چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۲

چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۲

بر خلاف مرحله‌ی اول، در مرحله‌ی دوم انتخابات ریاست جمهوری شرکت می‌کنم و به آقای پزشکیان رأی می‌دهم!
برای رهایی ایران از اقتدارگرایی و تمامیت‌خواهی، با رنج و اندوه خون ریخته‌شدهٔ جوانان در این چند دهه در جان، بر خلاف دور اول، در دور دوم انتخابات شرکت می‌کنم...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: زهره تنکابنی
نویسنده: زهره تنکابنی
جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!
سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: هیئت سیاسی - اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
نویسنده: هیئت سیاسی - اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!
یادمان باشد که هرچه جامعه ضعیف‌تر شود، از فرصت‌ها و شانس‌هایی که در مسیر بهبود، تغییروتحول  پیش خواهد آمد، کمتر می‌توانیم استفاده کنیم و شانس‌های آینده ایران را از دست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کیوان صمیمی
نویسنده: کیوان صمیمی
انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!
نیروی تجدد و دموکراسی یک قرن است که ایران مال همه‌ی ایرانیان است شعار اوست. اکنون نیروهای وسیعی از جنبش اسلامی نیز به همین نگاه پیوسته اند. در پهنه‌ی سیاست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: امیر ممبینی
نویسنده: امیر ممبینی
جزئیات کشته شدن راضيهٔ رحمانی دختر ۲۴ سالهٔ لر با شلیک مأمور نیروی انتظامی!
سوم تیر ماه جاری رسانه‌ها نوشتند که دختری جوان به نام «راضیهٔ رحمانی» اهل روستای گویژه در شهرستان نورآباد استان لرستان با شلیک یکی از مأموران نیروی انتظامی جان باخت....
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: بهاره شبانکارئیان
نویسنده: بهاره شبانکارئیان
بیانیه نهضت آزادی ایران: رأی اعتراضی در گام دوم برای دکتر پزشکیان!
نهضت آزادی ایران در ادامه راهبردی که در مرحله اول در پیش گرفت، اتحاد ملت و تجمیع همه معترضان در مرحله دوم انتخابات را برای مقابله با مخالفان آزادی و...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: نهضت آزادی ایران
نویسنده: نهضت آزادی ایران
انتخابات مهندسی شده، راه يا بی‌راهه؟
    خانم وسمقی در ارتباط با انتخابات ریاست حمهوری در ایران تحلیلی داشته است. خانم وسمقی، زین میان؛ بر این باور است که اصلاح‌طلبان، اگر گمان می‌کنند که حکومت...
۱۲ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: صدیقه وسمقی
نویسنده: صدیقه وسمقی

انتظار از نویسنده و ادبیات

اگرچه با کمک ادبیات تاکنون مستقیما هیچ کارخانه یا موسسه ای به اشغال کارکنان آن درنیامده وهیچ قانونی بعلت انتقاد ادبی تغییرنکرده ویا بطور مشخص ادبیات به چیزی دسترسی نیافته، بااین‌همه بدون ادبیات، جهان غم انگیزتر وغیرانسانی ترمی‌بود

آدرنو جامعه شناس آلمانی می‌گفت: هنر و ادبیات وسیله‌ای برای مقاومت‌اند. بر اثر نوشتن و خلاقیت ادبی فعالیت فکری تبدیل به موضوعی مادی می‌شود. نویسندگی سفری است زیردریایی، زیر‌پوست خواننده. کافکا ادبیات را پتک و تبری برای شکستن اقیانوس یخ زده درون انسان در جوامع طبقاتی بورژوایی می‌دانست. منظوراین که ادبیات وهنر می‌توانند بعضی از ناتوانی‌های انسان را کوچک جلوه دهند. یک اثر ادبی ممکن است نقشی تربیتی، فلسفی، انتقادی و یا سرگرم کننده داشته باشد.

هرتسن نویسنده روس می‌گفت: “ما طبیعت نیستیم ما خود درد و رنج هستیم” . هر‌از شاعر روم باستان می‌گفت: “شادی بخشیدن و فایده رساندن هدف قلم زنی او است. نویسنده باید گاهی داستانی را بسراید که اصلا هنوز اتفاق نیافتاده. ما در عصری زندگی می‌کنیم که ۶ دقیقه مطالعه در روز و ۱۳۶ دقیقه نشستن در پای تلویزیون با هم رقابت می‌کنند”.

نویسندگی بسته به غرض و هدف می‌تواند فعالیتی هنری، عملی پرهیزکارانه، حرفه ای فنی، شغلی برای امرارمعاش، فعالیتی شبه‌علمی و یا امری خبیثانه و غرض آلود باشد. البته عده‌ای هم برای سرگرمی، تفریح  و وقت گذرانی سراغ ادبیات می‌روند. ادبیات هر دوره همچون آینه‌ای است که قسمتی از نارسایی‌ها و یا زیبایی‌های آندوره و جامعه را به ما منعکس می‌کند. نویسندگان به بافت قالی بزرگ و رنگارنگ فرهنگ جهانی بشریت کمک می‌کنند. هرانسان ادیبی دارای دو وطن است ؛ وطن اصلی و وطن دوم، یعنی ادبیات دلخواه او؛ جهانی ‌که او در آن می اندیشد و می‌نویسد و یا می‌خواند و سخن می‌گوید.

برداشت مارکسیستی این بود که می‌گفت ادبیات باید موضعی مثبت نسبت به واقعیات زندگی داشته باشد و نقشی تربیتی برای رسیدن به جامعه عدالت و برابری را بعهده بگیرد. قلدران و زورگویان حاکم باید بگذارند تا انسان‌ها خود تصمیم بگیرند که آیا ازاین وسیله انسانی و جهانی استفاده کنند یا خیر؟

درفرهنگ بعضی از جوامع قدیم، به شاعر و نویسنده بعنوان رهبراخلاقی، سنبل تقوا، یا بعنوان معلم خلق نگریسته می‌شد. گورکی نویسنده شوروی سابق می‌گفت: “کتاب‌ها به عقل و فهم و قلب من بال پرواز دادند، آنها به من کمک کردند تا از باطلاق گندیده و فقرزده زندگی بیرون آیم. بدون کتاب‌ها من  در جهالت خودخواهانه وبدبینی فرومیرفتم و خفه می‌شدم؛ ادبیات انسانیت زنگزده درون مرا جلایی مجدد داد”.

ایبسن نمایشنامه نویس نروژی می‌گوید:”من برای سئوال کردن و مطرح نمودن مسائل و کمبودها موظف‌ام و نه برای جواب دادن و حل آنها. برشت نویسنده آلمانی می‌گفت ادبیات یا هم‌چون دارویی مسکن خواننده را در جامعه آرام می‌کند یا اینکه به نادانی و جهل او دامن می‌زند و برایش زور و خشونت و استثمار را توجیه می‌کند، یا این‌که از نیروهایش برای سازندگی، صلح و انسانیت استفاده می‌کند. در سالگرد مرگ گوگول نویسنده روس نیکولای اول سزار روس توصیه نمود که آثارگوگول را که پیرامون فساد و رشوه خواری کارمندان و درباریان بود، برای نمایش از زیر سانسورازاد شوند و دولتیان و کارمندان موظف شدند به دیدن آثاراوبروند تا از فساد خود و اطرافیانشان باخبرشوند.

غالب آثار جهانی ادبیات در شرایط آزادی خلاقیت و نیازهای زمان خود بوجود آمده اند ونه از طریق سفارش ویا ماموریت دادن به نویسنده. ادبیات نه تنها آرشیو و بایگانی گذشته‌هاست، بلکه می‌تواند آئینه زمان حال نیزباشد. ادبیات نه وابستگی است نه نیاز و نه عشق افلاتونی، بلکه سرنوشت است. نیچه پرشورترین  فیلسوف و شاعرمدرن غرب می‌گوید: “من دینامیت هستم”. یعنی از سخن او باید خوف نمود چون اگربخواهیم می‌توانیم آنرا تبدیل به ماده کنیم و عده ای را به وحشت و دردسر اندازیم.

نویسندگان مانند قله ای هستند که منتقدین ادبی آموزش ندیده ازآن بالا می‌روند وآنجاکه رسیدند آستین‌ها را بالا می‌زنند و دستی تکان می‌دهند تا جلب نظر عده ای از خودشان بیسوادتررابنمایند. زمانی‌که ادیبان فرهنگ عامیانه بیسواد بودند، ادبیات مطمئن‌تر می‌زیست. ادبیات شفاهی قرن‌ها پیش توانست پدیده ای جهانی گردد و آثاری مانند قصه های هزارویکشب، متون اوستایی، آیه‌های توراتی، و اشعار هومری را خلق کند.

ادبیات گاهی محصول و نتیجه زباله‌ها و ناپاکی‌های آگاهی و شناخت در جامعه است، اینگونه ادبیات نه زیرزمینی است ونه آوانگارد. فاکنر می‌گفت:”هرکس مجموعه ایست از گذشته خود”. اومارک تواین را بدلیل واردکردن لهجه سیاهان ناحیه میسوری به ادبیات تحسین کرد.

موضوع اثرادبی می‌تواند انسان، جامعه، عدالت، تولد، عشق، و یا مرگ باشد. نویسنده اغلب خود را بعنوان منتقد، روشنگر، معلم، روشنفکر یا پیام آور وغیره می‌بیند. امید است ادبیات در درازمدت تاثیرمثبت خود را در راه آزادی،عدالت، آگاهی و زیبایی بجا بگذارد. روشنگری و نویسندگی همیشه فعالیتی تحریک آمیز است و کسی‌ که چیزی بنویسد خود به خود به تحریک و کنجکاوی خواننده دست می‌زند. نویسنده باید قادر باشد در زمان مناسب سئوال مناسب و ضروری را طرح کند.

فعالین و مسئولین فضای ادبی بعضی جوامع شکایت می‌کنند که ادبیات جنجالی و مبتذل همچون کارخانه‌ای، با تولید رویاهای دروغین وآرزوهای بربادرفته، تصویری سطحی و خیالی وغیر واقعی از جهان می‌دهد. ارسطو فیلسوف یونان باستان می‌گفت قهرمان داستان را باید به اوج قله برد تا از سقوط او به دره فاجعه خواننده و شنونده براثر لرزش ضربه بفکروچاره افتد.

اگرچه با کمک ادبیات تاکنون مستقیما هیچ کارخانه یا موسسه ای به اشغال کارکنان آن درنیامده وهیچ قانونی بعلت انتقاد ادبی تغییرنکرده ویا بطور مشخص ادبیات به چیزی دسترسی نیافته، بااین‌همه بدون ادبیات، جهان غم انگیزتر وغیرانسانی ترمی‌بود. سال‌هاست که نقدادبی مغرض، جزئی از تبلیغات برای افزایش فروش شده و کنسرن‌های سرمایه داری حتی بازارفروش کتاب را همچون سایرکالاها زیرنفوذ خودگرفته‌اند. هدف آنان ترویج ادبیاتی آرام، ساکت، مؤدب، بی خطر و بی‌طرف است که برای صبر و حوصله دادن و تربیت سازشکاری و بی‌طرفی یا بی عدالتی اجتماعی و زورگویی همچون دارویی مسکن می‌باشد .

باید سعی نمود ادبیات را از حوزه انحصار و سلطه نخبه گان و ثروتمندان خارج نمود وآنرا در دسترس عموم قرارداد. در جوامع پیشرفته صنعتی ناشر بعنوان تولیدکننده کالای کتاب، نقد ادبی بعنوان موسسه تبلیغات برای فروش و بازاریابی بیشتر، و کتاب‌خوان بعنوان مصرف کننده و خریدارکالایی بنام کتاب، فعال‌اند. توخولسکی منتقد آلمانی در وصف کتاب و ادبیات می‌گفت: کتاب را باید در آغوش گرفت و زن را باید خواند.

 

 

تاریخ انتشار : ۱ آذر, ۱۳۹۴ ۱۰:۴۷ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

هفته‌ای که گذشت، دوم تا هشتم تیرماه

رهبر حکومت تاب نیاورد گاه که کارگزاران خود را نامرغوب دید. خود بر صحنه آمد و خواستار مشارکت حداکثری شد و فتوا داد که نباید با کسانی که “ذره‌ای با انقلاب و امام و نظام اسلامی زاویه دارند” همکاری کرد. به‌زبان دیگر نباید به کسانی که ممکن است نفر دوم حکومت شوند و در سر خیال همکاری با ناانقلابین دارند، رای داد. اشاره‌ای سرراست به آن تنها نامزدی که از تعامل با جهان می‌گوید.

مطالعه »
یادداشت
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

بر خلاف مرحله‌ی اول، در مرحله‌ی دوم انتخابات ریاست جمهوری شرکت می‌کنم و به آقای پزشکیان رأی می‌دهم!

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!

انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!

جزئیات کشته شدن راضیهٔ رحمانی دختر ۲۴ سالهٔ لر با شلیک مأمور نیروی انتظامی!

بیانیه نهضت آزادی ایران: رأی اعتراضی در گام دوم برای دکتر پزشکیان!