دوشنبه ۱۰ دی ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۷

دوشنبه ۱۰ دی ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۷

پیام کانون نویسندگان ایران برای درگذشت نویسنده پر آوازه منصور یاقوتی!
منصور یاقوتی در شمار نخستین داستان‌نویسان پیرو اسلوب و سیاق صمد بهرنگی بود که قلمش در پیوند با رنج روزافزون مردمان اعماق و روایت روزگار پُر ادبارشان خوش می‌درخشید. هم‌...
۱۰ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: کانون نویسندگان ایران
نویسنده: کانون نویسندگان ایران
پیام گروه کار روابط عمومی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) به مناسبت برگزاری دهمین کنگرهٔ سراسری حزب اتحاد ملت ایران اسلامی!
سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) تلاش‌های مؤثرحزب اتحاد ملت ایران اسلامی در جبههٔ اصلاحات برای ایجاد تغییر در اوضاع اسفناک کشور را ارزشمند می‌داند. حضور پررنگ زنان در شورای مرکزی...
۱۰ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: گروه کار روابط عمومی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
نویسنده: گروه کار روابط عمومی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
جلوه ای از "استقلال" در گذار اجتماعی از ملاتاریا...
امروز مبارزه جدی با رژیم ولایت فقیه، شاخص مهم مبارزه با تمامیت خواهی و قدرتمداری است. در راه این مبارزه تمامی امکانات سیاسی، فرهنگی و حتی دیپلماتیک را باید بسیج...
۱۰ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: عباد عموزاد
نویسنده: عباد عموزاد
دلتنگی هایم در زیر باران می شویم
پس از هفتاد و هفت سال/ دلتنگی هایم در زیر باران می شویم... از خاطرات یک سبد تجربه می چینم/ باز می کارم، در باغچه ی دل.
۹ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: کاوه داد
نویسنده: کاوه داد
جایگاه تحولات سوریه در سیر تطورات منطقه...
در ملاقاتهایی هم که در واپسین روزهای حکومت اسد بین بشار اسد با مقامات ایرانی از جمله عراقچی و ولایتی و لاریجانی انجام شده بود، وی با اعتماد به نفس...
۹ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: م. نوید
نویسنده: م. نوید
به مقابله جدی با فاشیست های سلطنت طلب برخیزیم!
ما باید انفعال را کنار گذاشته و بار دیگر تاریخ را برای مردم و بویژه جوانان توضیح دهیم، ما باید علیه تحریف و واژگون کردن واقعیت های تاریخی که از...
۹ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: کامران
نویسنده: کامران
اهانت به مزار ساعدی حمله‌ای مستقیم به آزاد اندیشی و میراث فرهنگی ایران!
غلامحسین ساعدی نه فقط یک نویسنده، بلکه صدای رنج و امید مردم ایران بود. هرگونه بی‌احترامی به او یا دیگر چهره‌های فرهنگی، بی‌اعتنایی به میراثی است که هویت ما را...
۸ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: هیئت سیاسی - اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
نویسنده: هیئت سیاسی - اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)

ادبیات و ایده‌هاى کبیر انقلاب! شاعر در بستر جامعه و تاریخ

او با جو و فضاى فرهنگى حاكم زمان خود، درافتاد. و با كمك درام‌هاى غم‌انگيز جمهوری‌خواهى، تنفرش را از قلدرى نظام: خان و خانبازى، نشان داد و مقوله‌هاى: زورگويى – آزادى، حق – بى‌قانونى، مدام در آثارش مطرح می‌شوند. توطئه، موضوع غالب درام‌هاى تراژديك سياسى – روانشناسانه‌ی او است كه براى افكار آزادی‌خواهانه جمهوری‌خواهى، تبليغ مى‌نمايند

فریدریش شیلر Schiller , Friedrich 1759 – ۱۸۰۵ 

شیلر، یکى از نمایندگان ادبیات کلاسیک آلمان و خالق آثارى رئالیستى، با تکیه یر ایده‌هاى هومانیسم کلاسیک غرب، به مبارزه با نظام مطلقه شاه و فئودالیسم پرداخت. او نه تنها نماینده شکایت و اعتراض‌هاى انقلابى علیه شاه‌نشین‌هاى فئودالى، بلکه نماینده ایده‌آل‌هاى ترقى‌خواهانه شهروندى و خرده‌بورژوایى بود. هدف فعالیت روشنگرانه او، انحلال و نابودى نظم فئودالى – و جانشین نمودن یک جمهورى شهروندى بود. افشاى زورگویى‌هاى فئودالى آلمان پیش از انقلاب فرانسه، محکومیت حکومت مطلقه شاهزاده‌هاى خوشگذران و فساد اخلاقى آن‌ها، از جمله هدف‌هاى فرهنگى‌اش بود. شیلر را مرد عمل شعر نیز نامیدند. او با شعار “خلقى واحد از برادران وخواهران“، به یکى از شعارهاى انقلاب فرانسه، باوفا ماند. وى میگفت؛ هرکس که نیکى کند، جاودان می‌ماند. او با پایه‌گذاری ادبى هویت ملى شهروندى، خواهان استقلال ملى و آزادى مردم شد. شیلر که هم‌عصر گوته و انقلاب فرانسه است، دویست سال پیش نوشت که هرگاه، حاکمى خودسر، در حقوق طبیعى و انسانى مردم دخالت کند، آنها حق شورش و انقلاب دارند. شعر او خود را موظف به رعایت اصول عصر روشنگرى می‌دید، به این دلیل شخصیت‌هاى آثارش معمولن ناقل ایده‌هاى انسانى هستند. کوشش او براى عملى کردن ایده‌هاى کبیر انقلاب، ویرانى زندان باستیل فکرى، و ساختن برج و معبد آزادى، درتاریخ غرب ثبت گردیده است.
گرچه شیلر در زمینه‌هاى: تاریخ، فلسفه، زیباشناسى، شعر و داستان قلم زد، ولى خلاقیت و کار مرکزى او را، نوشتن درام و نمایشنامه می‌دانند. او با جو و فضاى فرهنگى حاکم زمان خود، درافتاد. و با کمک درام‌هاى غم‌انگیز جمهوری‌خواهى، تنفرش را از قلدرى نظام: خان و خانبازى، نشان داد و مقوله‌هاى: زورگویى – آزادى، حق – بى‌قانونى، مدام در آثارش مطرح می‌شوند. توطئه، موضوع غالب درام‌هاى تراژدیک سیاسى – روانشناسانه‌ی او است که براى افکار آزادی‌خواهانه جمهوری‌خواهى، تبلیغ مى‌نمایند. او می‌کوشد تا نقش اجتماعى آگاهى را نشان دهد. نمایشنامه ( ویلهلم تل ) او را مدلى دربرابر انقلاب فرانسه و تصویر ایده‌آل یک نظام سیاسى به‌شمار مى‌آورند. قهرمان نمایشنامه‌هایش میان تراژدى: سرنوشت، آزادى اختیار، و آزادى اخلاقى، در تلاش و نوسان هستند.
بعد از نمایشنامه، شیلر در زمینه شعر نیز یکى از ادیبان فراموش‌نشدنى فرهنگ اروپا است، گرچه اشعارش را نیز درام‌هاى کوتاه و فشرده می‌دانند. او در اشعارش مبلغ: آزادى، دوستى، غیرت، جوانمردى و مصممى، است. شیلر میکوشد تا در شعر کلاسیک خود، به آشتى طبیعت و عقل کمک کند، به این سبب همیشه سعى شده تا از نظر اجتماعى و سیاسى، از اشعار او بعنوان “ آرشیو ایده‌ها “ استفاده و یا سوء استفاده نمایند. او را در ادبیات، شاعرى قلبا “همیشه جوان“ نیز نامیده‌اند. در کوره اشعارش: شهامت، وفادارى، دوستى و آزادى، باهم ذوب شده تا آلیاژ جدیدى به‌وجود آورند. اخلاق شعر او، ایده‌آل‌هاى زمان شاعر یعنى دوستى و رفاقت است که بالاتر از عشق قرار می‌گیرد. آزادى؛ یکى دیگر از ایده‌آل‌هاى مهم شاعر تراژدیک بودند. در یک شعر او ممکن است حوادث گوناگون از قبیل: سوء قصد، دستگیرى، شکنجه، مصاحبه مطبوعاتى!، اعتراف، حکم، اعدام صلیبى، و اطلاعات کافى، مطرح شوند.
شیلر، تحت تأثیر آثار کانت، نظریه: آزادى، فلسفه زیباشناسى هنر، و یک تئورى رئالیستى هستى‌شناسى را مطرح نمود. نظریه کانت موجب شد که او از رشته تاریخ به فلسفه زیباشناسى، یعنى از واقعیت‌شناسى به‌سوى هنر، رفته و یک سیستم استتیک را طرح نماید. او کوشید با کمک فلسفه کانت به شرح مفاهیمى مانند: زیبایى، اخلاق و تعالى‌خواهى، بپردازد. شیلر براى ترقى اجتماعى، بهترین نوع تربیت را، تربیت زیباشناسانه با کمک هنر و ادبیات می‌دانست، ولى منتقدین او پرسیدند؛ چگونه میتوان زیر حاکمیت شاه یا قانون اساسى توحش، شخصیت انسان را با کمک هنر تغییر داد. کتاب (پیرامون تربیت زیباشناسانه) او را مانیفست آن‌زمان محفل شهر وایمار نامیدند. او یکى از متفکران مرحله کلاسیک ادبیات آلمان نیز به‌شمار مى‌آید. شیلر از جمله وظایف هنر را، نه تنها برقرارى رابطه میان ایده آل و واقعیت، بلکه هماهنگى نظم گمشده میان عقل و طبیعت، دانست. او سال‌ها با کمک نثر و مقالات علمى به طرح موضوعات: تاریخى، فلسفى، و زیبا شناسى، پرداخت. بعد از کانت، نظریات روسو و موج ادبى “طوفان و فشار“؟، شهر وایمار روى او تأثیر گذاشتند.
شیلر در سال ١۷٨٨ با گوته، شاعر معروف دیگر آلمانى، آشنا شد، به‌دلیل خویشاوندى فکرى بین آن‌دو، نه تنها حدود هزارنامه از مکاتبات‌شان به‌جا مانده، بلکه بیش از شصت هفته آن‌ها با درشکه و کالسکه، اسب و قاطر!، آن‌زمان به‌دیدار هم رفتند، اگرچه شیلر ده‌ها سال به‌دلیل بیمارى سل، در ضعف و رنج به‌سر می‌برد. توماس مان می‌نویسد که شیلر نه تنها همکار مرگ شد بلکه همیشه به موازات مرگ زیست و به خطر آن عادت نمود. امروزه پیچیده‌گى هنرى آثار شیلر را مورد بحث قرار می‌دهند، ولى درقرن ١۹، خیال‌پردازى بکر و شوق و شور آتشین او را جشن گرفتند.
فریدریش شیلر درسال ١۷۵۹ درجنوب غربى آلمان به‌دنیا آمد و در سال ١٨٠۵ در شهر وایمار در شرق آلمان درگذشت. پدر وى از کارمندان دربار شاهزاده‌هاى ایالتى و ولایتى! آن‌زمان آلمان بود، به این دلیل او نیز مجبور شد که به مدرسه نظام برود و چند سال پزشک ارتش گردد. شاهد: قدرت، زورگویى و تنگ‌نظرى شاه و خان بودن، موجب شد که او علاقمند به آزادى مطلق شود و چون یکبار براى تماشاى یکى از نمایشنامه‌هایش به یک ایالت دیگر آلمان سفر نمود، او را دستگیر کرده و ماه‌ها زیر نظر قرار دادند. او در مدرسه و دانشکده نظام، خلاف مقررات حاکم خفقان‌آور به مطالعه آثار: شکسپیر، روسو، گوته، و لسینگ پرداخت. شیلر غیر از یازده سال همکارى ادبى و فرهنگى با گوته، چند سالى نیز استاد تاریخ و فلسفه در شرق آلمان بود. وى پیرامون موضوعات سیاسى، تاریخى، فلسفى و فرهنگى، کتاب‌هایى ازخود به‌جا گذاشت.
از جمله آثار او: نمایشنامه معروف دزدها، دن کارلوس، دوشیزه اورلئان، ویلهلم تل، مارى استوارت، کتاب سه جلدى والن اشتاین، پیرامون تربیت استتیک انسان، تاریخ جنگ سى‌ساله، کاباله و عشق، تئورى وحدت ایده‌آلیستى، واقعیات درهنر، به دوستان، ایده‌آل‌ها، احترام و ملاحت، پیرامون شعر احساسى و سطحى، گردش، خدایان یونان، هنرمندان، درناهاى جزیره، صحنه تیاتر –مدرسه اخلاق، تراژدى رمانتیک، عروس مسینا، تراژدى توطئه فیسکو، تاریخ زوال هلند، سرودى براى دوستان، غیبگو، هدف از مطالعه تاریخ جهان، سرود ناقوس، ضمانت، غواصى، و دستکش – هستند.

Asolt@web.de

تاریخ انتشار : ۲ آبان, ۱۳۸۵ ۴:۴۰ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

اهانت به مزار ساعدی حمله‌ای مستقیم به آزاد اندیشی و میراث فرهنگی ایران!

غلامحسین ساعدی نه فقط یک نویسنده، بلکه صدای رنج و امید مردم ایران بود. هرگونه بی‌احترامی به او یا دیگر چهره‌های فرهنگی، بی‌اعتنایی به میراثی است که هویت ما را شکل داده است. احترام به بزرگان هنر و ادبیات، وظیفه‌ای ملی و تاریخی است که پاسداشت فرهنگ و تاریخ ما را تضمین می‌کند.

ادامه »
سرمقاله

عفریت شوم جنگ را متوقف کنیم! دست در دست هم ندای صلح سردهیم!

مردم ایران تنها به دنبال صلح و تعامل و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز با تمام کشورهای جهان‌اند. انتظار مردم ما در وهلۀ اول از جمهوری اسلامی است که پای ایران را به جنگی نابرابر و شوم نکشاند مردم ما و مردم جنگ‌زده و بحران زدۀ منطقه، به ویژه غزه و لبنان، از سازمان ملل متحد نیز انتظار دارند که همۀ توان و امکاناتش را برای متوقف کردن اسراییل در تداوم و تعمق جنگ و در اولین مرحله برقراری فوری آتش‌بس به کار گیرد.

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

دادگاه لاهه حکم بازداشت نتانیاهو، نخست‌وزیر؛ و گالانت وزیردفاع سابق اسرائیل را صادر کرد

دادگاه (لاهه) دلایل کافی برای این باور دارد که نتانیاهو و گالانت «عمداً و آگاهانه مردم غیرنظامی در نوار غزه را از اقلام ضروری برای بقای خود از جمله غذا، آب، دارو و تجهیزات پزشکی و همچنین سوخت و برق محروم کرده‌اند».

مطالعه »
یادداشت

نه به اعدام، نه به پایانی بی‌صدا و بی‌بازگشت!

همه ما که در بیرون این دیوارها زندگی می‌کنیم برای متوقف کردن این چرخه خشونت و نابرابری مسئولیت داریم و باید علیه آن اعتراض کنیم. سنگسار، اعدام یا هر مجازات غیرانسانی دیگر صرف نظر از نوع اتهام یا انگیزه و اعتقاد محکومان، چیزی جز نابودی و ظلم نیست و باید برای همیشه از دستگاه قضایی حذف شود.  نه به اعدام، نباید فقط شعاری باشد، بلکه باید به منشوری تبدیل شود که کرامت انسانی و حقوق برابر را برای همه، فارغ از جنسیت و جایگاه اجتماعی، به رسمیت بشناسد.

مطالعه »
بیانیه ها

اهانت به مزار ساعدی حمله‌ای مستقیم به آزاد اندیشی و میراث فرهنگی ایران!

غلامحسین ساعدی نه فقط یک نویسنده، بلکه صدای رنج و امید مردم ایران بود. هرگونه بی‌احترامی به او یا دیگر چهره‌های فرهنگی، بی‌اعتنایی به میراثی است که هویت ما را شکل داده است. احترام به بزرگان هنر و ادبیات، وظیفه‌ای ملی و تاریخی است که پاسداشت فرهنگ و تاریخ ما را تضمین می‌کند.

مطالعه »
پيام ها

پیام گروه کار روابط عمومی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) به مناسبت برگزاری دهمین کنگرهٔ سراسری حزب اتحاد ملت ایران اسلامی!

سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) تلاش‌های مؤثرحزب اتحاد ملت ایران اسلامی در جبههٔ اصلاحات برای ایجاد تغییر در اوضاع اسفناک کشور را ارزشمند می‌داند. حضور پررنگ زنان در شورای مرکزی حزب شما، گامی شایسته در راستای تقویت نقش زنان در عرصهٔ سیاسی کشور است.

مطالعه »
برنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

پیام کانون نویسندگان ایران برای درگذشت نویسنده پر آوازه منصور یاقوتی!

پیام گروه کار روابط عمومی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) به مناسبت برگزاری دهمین کنگرهٔ سراسری حزب اتحاد ملت ایران اسلامی!

جلوه ای از “استقلال” در گذار اجتماعی از ملاتاریا…

دلتنگی هایم در زیر باران می شویم

جایگاه تحولات سوریه در سیر تطورات منطقه…

به مقابله جدی با فاشیست های سلطنت طلب برخیزیم!