دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۳:۱۷

دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۳:۱۷

نقش جهادی های اروپایی در سوریه

اواخر سال ٢٠١١، اولین جنگجویان جهادی خارجی، در سوریه ظاهر شدند. بعضی از آنها کشته شدند، از میان آنها جوانانی بودند که از کشورهای اروپای غربی آماده بودند. در مطبوعات کشورهای غربی انتشار گزارشاتی از وضعیت سرنوشت آنان افزایش یافته است

برلین – اواخر سال ٢٠١١، اولین جنگجویان جهادی خارجی، در سوریه ظاهر شدند. بعضی از آنها کشته شدند، از میان آنها جوانانی بودند که از کشورهای اروپای غربی آماده بودند. در مطبوعات کشورهای غربی انتشار گزارشاتی از وضعیت سرنوشت آنان افزایش یافته است. دهها داستان در مورد مسافران اروپایی به سوریه بازتاب یافته است. در آلمان خبر مرگ یک جوان فوتبالیست بنام “بوراک کاران” موجب نگرانی و ناراحتی خیلی ها گردید. از زندگینامه های جهادی ها میشود به خیلی مسائل پی برد، گرچه زندگی همه آنها شبیه هم نیست. اما از این زندگینامه آنان میشود فهمید که چگونه این تندروهای جوان، هر چه بیشتر به رادیکالیزم، گرایش پیدا کرده اند. به عنوان مثال؛ در مورد جهادی های اروپایی این وضعیت به طرز چشمگیری قابل مشاهده است:

١ – بیشتر آنها مردان جوانی هستند که در حدود ٢٠ سال سن دارند؛  
٢ – اغلب از مهاجرین هستند و یا اصلیت خارجی دارند. مثلا جهادی های انگلیسی در سوریه، پاکستانی الاصل هستند. جهادی های اتریشی اغلب از چچن هستند. این مردان جوان مسلمان هستند؛ بعضی ها هم با عقاید دیگر مانند یک مسیحی، بزرگ شده اند. بیشتر آنها اغلب قبل از سفر به سوریه، در تماس با بنیاد گرایان اسلامی بوده اند. به عنوان مثال برادران فرانسوی نیکلاوس و ژاندانیل از تولوز بودند. این مسلمانان اغلب از خانواده های معتدل مسلمان می آیند که بدون آگاهی خانواده هایشان به سوریه سفر کرده اند. دوستان و اقوام آنان اغلب از حضورشان در سوریه شوکه شده اند. مانند چهار جوان بلژیکی بنام های سامی، سیان، ذکریا و اسماعیل.

دلایل رادیکال شدن
چندان قابل پیش بینی نیست که چه کسی جهادی میشود و یا نمیشود. چرا جوان ٢۴ ساله نروژی “تارک الیونسی” که برای تیم فوتبال TSG 1899 در هوفن هایم بازی میکند، دوست نزدیک و هم سن و سال او از نروژ بنام “فردریک اشتاد” در سوریه کشته میشود؟ جوابی برای این سوال وجود ندارد. “اروین اشتاب” یکی از روانشناسانی است که در مورد رادیکالیزه شدن این جوانان تحقیق میکند. او عقیده دارد که خیلی از انسانها در واقع در خطر رادیکالیزه شدن قرار دارند. حداقل یکی از این سه مشخصه، شامل حال آنها میشود: ایده آلیسم، واکنشگرایی، درماندگی و شکست خوردگی.

ایده آلیست ها برای عدالت اجتماعی خیلی اشتیاق نشان میدهند. ضمن اینکه میتوانند مخرب هم باشند. بویژه وقتی که خودشان را بهتر از دیگران می پندارند. واکنشگراها کسانی هستند که خشونت و تحت فشار قرار گرفتن را خود از طرف دیگران تجربه کرده اند. و سرانجام درمانده های شکست خورده، کسانی هستند که اغلب از خانواده های شکست خورده و از هم پاشیده می آیند. آنها از میان فرزندان مهاجرین و خارجی ها هستند که خودشان را بیگانه احساس میکنند و در جستجوی امنیت و تایید بیشتر میباشند.  

حضور بیشتر جهادی های اروپایی در سوریه نسبت به عراق و افغانستان 
در گزارش حضور اروپایی های جهادی در سوریه بنا به نظر “اروین اشتاب”، بیشتر این افراد از گروه های سرگردان و درمانده تشکیل شده اند. علت سفر بعضی ها به سوریه به خاطر شرکت در کمک رسانی به انسانها بوده است، اما وقتی از نزدیک شاهد خشونت میشوند، خود نیز تصمیم میگیرند دست به اسلحه ببرند و مبارزه کنند. در مجموع محققان اروپایی حدود ۴٠٠ تا ٢٠٠٠ نفر را حدس میزنند که از اواخر سال ٢٠١١ به سوریه رفته اند تا در مبارزه شرکت داشته باشند. میزان شرکت اروپایی ها در جنگ سوریه بیشتر از شرکت آنها در جنگهای عراق و افغانستان است. 

“توماس هگاهامر” متخصص تروریسم در انستیتو تحقیقات وزارت دفاع نروژ می گوید: اهمیت صفحات اینترنتی چشمگیر است. اغلب کسانی که به سوریه میروند قبلا تماس اینترنتی با آنها را تجربه کرده اند. آنها در محل زندگیشان با اسلامیست های رادیکال در تماس بوده اند و از طریق آنها اعضای دیگری نیز جذب این مراکز شده اند. بعضی ها از طریق آشناها و اقوامشان به سوریه رفته اند. به عنوان نمونه برادران بزرگتر، اغلب برادران کوچکتر و جوان خود را نیز بدنبال خودشان کشانده اند. در منطقه جنگی، اروپایی ها با هموطنان خود آشنا میشوند و در کنار هم قرار میگیرند که این وضعیت میتواند منجر به جذب افراد بیشتری گردد.

معروفترین آلمانی جهادی در سوریه 
این سوال مطرح است که آیا از میان این همه جوان جهادی، یک جنگنده یا مبارز واقعی بوجود می آید؟ خیلی از این مسافران سوریه بیشتر از اینکه در جبهه باشند بنظر میرسد که زمان زیادی را با تویتر، بلوگ و تماشای فیلم میگذرانند. معروفترین آلمانی جهادی در سوریه “دنیس کاسپرت” است که آشکار شد که در جنگ زخمی نشده است بلکه در یک حمله هوایی به مردم غیرنظامی زخمی شده بود. برای افراد امنیتی حضور این جهادی های غربی در سوریه یک کابوس است. آنها در برابر سخت ترین وضعیت قرار گرفته اند و باید بررسی و تحلیل کنند که آیا کسی از این جهادی ها پس از بازگشت به کشورش، فکر انجام عملیات نظامی در کشور محل زندگیش دارد یا نه؟!

اداره جنائی آلمان در اطلاعیه های خود از نقش “دنیس کاسپرت” و دیگر جهادگران به مردم اخطار داده است. در بلژیک جوان ١٩ ساله یی بنام “بونتینک” به دلیل شرکت در گروههای جهادی و اقامت در سوریه باید پاسخگوی دادگاه این کشور باشد، اما او ادعا میکند که به خاطر کمک های انسانی به سوریه رفته است نه برای شرکت در جنگ. و در این زمینه ارائه مدارک و ثابت کردن آن نیز بسیار دشوار است. در بریتانیا بعضی از مسافران جهادی سوریه که دارای پاسپورتهای مختلفی بودند، اقامت شان در انگلیس از آنها گرفته شد. 

“فردریک میلدا” سخنگوی امنیت داخلی سوئد میگوید:”ما با استفاده از تجارب بین المللی خود میدانیم که هر چند بعضی از این افراد خطر آشکاری برای کشور خود نیستند، اما بعضی ها از آنها هنگامی که به کشورشان بر میگردند بطور آشکاری به عنوان یک تهدید مطرح میشوند و حتی می توانند موجب جنایت شوند”.

“توماس هگا هامر” متخصص نروژی می گوید:”حملات فردی جهادی های برگشته از سوریه این نگرانی را بوجود می آورد که آیا ممکن است یک سازمان جهادی در سوریه این تصمیم را بگیرد که جهادی های اروپایی را در کشور های غربی فعال و هدایت نماید”؟

منبع: اشپیگل  

تاریخ انتشار : ۱۱ دی, ۱۳۹۲ ۷:۲۵ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

سخن روز

انتخابات! کدام انتخابات؟

با عنایت به این وضع و شرایط عملا موجود آنچه در ایران برگزار میشود فاقد حداقل شرایط برای شناخته شدن بعنوان یک انتخابات است. با تمام محدودیت ها و کنترل های نظام امنیتی و سیاسی انتخابی در کار نیست و دقیقا با استعاره از آقای خمینی « در این رژیم آزادی های فردی پایمال و انتخابات واقعی و مطبوعات و احزاب از میان برده شده اند.

مطالعه »
یادداشت

جنگ دارد همچنان همگانی می شود!

این تصاویر شنیع,  چه بازمانده از جنگ و چه بازمانده از دنیای سهمگین سیاستمداران زندانبان !, ما را هم به اشکال مختلف در گیر و تماشاگر چنین صحنه هایی می نماید. یعنی کشتن و یا اعدام شهروندان، به امری معمولی و سرگرم کننده بدل می شود و در روزمرگی جامعه کم کم جا باز می کند.

مطالعه »
آخرین مطالب

مبارزۀ خشونت پرهیز زنان برای آزادی، برابری جنسیتی و عدالت اجتماعی

در گرامیداشت ٨ مارس روز جهانی زن، گروه کار زنان سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) در سامانۀ کلاب‌هاوس برگزار می‌کند. مهمانان برنامه: نیره توکلی، هرمینه هورداد، شهناز قاراگزلو، زری صدرنشین، بیژن میثمی

عدم شرکت در انتخابات: بی‌تفاوتی یا کنش فعال مدنی؟!

عدم شرکت و تحریم انتخابات در ایران یک کنش اجتماعی فعال و مدنی بود و مردم اگاهانه و با هدف مشخص به پای صندوق رای نرفتند؛ و این کنش اجتماعی هیچ ربطی با بی‌تفاوتی مردم غرب به انتخابات ندارد.  این دو زمینه های اجتماعی مختلفی دارند و ربط این دو به هم یک حقه و کلک سیاسی است.

میزان مشارکت در نمایش انتخابات جمهوری اسلامی، به کم‌ترین حد از زمان وقوع انقلاب رسید!

مسلماً انتخابات در حاکمیت جمهوری اسلامی ایران، کم‌ترین تاثیری بر زندگی روزانه مردم ندارد و همواره نیز پرسروصداترین اتفاق در کشور است که چندین ماه فضای رسانه‌ای و حتی خیابانی ایران را تسخیر می‌کند و هر چه جلوتر آمده‌ایم، این تاثیر کم‌تر و آن سر و صدا اعتراضی مردم بیش‌تر شده است.

عشق گفت بنویس، من نوشتم

وقتی که به تو فکر می کنم، لبخندت باران می شود;
نگاهت زلال و زلال، و من چه بی پروا، می چینم آن لبخند را.

یادداشت

جنگ دارد همچنان همگانی می شود!

این تصاویر شنیع,  چه بازمانده از جنگ و چه بازمانده از دنیای سهمگین سیاستمداران زندانبان !, ما را هم به اشکال مختلف در گیر و تماشاگر چنین صحنه هایی می نماید. یعنی کشتن و یا اعدام شهروندان، به امری معمولی و سرگرم کننده بدل می شود و در روزمرگی جامعه کم کم جا باز می کند.

مطالعه »
بیانیه ها

پاس‌داشت زبان مادری، غنابخش تنوع و تکثر زبانی و فرهنگی است!

سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) با باور عمیق به مبانی حقوق بشر و قائم به ذات بودن این حقوق و با توجه به جایگاه تعیین‌کنندهٔ زبان مادری در هستی هر یک از آحاد بشر، تأمین و تضمین و تحقّق حق قانونی هر ایرانی در دست‌رسی و قوام ودوام بخشیدن به زبان مادری خود را از حقوق بنیادین بشر می‌داند و همۀ نیروهای میهن‌دوست و ترقی‌خواه کشور را به حمایت فعال از حق آموزش زبان مادری و حفظ و زنده‌داشت این میراث گران‌قدر ایرانی فرامی‌خواند.

مطالعه »
پيام ها

باید یکی شویم و قلب‌مان را سرود و پرچم‌مان سازیم تا بهاران خجسته به ارمغان به میهن‌مان فراز آید!

کرامت و خسرو دو جوان روشنفکر انسان‌دوست چپ بودند و غم مردم فقرزدهٔ میهن و جهان به دل داشتند. آنان شیفتۀ جنبش فداییان خلق بودند. خسرو گلسرخی در وصیت‌نامه‌اش می‌نویسد: «من یک فدایی خلق ایران هستم و شناسنامه من جز  عشق به مردم چیز دیگری نیست … شما آقایان فاشیست‌ها که فرزندان خلق ایران را بدون هیج مدرکی به قتل‌گاه میفرستید، ایمان داشته باشید که خلق محروم ایران، انتقام خون فرزندان خود را خواهد گرفت». تاثیر ایستادگی جانانه آنان در برابر نظام حاکم و پشتیبانان جهانی آن موجی از شور و ایمان در جنبش فداییان پدید آورد

مطالعه »
بیانیه ها

پاس‌داشت زبان مادری، غنابخش تنوع و تکثر زبانی و فرهنگی است!

سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) با باور عمیق به مبانی حقوق بشر و قائم به ذات بودن این حقوق و با توجه به جایگاه تعیین‌کنندهٔ زبان مادری در هستی هر یک از آحاد بشر، تأمین و تضمین و تحقّق حق قانونی هر ایرانی در دست‌رسی و قوام ودوام بخشیدن به زبان مادری خود را از حقوق بنیادین بشر می‌داند و همۀ نیروهای میهن‌دوست و ترقی‌خواه کشور را به حمایت فعال از حق آموزش زبان مادری و حفظ و زنده‌داشت این میراث گران‌قدر ایرانی فرامی‌خواند.

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

مبارزۀ خشونت پرهیز زنان برای آزادی، برابری جنسیتی و عدالت اجتماعی

عدم شرکت در انتخابات: بی‌تفاوتی یا کنش فعال مدنی؟!

سلب حق اسکان دانشجویان خوابگاهی در دانشگاه علامه طباطبایی

میزان مشارکت در نمایش انتخابات جمهوری اسلامی، به کم‌ترین حد از زمان وقوع انقلاب رسید!

عشق گفت بنویس، من نوشتم

انتخابات ریاست‌‌جمهوری در آسیا و اقیانوسیه