سه شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۲:۱۳

سه شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۲:۱۳

آن‌ها نمی‌توانند همهٔ ما را بکشند و ما نمی‌توانیم همهٔ آن‌ها را بکشیم...
نتانیاهو کاخ سفید را نادیده می‌گیرد، زیرا انجام این کار هیچ هزینه‌ای ندارد. در سال ۱۹۸۲ رونالد ریگان، مناخیم بگین، نخست‌وزیر اسرائیل را پس و کشتار فسطینیان در پی تهاجم...
۱ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: نیکلاس کریستوف - برگردان: گودرز اقتداری
نویسنده: نیکلاس کریستوف - برگردان: گودرز اقتداری
غم دیگر
شنیدستم غمم را میخوری، این هم غم دیگر، دلت بر ماتمم می‌سوزد، این هم ماتم دیگر
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
پایان تلخ یک ریاست جمهوری
بایدن می‌داند که باید برود، اما این بدان معنا نیست که از این موضوع خوشحال است. ننسی پلوسی کسی بود که با هوش و ذکاوت سیاسی به رئیس‌جمهور گفت که...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
کاش میشد
کاش میشد چهره ها رنگ پریشانی نداشت، برق تیز خنجر و کینه نداشت. مثل دریا بود شفاف و زلال، مثل ابریشم نرم لطیف
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کاوه داد
نویسنده: کاوه داد
نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور
ایجاد، تقویت و توسعه و حفظ نهادهای مدنی و تشکل‌های صنفی و سیاسی باید در کانون برنامه های افراد، شخصیت ها و احزاب و سازمان ها قرار داشته باشد، چه...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴
بر اساس بیانیۀ دادگاه بین‌المللی دادگستری، سیاست‌های شهرک‌سازی و بهره‌برداری اسرائیل از منابع طبیعی در سرزمین‌های فلسطینی نقض قوانین بین‌المللی است. دادگاه، گسترش قوانین اسرائیل به کرانۀ باختری و بیت‌المقدس...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: محسن نجات حسینی
نویسنده: محسن نجات حسینی
سیاست‌گریزی زنان یا سیاستِ گریزِ دولت از زنان
قوانین نابرابر، عدم حمایت‌های لازم و محیط‌های مردسالارانه، زنان را از مشارکت فعال در سیاست بازمی‌دارد. حضور کم‌رنگ زنان در سیاست به معنای نبود صدای نیمی از جمعیت در تصمیم‌گیری‌های...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: زری
نویسنده: زری

به اعدام ها پایان دهید!

در حالی که حکومت ایران در تلاش برای تخفیف تحریم های بین المللی علیه ایران است، فرصتی فراهم شده است تا روز جهانی مبارزه با اعدام را به مناسبتی برای اعمال فشار بر جمهوری اسلامی جهت تغییر رفتار دستگاه قضایی ایران تبدیل کنیم.

دهم اکتبر، روز جهانی مبارزه با مجازات اعدام است. هر سال، فعالان در عرصه حقوق بشر به مناسبت این روز، به تداوم صدور احکام اعدام و اجرای گسترده این مجازات غیرانسانی در ایران اعتراض می کنند. اما دستگاه قضائی جمهوری اسلامی به این اعتراض ها اعتنائی ندارد. امسال نیز علیرغم کارزار تبلیغاتی دولت جدید در عرصه سیاست خارجی و سخن گفتن مقامات ایرانی از مسالمت و صلح در مجامع جهانی، آمار حاکی از ادامه اعدام های پرشمار در ایران حتی پس از روی کار آمدن دولت روحانی است. به گزارش سازمان های حقوق بشری، پس از انتخابات ریاست جمهوری اخیر در ایران، بیش از دویست نفر اعدام شده اند. برخی از این اعدامها در ملاء عام و در برابر چشمان مردم و از جمله کودکان صورت گرفته است. درباره تأثیر این نمایش های هولناک بر روان جامعه و به ویژه کودکان، بسیار مطلب نوشته و گفته شده است اما مسئولان جمهوری اسلامی اصرار بر دهن کجی به همه این نظرهای کارشناسی و دلسوزانه دارند.

 سنگ بنای حکومت اسلامی در ایران با اعدام گذاشته شد. هنوز چهار روز بیشتر از سقوط رژیم سلطنتی نگذشته بود که به دستور روح الله خمینی که هنوز مقام رسمی و قانونی هم نداشت، چهار تن از مقامات نظامی و امنیتی رژیم گذشته بر بام همان ساختمانی که خمینی در آن اقامت داشت، تیرباران شدند و تصاویر اجساد آنها در روزنامه ها چاپ شد. از همان روز بیست و شش بهمن پنجاه و هفت تا کنون، یعنی در طول نزدیک به سی و پنج سال، دیگر اعدام ها در ایران متوقف نشده است. اعدام ها از مقامات و ماموران رژیم سلطنتی آغاز شد و خیلی زود به گروه های گوناگونی از زندانیان گسترش یافت، از متهمان به قاچاق مواد مخدر و زنان متهم به تن فروشی گرفته تا فعالان احزاب و سازمان های سیاسی و گروه های ملی ـ قومی، از بهائیان ایران گرفته تا دگرباشان، از متهمان جرایم عادی گرفته تا مخالفان حکومت. آمار اعدام ها در جمهوری اسلامی فراز و نشیب داشته است اما هیچ سالی بدون اعدام نگذشته است و شاید حتی هیچ سالی آمار اعدام پایین تر از سه رقمی نبوده است. به عنوان نمونه، از آغاز سال جاری میلادی (دو هزار و سیزده) تا کنون آمار رسمی حاکی از ٢۴٢ مورد اعدام و آمار سازمانهای حقوق بشری حدود ۴٠٠ مورد است. جمهوری اسلامی در سالهای اخیر همواره پس از چین رده دوم آمار اعدام را به خود اختصاص داده است. هم اکنون در ایران به طور متوسط تقریبا روزی یک مورد اعدام گزارش می شود. نسبت موارد اعدام به جمعیت، در ایران دو برابر چین است. ایران و عربستان در این آمار یعنی نسبت اعدام ها و جمعیت، رقابت شوم و تلخی دارند و گاهی این و گاهی آن از دیگری پیشی می گیرند و در صدر فهرست جهانی می ایستند.

 نزدیک به سی و پنج سال پس از روی کار آمدن جمهوری اسلامی، دیگر تقریبا همه اعدامی ها در ایران در دوره حکومت اسلامی زاده شده اند. حکومت، با حفظ آمار بالای اعدام ها، خود نشان می دهد که تا چه حد در رواج آنچه اخلاق اسلامی و رفتار مطلوب خود در میان شهروندان می پندارد، ناموفق است. سالانه صدها مورد اعدام متهمان به جرایم مربوط به مواد مخدر، نه تنها از ابعاد فاجعه اعتیاد و قاچاق این مواد نکاسته است، بلکه در طول حکومت فقها بر ایران پیوسته شاهد حادتر شده این معضل اجتماعی بوده ایم. اعدام افراد، گاه در ملا عام، به اتهام هائی مانند قتل و تجاوز، به گواه آمار از این گونه جرایم نکاسته است. در جامعه امروز ایران، بسیار بیش از دهه های گذشته شاهد رفتارهای خشونت آمیزیم.

 دستگاه قضائی جمهوری اسلامی کماکان در مواردی شهروندان را به اعدام محکوم می کند که اتهام آنها در اغلب کشورهای دیگر اساسا جرم محسوب نمی شود، مانند همجنس گرایی، ارتداد و روابط جنسی خارج از ازدواج. به این موارد، باید مواردی دیگر را نیز افزود که در آن مجازات یک جرم در جمهوری اسلامی اعدام است در حالی که در بیشتر کشورهای دیگر، متهمان مشابه احکام زندان می گیرند، مانند جاسوسی. و نیز بسیارند موارد اعدام در جمهوری اسلامی که صرفا انتقام گیری از مخالفان سیاسی محسوب می شوند و برای توجیه اعدام، دستگاه قضائی و وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی برای زندانی به پرونده سازی و جعل اتهام متوسل می شوند. این گونه موارد، در سالهای اخیر به ویژه در کردستان گزارش شده است. محاکمه این گونه متهمان معمولا در خفا و بدون رعایت موازین دادرسی حتی طبق قوانین خود جمهوری اسلامی صورت می گیرد و متهمان در آن از ابتدایی ترین حقوق انسانی خود محروم اند.

 امسال در شرایطی روز جهانی مبارزه با اعدام را برگزار می کنیم که حکومت جمهوری اسلامی نیازمند ارائه چهره ای متفاوت از سال های گذشته به افکار عمومی جهان است. در حالی که حکومت ایران در تلاش برای تخفیف تحریم های بین المللی علیه ایران است، فرصتی فراهم شده است تا روز جهانی مبارزه با اعدام را به مناسبتی برای اعمال فشار بر جمهوری اسلامی جهت تغییر رفتار دستگاه قضایی ایران تبدیل کنیم. وقت آن فرا رسیده است که حکومت ایران، ادعای مسالمت جوئی در سیاست خارجی را با تغییر رفتار خود در ایران همراه کند. باید از طریق سازمان های حقوق بشری و فعالان علیه مجازات اعدام در کشورهایی که جمهوری اسلامی مایل به مراوده با آن هاست، دولت های این کشورها را وادار کرد در گفتگوها با مقامات ایرانی، امر حقوق بشر را از یاد نبرند و قربانی منافع امنیتی و اقتصادی خود نکنند. طرف های مذاکره جمهوری اسلامی و نیز خود مقامات ایران باید بدانند نمی توان به تعهدپذیری و مسئولیت شناسی حکومتی اعتماد کرد که با شهروندان خود به زبان اعدام و زندان و شکنجه سخن می گوید. فشار بر جمهوری اسلامی باید تا زمانی ادامه یابد که ایران نیز مانند اکثر دیگر کشورهای جهان، به اعدام ها پایان دهد.

 هیئت سیاسی ـ اجرائی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)

  15مهر ١٣٩٢ (۷ اکتبر ۲۰۱۳)

فایل صوتی اعلامیه


تاریخ انتشار : ۱۵ مهر, ۱۳۹۲ ۸:۱۵ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

مروری بر آن‌چه تا بیست و سوم تیرماه گذشت

نفس چاق نکرده بود آقای پزشکیان که در دفتر شرکت هواپیمایی توسط نیروهای انتظامی بسته شد. گویا عدم رعایت حجاب کارکنان زن این دفتر دلیل این کنش نیروهای انتظامی بود. مساله مهمی نبود! آقای وزیر کشور دولت گفت. فردا باز خواهد شد دفتر.

مطالعه »
یادداشت

حکم اعدام فعال کارگری، شریفه محمدی نمادی است از سرکوب جنبش صنفی نیرو های کار ایران!

میزان توانایی کارگران برای برگزاری اقدامات مشترک، از جمله اعتصابات و عدم شرکت در امر تولید، مرتبط است با میزان دسترسی آنها به تشکل های صنفی مستقل و امکان ایجاد تشکل های جدید در مراکز کار. ولی در جمهوری اسلامی نه تنها حقوق پایه ای کارگران برای سازمان دهی و داشتن تشکل های مستقل رعایت نمیشود، بلکه فعالان کارگری، از جمله شریفه محمدی، مرتبا سرکوب و محکوم به حبس های طولانی مدت، ضربات شلاق و حتی اعدام میشوند.

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
مطالب ویژه
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

آن‌ها نمی‌توانند همهٔ ما را بکشند و ما نمی‌توانیم همهٔ آن‌ها را بکشیم…

غم دیگر

پایان تلخ یک ریاست جمهوری

کاش میشد

نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور

بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴