چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۲

چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۲

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!
سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: هیئت سیاسی - اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
نویسنده: هیئت سیاسی - اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!
یادمان باشد که هرچه جامعه ضعیف‌تر شود، از فرصت‌ها و شانس‌هایی که در مسیر بهبود، تغییروتحول  پیش خواهد آمد، کمتر می‌توانیم استفاده کنیم و شانس‌های آینده ایران را از دست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کیوان صمیمی
نویسنده: کیوان صمیمی
انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!
نیروی تجدد و دموکراسی یک قرن است که ایران مال همه‌ی ایرانیان است شعار اوست. اکنون نیروهای وسیعی از جنبش اسلامی نیز به همین نگاه پیوسته اند. در پهنه‌ی سیاست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: امیر ممبینی
نویسنده: امیر ممبینی
جزئیات کشته شدن راضيهٔ رحمانی دختر ۲۴ سالهٔ لر با شلیک مأمور نیروی انتظامی!
سوم تیر ماه جاری رسانه‌ها نوشتند که دختری جوان به نام «راضیهٔ رحمانی» اهل روستای گویژه در شهرستان نورآباد استان لرستان با شلیک یکی از مأموران نیروی انتظامی جان باخت....
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: بهاره شبانکارئیان
نویسنده: بهاره شبانکارئیان
بیانیه نهضت آزادی ایران: رأی اعتراضی در گام دوم برای دکتر پزشکیان!
نهضت آزادی ایران در ادامه راهبردی که در مرحله اول در پیش گرفت، اتحاد ملت و تجمیع همه معترضان در مرحله دوم انتخابات را برای مقابله با مخالفان آزادی و...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: نهضت آزادی ایران
نویسنده: نهضت آزادی ایران
انتخابات مهندسی شده، راه يا بی‌راهه؟
    خانم وسمقی در ارتباط با انتخابات ریاست حمهوری در ایران تحلیلی داشته است. خانم وسمقی، زین میان؛ بر این باور است که اصلاح‌طلبان، اگر گمان می‌کنند که حکومت...
۱۲ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: صدیقه وسمقی
نویسنده: صدیقه وسمقی
جرون
جرون، ای سیلی خورده ی زمان، ای معامله های پشت پرده ی آن زمان، ای تاریخ دیروز و امروز من، از رنگ و شرنگ، تا کیسه های زر ...
۱۲ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کاوه داد
نویسنده: کاوه داد

بررسی بیانیه میر حسین موسوی و بازخوردها

تذکر ضرور: پخش میزگردها در این صفحه از نشریه کار لزوما به معنی تایید یا وابستگی این برنامه ها به سازمان ما نیست و صرفا به دلیل خدمت به جامعه دوستان و نزدیکان فکری به سازمان صورت می گیرد!

جلسه پرسش و پاسخ تلگرامی یکشنبه   ۳۰  بهمن  ساعت ۹  شب ایران

موضوع:  بررسی بیانیه میر حسین موسوی و بازخوردها 

میهمان: سپیده جدیری ، شاعر و پژوهشگر حوزه زنان 

لینک:

https://t.me/+YNxze2Z5-E05NWFh

سوالات مطرح شده در جلسه تلگرامی با سپیده جدیری

  • برخی معتقدند ما فقط دو راه داریم یا پذیرش ۸+۱ ( موسوی و ۸ نفری که در جرج تاون دعوت شدند ) یا فقط رضا پهلوی ! چقدر اطمینان دارید که نهایتا آقای موسوی به این تن ندهند ؟
  • بیانیه آقای موسوی به نطرم من تقریبا بی نقص است و آن ابهاماتی را که اشاره دارند در واقع ابهام نیست بلکه چگونگی گذار در  ابهام  ممکن است  نقش داشته باشد  .
  • یعنی اینکه رفتار حکومت و چگونگی عقب نشینی حکومت این ابهامات را روشن می‌کند.  به این ترتیب که اگر حکومت به خواست مردم به شکل مسالمت آمیز تن بدهد با همین ساختارهای حکومتی و تحت  نظارت نهادهای بین‌المللی می‌توان رفراندوم برگزار کرد و مجلس موسسان تشکیل داد و قانون اساسی جدید نوشت.
  • در غیر این صورت گذار به شکل انقلاب خواهد بود و شرایط متفاوت. شما اینطور فکر نمی‌کنید؟
  • با درود به رفقای برگزارکننده برنامه از جمله رفیق راحله طارانی و همچنین میهمان عزیز برنامه رفیق سپیده جدیری، من گمان می کنم مهم ترین فراز بیانیه میرحسین موسوی :”ایران و ایرانیان نیازمند و مهیای تحولی بنیادین اند ، که خطوط اصلی اش را جنبش پاک«زن،زندگی،آزادی» ترسیم می کند. این سه کلمه بذرهای آینده روشن اند؛ آینده ای پیراسته از ظلم و فقر و تحقیر و تبعیض. اینها سه واژه اند که با خود تاریخی از تکاپو و تفکر و مبارزه و آرزو حمل می کنند؛ و در میان شان «زن» از همه امیدبخش تر است” هست و ابهام های مطرح میرحسین به لحاظ محتوایی (نه شکلی) نیز در این ارتباط است، با توجه به این موضوع، خواستم تفسیرتان در این خصوص و ارتباط آن را با منظومه فکری میرحسین موسوی را بدانم.
  • “بیانیه ای بنام میرحسین موسوی منتشر شده که نمی توان آن را نظر او قبول کرد، زیرا وی در حصر است و تا وقتی ظاهر نشده و آزادانه نطرات خود را طرح نکرده، این نوع بیانیه ها اعتبار کامل و مورد تایید خود را ندارند. “از پیک نت. نظر شما در رابطه با نوشته بالا چیست خانم جدیری؟ به نظر شما  چرا  بعضی از  جریانات سیاسی می‌خواهند میر حسین موسوی را  بی اعتبار  و بیانیه ایشان  را  راستای   همراهی با رضا پهلوی و گروه هشت نفره جلوه دهند؟
  • موضوع احساس خطر در سال ٨٨ و نجات ایران در اکنون در شرایطی با دو ویژگی مهم مطرح شدند، در سال ٨٨ در واکنش به سیاست‌های خصوصی سازی تفسیر اصل ۴۴ قانون اساسی و سیاست خارجی ماجراجویانه و اکنون هم در شرایط سیاست مولدسازی و باز هم سیاست خارجی ماجراجویانه که موجبات اجماع بین المللی علیه ایران را فراهم کرده است، در خصوص این مسأله که میرحسین موسوی پس از بیست سال در سال ٨٨ مجدد با احساس خطر به سیاست ورود کرد و اکنون نیز برای نجات ایران این موضع را اتخاذ کرده، چگونه می توان این دو بعد را در چارچوب فکری میرحسین شرح داد.
  • منشور مطالبات حداقلی تشکل های صنفی و مدنی را در رابطه با رویکرد میرحسین موسوی در پیامش نسبت به “طرح یک سامان نو” چطور ارزیابی می کنید؟
  • کاملا مشخص است که بیانیه آقای موسوی در راستای هماهنگی با همین «اپوزیسیون» است و درست قبل از آن انتشار یافته و هماهنگی برخی از اصلاح طلبان با آنها در جریان بوده و در کنفرانس هم به موسوی و هم به همکاری اصلاح‌طلبانی که از نظام عبور کرده‌اند و دریافت بیانیه‌ها اشاره شد. ارزیابی شما چیست؟
  • آیا بهترنیست (علیرغم برخی دیدگاه ها وبرنامه ها ۳گانه مورداشاره) اجماعی بین صادرکنندگان منشور ۲۰ واحد صنفی وبیانیه مهندس موسوی و مهندس کیوان صمیمی تشکیل شودتا به یک  فراخوان حداکثری تبدیل شود وتوازن قوا رو بنفع جنبش انقلابی ” زن زندگی ،آزادی،تغییر دهد و به تسهیل گذر ازنظام ولائی منجر گردد؟
  • بیانیه میر حسین موسوی مرحله گذار از ج.ا می باشد، تز اقتصادی مشخصی ارائه نداده اند. با دیدگاه مارکسیستی تا کجا می توانیم با اُپوزیسیون ج.ا نظیر میر حسین همراه باشیم؟
  • میر حسین موسوی و خاتمی دو نسل از جوانان کشور را در دو جنبش عظیم مردمی  به باد دادند و به تبعید فرستادند در بازی قدرت خود با حکومت. آیا آن دو جنبش به این دو  دوباره اعتماد می‌کنند؟
  • آیا اینها سونداژ آزمایش از سوی قدرت حاکمه و وابستگان به قدرت خارجی نیستند؟ ما در شرایطی هستیم که همه ماسک انقلابی‌گری دارند و می‌توانند همین برنامه‌ها را بدهند. باید دید چه کسی؟ چه زمانی؟ به نفع چه کسی؟ و با کدام نیرو ؟ آیا ایشان در جریان جنبش اخیر کلامی بر زبان آورد؟ یا تازه الان وارد بازی‌های سیاسی شده درست قبل از کنفرانس واشنگتن؟ یا از ایشان که عمر سیاسیش به پایان رسیده دارد استفاده ابزاری می‌شود؟ مورد مصرف ایشان از سوی اپوزیسیون واشنگتنی کاملا  صریح و مشخص است
  • آیا آقای موسوی در این بیانیه از جنبش سبز عبور کرده است ؟
  • امیدوارم حرفی از انقلاب زده نشود و به گذار و رفرم فکر کنیم و بیانیه ی مهندس موسوی هم تاکید بر رفرم سیاسی دارد. از زمان مشروطیت تا حالا هر دگرگونی یا کودتا بوده یا انقلاب که شمشیری دو لبه است و به جز کشتار و فراری عده ای و جایگزین شدن قشری دیگر نبوده است، افزون بر آن هزینه ی سنگین این جریانات است، قطعا ایمان دارم ایشان به رفرم و تاسیس مجلس موسسان بدون هیچگونه هزینه ای اعتقاد دارند
  • هیچ چیز خطرناکتر از این نیست که ما به مردم دروغ بفروشیم و در آنها توهم ایجاد کنیم – این که با یک بیانیه و با کمک یک جمع ۱۰۰ نفری میشود همه چیز را تغییر داد ایجاد توهم است – البته که هر کاری هر حرکتی ارزش خودش را دارد و باید از بیانیه حمایت کرد یا ایده تهیه منشور ایده خوبی ست ولی ما بیشتر از هر چیزی به یک طبقه کارگر متشکل نیاز داریم اگر زحمتکشان جامعه ما متشکل و قدرتمند باشند خیلی جای نگرانی نیست که چه نیرویی به قدرت برسد ولی اگر زحمتکشان جامعه سازماندهی نشده باشند تشکل قوی وجود نداشته باشد یک حکومتی که ظاهرا هم مقبول باشد نهایتا نمیتواند در زندگی زحمکتشان تغییرمطلوب ما را ایجاد کند – آنها که این منشور را نوشته اند شما خبر دارید  مجموعا” چند نفر هستند ؟ تعداد نفرات اینجا بسیار مهم است چون جلوگیری از ایجاد توهم مهم است – نباید به مردم اسکناس تقلبی فروخت – شما اینطور فکر نمی کنید ؟
  • اگر ایشان در محاصره نیروهای امنیتی هستند چگونه بیانیه منتشر می کنند؟ نقش دستیاران ایشان در خارج از کشور نظیر آقای ارجمند چیست؟ شاید هم در خارج کشور از سوی ایشان بیانیه منتشر شده اگر واقعا ایشان اینقدر در کنترل نیروهای امنیتی هستند؟
  • با توجه به سناریویی که امروز  آمریکا  برای ایران داره  و به جهت رشد آگاهی مردم و همچنین افزایش تجربه ی روشنفکران و درس آموزی از گذشته   دارد  ، با علم کردن رضاپهلوی و تلاش برای احیای یک نظام سلطنتی و ادامه یک جمهوری اسلامی به شکلی دیگر  ،  و بیانیه ی بسیار مهم موسوی  که به سه موضع مهم و اساسی اشاره کرده  ، نوشتن قانون اساسی جدید ،  انتخابات آزاد  و مجلس موسسان  ، ایا بهتر نیست که دمکراسی خواهان چپ  مدرن  در راه یک اتحاد همگانی تلاش کنند   ، البته حول محور  همین سه اصل  موسوی
  • گروهی بیانیه حمایتی از بیانیه مهندس موسوی نوشتند و امضا جمع کردند ولی در آن بیانیه به اهمیت عدم مداخله خارجی اشاره نشد – فکر نمی کنید که ضروری بود به دو مساله اهمیت عدم مداخله خارجی و اهمیت سکولاریم هم اشاره می شد ؟
  • ببینید نقد به منشور یک چیز است و اعتراض به اینکه چرا نگفته اند هر کدام از آن اتحادیه ها چند نفر بودند یک چیز دیگر – هدف وسیله  را توجیه نمیکند نباید در ذهن مردم این توهم را ایجاد کرد که بیست اتحادیه با هم منشور نوشته و امضا کرده اند . پس همه چیز عامش است بیایید سوار اتوبوس شوید! —- اینکه چرا به مردم نمی گویید چند نفر به این توافق رسیده اند هم یک نقد است ولی نقدی اعتراضی چون همانطور که گفتم ایجاد توهم در این شرایط خطرناک است – شما اینطور فکر نمی کنید ؟
  • آیا نهایت هدف بعد از گذار، رسیدن به حکومت سوسیال دموکراسی از نوع متداول در کشورهای اسکاندیناوی می باشد؟ آیا دستیابی به اقتصادی سوسیالیستی دیگر از اهداف فدائیان نیست؟
  • ما انقلاب در انقلاب نخواهیم داشت انقلاب در کودتا انجام خواهد شد. شخص مهندس موسوی به این مسئله واقف است و اگر کودتایی قرار باشه صورت گیرد، امیدوارم از بدنه ی مردمی سپاه که با ایشان است، رخ نمایی کند و ضرورت خطر امپریالیسم که شما نیز به آن اشاره فرمودید ، اگر کودتای غربی عمل شود پارداوکس سال ۳۲ و سقوط مظلومانه دکتر مصدق (هر چند مصدق قابل مقایسه با جمهوری اسلامی نیست و مقایسه یهویی نیست) چه جوری بگم دلم برای انقلابی که در آن شرکت داشتم میسوزه و برگشت به عقب برای عذاب اوره. نظر شما چیست؟
  • آیا آقای موسوی و یا نمایندگانشان در خارج از کشور در مورد کنفرانس واشنگتن. و آلترناتیوهای تغییر رژیم امپریالیستی موضع مشخصی گرفته‌اند؟

 

تاریخ انتشار : ۲ اسفند, ۱۴۰۱ ۴:۰۶ ق٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

هفته‌ای که گذشت، دوم تا هشتم تیرماه

رهبر حکومت تاب نیاورد گاه که کارگزاران خود را نامرغوب دید. خود بر صحنه آمد و خواستار مشارکت حداکثری شد و فتوا داد که نباید با کسانی که “ذره‌ای با انقلاب و امام و نظام اسلامی زاویه دارند” همکاری کرد. به‌زبان دیگر نباید به کسانی که ممکن است نفر دوم حکومت شوند و در سر خیال همکاری با ناانقلابین دارند، رای داد. اشاره‌ای سرراست به آن تنها نامزدی که از تعامل با جهان می‌گوید.

مطالعه »
یادداشت
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!

انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!

جزئیات کشته شدن راضیهٔ رحمانی دختر ۲۴ سالهٔ لر با شلیک مأمور نیروی انتظامی!

بیانیه نهضت آزادی ایران: رأی اعتراضی در گام دوم برای دکتر پزشکیان!

انتخابات مهندسی شده، راه یا بی‌راهه؟