سه شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۵۶

سه شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۵۶

آن‌ها نمی‌توانند همهٔ ما را بکشند و ما نمی‌توانیم همهٔ آن‌ها را بکشیم...
نتانیاهو کاخ سفید را نادیده می‌گیرد، زیرا انجام این کار هیچ هزینه‌ای ندارد. در سال ۱۹۸۲ رونالد ریگان، مناخیم بگین، نخست‌وزیر اسرائیل را پس و کشتار فسطینیان در پی تهاجم...
۱ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: نیکلاس کریستوف - برگردان: گودرز اقتداری
نویسنده: نیکلاس کریستوف - برگردان: گودرز اقتداری
غم دیگر
شنیدستم غمم را میخوری، این هم غم دیگر، دلت بر ماتمم می‌سوزد، این هم ماتم دیگر
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
پایان تلخ یک ریاست جمهوری
بایدن می‌داند که باید برود، اما این بدان معنا نیست که از این موضوع خوشحال است. ننسی پلوسی کسی بود که با هوش و ذکاوت سیاسی به رئیس‌جمهور گفت که...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
کاش میشد
کاش میشد چهره ها رنگ پریشانی نداشت، برق تیز خنجر و کینه نداشت. مثل دریا بود شفاف و زلال، مثل ابریشم نرم لطیف
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کاوه داد
نویسنده: کاوه داد
نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور
ایجاد، تقویت و توسعه و حفظ نهادهای مدنی و تشکل‌های صنفی و سیاسی باید در کانون برنامه های افراد، شخصیت ها و احزاب و سازمان ها قرار داشته باشد، چه...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴
بر اساس بیانیۀ دادگاه بین‌المللی دادگستری، سیاست‌های شهرک‌سازی و بهره‌برداری اسرائیل از منابع طبیعی در سرزمین‌های فلسطینی نقض قوانین بین‌المللی است. دادگاه، گسترش قوانین اسرائیل به کرانۀ باختری و بیت‌المقدس...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: محسن نجات حسینی
نویسنده: محسن نجات حسینی
سیاست‌گریزی زنان یا سیاستِ گریزِ دولت از زنان
قوانین نابرابر، عدم حمایت‌های لازم و محیط‌های مردسالارانه، زنان را از مشارکت فعال در سیاست بازمی‌دارد. حضور کم‌رنگ زنان در سیاست به معنای نبود صدای نیمی از جمعیت در تصمیم‌گیری‌های...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: زری
نویسنده: زری

ایدەها می مانند

و در جهانی کە ما زندگی می کنیم، ایدەها ما را می ترسانند. هیچ وقت تا بحال بە این اندازە نمی دانستیم کە همە بنوعی می توانند حق داشتەباشند. حقی کە ریشە در تعبیر وجود دارد و در انتخاب ماهیت. و هیچ وقت تا حالا نمی دانستیم کە ایدەای می تواند بیشتر از دیگران حق داشتەباشد و در همان حال این برحق بودن زمان زیادی دوام نیاورد.

هنگامیکە ایدەها بە جنبشهای اجتماعی گرە می خورند و شرایط پیروزی آنها را فراهم می آورند، یا اینکە بە معرف یک جنبش اجتماعی تبدیل می شوند، بە یکبارە شاهد رشد و نفوذ قابل توجە آن می شویم؛ اما آنگاە همین ایدە شکست می خورد، یا بهتر بگوئیم جنبشی کە خود را در قالب آن معرفی کردەاست شکست بخورد، بە همان اندازە و شاید بدتر باعث عقب نشینی و افول آن در عرصە فعالیتهای اجتماعی و سیاسی خواهیم شد.

اما علیرغم هر بلائی کە بر سر ایدەها بیایند، آنها نمی میرند و بعنوان بخشی از میراث فکری بشر باقی خواهندماند و همیشە تعدادی هواخواە را اطراف خود خواهند داشت. فراتر از این، ماندگاری ایدەها تنها بە موفقیت یا شکست آنها نیست، بلکە بە قدرتی نیز هست کە در شرایط میان شکست و پیروزی برای خود بعنوان سرچشمەهای تعبیر می آفرینند. از این منظر، هیچ ایدەای برای همیشە از صحنە اجتماعی رخت بر نمی بندد و تنها اینکە وجود آنها بە میزان نفوذی محدود می شود کە می توانند بیافرینند. در واقع وجود و مادگاری ایدەها بە شکست و پیروزی آنها بستگی ندارد.

پس می توان گفت کە ایدەها حداقل همیشە در کتب باقی خواهند ماند. و این ماندگاری گاهی اوقات حضوریست برای درک بهتر ایدەهای دیگر. زیرا ایدەها آنگاە بهتر درک می شوند کە در بستر وجود ایدەهای دیگر هم بررسی شوند. فراتر از این، هر ایدەای، علیرغم میزان شکست و پیروزی آن، در خود حامل رگەهائی از بیان واقعیت هستند کە می توانند منحصر بە همان ایدە باشند و در ایدەهای دیگر تکرار نشوند، از این لحاظ هر ایدەای می تواند در نوع خود منحصر بفرد باشد و حامل هستە مهمی از توان تعبیر بشر برای تبیین وجود.

همچنین در سلسلە مراتب پیدایش ایدەها، معمولا ایدەها از همدیگر کمک و توان می گیرند و گاها بعنوان سرچشمە همدیگر ظهور می یابند؛ حتی اگر در جناح مخالف یکدیگر هم قرار بگیرند. از این لحاظ ایدەها می توانند در یک ارتباط زنجیرەای با همدیگر قرار بگیرند  یا در یک ارتباط فرا زنجیرەای کە در آن الزاما پشت سر همدیگر ظهور نمی یابند.

و اگر بە نقش نامیرای ایدەها معتقد باشیم، باید گفت کە آنها همیشە در میان کتابها و جزوەها باقی می مانند تا دوبارە و چندبارە انسانها بدان مراجعە کنند و از آنها جهت تبیین پدیدەها یاری جویند. بدترین نوع موضع بشر در مقابل ایدەها می تواند تصور آنها در مورد میرابودنشان باشد. مگر نە اینکە ما هنوز از فلسفە یونان باستان علیرغم فاصلە بیش از ٢۵٠٠ سالە آنها با خود مدد می جوئیم و متونشان بە تحریک اندیشە ما و بنوعی در تعبیر جهان و هستی بما کمک می کنند؟ مگر نە اینکە نفس وجود این متون، شیوە اندیشیدن را ورای محتوای خاص آنها بە ما می آموزند؟

پس همیشە ایدەها باقی می مانند و منتظر ما، تا با مراجعە بە آنها دوبارە بە جهان نظری دیگر و شاید این بار جداتر از قبل بیافکنیم. و یکی از خصوصیت آنها این است کە بنابر شرایط جدید می توانند تعابیر نوین در ما ایجاد کنند. در این معنا، ایدەها تنها آنی نیستند کە هستند، بلکە آنی هم هستند کە می شوند، و این روند شدن در اثر تصادم و روبروشدن آنها با واقعیات جدید شکل می گیرند. پس ایدەها در خود حامل آن چیزی هم هستند کە در زمان حال ندارند. آنها تنها معطوف بە گذشتە نیستند.

از توانائی شگرف ایدەها این است کە آنان همیشە اینجایند تا بە ما در درک بهتر زندگی و وجود یاری رسانند؛ و همیشە از این توان بهرەمنداند، حال تاریخ تولد آنها زیاد در این مورد اهمیت ندارد. هرچند بنابر شرایط، بعضی می توانند بهتر عمل کنند و بعضی کمتر.

اما ماندگاری ایدەها بە معنای تسلط بی چون و چرای آنها نیست. ایدەای زمانی می تواند ایدە مسلط باشد و زمانی دیگر نە. مسلط یا مسلط نبودن آن، معرف غلظت وجود آن است و نە ماندگاری آن. ماندگاری را خصلتی دیگر هست. و آنانی بهتر و عمیق تر می توانند جهان را تفسیر کنند کە بر وجود ایدەها مسلط تر باشند. هرچند این تسلط بە معنای تقدم نگرش التقاطی نیست، آنقدر کە می تواند بەمعنای استخراج یک نظم فکری دیگر از دل آنها می تواند باشد.

و ما بجز متون و ایدەها، قبل از روبروشدن با واقعیت، از چە سلاح دیگری برخورداریم؟ متون و ایدەهائی کە نسلهای قبل از ما پی افکندەاند تا ما نیز با پی افکندنهای دیگر بر آنها بیافزائیم، هرچند نە در یک مسیر خطی الزاما.

و از خوبی وجود ایدەها این هست کە همە بنوعی احساس وجود می کنند. و ایدەها چونکە از تعداد آدمها قوی تراند، پس معتقدان بدانها همیشە می توانند بنوعی شاداب باشند.

ایدەها همیشە امکان انتخاب را دوبارە برای آدمها فراهم می آورند. آنها دوبارە ما را احساس جوانی می بخشند، زیرا امکان انتخاب همیشە بە معنای ادامە زندگیست. آنانی انتخاب می کنند کە هنوز بە زندگی و خروش بی پایان آن باور دارند، حتی اگر در چند قدمی مرگ هم باشند! و این از اعجاز ایدەهاست.

و ایدەها می مانند گاهی بدون هیچ باورمندی. گفتیم، تنها در کتابها و جزوات. و البتە برای ماندگاری احتیاج بە هیچ باورمندی نیست. آنها قائم با ذات اند. تنها با احساس وجود خود در کلمات و جملات. این انسانهایند قائم بە وجود آنها، اگرچە خود آنها را ساختەاند.

ایدەها، اولین و آخرین تعابیر وجوداند.

و ما در جهانی زندگی می کنیم کە در آن دسترسی انسانها بە ایدەها بیشتر و بهتر از هر زمانی دیگری فراهم شدەاست. هرچند بە نسبت همین دسترسی، امکان گذر از آنها نیز بیشتر از هر زمان دیگری فراهم شدەاست. و انسانهای زمان کنونی ما، انسانهای لغزان میان ایدەها هستند. با باوری بە این و باوری بە آن و شاید در نهایت باوری بە هیچ. هیچی کە هیچ نیست و می تواند در خود حامل معنای معناداری باشد. هیچی ایستادە بر بسیاری باورها و اما همزمان با نگاهی مشکوک بە همە. شکاکیتی کە از جنس نفی مطلق نیست.

و در جهانی کە ما زندگی می کنیم، ایدەها ما را می ترسانند. هیچ وقت تا بحال بە این اندازە نمی دانستیم کە همە بنوعی می توانند حق داشتەباشند. حقی کە ریشە در تعبیر وجود دارد و در انتخاب ماهیت. و هیچ وقت تا حالا نمی دانستیم کە ایدەای می تواند بیشتر از دیگران حق داشتەباشد و در همان حال این برحق بودن زمان زیادی دوام نیاورد.

ایدەها وجود ما را لرزان می کنند.

تاریخ انتشار : ۶ مرداد, ۱۴۰۰ ۸:۵۴ ق٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

مروری بر آن‌چه تا بیست و سوم تیرماه گذشت

نفس چاق نکرده بود آقای پزشکیان که در دفتر شرکت هواپیمایی توسط نیروهای انتظامی بسته شد. گویا عدم رعایت حجاب کارکنان زن این دفتر دلیل این کنش نیروهای انتظامی بود. مساله مهمی نبود! آقای وزیر کشور دولت گفت. فردا باز خواهد شد دفتر.

مطالعه »
یادداشت

حکم اعدام فعال کارگری، شریفه محمدی نمادی است از سرکوب جنبش صنفی نیرو های کار ایران!

میزان توانایی کارگران برای برگزاری اقدامات مشترک، از جمله اعتصابات و عدم شرکت در امر تولید، مرتبط است با میزان دسترسی آنها به تشکل های صنفی مستقل و امکان ایجاد تشکل های جدید در مراکز کار. ولی در جمهوری اسلامی نه تنها حقوق پایه ای کارگران برای سازمان دهی و داشتن تشکل های مستقل رعایت نمیشود، بلکه فعالان کارگری، از جمله شریفه محمدی، مرتبا سرکوب و محکوم به حبس های طولانی مدت، ضربات شلاق و حتی اعدام میشوند.

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
مطالب ویژه
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

آن‌ها نمی‌توانند همهٔ ما را بکشند و ما نمی‌توانیم همهٔ آن‌ها را بکشیم…

غم دیگر

پایان تلخ یک ریاست جمهوری

کاش میشد

نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور

بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴