سه شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۵:۴۱

سه شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۵:۴۱

آن‌ها نمی‌توانند همهٔ ما را بکشند و ما نمی‌توانیم همهٔ آن‌ها را بکشیم...
نتانیاهو کاخ سفید را نادیده می‌گیرد، زیرا انجام این کار هیچ هزینه‌ای ندارد. در سال ۱۹۸۲ رونالد ریگان، مناخیم بگین، نخست‌وزیر اسرائیل را پس و کشتار فسطینیان در پی تهاجم...
۱ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: نیکلاس کریستوف - برگردان: گودرز اقتداری
نویسنده: نیکلاس کریستوف - برگردان: گودرز اقتداری
غم دیگر
شنیدستم غمم را میخوری، این هم غم دیگر، دلت بر ماتمم می‌سوزد، این هم ماتم دیگر
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
پایان تلخ یک ریاست جمهوری
بایدن می‌داند که باید برود، اما این بدان معنا نیست که از این موضوع خوشحال است. ننسی پلوسی کسی بود که با هوش و ذکاوت سیاسی به رئیس‌جمهور گفت که...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
کاش میشد
کاش میشد چهره ها رنگ پریشانی نداشت، برق تیز خنجر و کینه نداشت. مثل دریا بود شفاف و زلال، مثل ابریشم نرم لطیف
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کاوه داد
نویسنده: کاوه داد
نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور
ایجاد، تقویت و توسعه و حفظ نهادهای مدنی و تشکل‌های صنفی و سیاسی باید در کانون برنامه های افراد، شخصیت ها و احزاب و سازمان ها قرار داشته باشد، چه...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴
بر اساس بیانیۀ دادگاه بین‌المللی دادگستری، سیاست‌های شهرک‌سازی و بهره‌برداری اسرائیل از منابع طبیعی در سرزمین‌های فلسطینی نقض قوانین بین‌المللی است. دادگاه، گسترش قوانین اسرائیل به کرانۀ باختری و بیت‌المقدس...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: محسن نجات حسینی
نویسنده: محسن نجات حسینی
سیاست‌گریزی زنان یا سیاستِ گریزِ دولت از زنان
قوانین نابرابر، عدم حمایت‌های لازم و محیط‌های مردسالارانه، زنان را از مشارکت فعال در سیاست بازمی‌دارد. حضور کم‌رنگ زنان در سیاست به معنای نبود صدای نیمی از جمعیت در تصمیم‌گیری‌های...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: زری
نویسنده: زری

اسعد را اعدام نکنید

اسعد میگوید: "من برای دفاع از خودم تیراندازی کردم و قصد کشتن کسی را نداشتم." مادر اسعد میگوید: "کسی که دلش نمیخواهد بال پرندهای زخمی شود چطور ممکن است راضی به کشتن انسانی باشد."

سال ۱۳۷۶ بود، با تعدادی از دوستان سبز، به جنگل سمسنکنده، حوالی شهر ساری رفته بودیم. محیط بانی که راهنمای ما بود، ما را به پناهگاه حیات وحش، در دل این جنگل برد. محیطبان، مرد جوانی بود با اندامی لاغر، پوشیده در لباس محیطبانی رنگ و رو رفته و گشادتر از اندازه خودش، ریش نتراشیده و ظاهری نه چندان قوی، ولی سرشاراز عشق به طبیعت، عشق به حیات وحش، عشق به گوزن زرد، عشق به شوکا و عشق به مارال.

خیلی گرم و شیرین صحبت می کرد؛ از جنگل، از مناطق حفاظت شده و از شکارچیها و قاچاقچیهای چوب و امکانات ناچیزی که در اختیار دارند. نگران ۷۱ راس گوزن زردی بود که در دنیا نظیر ندارند و ممکن است نسلشان منقرض شود و میگفت: “باید از آنها محافظت کرد تا تولید مثل کنند و از بین نروند ولی مگر میشود، مگر میگذارند؟”

برای مان از روزی گفت که همسرش درد زایمان داشته و او صدای تیری میشنود و چطور هراسان به جنگل میزند و هنوز هم مورد شماتت زناش قرار دارد که میگوید:”آنقدر که دلت برای گوزنها می سوزد برای زن و بچهات نمیسوزد.” از کمبود امکانات محیط بانان میگفت و این که شکارچیها ، زر و زور دارند و همه جای دنیا، کسانی که زر و زور دارند، برنده هستند. میگفت: “آنها ماشین پاترول تندرو و قوی دارند با تلفنهای موبایل و مرتب باهم در جنگل در تماس هستند ولی من یک موتور گازی دارم بدون تلفن.”

محیط بان، با تراکتوری که گوزنها به صدای آن عادت داشتند و با آن برای حیوانات پناهگاه غذا میبرد، ما را به نزدیک محل زندگی گوزنها برد. ما حیران این موجودات زیبا بودیم. بیحرکت، در قسمت پشت تراکتور، ایستاده بودیم. یکی از مارالها به تراکتور نزدیکتر شد و من چشم در چشمش دوختم و هر دو بیحرکت به هم نگاه کردیم. در نگاه زیبایش چیزی بود که آدم، آتش میگرفت. معصومیتی بود که هرگز فراموش نمیکنم و پس از آن، هر وقت خبری از کشته شدن، مجروح شدن و معلول شدن یک محیط بان، جنگلبان و یا یک شکارچی را میشنوم، یاد چشمان براق و مرطوب آن مرال زیبا، میافتم. هر وقت خبر کشته شدن بیرحمانه حیوانی، یا تخریب جنگلی را میشنوم، باز حس میکنم مرال، با آن چشمهای زیبایش مرا تعقیب میکند و شرمنده میشوم.

خبر کشتهشدن سه قلاده خرس در سمیرم، شهادت تیمور پرهام، محیط بان استان خراسان شمالی و جان باختن مجتبی رضایی جوان بیگناهی در منطقه حفاظتشده دنا و خبر تایید حکم اعدام اسعد تقیزاده، محیط بان دنا، همه و همه، قلبم را به درد میآورد و چشمان مارال مرا راحت نمیگذارد.

اسعد تقیزاده اعدام خواهد شد؟

اسعد تقیزاده، جوان محیط بان اداره محیط زیست کهکیلویه و بویراحمد، در “منطقه حفاظتشده دنا” به خدمت مشغول بود و از شهریور ۱۳۸۶ به اتهام قتل عمد در زندان بهسر میبرد. او در درگیری با پنج نفر متخلف که یک کل وحشی را در ارتفاع سههزار متری شکار کرده بودند، ناچار به تیراندازی و باعث کشته شدن جوانی به نام “مجتبی رضایی” از اقوام خود میشود که همراه شکارچیان بوده است. شکارچیان فرار میکنند. اسعد پیراهنش را پاره میکند و زخم آقای رضایی را میبندد و او را به سرعت از کوهستان به سمت درمانگاه میبرد. مجروح اما تاب نمیآورد و بر اثر خونریزی از بین میرود. او که به گفته پدرش نه اسلحه داشته و نه شکارچی بوده است، در این میان بیگناه کشته میشود.

اسعد میگوید: “من برای دفاع از خودم تیراندازی کردم و قصد کشتن کسی را نداشتم.” مادر اسعد میگوید: “کسی که دلش نمیخواهد بال پرندهای زخمی شود چطور ممکن است راضی به کشتن انسانی باشد.”

 محیط بانان چه میگویند؟

محیط بانان برتر کشور، روز ۱۸ مهر ۱۳۹۰، با سبز پرس گفتوگو کردند. در این سلسله گفتوگو، مرتضی عزیزی، محیطبان برتر استان یزد گفت: “با وجودی که محیطبانی کار بسیار سخت و طاقتفرسایی است اما حقوق دریافتی محیطبانان بسیار اندک است… ساعت کاری محیطبانان بسیار زیاد است، اما به آنها هیچوقت ماموریت، یا اضافهکاری، تعلق نمیگیرد. محیطبانان شرکتی و قراردادی از وضعیت بسیار بدی برخوردار هستند، به طوری که برخی از آنها حتی بعد از ششماه کار، هنوز حقوق دریافت نکردهاند و بلاتکیفند … در یکی، دو سال گذشته، حقوق و مزایا، نه تنها افزایش پیدا نکرده است، بلکه جیره غذایی هم، کمتر شده و ماموران بیشتر در مضیقه هستند.

محیطبانان از جان مایه میگذارند، اما وقتی میشنوند یک محیط بان به خاطر انجام وظیفه قرار است اعدام شود، تنشان میلرزد. همیشه متخلفان، امکانات و وسایل رفاهیشان از ما بیشتر است. شکارچی اسلحه دارد، زورش هم از ما بیشتر است … تعداد ۱۱۲ محیطبان شهید شدهاند، اما هیچ شکارچی متخلفی به خاطر کشتن محیطبان اعدام نشده. اگر بحث عدالت است. پس این شکارچیان هم باید اعدام شوند.”

صفر اصغری، محیط بان نمونه استان مازندران نیز تاکید داشت: “همیشه تعداد محیط بانان از تعداد شکارچیان و متخلفان بسیار کمتراست و همین مسئله، کار محیط بانی را بسیار دشوار میکند. در منطقهای که من خدمت میکنم، محیط بانان قدیمی، بازنشسته شدهاند و جذب نیرو هم، به اندازه کافی صورت نگرفته. هیچ وقت، آنچه که حق ماست، به ما، پرداخت نمیشود و همیشه از کمبود حقوق، درمضیقه هستیم.”

او گفت: “حق محیطبانان اعدام نیست چون آنها برای دفاع از محیط زیست و حیات وحش منطقه با شکارچیان درگیر میشوند. وقتی هم که درگیری پیش میآید، هر اتفاقی ممکن است بیفتد. یک محیطبان هیچ وقت از روی قصد و غرض شخصی با شکارچیان برخورد نمیکند، بلکه گاهی حوادثی اتفاق میافتد که قابل پیشبینی نیست.”

 مقامهای حکومتی، مسئولند.

معصومه ابتکار، دبیر کمیته شورای شهر و رئیس سابق سازمان محیط زیست و معاون سابق رئیسجمهور نیز گفت: “تعداد محیط بانها نسبت به مناطق حفاظت شده به شدت کم است.” او ادامه داده است: “انتظار میرود مسئولان با درخواست از مقام رهبری یا هر روش دیگری جان این محیط بان را نجات دهند.”

به گفته محمدباقر صدوق، معاون سابق سازمان محیط زیست، ۱۷ میلیون هکتار تحت حفاظت سازمان محیط زیست است. اگر برای هر هکتار یک محیط بان نیاز باشد در کل ۱۷ هزار محیطبان باید داشته باشیم، در حالی که دوهزار و ۷۰۰محیط بان در کشور وجود دارد.

علی سمیعی، سرپرست دفتر حقوقی سازمان محیط زیست نیز در گفتوگو با خبرآنلاین تاکید کرد: “نباید به خاطر یک حیوان یک انسان کشته شود.”

محمجواد محمدیزاده، رئیس سازمان محیط زیست و معاون رئیس جمهور نیز معتقد است: “از نظر ما محیط بانانی که در حین ماموریت کشته میشوند، شهید هستند و از نظر بنیاد شهید هم در حکم شهید هستند و از نظر مزایا نیز مزایای خانواده شهدا به آنان تعلق میگیرد.”

اسعد را اعدام نکنید!

دکتر اسماعیل کهرم، استاد دانشگاه نیز از زاویه دیگری به مسئله نگاه کرده است. او گفته است: “محیط بانی که امنیت ندارد چطور میتواند به وظایفش عمل کند.”

محمود درویش کارشناس محیط زیست نیز گزارش داده است: “۱۰۷ نفر در سازمان محیط زیست و ۴۲۰ نفر در سازمان جنگلها و مراتع و پنجهزار نفر به بهانه دفاع از طبیعت ایران، مجروح و معلول شدهاند.”

هواداران محیط زیست در ایران، با تلاشهای فراوان خواستار لغو حکم اعدام محیطبان اسعد تقیزاده هستند و تاکنون با نشستهای مختلف و ملاقاتهای متعدد و مقالات فراوان و اطلاعرسانیهای به موقع و جمعآوری چندین طومار، خواهان لغو حکم اعدام اسعد تقیزاده شدهاند و از روشهای مختلف برای جلوگیری از اعدام او تلاش میکنند.

 دولتها باید محاکمه شوند نه محیط بانها

بعد از لغو حکم اسعد تقیزاده یا اجرای حکم این محیط بان چه اتفاقی خواهد افتاد؟ هیچ. تا در روی همان پاشنهای بچرخد که سالیان درازی است در ایران چرخیده، هیچ اتفاق خاصی نخواهد افتاد و باید منتظر حادثهای دیگر و حکم اعدامی دیگر باشیم.  تا وقتی دولتها در ایران، چه محافظهکار و چه اصلاحطلب به فکر اشتغال جوانان نباشند، “اسعد”ها نابود میشوند و مجتبیها به قتل میرسند. آمار و ارقام، نشان میدهد که درد عمیقتر از این حرفهاست. جوانان تحصیلکرده ما در آرزوی داشتن شغل و نیاز به نیروی کار و تنها در شغل محیطبانی ۱۵ هزار و ۳۰۰ نفر نیرو ، مورد نیاز است. لازم است در هر رشتهای، یک نگاه اجمالی و آماری به نیازها و کمبودهای جامعه داشته باشیم. با اعدام اسعد مشکلی حل نخواهد شد.

تاریخ انتشار : ۱۱ آبان, ۱۳۹۰ ۹:۰۴ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

مروری بر آن‌چه تا بیست و سوم تیرماه گذشت

نفس چاق نکرده بود آقای پزشکیان که در دفتر شرکت هواپیمایی توسط نیروهای انتظامی بسته شد. گویا عدم رعایت حجاب کارکنان زن این دفتر دلیل این کنش نیروهای انتظامی بود. مساله مهمی نبود! آقای وزیر کشور دولت گفت. فردا باز خواهد شد دفتر.

مطالعه »
یادداشت

حکم اعدام فعال کارگری، شریفه محمدی نمادی است از سرکوب جنبش صنفی نیرو های کار ایران!

میزان توانایی کارگران برای برگزاری اقدامات مشترک، از جمله اعتصابات و عدم شرکت در امر تولید، مرتبط است با میزان دسترسی آنها به تشکل های صنفی مستقل و امکان ایجاد تشکل های جدید در مراکز کار. ولی در جمهوری اسلامی نه تنها حقوق پایه ای کارگران برای سازمان دهی و داشتن تشکل های مستقل رعایت نمیشود، بلکه فعالان کارگری، از جمله شریفه محمدی، مرتبا سرکوب و محکوم به حبس های طولانی مدت، ضربات شلاق و حتی اعدام میشوند.

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
مطالب ویژه
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

آن‌ها نمی‌توانند همهٔ ما را بکشند و ما نمی‌توانیم همهٔ آن‌ها را بکشیم…

غم دیگر

پایان تلخ یک ریاست جمهوری

کاش میشد

نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور

بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴