چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۴

چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۴

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!
سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: هیئت سیاسی - اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
نویسنده: هیئت سیاسی - اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!
یادمان باشد که هرچه جامعه ضعیف‌تر شود، از فرصت‌ها و شانس‌هایی که در مسیر بهبود، تغییروتحول  پیش خواهد آمد، کمتر می‌توانیم استفاده کنیم و شانس‌های آینده ایران را از دست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کیوان صمیمی
نویسنده: کیوان صمیمی
انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!
نیروی تجدد و دموکراسی یک قرن است که ایران مال همه‌ی ایرانیان است شعار اوست. اکنون نیروهای وسیعی از جنبش اسلامی نیز به همین نگاه پیوسته اند. در پهنه‌ی سیاست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: امیر ممبینی
نویسنده: امیر ممبینی
جزئیات کشته شدن راضيهٔ رحمانی دختر ۲۴ سالهٔ لر با شلیک مأمور نیروی انتظامی!
سوم تیر ماه جاری رسانه‌ها نوشتند که دختری جوان به نام «راضیهٔ رحمانی» اهل روستای گویژه در شهرستان نورآباد استان لرستان با شلیک یکی از مأموران نیروی انتظامی جان باخت....
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: بهاره شبانکارئیان
نویسنده: بهاره شبانکارئیان
بیانیه نهضت آزادی ایران: رأی اعتراضی در گام دوم برای دکتر پزشکیان!
نهضت آزادی ایران در ادامه راهبردی که در مرحله اول در پیش گرفت، اتحاد ملت و تجمیع همه معترضان در مرحله دوم انتخابات را برای مقابله با مخالفان آزادی و...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: نهضت آزادی ایران
نویسنده: نهضت آزادی ایران
انتخابات مهندسی شده، راه يا بی‌راهه؟
    خانم وسمقی در ارتباط با انتخابات ریاست حمهوری در ایران تحلیلی داشته است. خانم وسمقی، زین میان؛ بر این باور است که اصلاح‌طلبان، اگر گمان می‌کنند که حکومت...
۱۲ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: صدیقه وسمقی
نویسنده: صدیقه وسمقی
جرون
جرون، ای سیلی خورده ی زمان، ای معامله های پشت پرده ی آن زمان، ای تاریخ دیروز و امروز من، از رنگ و شرنگ، تا کیسه های زر ...
۱۲ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کاوه داد
نویسنده: کاوه داد

بانوی قدرتمند پشت پرده روبل روسیه

الویرا نابیولینا، رئیس بانک مرکزی روسیه: زن پشت پرده روبل است. او به عنوان رئیس بانک مرکزی روسیه، در میانه طوفان تحریم ها قرار دارد. همکاران غربی از شایستگی او قدردانی می کنند. او در سال ۲۰۱۴ واحد پول روسیه را از بحران خارج کرد، که مجله تخصصی بریتانیایی یورومانی در آن زمان به او عنوان "بهترین مدیر اجرایی در یک بانک مرکزی" را داد.

 

یک بانوی قدرتمند، پشت بهبود فعلی روبل تا سطح قبل از جنگ اواسط فوریه است. او سال گذشته در فهرست تاثیرگذارترین زنان جهان در فوربس قرار گرفت. ما در مورد الویرا نابیولینا، اقتصاددان و بانکدار ۵۸  ساله صحبت می کنیم. او با اصالت تاتار از سال ۲۰۱۳ پس از نامزدی غیرمنتظره توسط ولادیمیر پوتین، ریاست بانک مرکزی کشورش را بر عهده داشت. او در سال۲۰۱۴ واحد پول روسیه را از بحران خارج کرد، که مجله تخصصی بریتانیایی یورومانی در آن زمان به او عنوان “بهترین مدیر اجرایی در یک بانک مرکزی” را داد. در سال ۲۰۱۹، به درخواست رئیس جمهور، “دلارزدایی” از اقتصاد روسیه را آغاز کرد. ولادیمیر پوتین او را با نام کوچکش خطاب می کند، حتی در ملاء عام، که در مسکو به عنوان نشانه ای از اعتماد خاص تلقی می شود.

با این حال، در اوایل ماه مارس، پس از پست فیس‌بوک الکسی هونچاروک، که از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ نخست‌وزیر اوکراین بود، شایعاتی منتشر شد مبنی بر اینکه نابیولینا می‌خواهد از سمت خود به دلیل تهاجم به اوکراین استعفا دهد. کرملین بلافاصله این موضوع را تکذیب کرد و پورتال خبری آمریکایی بلومبرگ بعداً به نقل از چهار منبع گزارش داد که پوتین به سادگی استعفای او را نپذیرفت. بر اساس این گزارش، وی استعفای نابیولینا در میانه جنگ را یک خیانت می دانست. به گفته یک منبع خودی، روزنامه بریتانیایی گاردین گفت که این ممکن است عواقبی برای او و خانواده اش داشته باشد.

در سال ۲۰۰۶، نابیولینا مقدمات روسیه را برای اولین ریاست جمهوری کشورهای G8 هماهنگ کرد و یک سال بعد به سمت وزیر امور اقتصادی ارتقا یافت. در سال ۲۰۱۳، او دستیار رئیس جمهور در امور اقتصادی، یکی از پنج مشاور شخصی پوتین شد. او  در این مدت توانست، چگونگی سیستم های پرداخت خود را ارائه دهد. و احتمالاً به دلیل نیاز به جلوگیری از تحریم های آینده, برنامه ریزی کرده بود. 

 الویرا نابیولینا از حامیان رویکردهای اقتصادی لیبرال در نظر گرفته می شود

نابیولینا یکی از اعضای حزب حاکم روسیه متحد است و مانند پوتین، فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی را یک تراژدی می داند. البته او نمی تواند مدعی کرسی در شورای امنیت ملی باشد، نوعی دفتر سیاسی ۲.۰ متشکل از مقامات نظامی و وزرا که تصمیم جنگی پوتین را در پایان فوریه تایید کرد. از زمان یلتسین، نابیولینا به عنوان حامی رویکردهای اقتصادی لیبرال در نظر گرفته شده است، اما به کنترل های سخت مبادله ای متوسل می شود که تاکنون توانسته است به طور مصنوعی روبل را تقویت کند. با این حال، ارزش بیش از حد ارز، ثابت نخواهد ماند. بنابراین اقتصاددانان انتظار کاهش ارزش قریب‌الوقوع توسط بانک مرکزی را دارند که می‌تواند با هدف افزایش درآمدهای مالیاتی ناشی از صادرات انرژی باشد.

همکاران غربی از شایستگی نابیولینا قدردانی می کنند. نشریه آمریکایی پولیتیکو به نقل از یک بانک مرکزی اروپایی نوشت: در آستانه جنگ و در واکنش به تحریم ها، کار خود را به خوبی انجام داد. این واقعیت که تقریباً نیمی از ۳۰۰ میلیارد دلار ذخایر طلا و ارز روسیه در خارج از کشور سرمایه‌گذاری شده است، که این امر، کمتر اشتباه تلقی می‌شود تا نشانه‌ای از این که رئیس بانک مرکزی ظاهراً انتظار نداشت این ذخایر به عنوان بخشی از اقدامات تنبیهی مسدود شود. یا به عنوان نشانه ای مبنی بر اینکه او تمایل پوتین به جنگ را اشتباه ارزیابی کرده است.

در حال حاضر، نابیولینا از اظهارات سیاسی پر سر و صدا اجتناب می کند. او در اوایل ماه مارس از همه کارمندان بانک مرکزی خواست که درگیر جنجال های سیاسی نشوند. نابیولینا گفت: این فقط نیروهایی را می سوزاند که برای “انجام کار خود” لازم است. در عوض، نیروی کار باید با هم متحد شوند زیرا به کار این موسسه مالی بستگی دارد. نگرش آنها نسبت به جنگ نشان دهنده تمایلات فعلی در نخبگان تجاری است، همانطور که توسط دانشمند علوم سیاسی روسی تاتیانا استانووایا در مصاحبه اخیر با جمعه (شماره ۱۴/۲۰۲۲) به عنوان “انفصال ایدئولوژیک” توصیف شده است: نبرد برای اوکراین را به عنوان یک اشتباه در در مواجهه با پیامدهای فاجعه‌بار، بسیاری سکوت کرده و برای زنده ماندن خود را با واقعیت جدید وفق می‌دهند.

نابیولینا در لیست تحریم ها

اعضای اپوزیسیون روسی در تبعید از تصمیم “تجارت طبق معمول” نابیولینا ناامید شده اند. دیمیتری گودکوف، معاون سابق دوما از حزب روسیه عادلانه که در سال ۲۰۲۱ برای فرار از دستگیری قریب‌الوقوع از کشور گریخت و امروز نماینده یک خط رادیکال ضد پوتین است، نابیولینا را متهم می‌کند که از تخصص و حرفه‌ای بودن خود برای جلوگیری از “قرار دادن پوتین به عنوان جنایتکار جنگی”استفاده می‌کند. به گفته گودکوف، بنابراین نابیولینا تا حدی در جنایات دولت مقصر است و بنابراین باید برای عواقب آن آماده باشد.

می توان ماموریت شخصی نابیولینا را متفاوت دید. او به عنوان رئیس مؤسسه‌ای که از نظر قانونی مستقل از دولت است، نه تنها به ولادیمیر پوتین، بلکه به اقتصاد روسیه و شهروندان روسیه که نقشی در جنگ ندارند کمک می‌کند تا سر خود را بالا نگه دارند. تا همین اواخر، برخلاف برخی از اعضای دولت و اکثر الیگارشی ها، او توسط اتحادیه اروپا تحریم نشده بود. اما پس از آن استرالیا اولین کشوری بود که Nabiullina را در لیست تحریم های خود در ۷  آوریل قرار داد.

از نظر تئوری، دومین دوره ریاست بانک مرکزی نابیولینا در ۲۴ ژوئن ۲۰۲۲ به پایان می رسد. رئیس جمهور پوتین می خواهد او را بیشتر نگه دارد و در ۱۸ مارس به دومای ایالتی پیشنهاد داد که اختیارات وی به عنوان رئیس بانک مرکزی باید پنج سال دیگر تمدید شود. در ۲۱ آوریل،  پارلمان روسیه می خواست در مورد آن تصمیم گیری کند. آیا نابیولینا پیشنهاد و سپس این انتخاب را پذیرفته است ؟

منبع: مجله آلمانی”Der Freitag ” 

جمعه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۱- ۲۹ آوریل ۲۰۲۲

 

تاریخ انتشار : ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۱ ۱:۵۵ ق٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

هفته‌ای که گذشت، دوم تا هشتم تیرماه

رهبر حکومت تاب نیاورد گاه که کارگزاران خود را نامرغوب دید. خود بر صحنه آمد و خواستار مشارکت حداکثری شد و فتوا داد که نباید با کسانی که “ذره‌ای با انقلاب و امام و نظام اسلامی زاویه دارند” همکاری کرد. به‌زبان دیگر نباید به کسانی که ممکن است نفر دوم حکومت شوند و در سر خیال همکاری با ناانقلابین دارند، رای داد. اشاره‌ای سرراست به آن تنها نامزدی که از تعامل با جهان می‌گوید.

مطالعه »
یادداشت
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!

انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!

جزئیات کشته شدن راضیهٔ رحمانی دختر ۲۴ سالهٔ لر با شلیک مأمور نیروی انتظامی!

بیانیه نهضت آزادی ایران: رأی اعتراضی در گام دوم برای دکتر پزشکیان!

انتخابات مهندسی شده، راه یا بی‌راهه؟