چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۷

چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۷

بر خلاف مرحله‌ی اول، در مرحله‌ی دوم انتخابات ریاست جمهوری شرکت می‌کنم و به آقای پزشکیان رأی می‌دهم!
برای رهایی ایران از اقتدارگرایی و تمامیت‌خواهی، با رنج و اندوه خون ریخته‌شدهٔ جوانان در این چند دهه در جان، بر خلاف دور اول، در دور دوم انتخابات شرکت می‌کنم...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: زهره تنکابنی
نویسنده: زهره تنکابنی
جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!
سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: هیئت سیاسی - اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
نویسنده: هیئت سیاسی - اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!
یادمان باشد که هرچه جامعه ضعیف‌تر شود، از فرصت‌ها و شانس‌هایی که در مسیر بهبود، تغییروتحول  پیش خواهد آمد، کمتر می‌توانیم استفاده کنیم و شانس‌های آینده ایران را از دست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کیوان صمیمی
نویسنده: کیوان صمیمی
انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!
نیروی تجدد و دموکراسی یک قرن است که ایران مال همه‌ی ایرانیان است شعار اوست. اکنون نیروهای وسیعی از جنبش اسلامی نیز به همین نگاه پیوسته اند. در پهنه‌ی سیاست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: امیر ممبینی
نویسنده: امیر ممبینی
جزئیات کشته شدن راضيهٔ رحمانی دختر ۲۴ سالهٔ لر با شلیک مأمور نیروی انتظامی!
سوم تیر ماه جاری رسانه‌ها نوشتند که دختری جوان به نام «راضیهٔ رحمانی» اهل روستای گویژه در شهرستان نورآباد استان لرستان با شلیک یکی از مأموران نیروی انتظامی جان باخت....
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: بهاره شبانکارئیان
نویسنده: بهاره شبانکارئیان
بیانیه نهضت آزادی ایران: رأی اعتراضی در گام دوم برای دکتر پزشکیان!
نهضت آزادی ایران در ادامه راهبردی که در مرحله اول در پیش گرفت، اتحاد ملت و تجمیع همه معترضان در مرحله دوم انتخابات را برای مقابله با مخالفان آزادی و...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: نهضت آزادی ایران
نویسنده: نهضت آزادی ایران
انتخابات مهندسی شده، راه يا بی‌راهه؟
    خانم وسمقی در ارتباط با انتخابات ریاست حمهوری در ایران تحلیلی داشته است. خانم وسمقی، زین میان؛ بر این باور است که اصلاح‌طلبان، اگر گمان می‌کنند که حکومت...
۱۲ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: صدیقه وسمقی
نویسنده: صدیقه وسمقی

محبیان در گفتگو با ایسنا: اصلاحطلبان گرفتار بحران رهبری هستند. اصولگرایان دچار تغییر برداشتهای ذهنی از مفهوم اصولگرایی شده اند

درگیری درونی ممکن است تصویری مبتنی بر تفرق و تشتت درونی، قدرتگرایی تحت پوشش اصولگرایی به جامعه منتقل نماید. ضمن آنکه از منظر مثبت میتواند تصویر مونولیت و غیردموکراتیک پدید آمده از اصولگرایان را در هم بشکند که هر چند در میان نخبگان مثبت است، ولی در فرهنگ تودهای ما منفی تلقی میشود. ضمن آنکه بحران تکثر اگر در صندوقها حل نشود بحران را به درون مجلس و ساختار سیاسی انتقال خواهد داد.

خبرگزاری دانشجویان ایران – تهران، سرویس سیاسی

امیر محبیان در گفتوگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در ارزیابی از فضای انتخاباتی کشور و حضور جریانهای سیاسی موجود اعم از اصولگرایان (جبهه متحد، جبهه ایستادگی و جبهه پایداری) و اصلاحطلبان اظهار کرد: “فقدان حضور اصلاحطلبان به عنوان یک رقیب جدی عملاً اثرات خود را گذاشته و جریانات یا حتی حلقههای کوچک درون اصولگرایان به سمت ارایه لیست که محصول عدم پذیرش افراد در لیست اصلی جبهه متحد اصولگرایی است، میروند”.

وی با بیان اینکه «این وضعیت در تهران و مراکز مهم استانها نمود بیشتری خواهد داشت و در شهرستانها بدلایل عملی کمتر شاهد این وضعیت خواهیم بود» افزود: “عملاً به گمانم رای حاصله یا حجم ابراز تمایل به لیستهای منتشر شده از سوی جریانات درونی اصولگرایان سرنوشت زیرمجموعهها و حتی جبهه متحد را رقم خواهد زد. ضمن آنکه پدیده هشت سال اخیر انتخاباتی یعنی احمدینژاد به نوعی در فعل و انفعالات انتخاباتی نقشی جدی بازی خواهد کرد در حالی که رقبای پیشین او مثل قالیباف در حاشیه رفته یا هاشمی در بازی فرعی دانشگاه آزاد گرفتار شده یا لاریجانی که در نقش کاندیدا و نه لیدر قرار دارد”.

این فعال سیاسی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره فضای رقابتی و دیدگاه برخی که معتقدند اصلاحطلبان نقشی در فضای رقابتی موجود ندارند و رقابت تنها بین گروههای اصولگراست، تصریح کرد: “از لحاظ حجم حضور لیستی این گونه به نظر میرسد. اما در جایی مثل تهران بویژه اگر از لیستها عبور کنیم و از منظر بدنه اجتماعی نگاه کنیم ممکن است وضعیت به شکلی دیگر باشد”.

محبیان در ادامه با بیان اینکه «بدنه اجتماعی اصلاحات معمولاً بدلیل پایگاه اجتماعی در تهران ظهور بیشتری دارند» افزود: “باید دید آنها در لحظات آخر چه تصمیمی میگیرند؛ آنها ممکن است در پی پیش راندن اصلاحطلبانی چون محجوب و جلودارزاده برآیند یا آنکه افراد منتقد دولت درون اصولگرایان نظیر مطهری را تقویت خواهند کرد. هرچند خبرهایی رسیده است که اصلاحطلبانی چون آقای خاتمی با درک اشتباه بودن استراتژی عدم حضور اکنون در پی ساماندهی نیروهایی هستند که از فیلتر شورای نگهبان عبور کردهاند”.

این فعال سیاسی در پاسخ به اینکه “تحلیلهایی وجود دارد مبنی بر اینکه استراتژی اصلاحطلبان در انتخابات مجلس نهم همان استراتژی اصولگرایان در انتخابات شورای شهر دوم است، نظر شما در این باره چیست؟” گفت: “اصولگرایان در آن زمان با آگاهی مشترک و وحدت تشکیلاتی به سمت بهرهگیری از شکاف میان اصلاحطلبان پیش رفتند، ولی اصلاحطلبان در حال حاضر گرفتار بحران رهبری و فقدان استراتژی و حتی برداشت مشترک از رویکرد عملیاتی هستند، اما نمیتوان منکر شد که آفات تفرق و درگیریهای درونی ممکن است اصولگرایان را نیز دچار بحرانهای جدی کند”.

محبیان در ادامه درباره نتایج ارایه لیستهای جداگانه از سوی طیفهای موجود در جریان اصولگرایی خاطرنشان کرد: “درگیری درونی ممکن است تصویری مبتنی بر تفرق و تشتت درونی، قدرتگرایی تحت پوشش اصولگرایی به جامعه منتقل نماید. ضمن آنکه از منظر مثبت میتواند تصویر مونولیت و غیردموکراتیک پدید آمده از اصولگرایان را در هم بشکند که هر چند در میان نخبگان مثبت است، ولی در فرهنگ تودهای ما منفی تلقی میشود. ضمن آنکه بحران تکثر اگر در صندوقها حل نشود بحران را به درون مجلس و ساختار سیاسی انتقال خواهد داد”.

وی درباره دیدگاه برخی اصولگرایان مبنی بر اینکه “ارائه لیستهای متعدد منجر به افزایش مشارکت مردم میشود”، افزود: “تا حدودی این مطلب، آن هم در نبود موثر بعضی از تشکلهای سیاسی مطرح میتواند درست باشد، ولی آثار دیگر این تفرق لیستها را نمیتوان منکر شد؛ طبعا با کثرت لیستها دایره انتخاب مردم هم بالا رفته و مردم به سمت رای دادن به چهرههای آشنا از هر لیست رفته و احتمالاً ردههای پایین لیستها یا چهرههای ناآشنا حذف خواهند شد”.

محبیان در پاسخ به این پرسش که “آیا میتوان گفت لیدرهای جریان اصولگرایی تغییر پیدا کردهاند یا تعدد لیدرها در این جریان منجر به شکلگیری طیفهای مختلف و به نوعی رقابت درون گروهی در این جریان شده است؟” اظهار کرد: “تفرق درونی جریان اصولگرایی بواقع به تعدد لیدرها برنمیگردد، بلکه به تغییر برداشتهای ذهنی در مورد مفهوم اصولگرایی برمیگردد”.

وی ادامه داد: “اصولگرایان قبلاً مفهوم واحدی از اصولگرایی داشته و رقیب واحد خود را به خوبی میشناختند. از سال ۸۴ عملاً توانایی رهبران اصولگرایی برای مدیریت انتخابات مخدوش شد و طیفی که تازه شکل گرفته بود، دریافت که رهبران اصولگرایان در ساماندهی صحنه موفق سیاسی کامل قدرت لازم را ندارند، بویژه آن که آموختند قیام علیه تصمیمات این هدایت سنتی تشکیلاتی منافع بسیار دارد، هم پیروزی به ارمغان میآورد و هم میل به وحدت منجر به امتیازدهی این تیم هدایتگر سنتی میشود. به عبارتی یک معادله عجیب و خطرناک در اذهان شکل گرفت و آن اینکه آرام و مطیع بودن یعنی در نظر نیامدن. نتیجه این معادله تشویق عصیانگری درون اصولگرایان است. اگر این معادله اصلاح نشود، عملاً تشکیلات اصولگرایی با بحران نابود کنندهای روبرو خواهد شد”.

محبیان در پایان تصریح کرد: “فعلاً آیتالله مهدویکنی کوشیده است این معادله را کنترل کند. باید منتظر نتیجه انتخابات بود، زیرا بر این باورم نه فقط سرنوشت اصلاحطلبان بلکه سرنوشت ساختار تشکیلاتی اصولگرایان را نیز رقم خواهد زد و حتی ممکن است با توجه به وضع اصلاحطلبان در دورهای شاهد نوعی سقوط غولهای سیاسی و ظهور آنارشیسم تشکیلاتی باشیم که شاید از جهاتی مثبت ولی از جهاتی عقبگرد در توسعه سیاسی محسوب خواهد شد”.

تاریخ انتشار : ۱ اسفند, ۱۳۹۰ ۱:۱۱ ق٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

هفته‌ای که گذشت، دوم تا هشتم تیرماه

رهبر حکومت تاب نیاورد گاه که کارگزاران خود را نامرغوب دید. خود بر صحنه آمد و خواستار مشارکت حداکثری شد و فتوا داد که نباید با کسانی که “ذره‌ای با انقلاب و امام و نظام اسلامی زاویه دارند” همکاری کرد. به‌زبان دیگر نباید به کسانی که ممکن است نفر دوم حکومت شوند و در سر خیال همکاری با ناانقلابین دارند، رای داد. اشاره‌ای سرراست به آن تنها نامزدی که از تعامل با جهان می‌گوید.

مطالعه »
یادداشت
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

بر خلاف مرحله‌ی اول، در مرحله‌ی دوم انتخابات ریاست جمهوری شرکت می‌کنم و به آقای پزشکیان رأی می‌دهم!

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!

انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!

جزئیات کشته شدن راضیهٔ رحمانی دختر ۲۴ سالهٔ لر با شلیک مأمور نیروی انتظامی!

بیانیه نهضت آزادی ایران: رأی اعتراضی در گام دوم برای دکتر پزشکیان!