چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۸

چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۸

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!
سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: هیئت سیاسی - اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
نویسنده: هیئت سیاسی - اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!
یادمان باشد که هرچه جامعه ضعیف‌تر شود، از فرصت‌ها و شانس‌هایی که در مسیر بهبود، تغییروتحول  پیش خواهد آمد، کمتر می‌توانیم استفاده کنیم و شانس‌های آینده ایران را از دست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کیوان صمیمی
نویسنده: کیوان صمیمی
انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!
نیروی تجدد و دموکراسی یک قرن است که ایران مال همه‌ی ایرانیان است شعار اوست. اکنون نیروهای وسیعی از جنبش اسلامی نیز به همین نگاه پیوسته اند. در پهنه‌ی سیاست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: امیر ممبینی
نویسنده: امیر ممبینی
جزئیات کشته شدن راضيهٔ رحمانی دختر ۲۴ سالهٔ لر با شلیک مأمور نیروی انتظامی!
سوم تیر ماه جاری رسانه‌ها نوشتند که دختری جوان به نام «راضیهٔ رحمانی» اهل روستای گویژه در شهرستان نورآباد استان لرستان با شلیک یکی از مأموران نیروی انتظامی جان باخت....
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: بهاره شبانکارئیان
نویسنده: بهاره شبانکارئیان
بیانیه نهضت آزادی ایران: رأی اعتراضی در گام دوم برای دکتر پزشکیان!
نهضت آزادی ایران در ادامه راهبردی که در مرحله اول در پیش گرفت، اتحاد ملت و تجمیع همه معترضان در مرحله دوم انتخابات را برای مقابله با مخالفان آزادی و...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: نهضت آزادی ایران
نویسنده: نهضت آزادی ایران
انتخابات مهندسی شده، راه يا بی‌راهه؟
    خانم وسمقی در ارتباط با انتخابات ریاست حمهوری در ایران تحلیلی داشته است. خانم وسمقی، زین میان؛ بر این باور است که اصلاح‌طلبان، اگر گمان می‌کنند که حکومت...
۱۲ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: صدیقه وسمقی
نویسنده: صدیقه وسمقی
جرون
جرون، ای سیلی خورده ی زمان، ای معامله های پشت پرده ی آن زمان، ای تاریخ دیروز و امروز من، از رنگ و شرنگ، تا کیسه های زر ...
۱۲ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کاوه داد
نویسنده: کاوه داد

سیسرو، اولین قربانی جمهوری خواه؟

از جمله نظرات جمهوريخواهي او اين بود كه ميگفت بدون عدالت، هيچ دولتي قابل دوام نيست و بزرگترين هدف سياسي يك خلق بايد آن باشد كه بهترين افراد را براي مملكت داري انتخاب كند و دولتش دردست برگزيدگان مردمي باشد.

سیسرو، به نقل ازمورخین، مهمترین سیاستمدار رم باستان، ادیب، فیلسوف، نویسنده، سخنور، تئوریسین جمهوریخواهی و مبارز مشهور است. زمانیکه درسال ۴۳ پیش از میلاد، او بدلیل تعقیب حاکمی بنام آنتونیوس؛ رقیب سزار و حاکم رومی آنزمان شرق الاوسط و ماوراء النهر! در حال فراربود، با کمک عوامل حکومتی، ناجوانمردانه بقتل رسید. جرم او این بود که به وکالت و دفاع از جمهوریخواهی و بخشی از اشراف ترقیخواه، توطئه بقدرت رسیدن یکی دیگر از قدرت طلبان را افشاء نموده بود. او در سال ۶۳ قبل از میلاد نیز به دلیل کشف وافشاء توطئه مقام طلبی به یکسال تبعید محکوم شده بود. سیسرو درجوانی در امپراطوری رم به والاترین مقام دولتی یعنی سفیری رسیده بود. او در ۲۰ سالی که ازدخالت در امورسیاسی و اجتمایی محروم بود، به تالیف آثاری در زمینه های فلسفه و هنر سخنوری درعلم دولت داری پرداخت.
از جمله نظرات جمهوریخواهی او این بود که میگفت بدون عدالت، هیچ دولتی قابل دوام نیست و بزرگترین هدف سیاسی یک خلق باید آن باشد که بهترین افراد را برای مملکت داری انتخاب کند و دولتش دردست برگزیدگان مردمی باشد. سیسرو مینویسد، همیشه فکرمیکردم چگونه میتوانم برای کشورم، رفاه عمومی و برقراری جمهوری مفید واقع شوم. یکی از وظایفی که بنظرم رسید، این بود که مردم را با فلسفه و دانش زمان آشنا نمایم تا آنها نیازهای جمهوری خود را بهتر بشناسند. امروزه در باره او گفته میشود که سیسرو یک جمهورخواه صادق و یک سخنور ماهر بود. هدف سیسرو آن زمان این بود که آثارمهم فلسفه و ادب یونانی را در تمام زمینه ها به زبان لاتین برای رومیها ترجمه کند تا آنها در دسترس عموم قرارگیرند. سیسرو را میتوان واسطه و مبلغ تبادل فرهنگهای روم و یونان دانست. او حداقل ۵۰۰ سال ارثیه فرهنگ یونان را انتخاب، ترجمه و معرفی کرد. سیسرو برای اصلاح دولت و قانون، ایده آلیسم افلاتونی را با شک گرایی آکادمیک و اخلاق رواقی باستان مخلوط نمود. او مینویسد اجتماع برخلاف انسان محکوم به مرگ طبیعی و پیری نیست، یعنی همیشه این شانس وجوددارد که ما آنرا تغییر ویا اصلاح نماییم. به نظر او غرایز طبیعی در کنار حواس پنجگانه انسان میتوانند منبع کشف حقایق باشند. چند قرن بعد، نوزایی نظرات سیسرو در اواخر سده های میانه موجب آزادی فرد از مسیحیت و مکتب مدرسین آن درغرب شد. در روایتی آمده که یکروز آگوستین، امپراطور آنزمان روم، نوه خود را د رحال مطالعه کتابی از سیسرو می بیند. وقتیکه پسرک وحشت زده، قصد پنهان نمودن آن کتاب را داشت. پدر بزرگ با گشاده رویی به او گفت: پسرم!خجالت نکش، سیسرو یک استاد زبان بود که قلبی پر از عشق به میهن اش داشت.
سیسرو هیچگاه خود را فیلسوف مستقل و نوآوری ننامید. چون آثار التقاطی اش مخلوطی از فیلسوفان یونانی مانند افلاتون، پوزید و غیره هستند. او با فروتنی میگفت، من فقط از روی دست پیشاهنگان اندیشه رونویسی کردم و گاهی واژه ها و مفاهیمی به آنها افزودم. به نظر او شناخت فلسفی باید برای تنبیه فرصت طلبان و بدکاران و تشویق صادقین و نیکوکاران باشد. فلسفه در نظر او انسان را ازخرافات، غیبگویی و شارلاتانی حفظ میکند. او در مدح فلسفه در سرودی میگوید: آه تو راهنمای زندگی، کاشف پیشرفت و ترقی، مانع و نافی اشتباهات، بدون تو زندگی چه گمراه و جهنمی میشد! بعدها در رابطه با خوشبینی سیسرو نوشتند، از فلسفه ، امید زیاد داشتن، مانند امید فراوان به سایر علوم، انسان را به شکست میکشاند، چون فلسفه میتواند اشتباهات را کشف کند، ولی نمیتواند؛ چه در انسان،یا جامعه یا سیاست، از وقوع آنها جلوگیری نماید. مورخین امروزه مینویسند، سیسرو در آنجا موفق بود که بعنوان وکیل به دفاع از عقل، انسانیت و عدالت پرداخت. و در آنجا مورد توجه قرارگرفت که سازمانده ایدههای فلسفی، واسطه دانش علمی، هنر نمایش، ارزش گذار و مبلغ شناخت شد. سیسرو تا آخرین لحظه به یک تحول اجتمایی با کمک فلسفه امیدوار بود.به این دلیل میگویند او ساده لوح تر از افلاتون بود. ولی آیا میشود یک فیلسوف عملگرا را به دلیل خوشبینی اش سرزنش کرد؟ افلاتون لااقل در پایان به این نتیجه رسید که چنانچه فساد حکومتی به مرز خاصی برسد، نجات جامعه دیگر غیرممکن است. همعصران سیسرو بر این باور بودند که فلسفه نه نجات است وئنه وسیله ای برای تغییر دولت و سیاست، فلسفه رسانه ای است که نیاز به آزادی نامحدود دارد، برای اینکه به نتایج عملی برسد. فلسفه به کسی اجازه سانسور، محدودیت و استفاده خصوصی نمیدهد. شاید به این دلیل سقراط گفت که فلسفه فقط وسیله ای برای کنترل و امتحان مشکلات انسانی و اجتمایی است. و آنهایی که مانند سیسرو، ایدئولوگها، کادرهای حزبی، و روحانیون مسیحی بخواهند از فلسفه برای اهداف از پیش تعیین شده خود استفاده کنند، با شکست روبرو خواهند شد.
در باره جد و آباد سیسرو آمده که او از خانواده ای نظامی برخاسته بود که درسال ۱۰۶ قبل از میلاد بدنیا آمد و درسال ۴۳ قبل از میلاد در حین فرار از جو خفقان سیاسی زمان خود بقتل رسید. 
سیسرو کوشید با ترجمه فلسفه و فرهنگ یونان به زبان لاتین، آنه را به اصطلاح مردمی نماید. او با هدف آزاد کردن ساکنین آنزمان روم مینویسد: ایده آلیسم یونانی را خواستم با رئالیسم رومی مخلوط کنم. هدف او این بود که حقوق رومی را براساس اندیشه افلاتون و فلسفه رواقی یونان پایه گذاری کند. سیسرو خود را نماینده اصلی دوره کلاسیک میدانست که قصد داشت بین ایده آلهای رومی، تئوری سیاسی و عمل اجتمایی وحدتی برقرارنماید. او خلاف تئوری فلسفی افلاتون، عمل سیاسی را به تئوری اجتمایی ترجیح میداد، روشی که رومیان بعدها تعقیب نمودند برای سیاست جهانگیری و امپریالیستی خود. روحانیون مسیحی نیز بعدها به شکل دیگری به تقلید از سیسرو و رومیان، به استفاده از فلسفه عملی پرداختند. اقدامی که به نظر بعضی ها، موجب ایدئولوژی شدن فلسفه برای جنبشهای اجتمایی در دوقرن اخیر شد.
اگر افلاتون یک نابغه زبان باشد، سیسرو را یک نابغه عملگرا و خالق واژه های اجتمایی میدانند. او فیلسوفانی مانند فیثاغورث، دمکریت و افلاتون را متفکرینی رادیکال و یک بعدی نامید. یونانیها مدل تشکیل واقعیت را براساس یکی از سه مقوله: عدد، اتم ، و یا ایده ،میدانستند. شاعری بنام هراز خود را شاگرد سیسرو میدانست. ولتر نظرات سیسرو را موجب تکامل و پیشرفت فرهنگ در غرب بشمارآورد. سرانجام با مرگ اراسموس، تفکر سیسروگرایی درغرب و خلاقیت زبان لاتین به پایان خود رسید.
آثار سیسرو شامل: مقاله، نامه، سخنرانی، دیالوگ، و بحث های فلسفی و سیاسی هستند. از جمله آثار او: شش جزوه در باره دولت، پنج جزوه پیرامون فلسفه، ۵۸ سخنرانی کتبی، چهار جلد نامه، و ۵جلد دیالوگ هستند. آثار فلسفی او درباره : وظایف انسانی، ماهیت خدایان، مرزهای نیکی و بدی میباشند. دیالوگهای سیسرو پیرامون: پیری و دولت- فلسفه، میان علوم و هنرها- توانایی درمانبخشی فلسفه- خودخواهی بعضی از روشنفکران- تئوری شناخت-پیرامون وجود خدایان- استفاده عملی از فلسفه- بهترین شکل دولت- پیرامون هنر سخنوری- در باره دولت و قانون- در باره مرگ، درد و غم، عشق و خوشبختی- با نقل قولهای ارزشمندی از فلسفه زندگی روزانه رومیان میباشند. چهار جلد نامه های سیسرو از نظر فرهنگی- تاریخی، سندی هستند موثق از زمان پر نشیب و فراز او. آثار جامع و دایره المعارفی سیسرو بینشی جهانی پیرامون: فلسفه، واژه ها و مفاهیم فلسفی یونان را به خواننده عرضه میکننند.
سیسرو نیز مانند افلاتون درآغاز شاعر، ولی بعدها به فلسفه روی آورد. او میگفت زبان در درجه اول وسیله ای برای تفاهم و مبادله اطلاعات و نه برای خودنمایی و سفسطه گری است. سیسرو با کمک نوشته هایش نثرکوتاه زبان لاتین را در رم باستان به اوج خود رساند. او همچنین با استفاده از فرم دیالوگ، مشهورترین نویسنده رومی نثر کوتاه شد. سیسرو را میتوان خالق زبان کلاسیک لاتین نیز دانست. او نه تنها سخنران مشهوری، بلکه یک نظریه پرداز هنر سخنوری هم بود. سیسرو سخنوری فیلسوف و ادیب بود که فلسفه سخنرانی را نیز تئوریزه نمود. 

تاریخ انتشار : ۹ تیر, ۱۳۸۴ ۳:۳۰ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

هفته‌ای که گذشت، دوم تا هشتم تیرماه

رهبر حکومت تاب نیاورد گاه که کارگزاران خود را نامرغوب دید. خود بر صحنه آمد و خواستار مشارکت حداکثری شد و فتوا داد که نباید با کسانی که “ذره‌ای با انقلاب و امام و نظام اسلامی زاویه دارند” همکاری کرد. به‌زبان دیگر نباید به کسانی که ممکن است نفر دوم حکومت شوند و در سر خیال همکاری با ناانقلابین دارند، رای داد. اشاره‌ای سرراست به آن تنها نامزدی که از تعامل با جهان می‌گوید.

مطالعه »
یادداشت
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!

انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!

جزئیات کشته شدن راضیهٔ رحمانی دختر ۲۴ سالهٔ لر با شلیک مأمور نیروی انتظامی!

بیانیه نهضت آزادی ایران: رأی اعتراضی در گام دوم برای دکتر پزشکیان!

انتخابات مهندسی شده، راه یا بی‌راهه؟