سه شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۳:۵۲

سه شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۳:۵۲

آن‌ها نمی‌توانند همهٔ ما را بکشند و ما نمی‌توانیم همهٔ آن‌ها را بکشیم...
نتانیاهو کاخ سفید را نادیده می‌گیرد، زیرا انجام این کار هیچ هزینه‌ای ندارد. در سال ۱۹۸۲ رونالد ریگان، مناخیم بگین، نخست‌وزیر اسرائیل را پس و کشتار فسطینیان در پی تهاجم...
۱ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: نیکلاس کریستوف - برگردان: گودرز اقتداری
نویسنده: نیکلاس کریستوف - برگردان: گودرز اقتداری
غم دیگر
شنیدستم غمم را میخوری، این هم غم دیگر، دلت بر ماتمم می‌سوزد، این هم ماتم دیگر
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
پایان تلخ یک ریاست جمهوری
بایدن می‌داند که باید برود، اما این بدان معنا نیست که از این موضوع خوشحال است. ننسی پلوسی کسی بود که با هوش و ذکاوت سیاسی به رئیس‌جمهور گفت که...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
کاش میشد
کاش میشد چهره ها رنگ پریشانی نداشت، برق تیز خنجر و کینه نداشت. مثل دریا بود شفاف و زلال، مثل ابریشم نرم لطیف
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کاوه داد
نویسنده: کاوه داد
نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور
ایجاد، تقویت و توسعه و حفظ نهادهای مدنی و تشکل‌های صنفی و سیاسی باید در کانون برنامه های افراد، شخصیت ها و احزاب و سازمان ها قرار داشته باشد، چه...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴
بر اساس بیانیۀ دادگاه بین‌المللی دادگستری، سیاست‌های شهرک‌سازی و بهره‌برداری اسرائیل از منابع طبیعی در سرزمین‌های فلسطینی نقض قوانین بین‌المللی است. دادگاه، گسترش قوانین اسرائیل به کرانۀ باختری و بیت‌المقدس...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: محسن نجات حسینی
نویسنده: محسن نجات حسینی
سیاست‌گریزی زنان یا سیاستِ گریزِ دولت از زنان
قوانین نابرابر، عدم حمایت‌های لازم و محیط‌های مردسالارانه، زنان را از مشارکت فعال در سیاست بازمی‌دارد. حضور کم‌رنگ زنان در سیاست به معنای نبود صدای نیمی از جمعیت در تصمیم‌گیری‌های...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: زری
نویسنده: زری

بورخس نویسنده بدون رمان

او پايه‌گذار ادبيات مدرن آرژانتين نيز است. بورخس در سال ١۹٢١ بعد از برگشت به وطن، پايه‌گذار سوررئاليسم خاص وطن خود گرديد. او يايه‌گذار فوتوريسم اسپانيايى در مادريد نيز بود. صاحبنظران، بورخس را يكى از آغازگران ادبيات پست مدرن و مكتب رئاليسم جادويى آمريكاى لاتين مي‌دانند. در زبان انگليسى سبكى وجود دارد به نام بورخسى كه واژه ادبى كافكايى را براى خواننده تداعى می‌كند

گرچه بورخس، نویسنده آرژانتینى صدها شعر سرود، داستان نوشت و مقاله منتشر کرد، ولى او رمانى ننوشت. بورخس را می‌توان یکى ازنویسندگان جهان سوم بشمارآورد. او براى ادبیات کشورش همچون یک بزرگ علوى براى ما است. بورخس چون هومر نیمى از عمر طویل خود را کور و نابینا بود. او در جوانى زیر تاثیر ادبیات انگلیسى واقع گردید، چون مادربزرگ‌اش تبعه انگلیس بود. از نظر سیاسى بورخس ضدفاشیسم و مخالف حکومت پرون در کشورش بود، او ضد مبارزه مسلحانه در آمریکاى لاتین به رهبرى چگوارا نیز بود. شاید به این دلیل سوسیالیست‌ها او را نویسنده‌اى راستگرا می‌دانستند. منتقدین می‌گویند، گرچه بورخس ناسیونالیست نبود، ولى به دمکراسى هم باور نداشت. بورخس خود مدعى بودکه درجوانى مدتى آنارشیست و پاسیفیست بود و در تمجید از انقلاب اکتبر در شوروى شعر سروده و در مجلات آنزمان منتشر نموده است.
 دوستداران بورخس با اظهار تاسف می‌گویند، او از جمله نویسندگان مهم جهانى است که همچون جویس و پروست جایزه نوبل ادبیات را دریافت نکرد. خانم ماریا قدامه، بیوه او، به مناسبت صدمین سال تولدش در مصاحبه‌اى گفت: در حال حاضر ١۴ محقق قصد نوشتن بیوگرافى بورخس را دارند، ٨ نفر از آنها با ما تماس گرفته‌اند، ولى فقط یکى از آن پروژه‌ها را میتوان جدى و جالب بحساب آورد. این هم از جمله نقش‌هاى مهم بیوه‌ها در ادبیات است.
 درتاریخ رسانه‌هاى جمعى هیچ نویسنده‌اى به قدر بورخس مورد مصاحبه قرار نگرفت. به نظر صاحبنظران، بورخس تبحر خاصى در دستکارى و دست انداختن مصاحبه‌گران داشت. او به سبب یک بیمارى ارثى خانوادگى، حدود نیمى از عمر خود را در کورى و نابینایى بسر برد، به این دلیل تا شصت سالگى نزد مادرش زیست. درباره بورخس گفته می‌شود که گرچه تمام عمر عاشق بود ولى هیچگاه شعر و داستانى عاشقانه ننوشت. در سال ١۹۷٠ در یک همه‌پرسى آزمایشى براى دریافت جایزه نوبل، او بیش از سولژنیسین برنده جایزه نوبل، راى آورد.
بورخس درسال ١٨۹۹ در آرژانتین بدنیا آمد و در سال ١۹٨۶۶ درسویس درگذشت. او از خانواده‌اى مرفه وتحصیل کرده بود. پدرش استاد روانشناسى دانشگاه و وکیل دادگاه بود. به دلیل انگلیسى بودن مادربزرگ، بورخس زبان انگلیسى را مناسب‌ترین زبان براى سرودن شعر می‌دانست. او از ١۵ سالگى در اروپا به تحصیل پرداخته بود. در سال ١۹۵۵ بعد از اینکه گروهى از نظامیان علیه دیکتاتورى پرون کودتا کردند، او مدتى رئیس کتابخانه ملى پایتخت کشورش بود. بورخس یکى ازمهمترین نویسندگان قرن بیستم است که روى ادبیات مدرن کشورهاى اسپانیایى زبان در آمریکاى جنوبى تاثیر بزرگى گذاشت. او پایه‌گذار ادبیات مدرن آرژانتین نیز است. بورخس در سال ١۹٢١ بعد از برگشت به وطن، پایه‌گذار سوررئالیسم خاص وطن خود گردید. او یایه‌گذار فوتوریسم اسپانیایى در مادرید نیز بود. صاحبنظران، بورخس را یکى از آغازگران ادبیات پست مدرن و مکتب رئالیسم جادویى آمریکاى لاتین می‌دانند. در زبان انگلیسى سبکى وجود دارد به نام بورخسى که واژه ادبى کافکایى را براى خواننده تداعى می‌کند.
 بورخس درجوانى درمقاله‌اى با عنوان: نویسندگى و جادو، بوتیقاى داستانسرایى مدرن را مطرح کرد. او در این مقاله می‌نویسد، ادبیات تصویر واقعیت نیست، بلکه کوششى جهت رضایت و کنجکاوى خواننده است. بنظر بورخس، ادبیات همیشه خصوصى و اتوبیوگرافیک است. او می‌گوید، مشغولیت با ادبیات به او احساس رضایت و خوشبختى می‌داد. بورخس به تقلید از هزار، شاعر باستان، می‌نویسد، شعر نباید طولانى باشد و به نقل از ادگار آلن پو توصیه می‌کرد که یک شعر مدرن نباید طویل تراز ١۵ سطر باشد. اوکتاویا پاز در مقاله‌اى درباره بورخس نوشت که، او سعى کرد در تمام زمینه‌ها آدمى میانه رو و متعادل باشد.
 محققین، بورخس را از نظر فلسفى زیر تاثیر فلسفه کلاسیک ایده‌آلیست انگلیس می‌دانند. بورخس مدعى بود که آثار: جان لاک، هابز، هیوم، برکلى، اسپینوزا، لایبنیتس را مطالعه کرده است. او می‌گفت، نویسنده، هنرمندى است که درهرج ومرج جهان و محیط اطراف خود، با کمک ایده‌آل‌هایش می‌خواهد نظمى به جهان انسان و فرد بدهد. نویسنده، گر چه اسیر تاریخ و شرایط ملى کشور خود است، ولى او با کمک نیرو و اراده فردى می‌تواند جهان خاص خود را بسازد.
بورخس می‌نویسد، قبل از اینکه در سال ١۹۶٢٢ در آمریکا با یک فیزیکدان ایرانى بنام فرید هوش‌فر آشنا شود!، او با ادبیات، عرفان و فرهنگ ایرانى، ازجمله با زردشت، فریدالدین عطار و کتاب هزارویکشب، آشنا بود. بورخس دوستدار فرهنگ شرقى از جمله: ایرانى، هندى، عربى، و یهودى نیز بود. او می‌گوید، معشوقه‌هایش، ادبیات، فلسفه و اخلاق هستند.
 بورخس، غیر از کتاب شعر و داستان کوتاه، چند مجموعه مقالات نیز منتشر کرد. از جمله آثار او: تاریخ ابدیت، هزارتو، آلف، کتابخانه شخصى، پرچم سیاه، باغ کوره راه‌ها، تفتیش عقاید و تحسین سایه هستند. او در کشورهاى انگلیس،فرانسه، و آمریکا، قبل از کشور خود مشهور شد. بورخس در سال ١۹۶١ همراه ساموئل بکت، موفق به دریافت جایزه ادبى ناشرین اروپایى گردید. او از جوانى به ترجمه آثار: کافکا، فاکنر، آندره ژید، و ویرجینیا ولف پرداخت. بورخس، هنرى جیمس، کنراد، آلن پو و کافکا را معلمین ادبى، و بودا، شوپنهاور، و عطار را از معلمین فلسفى خود می‌دانست. درک و مشهوریت بورخس در ایران شاید بدین سبب باشد؟

تاریخ انتشار : ۲۱ فروردین, ۱۳۸۵ ۴:۴۰ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

مروری بر آن‌چه تا بیست و سوم تیرماه گذشت

نفس چاق نکرده بود آقای پزشکیان که در دفتر شرکت هواپیمایی توسط نیروهای انتظامی بسته شد. گویا عدم رعایت حجاب کارکنان زن این دفتر دلیل این کنش نیروهای انتظامی بود. مساله مهمی نبود! آقای وزیر کشور دولت گفت. فردا باز خواهد شد دفتر.

مطالعه »
یادداشت

حکم اعدام فعال کارگری، شریفه محمدی نمادی است از سرکوب جنبش صنفی نیرو های کار ایران!

میزان توانایی کارگران برای برگزاری اقدامات مشترک، از جمله اعتصابات و عدم شرکت در امر تولید، مرتبط است با میزان دسترسی آنها به تشکل های صنفی مستقل و امکان ایجاد تشکل های جدید در مراکز کار. ولی در جمهوری اسلامی نه تنها حقوق پایه ای کارگران برای سازمان دهی و داشتن تشکل های مستقل رعایت نمیشود، بلکه فعالان کارگری، از جمله شریفه محمدی، مرتبا سرکوب و محکوم به حبس های طولانی مدت، ضربات شلاق و حتی اعدام میشوند.

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
مطالب ویژه
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

آن‌ها نمی‌توانند همهٔ ما را بکشند و ما نمی‌توانیم همهٔ آن‌ها را بکشیم…

غم دیگر

پایان تلخ یک ریاست جمهوری

کاش میشد

نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور

بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴