پنجشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۷

پنجشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۷

بیانیه حزب مشروطه ایران(لیبرال دموکرات) درباره بی حرمتی به آرامگاه غلامحسین ساعدی
بی‌تردید تعرض و بی‌حرمتی به مزار هر انسانی عملی نکوهیده و زشت است و ما قاطعانه عمل نابخردانه فردی مجهول الهویه ولی ناقص عقل و احتمالا مزدور، در اهانت به...
۱۲ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: سردبير ماه
نویسنده: سردبير ماه
چگونه دفن یک ملت ممکن است؟
أردوغان هم مثل بقیه دیکتاتورها بعنوان یک جنایتکار در ذهنها باقی خواهد ماند. کُردهای سوریه و ترکیه با حق انتخاب و تعیین سرنوشت رویاهای خود را باز تعریف و بازتوليد...
۱۲ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: شمی صلواتی
نویسنده: شمی صلواتی
به بهانه تولد فروغ، بانوی شعر معاصر ایران!
فروغ در دنیایی به دنیا آمد که به او تعلق نداشت و به دلیل ناسازگاری با فرهنگ و هنجارهای رایج، از معیارهای خوشبختی متداول فاصله داشت و بیشتر عمر کوتاه...
۱۲ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: شهناز قراگزلو
نویسنده: شهناز قراگزلو
بیانیه  ۲۴۰ تن: يک گام مثبت...
اقدام اوباشانه این جماعت فقط اهانت به یک شخصیت ادبی و یک چهره فرهنگی نیست. این اقدام بازتاب یک نظام فکری و یک اندیشه سیاسی ارتجاعی و فاشیستی است که...
۱۱ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: سیاوش
نویسنده: سیاوش
آیا سوریه یک استثنا بود یا باید منتظر اتفاقات مشابه در سایر کشورهای خاورمیانه باشیم؟
شاید سقوط دیکتاتوری ۵۰ ساله رژیم اسد، آغازگر دور سوم از بهار عربی باشد، به‌ویژه اگر نتیجه خوبی حاصل شود. این موضوع می‌تواند در آن کشورهایی اتفاق بیفتد که خیزش‌های...
۱۱ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: آصف بیات
نویسنده: آصف بیات
چه بر سر زنان سوریه خواهد آمد؟
رؤیا‌پردازی‌های انقلابی تقریباً همیشه پشتِ درِ خانه‌ها متوقف می‌شود، و این باید ما را فوق‌العاده خشمگین کند. لولا ایتوربه، آنارشیست و مبارز اسپانیایی، در سال ۱۹۳۵ نوشت: «به نظر می‌رسد که...
۱۰ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: مونا طحاوی
نویسنده: مونا طحاوی
قمارباز
در آن سال‌های دور، بودن در پایتخت، برایم جذابیتی دو چندان داشت. هم فیلم و سینما بود و کوه و هم سرکشی مدام به کتابخانه اخوی‌ها... اخوی بزرگ، کتابخانه‌اش یک...
۱۰ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: پهلوان
نویسنده: پهلوان

جوانمرگی گرامشی؛ مبارز ایتالیایی، در زندان

گرامشی میگفت توده ها نیروی اصلی موتور تاریخ هستند، کوشش نیروهای درون خلق عامل جریانات تاریخی است. وی مخالف سکتاریسم و فرقه گرایی میان رهبران حزب بود و میگفت حزب خود محصول یک پروسه دیالکتیکی، و بخش مترقی و آوانگارد طبقه است که باید رهبری توده ها به سوی آگاهی بیشتر را بعهده بگیرد.

آنتونیو-گرامشی (۱۹۳۷-۱۸۹۱م) کمونیست ایتالیایی، خالق آثار مهمی پیرامون فلسفه، تاریخ، و ادبیات است. وی رهبر کارگری، تئوریسین برجسته میم-لام، سرباز و پایه گذار حزب کمونیست ایتالیا بود. او از نظر تئوریک در آغاز زیر تاثیر جریانات: هگلی های جوان، اندیشه برگسن، و سورل بود ولی در دوران دانشجویی مارکسیست شد. وی میگفت اوج تاریخ تفکر فلسفی، فلسفه مارکسیسم است. وی یک انقلابی حرفه ای پیکارگر و خستگی ناپذیر برای ایده آلهای سوسیالیستی بود. انقلاب اکتبر روسیه موجب شد که او از سوسیالیسم ایده آلیستی و سوسیال دمکراسی ایتالیایی جدا شود. ایدههای گرامشی بخشی از ارثیه انقلابی و تئوریک حزب کمونیست ایتالیا و مجموعه جنبش کارگری بین المللی برای شناخت و تجزیه و تحلیل شرایط امروزی و آینده مبارزات سوسیالیستی عدالتخواهان است. آثار وی در سطح بین المللی مورد علاقه و توجه جریانات مارکسیستی است. او را مهمترین تئوریسین مارکسیسم ایتالیایی در کمونیسم غربی دهه بیست قرن گذشته و در ردیف بلوخ، لوکاچ، و کورش میدانند. وی همچون مائو در چین، اغلب به واقعیات تاریخی جامعه خود و به موضوعات گوناگون اجتماعی و فرهنگی کشورش می پرداخت. کوشش وی در راه تفاهم برای مارکسیسم غیر بوروکراتیک و جدایی از سنت کاتولیک روستایی، توانایی فکری او را به القابی مانند معلم پرولتاریا و ژورنالیست انقلابی، رفیق حزبی، و نظریه پرداز سوسیالیسم مفتخر نموده است. وی میگفت هر انقلابی به یک تحول و یک جهانبینی جمعی نیاز دارد یا بزبان دیگر وظیفه انقلاب تحول جهانبینی است.

گرامشی، مبارز کمونیست ایتالیایی در سال ۱۹۲۶ میلادی توسط فاشیسم موسولینی دستگیر و به ۲۰ سال زندان محکوم شد و در سن ۴۶ سالگی بدلیل عوارض ناشی از شرایط غیرانسانی زندان درگذشت. چهارهزار صفحه یادداشتهای زندان او بشکل ۴۶ دفتر زندان پیرامون تئوری و عمل کمونیسم زمانش بعد از پایان جنگ منتشر شدند. گرامشی در سال ۱۹۱۱ میلادی تحصیل در دانشگاه در رشته های فلسفه، تاریخ، و تاریخ ادبیات را شروع کرد. او در سال ۱۹۱۳ عضو حزب سوسیالیست ایتالیا شد ولی به پیروی از رهنمود های لنین در سال ۱۹۲۱ بنیادگذار و رهبر حزب کمونیست ایتالیا گردید. وی در سال ۱۹۲۲ میلادی سرپرست گروه شرکت کننده کمونیست های ایتالیایی در کمینترن مسکو بود و در سال ۱۹۲۳ کوشید در شهر وین اطریش با احزاب کمونیست دیگر کشورهای اروپایی ارتباط برقرار کند.

گرامشی بعد از ترک دانشگاه به فعالیت و مبارزه ژورنالیستی علیه فاشیسم و در راه کمونیسم پرداخت. غالب سخنرانی هایش پیرامون موضوعاتی مانند: تاریخ تئوری مارکسیسم و رمان و ادبیات بودند. وی به پیروی از لنین خواهان جدایی کمونیستها از  سوسیال دمکراتها در سال ۱۹۲۱ میلادی گردید. یکسال بعد در سال ۱۹۲۲ مارش فاشیسم موسولینی بسوی شهر رم انجام گرفت. پدر گرامشی کارمند دولت بود. او روی جزیره فقرزده ساردین در جنوب ایتالیا بدنیا آمد و میگفت باید جنوب فقرزده ایتالیا با طبقه کارگر شمال ایتالیا با هم متحد شوند.. گرامشی بدلیل حادثه ای در دوران کودکی دچار مشکل ستون فقرات شد و قدش فقط ۱۵۰ سانتیمتر رشد نمود.  او در زندان خالق آثاری پیرامون تئوری و عمل و موضوعات فرهنگی بود. گرامشی در جوانی مدتی خواهان جدایی جزیره ساردین از ایتالیا شد ولی بعد از اشنایی با سوسیالست ها، مخالف تجزیه طلبی زادگاهش شد. سرانجام او در راه فلسفه عمل و پیروزی سوسیالیسم در ایتالیا در سن ۴۶ سالگی جوانمرگ گردید. فاشیسم موسولینی در آنزمان حداقل ۳ نفر دیگر از همفکران و همکاران گرامشی را در داخل و خارج ایتالیا بقتل رساند.

سی و دو (۳۲) دفتر زندان گرامشی شامل ۴۰۰۰ صفحه پیرامون: رنسانس مارکسیسم بشکلفلسفه عمل، و انواع مارکسیسم اروپایی است.  این یادداشت ها نشانی است از: شهادت، شهامت، پایداری، انسانیت عمیق، و عظمت اندیشه نویسنده آنان، که شامل ۲۰۰۰ پاراگراف در شرایط سخت و زیر کنترل زندان میباشد. آنان بیشتر نکات نظری و فکری گرامشی هستند تا مقاله و نوشته های نظری سیستماتیک. چون مسئولین زندان فاشیسم هر لحظه ممکن بود یادداشتهای گرامشی را کنترل کنند، او باید محتاطانه مینوشت؛ گرچه وی به شکست آنزمان کمونیسم ایتالیا در مقابل فاشیسم موسولینی نیز اشاره میکند. مسیر تئوری سیاسی او را میتوان در آن نوشته ها دنبال نمود. دفترهای زندان وسعت عظیم علایق نظری گرامشی را نشان میدهند چون او موضوعات متنوعی مانند اقتصاد سیاسی و جامعه شناسی، استتیک، و مخصوصا ماتریالیسم تاریخی را نیز فراموش نمیکند. از دیگر موضوعات مورد علاقه وی در آن یادداشت ها: نقد جریانات فلسفی نئوپوزیویتیسم و نئوکانتی، نقد ایده آلیسم جناب کروسه، تحولات اندیشه فلسفی رنسانس، و ماتریالیسم فرانسوی در قرن ۱۸ میلادی هستند.گرامشی در یادداشت های زندان مینویسد: در تئوری و فلسفه سیاسی، مفهوم هژمونی شامل حاکمیت سیاسی، نظامی، اخلاقی، و افشای یک طبقه است.

در مقوله و ژانر ادبیات زندان؛  غیر از نام گرامشی  به نامهای دیگری نیز مانند: نلسون ماندلا خالق راه دراز آزادی بین سالهای ۱۹۹۰-۱۹۶۲، روزا لوکزامبورگ ۱۹۱۸-۱۹۱۶ نویسنده نامه های زندان، هیتلر نویسنده کتاب نبرد من در سال ۱۹۲۴، اسکار وایلد ۱۸۹۷-۱۸۹۵ نویسنده رمان اعماق، فالادا در آلمان نویسنده نوول الکلی در سال ۱۹۴۴، دساد نویسنده کتاب ۱۲۰ روز سدوم ۱۷۸۹-۱۷۷۷ در زندان فرانسه، میتوان اشاره میشود.

گرامشی میگفت توده ها نیروی اصلی موتور تاریخ هستند، کوشش نیروهای درون خلق عامل جریانات تاریخی است. وی مخالف سکتاریسم و فرقه گرایی میان رهبران حزب بود و میگفت حزب خود محصول یک پروسه دیالکتیکی، و بخش مترقی و آوانگارد طبقه است که باید رهبری توده ها به سوی آگاهی بیشتر را بعهده بگیرد. از جمله وظایف مهم حزب چپ اینست که نیازهای شرایط خاص را بشناسد و بداند چه موضوعات و شعارهایی خلق را به حرکت می آورند. نقش مهم گرامشی تجزیه و تحلیل نقش ایدئولوژی طبقه کارگر در روبنای فرهنگ بورژوازی بود. او میگفت حکومت و سلطه نه صوری و آبستراکت بلکه توافق جمعی ملت برای قبول حاکمیت است. فرهنگ پایه اصلی تجزیه و تحلیل است. دولت حاکم و طبقه حاکم و جهانبینی حاکم غالبا یکی هستند. مجموعه سیستم جهانی کمونیسم در آینده چند مرکزی خواهد بود؛ یعنی دارای تکثر مرکزی است. پیروزی در امور اجتماعی مطلق نیست، مبارزه سیاسی همیشه مفید و ارزشمند است. حزب باید انسانهای صبور و باهوش تربیت کند تا در شرایط وحشتناک ترور و خفقان متزلزل نشوند و به شک نیفتند و از هر حماقتی بشوق نیایند؛ یعنی بدبینی در فهم و خوشبینی در انجام اراده.

در تئوری گرامشی مقوله هژمونی اهمیت خاصی دارد و به معنی رهبری و علاقه به حکومت نمودن است. او میگفت: من بشکل جنون آمیزی بر این باورم که انسان باید همیشه موجب اعمالی شود که ابدی بمانند. لیبرالهای ضد چپ مدعی هستند که راستگرایان امروزی ایتالیا گاهی از تئوری های  گرامشی مانند جدایی طلبی جزیره ساردین، نقد لنینیسم، و همسویی با کمونیسم اروپایی، سوء استفاده میکنند. شاید مشهور نبودن گرامشی نیز از طریق چپ سنتی در ایران به این دلایل باشد. گرامشی بعد از ممنوعیت حزب کمنیست ایتالیا در مقابل فاشیسم خواهان تشکیل جبهه متحد خلق شد. او میگفت در دیکتاتوری، روشنفکران اغلب دچار شوک و گیجی میشوند گرچه در هرج و مرج خشونت نباید جهت یابی را از دست داد.

مبارزات اجتماعی، دفترهای زندان، و جوانمرگی گرامشی در اسارت، گاهی خواننده را بیاد مبارزات و ترور بیژن جزنی در پیش از انقلاب شکست خورده ایران می اندازد.

 

 

 

تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد, ۱۴۰۳ ۵:۲۲ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

1 Comment

  1. مریم گفت:

    مطلب بسیار مفید و در چنین شرایط تیره ای امیدبخش است. او نخستین کسی بود که در عین دور بودن از فضای عینی و در اسارت نسبت به برآمد فاشیسم در ایتالیا هشدار داد. هیچ زمانی از تاریخ ارزشهای انسانی و انقلابی و استعداد درخشان او ر ا در فهم سیاست، بیرنگ نمی کند.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

اهانت به مزار ساعدی حمله‌ای مستقیم به آزاد اندیشی و میراث فرهنگی ایران!

غلامحسین ساعدی نه فقط یک نویسنده، بلکه صدای رنج و امید مردم ایران بود. هرگونه بی‌احترامی به او یا دیگر چهره‌های فرهنگی، بی‌اعتنایی به میراثی است که هویت ما را شکل داده است. احترام به بزرگان هنر و ادبیات، وظیفه‌ای ملی و تاریخی است که پاسداشت فرهنگ و تاریخ ما را تضمین می‌کند.

ادامه »
سرمقاله

عفریت شوم جنگ را متوقف کنیم! دست در دست هم ندای صلح سردهیم!

مردم ایران تنها به دنبال صلح و تعامل و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز با تمام کشورهای جهان‌اند. انتظار مردم ما در وهلۀ اول از جمهوری اسلامی است که پای ایران را به جنگی نابرابر و شوم نکشاند مردم ما و مردم جنگ‌زده و بحران زدۀ منطقه، به ویژه غزه و لبنان، از سازمان ملل متحد نیز انتظار دارند که همۀ توان و امکاناتش را برای متوقف کردن اسراییل در تداوم و تعمق جنگ و در اولین مرحله برقراری فوری آتش‌بس به کار گیرد.

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

دادگاه لاهه حکم بازداشت نتانیاهو، نخست‌وزیر؛ و گالانت وزیردفاع سابق اسرائیل را صادر کرد

دادگاه (لاهه) دلایل کافی برای این باور دارد که نتانیاهو و گالانت «عمداً و آگاهانه مردم غیرنظامی در نوار غزه را از اقلام ضروری برای بقای خود از جمله غذا، آب، دارو و تجهیزات پزشکی و همچنین سوخت و برق محروم کرده‌اند».

مطالعه »
یادداشت

نه به اعدام، نه به پایانی بی‌صدا و بی‌بازگشت!

همه ما که در بیرون این دیوارها زندگی می‌کنیم برای متوقف کردن این چرخه خشونت و نابرابری مسئولیت داریم و باید علیه آن اعتراض کنیم. سنگسار، اعدام یا هر مجازات غیرانسانی دیگر صرف نظر از نوع اتهام یا انگیزه و اعتقاد محکومان، چیزی جز نابودی و ظلم نیست و باید برای همیشه از دستگاه قضایی حذف شود.  نه به اعدام، نباید فقط شعاری باشد، بلکه باید به منشوری تبدیل شود که کرامت انسانی و حقوق برابر را برای همه، فارغ از جنسیت و جایگاه اجتماعی، به رسمیت بشناسد.

مطالعه »
بیانیه ها

اهانت به مزار ساعدی حمله‌ای مستقیم به آزاد اندیشی و میراث فرهنگی ایران!

غلامحسین ساعدی نه فقط یک نویسنده، بلکه صدای رنج و امید مردم ایران بود. هرگونه بی‌احترامی به او یا دیگر چهره‌های فرهنگی، بی‌اعتنایی به میراثی است که هویت ما را شکل داده است. احترام به بزرگان هنر و ادبیات، وظیفه‌ای ملی و تاریخی است که پاسداشت فرهنگ و تاریخ ما را تضمین می‌کند.

مطالعه »
پيام ها

پیام گروه کار روابط عمومی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) به مناسبت برگزاری دهمین کنگرهٔ سراسری حزب اتحاد ملت ایران اسلامی!

سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) تلاش‌های مؤثرحزب اتحاد ملت ایران اسلامی در جبههٔ اصلاحات برای ایجاد تغییر در اوضاع اسفناک کشور را ارزشمند می‌داند. حضور پررنگ زنان در شورای مرکزی حزب شما، گامی شایسته در راستای تقویت نقش زنان در عرصهٔ سیاسی کشور است.

مطالعه »
برنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

بیانیه حزب مشروطه ایران(لیبرال دموکرات) درباره بی حرمتی به آرامگاه غلامحسین ساعدی

چگونه دفن یک ملت ممکن است؟

به بهانه تولد فروغ، بانوی شعر معاصر ایران!

بیانیه  ۲۴۰ تن: یک گام مثبت…

آیا سوریه یک استثنا بود یا باید منتظر اتفاقات مشابه در سایر کشورهای خاورمیانه باشیم؟

چه بر سر زنان سوریه خواهد آمد؟