذهن است. زیرا طرف های متخاصم حاضر به مذاکره نیستند. این سرنوشت گرایی، خطرناک است. می توان و باید در مورد تمایل به مذاکره ، مذاکره کرد. این طرح بسیار امید وار کننده تر از طرح بمباران صلح است.

منبع:
 
der “Süddeutschen Zeitung

دو شنبه ۱۵ اسفند ماه ۱۴۰۱- ۶ مارس ۲۰۲۳

 

تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند, ۱۴۰۱ ۱۱:۴۶ ق٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

سخن روز

انتخابات! کدام انتخابات؟

با عنایت به این وضع و شرایط عملا موجود آنچه در ایران برگزار میشود فاقد حداقل شرایط برای شناخته شدن بعنوان یک انتخابات است. با تمام محدودیت ها و کنترل های نظام امنیتی و سیاسی انتخابی در کار نیست و دقیقا با استعاره از آقای خمینی « در این رژیم آزادی های فردی پایمال و انتخابات واقعی و مطبوعات و احزاب از میان برده شده اند.

مطالعه »
یادداشت

در مورد انقلاب بهمن ۵۷

اگر امروز شعار حق من کو، برقرار باد جمهوریت و همبستگی برای استقرار دموکراسی، از خواسته های مهم مردم شده که نشان از زنده بودن انقلاب ۵۷ و نیاز مبرم ترمیم آن توسط خود مردم دارد. اگر در این مبارزه زنان ایرانی در مبارزه علیه حجاب اجباری روسری خود را پرچم مبارزه قرار داده اند قبل از هر چیز بخاطر این است که در انقلاب تمامی زنان از هر قشری وارد صحنه شدند…..

مطالعه »
آخرین مطالب

پاس‌داشت زبان مادری، غنابخش تنوع و تکثر زبانی و فرهنگی است!

سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) با باور عمیق به مبانی حقوق بشر و قائم به ذات بودن این حقوق و با توجه به جایگاه تعیین‌کنندهٔ زبان مادری در هستی هر یک از آحاد بشر، تأمین و تضمین و تحقّق حق قانونی هر ایرانی در دست‌رسی و قوام ودوام بخشیدن به زبان مادری خود را از حقوق بنیادین بشر می‌داند و همۀ نیروهای میهن‌دوست و ترقی‌خواه کشور را به حمایت فعال از حق آموزش زبان مادری و حفظ و زنده‌داشت این میراث گران‌قدر ایرانی فرامی‌خواند.

ما در انتخابات غیر واقعی شرکت نمی کنیم

در جمهوری اسلامی، یک شورای انتصابی حکومتی تحت نام «شورای نگهبان» لیست کاندیدا هایی از حواریون و عوامل مطیع و وابسته به حکومت را در مقابل مردم قرار می دهد و از آنان می خواهد که فقط به این افراد گزینش شده حکومتی رای بدهند. آیا به این صحنه سازی مضحک و پر فریب می توان «انتخابات» نام نهاد؟

زبان مادری؛ بخشی از آزادی بیان

کانون نویسندگان ایران ضمن گرامی‌داشت این روز، همان‌گونه که در بند سوم منشور خود آورده است: «رشد و شکوفایی زبان‌های متنوع کشور را از ارکان اعتلای فرهنگی و پیوند و تفاهم مردم ایران می‌داند…» و خواهان آزادی زبان‌های مادری در ظرفیت و ابعاد گوناگون آن‌ها به‌ویژه در «عرصه‌ی چاپ و نشر و پخش آثار» است. هم‌چنین خواستار رهایی تمام کنشگران عرصه‌ی زبان مادری از زندان و تبعید و دیگر آزارها و فشارهاست.

سرمایه داری و دموکراسی

۴۰ سال سرمایه داری نئولیبرالیستی׳ و اندیشه‌های ضد دموکراتیکِ آن جوامع را در یک بحران ژرف و جدی سیاسی ـ اقتصادی فرو برده’ و دموکراسی را با خطرات و تهدید های جدی مواجه کرده است. روشن است که دموکراسی نیازمند شرایط مساعد اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است. لازمه پدید آمدن این شرایط تنها در گرو مبارزات بی امان دموکراتیک احزاب و شخصیت های مترقی، سندیکاهای کارگری و جوامع مدنی می باشد.

رفیق سید فاخر شجری از میان ما رفت

رفیق سید فاخر شجری کادر مبارز و برجسته جنبش کارگری ایران و از یاران دیرین فدایی از میان ما رفت و خانواده، نزدیکان و رفقایش را به سوگ خود نشاند. پیش از هر سخنی، فقدان این یار وفادار زحمت‌کشان را به خانواده و بازماندگان او تسلیت می‌گوییم و یاد عزیزش را گرامی می‌داریم.

یادداشت

در مورد انقلاب بهمن ۵۷

اگر امروز شعار حق من کو، برقرار باد جمهوریت و همبستگی برای استقرار دموکراسی، از خواسته های مهم مردم شده که نشان از زنده بودن انقلاب ۵۷ و نیاز مبرم ترمیم آن توسط خود مردم دارد. اگر در این مبارزه زنان ایرانی در مبارزه علیه حجاب اجباری روسری خود را پرچم مبارزه قرار داده اند قبل از هر چیز بخاطر این است که در انقلاب تمامی زنان از هر قشری وارد صحنه شدند…..

مطالعه »
بیانیه ها

پاس‌داشت زبان مادری، غنابخش تنوع و تکثر زبانی و فرهنگی است!

سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) با باور عمیق به مبانی حقوق بشر و قائم به ذات بودن این حقوق و با توجه به جایگاه تعیین‌کنندهٔ زبان مادری در هستی هر یک از آحاد بشر، تأمین و تضمین و تحقّق حق قانونی هر ایرانی در دست‌رسی و قوام ودوام بخشیدن به زبان مادری خود را از حقوق بنیادین بشر می‌داند و همۀ نیروهای میهن‌دوست و ترقی‌خواه کشور را به حمایت فعال از حق آموزش زبان مادری و حفظ و زنده‌داشت این میراث گران‌قدر ایرانی فرامی‌خواند.

مطالعه »
پيام ها

باید یکی شویم و قلب‌مان را سرود و پرچم‌مان سازیم تا بهاران خجسته به ارمغان به میهن‌مان فراز آید!

کرامت و خسرو دو جوان روشنفکر انسان‌دوست چپ بودند و غم مردم فقرزدهٔ میهن و جهان به دل داشتند. آنان شیفتۀ جنبش فداییان خلق بودند. خسرو گلسرخی در وصیت‌نامه‌اش می‌نویسد: «من یک فدایی خلق ایران هستم و شناسنامه من جز  عشق به مردم چیز دیگری نیست … شما آقایان فاشیست‌ها که فرزندان خلق ایران را بدون هیج مدرکی به قتل‌گاه میفرستید، ایمان داشته باشید که خلق محروم ایران، انتقام خون فرزندان خود را خواهد گرفت». تاثیر ایستادگی جانانه آنان در برابر نظام حاکم و پشتیبانان جهانی آن موجی از شور و ایمان در جنبش فداییان پدید آورد

مطالعه »
بیانیه ها

پاس‌داشت زبان مادری، غنابخش تنوع و تکثر زبانی و فرهنگی است!

سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) با باور عمیق به مبانی حقوق بشر و قائم به ذات بودن این حقوق و با توجه به جایگاه تعیین‌کنندهٔ زبان مادری در هستی هر یک از آحاد بشر، تأمین و تضمین و تحقّق حق قانونی هر ایرانی در دست‌رسی و قوام ودوام بخشیدن به زبان مادری خود را از حقوق بنیادین بشر می‌داند و همۀ نیروهای میهن‌دوست و ترقی‌خواه کشور را به حمایت فعال از حق آموزش زبان مادری و حفظ و زنده‌داشت این میراث گران‌قدر ایرانی فرامی‌خواند.

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

پاس‌داشت زبان مادری، غنابخش تنوع و تکثر زبانی و فرهنگی است!

ما در انتخابات غیر واقعی شرکت نمی کنیم

زبان مادری؛ بخشی از آزادی بیان

سرمایه داری و دموکراسی

رفیق سید فاخر شجری از میان ما رفت

انتخابات! کدام انتخابات؟