پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ - ۰۱:۵۵

پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ - ۰۱:۵۵

ترک تحریم می‌کنم، خطر جلیلی جدّی است!
تا نظام جمهوری اسلامی پابرجا است وضع را نمی‌شود از این بهتر کرد اما می‌شود بسا بدتر کرد. براندازی نه فعلا ممکن است نه فعلا مطلوب. آیا انتخاب میان بد...
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: ياسر ميردامادی
نویسنده: ياسر ميردامادی
اصلاح‌طلب اصول‌گرا، ادامه داره ماجرا
هستهٔ سخت قدرت، بر اساس منافع خود و بر پایهٔ یک خطای محاسباتی رضایت داده است که انتخابات را حداقل نیمه‌رقابتی کند. جامعه زخم‌های عمیقی از سیاست‌های حاکمیت بر روح...
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: سياوش - ايران
نویسنده: سياوش - ايران
دلایل فراخوان «ث ژ ت» برای دادن رأی به برنامه «جبههٔ نوین مردمی»
«ث ژ ت» هرگز خود را در پناهگاه مخفی نکرده است و همواره حتی به قیمت تحمل ضربات شدید مواضع شجاعانه‌ای که لازم بوده را اتخاذ کرده است؛ به عنوان...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: برگردان ف. دوردانی
نویسنده: برگردان ف. دوردانی
بر خلاف مرحله‌ی اول، در مرحله‌ی دوم انتخابات ریاست جمهوری شرکت می‌کنم و به آقای پزشکیان رأی می‌دهم!
برای رهایی ایران از اقتدارگرایی و تمامیت‌خواهی، با رنج و اندوه خون ریخته‌شدهٔ جوانان در این چند دهه در جان، بر خلاف دور اول، در دور دوم انتخابات شرکت می‌کنم...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: زهره تنکابنی
نویسنده: زهره تنکابنی
جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!
سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: هیئت سیاسی - اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
نویسنده: هیئت سیاسی - اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!
یادمان باشد که هرچه جامعه ضعیف‌تر شود، از فرصت‌ها و شانس‌هایی که در مسیر بهبود، تغییروتحول  پیش خواهد آمد، کمتر می‌توانیم استفاده کنیم و شانس‌های آینده ایران را از دست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کیوان صمیمی
نویسنده: کیوان صمیمی
انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!
نیروی تجدد و دموکراسی یک قرن است که ایران مال همه‌ی ایرانیان است شعار اوست. اکنون نیروهای وسیعی از جنبش اسلامی نیز به همین نگاه پیوسته اند. در پهنه‌ی سیاست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: امیر ممبینی
نویسنده: امیر ممبینی

شکنجه فقط در ارتباط با زندانیان سیاسی نیست

جمهوری اسلامی از يک طرف می خواهد نامش جزو امضا کنندگان اعضای اين کنوانسيون ها باشد برای اين که ۸۰ تا ۹۵ درصد کشورهای دنيا عضو اين کنوانسيون ها هستند و همين هاست که برای يک کشور کسب اعتبار می کند ولی از سوی ديگر می خواهد آن ها را اجرا نکند برای اين که متاسفانه نقض حقوق بشر در ايران يک حالت استمراری پيدا کرده است.

 توضیح: در روز جهانی حقوق بشر، سالگشت تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر، رادیو فردا گزارشی تهیه کرده و در آن با عبدالکریم لاهیجی، نایب رئیس فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و رییس جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران، و چند تن از فعالان دیگر گفتگو کرده است. در زیر گفته های آقای لاهیجی و آقای رضا معینی را می خوانید. متن کامل گزارش را در اینجا ببینید:

http://www.radiofarda.com/content/f3_humanrights_iran_report/24794030.html

 

۶۴ سال از تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر می گذرد، اعلامیه ای شامل حقوق بنیادی سیاسی، مدنی، فرهنگی و اجتماعی انسان ها که کشورهای عضو سازمان ملل متحد در سال ۱۹۴۸ میلادی ، یعنی سه سال پس از پایان جنگ جهانی دوم، تصمیم به پایه گذاری آن گرفتند.

شصت و چهار سال پیش در چنین روزی اعلامیه جهانی حقوق بشر با اکثریت آراء در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تصویب رسید، تا معیاری جهانی باشد برای احترام به حقوق بنیادی انسان ها.

از آن روز به بعد دهم دسامبر، برابر با بیستم آذرماه به عنوان روز جهانی حقوق بشر نامگذاری شده است.

آزادی و برابری انسان ها از هر رنگ و نژآد، حق برگزاری تجمع های مسالمت آمیز، حق آزادی اندیشه، حق آزادی بیان، و حق انتخاب مذهب از جمله حقوقی است که بر اساس اعلامیه جهانی حقوق بشر به هر انسانی روی کره خاکی تعلق می گیرد.

همچنین برابر این اعلامیه جهانی، هیچ انسانی نباید به طور خودسرانه بازداشت و زندانی شود.

هیچ کس نباید مورد آزار، شکنجه و هر نوع آزاری قرار گیرد و هر انسانی باید به روند دادرسی عادلانه، علنی و مستقل دسترسی داشته باشد.

۱۸ سال پس از تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر، چند میثاق بین المللی از جمله میثاق حقوق مدنی و سیاسی ، بر اساس این اعلامیه تصویب شد و ایران هم در سال ۱۳۵۴ خورشیدی به آنها پیوست و از ۳۷ سال پیش تا کنون عضو آنهاست.

 

ایران و میثاق های بین المللی حقوق مدنی

عبدالکریم لاهیجی، حقوقدان و نایب رئیس فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر در پاریس و توضیحات بیشتر درباره اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاق های بین المللی حقوق مدنی و سیاسی:

این ۳۰ ماده اعلامیه جهانی حقوق بشر، یک مجموعه حقوق است؛ حقوق مدنی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی که در این ۳۰ ماده تدوین شده است.

بر اساس و محور این ۳۰ ماده ، بعدها عهدنامه های بین المللی تنظیم شده و یک رشته جدیدی را در حقوق بین الملل به وجود آورده است ، به عنوان حقوق بین الملل حقوق بشر.

با توجه به اینکه اصلا عنوان اعلامیه هم «اعلامیه جهانی حقوق بشر» است، اولا حقوق بشر یک مقوله جهانشمول است و تمام دنیا را در بر می گیرد و دوم این که این حقوق قابل تجزیه نیستند. یعنی نمی شود یک قسمتی از این حقوق را قبول کرد و قسمت دیگرش را قبول نداشت.

میثاق بین المللی حقوق بشری و سیاسی و میثاق بین المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ، در ۱۹۶۶ به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل رسید و ایران در ۱۳۵۴ به آنها ملحق شد. یعنی در مجلس ایران این میثاق ها به تصویب رسید.

یعنی اینکه حداقل در چهارچوب ماده نه قانون مدنی ایران این میثاق ها حکم قانون داخلی را دارند.

ولی از نظر اصول کلی حقوق بین الملل ، کنوانسیون های بین المللی مقدم بر قوانین داخلی و حتی قانون اساسی یک کشور هستند.

جمهوری اسلامی از یک طرف می خواهد نامش جزو امضا کنندگان اعضای این کنوانسیون ها باشد برای این که ۸۰ تا ۹۵ درصد کشورهای دنیا عضو این کنوانسیون ها هستند و همین هاست که برای یک کشور کسب اعتبار می کند ولی از سوی دیگر می خواهد آن ها را اجرا نکند برای این که متاسفانه نقض حقوق بشر در ایران یک حالت استمراری پیدا کرده است.

شماری از فعالان و نهادهای حقوق بشری، حکومت ایران را به این متهم می کنند که مواردی از مصادیق حقوق بشر را زیر پا می گذارد.

مواردی از قبیل حق آزادی بیان و اندیشه، حق آزادی مذاهب، حق برگزاری تجمعات مسالمت آمیز و حق برخورداری از روند دادرسی عادلانه در دادگاه هایی مستقل.

مواردی که به تفصیل در گزارش احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در ایران و همچنین در پیش نویس قطعنامه کمیته سوم سازمان ملل هم آمده است.

قطعنامه ای که پیش نویس آن دو هفته پیش در کمیته سوم سازمان ملل به تصویب رسید.

در این پیش نویس و همچنین گزارش احمد شهید، از شمار اعدام ها در ایران، وضعیت اقلیت های قومی و مذهبی و بازداشت و صدور احکام زندان برای وکلای دادگستری، روزنامه نگاران، وبلاگ نویسان و فعالان سیاسی و مدنی به شدت انتقاد شده است.

جمهوری اسلامی ایران همچنین سالهاست که متهم می شود به شکنجه و آزار و اذیت زندانیان و صدور احکامی که در قوانین بین المللی غیر انسانی خوانده می شود؛ مانند شلاق و قطع اعضای بدن.

عبدالکریم لاهیجی می گوید که احمد شهید در گزارش هایش بیشتر سعی کرده روی مواردی که با جان و روان انسانها سر و کار دارد، تاکید کند.

آقای احمد شهید ناگزیر شده است دنبال سرفصلهای مهمتر برود. به خاطر این که هر چند این حقوق قابل تجزیه نیستند، ولی مسلما آن حقوقی که در ارتباط با هستی و حیات انسانها هستند، در ارتباط با امنیت شخصی انسانها هستند، در ارتباط با تمامیت جسمی و روحی انسانها هستند، می توانند بر حقوق دیگری مقدم تلقی شوند.

به ویژه که ایران در صدر کشورهای نقض کننده حق زندگی قرار دارد. و متاسفانه مقام اول را دارد. بنابر این از مسئله اعدام شروع می کنیم و بعد به تجاوزهای دیگر به تمامیت جسمانی و روحیه آدمی می رسیم.

اینجا مسئله شکنجه و بدرفتاری مطرح می شود. متاسفانه بیش از سه دهه از عمر جمهوری اسلامی می گذرد هنوز هم می بینیم که ماجرای ستار بهشتی پیش می آید پس از قضایای کهریزک و بسیاری از قضایای دیگری که به گوش من و شما نمی رسد.

به خاطر این که مسئله شکنجه و بدرفتاری با زندانیان، فقط در ارتباط با زندانیان سیاسی نیست. بلکه در مورد هر زندانی و هر انسانی است که از حق آزادی خودش محروم شده است.

بنابر این مسئله شکنجه و بدرفتاری وجود  دارد. مسئله مجازاتهای بدنی وجود دارد که متاسفانه در قانون مجازات اسلامی جنبه قانونی به خود گرفته است. مثل شلاق زدن و قطع اعضای بدن و سنگسار و بعد از آن به مسئله سلب آزادی می رسیم که از آزادی شخصی شروع می شود، بازداشتهای خودسرانه و بخصوص بازداشتهایی که در ارتباط با حقوقی است که در اعلامیه حقوق جهانی پیش بینی شده است.

در ارتباط با آزادی بیان، آزادی گردهمایی ، تمام کسانی که بعد از انتخابات ریاست جمهوری گذشته دستگیر شدند درهمین رابطه بودند.

متاسفانه جمهوری اسلامی در کارنامه عمل خود همه این حقوق و یا اکثر آنها را نقض می کند و بنابر این در گزارش آقای احمد شهید از این موارد یاد می شود.

***

روزنامه نگاران زندانی

رضا معینی، مسئول بخش ایران در سازمان گزارشگران بدون مرز در پاریس ، بیشتر در این باره می گوید: بنابر آمار گزارشگران بدون مرز در دهم دسامبر ۲۰۱۲ ، ما ۲۴ روزنامه نگار زندانی و ۱۸ شهروند وب نگار در زندان داریم.

ازاین مجموعه تقریبا به جز سه نفر، بقیه به احکامی بین یک تا ۱۵ سال زندان محکوم شده اند که این محکومیت ها قطعی شده و این تعداد از روزنامه نگاران و وب نگاران که در زندان هستند، مشغول به سر بردن مدت محکومیتشان هستند.

لازم است تاکید کنم که از نظر سازمان گزارشگران بدون مرز، بازداشت و محاکمه و زندانی کردن این روزنامه نگاران و وب نگاران، مغایر با قوانین ملی و بین المللی بوده است.

واقعیت این است که در کشورهایی که عملا بنابر سیستم حکومتی شان، با اطلاع رسانی آزاد مخالفند، و یا از اطلاع رسانی آزاد و مستقل ممانعت به عمل می آورند، دستگیری ها ، بازداشت ها و فشارها علیه دست اندرکاران رسانه ها بسیار بیشتر است.

در کل ایران از جمله کشورهایی است که سازمان گزارشگران بدون مرز این کشور را در لیست دشمنان آزادی مطبوعات و اینترنت قرار داده است.

تاریخ انتشار : ۲۱ آذر, ۱۳۹۱ ۰:۵۵ ق٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

هفته‌ای که گذشت، دوم تا هشتم تیرماه

رهبر حکومت تاب نیاورد گاه که کارگزاران خود را نامرغوب دید. خود بر صحنه آمد و خواستار مشارکت حداکثری شد و فتوا داد که نباید با کسانی که “ذره‌ای با انقلاب و امام و نظام اسلامی زاویه دارند” همکاری کرد. به‌زبان دیگر نباید به کسانی که ممکن است نفر دوم حکومت شوند و در سر خیال همکاری با ناانقلابین دارند، رای داد. اشاره‌ای سرراست به آن تنها نامزدی که از تعامل با جهان می‌گوید.

مطالعه »
یادداشت
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

ترک تحریم می‌کنم، خطر جلیلی جدّی است!

اصلاح‌طلب اصول‌گرا، ادامه داره ماجرا

دلایل فراخوان «ث ژ ت» برای دادن رأی به برنامه «جبههٔ نوین مردمی»

بر خلاف مرحله‌ی اول، در مرحله‌ی دوم انتخابات ریاست جمهوری شرکت می‌کنم و به آقای پزشکیان رأی می‌دهم!

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!