سه شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۱

سه شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۱

انتخابات، راه يا بی‌راه
    خانم وسمقی در ارتباط با انتخابات ریاست حمهوری در ایران تحلیلی داشته است. خانم وسمقی، زین میان؛ بر این باور است که اصلاح‌طلبان، اگر گمان می‌کنند که حکومت...
۱۲ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: صدیقه وسمقی
نویسنده: صدیقه وسمقی
جرون
جرون، ای سیلی خورده ی زمان، ای معامله های پشت پرده ی آن زمان، ای تاریخ دیروز و امروز من، از رنگ و شرنگ، تا کیسه های زر ...
۱۲ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کاوه داد
نویسنده: کاوه داد
تحلیل مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری ایران...
در این مقاله، میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال‌های 1400 و 1403 را مقایسه کرده و همچنین به تحلیل اختلاف بین نتایج نظرسنجی‌ها و نتایج واقعی انتخابات...
۱۲ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: م. آذری
نویسنده: م. آذری
رای نمی دهیم اما اجازه نخواهیم داد در اعلام نتیجه نهایی به پزشکیان اجحاف شود! 
نتیجه جمعه آینده می تواند این جنبش سیاسی مردمی را از متانت و آرامش در آورده و به خیابان بکشد. کافی است که به مانند سال ۸۸ به مردم ثابت...
۱۲ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: سعید مقیسه ای
نویسنده: سعید مقیسه ای
سیرک انتخابات در خارج از کشور
توهین و تحقیر به عنوان زبان اعتراض زیبا نیست، اما نمی‌توان معترضان به سیرک انتخابی در خارج از کشور را «سرزنش» کرد و یا مانع آن‌ها شد... توهین و تحقیر...
۱۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: شمی صلواتی
نویسنده: شمی صلواتی
حال تحريميان بگويند، چه بايد كرد؟
كاملاً مشخص است که در دور دوم اگر تحریم کنندگان بر سر نظر خود بمانند، و جناح راست‌گرایان براساس آنچه که خود اعلام کرده اند مجموع آرا خود را به...
۱۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: سیاوش
نویسنده: سیاوش
حقوق ما: سال هشتم، شماره ۳۱۶
در این شماره: شکنجه در قوانین ایران: شکنجه؛ وسیله هراس افکنی در حکومت های غیردموکراتیک، مساله اعمال شکنجه در زندان ها و بقای حکومت ایران، شکنجه در قوانین جمهوری اسلامی...
۱۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: سازمان حقوق بشر ایران
نویسنده: سازمان حقوق بشر ایران

مدل اقتصادی در سایە مدل اقتصاد خانوادگی

البتە حاجی راحت عقب نشینی نمی کند. هر آنچە در توان دارد برای بازگردانیدن دوران قدیم انجام می دهد، از بکارگیری فحش و فضاحت گرفتە تا تهدید و زدن و غیرە. بویژە این اعمال بیشتر روی زنان خانوادە متمرکز است، بقول خودش روی ضعیفەها، آنانی کە زور جسمی یشان بە مردها نمی رسد و صدایشان مثل حاجی کلفت نیست. حاجی دوست دارد کماکان خودش نان آور خانوادە باشد، و مثل سابق خودش دستور بدهد. او شبها غمگینانە در کنار پنجرە می نشیند و در حالیکە کتاب قرآنش را باز کردە از پشت پنجرە بە بیرون و آسمان می نگرد، و از خدا نهانی گلایە می کند.

گاهی وقت ها نمونەهای ریز، بهترین بیانگر و تشریح کنندە وضعیت های کلان هستند. بویژە آنگاە حرکت از ایستا بە دینامیک مطرح است، حرکت از فرم های بە ظاهر ابدی بە شکل های همیشە تغییر پذیر.

نمونە خانوادە سنتی:

ـ مرد (حاجی، بە احتمال زیاد)، زن و چند فرزند،

ـ مرد مغازە دار است، خانم در خانە می نشینند و مسئول نگهداری خانە و مواظبت از بچەها هستند،

ـ مرد، شب ها و یا غروب ها با دست پر بە خانە می آید، خانم و بچەها همە چشم بە دست های او دارند، او رازق است، تنها رازق خانوادە،

ـ مرد (حاجی) است کە دارای قدرت اول در خانە می باشد. او رئیس اصلیست، او اگر سرش برود اما نمازش نمی رود، ذکات می دهد، مسجد محل، پاتوق اصلی اوست، تسبیحی بە دست دارد با اللە اللە گفتن های مداومش بویژە آنگاە مردم پیدایشان می شود، البتە لااقل تە ریشی هم دارد،

ـ نتیجە اینکە ساختار اقتصادی کاملا با ساختار قدرت می خواند، آنکە نان بیار است و حرف اول را از لحاظ اقتصادی می زند دارای قدرت معنوی و مادی داخل خانوادە هم هست، او خدای کوچک خانەست.

نمونە خانوادە سنتی ـ مدرن

ـ حاجی پیر شدە است،

ـ بچەهای بە مدرسە رفتەاش (البتە این بە مدرسە رفتن بچەها هم حکایتی دارد)، با علوم دیگر آشنا شدەاند، در محیط های بزرگتر، بزرگ شدەاند. از لحاظ اقتصادی مستقل و نیمە مستقل هستند، آنان جورکی دیگر لباس می پوشند،

ـ حاجی بوضوح فاصلە میان خود و بچەهایش را می بیند، غم و حسرتی پنهان و آشکارا در چشم هایش،

ـ قدرت حاجی حال عملاً و بیشتر محدود بە خود و حاجی خانمش،

ـ حاجی بە مرور می بیند در خانوادە بچەهایش، دیگر آن مدل سنتی متعلق بە دوران وی بە آن شیوە وجود ندارد، شکل اقتصاد و قدرت در آنها چیزی دیگریست،

ـ نتیجە اینکە ساختار اقتصادی در این خانوادەها از آن شکل متمرکز دوران حاجی خارج شدە است، نە پسرهایش بە مانند دوران حاجی حرف اول را می زنند و نە قدرت معنوی و مادی تنها منحصر بدانهاست، خدایان کوچک دیگری در بطن یک خانوادە دارند شکل می گیرند، یک پلورالیسم خدائی.

اگر دو نمونە بالا را کە در سطح میکرو و خرد مطرح شدەاند مبنا بگیریم، می توان آن را حکایت اقتصاد در جمهوری اسلامی فرض کرد. حکایتی کە در آن حاجی (حکومت ج. ا، خامنە ای و یا خدایگان دیگر) دیگر از شکل اقتصادی سنتی بریدە است و از لحاظ پارادایم در شرایط کاملا نوینی قرار گرفتەاست، شرایطی کە در آن دیگر فرزندان در دوران متفاوتی زندگی می کنند و آنچە در حقیقت برای حاجی باقی ماندە است همان زن حاجی و خانە قدیمیست.

حاجی دیگر پایگاە خود را از دست دادە است، دیگر تنها نان آور خانە نیست، اگر هم باشد بچەها نمی توانند شیوە باز توزیع پول را بپسندند. بعد از کشمکش های بسیار آنچە آنان را در واقع نگە می دارد رویای مرگ پدر است تا بتوانند بە ثروتش دست بیابند و زندگی باب دل خود را آغاز کنند.

رویای حاجی

البتە حاجی راحت عقب نشینی نمی کند. هر آنچە در توان دارد برای بازگردانیدن دوران قدیم انجام می دهد، از بکارگیری فحش و فضاحت گرفتە تا تهدید و زدن و غیرە. بویژە این اعمال بیشتر روی زنان خانوادە متمرکز است، بقول خودش روی ضعیفەها، آنانی کە زور جسمی یشان بە مردها نمی رسد و صدایشان مثل حاجی کلفت نیست. حاجی دوست دارد کماکان خودش نان آور خانوادە باشد، و مثل سابق خودش دستور بدهد. او شبها غمگینانە در کنار پنجرە می نشیند و در حالیکە کتاب قرآنش را باز کردە از پشت پنجرە بە بیرون و آسمان می نگرد، و از خدا نهانی گلایە می کند.

اما زمان سریعتر از آن می گذرد کە تصورش را می کرد. می بیند محلە و شهر هر روز تغییر می کنند. همە جا جنب و جوش هست و سرعت. و اوئی کە البتە حالا سریعتر پیر می شود. گوئی زمان را مرضیست، مرضی لاعلاج. اوئی را کە تمام عمر گوش بە ندای مرگ و آخرت داشت، حالا ناباورانە آن را در پشت در می بیند، موجودات نگریس درون زندگی!

حاجی بە مغازەاش فکر می کند، مغازەای کە مثل چاە نفت می ماند. پول و پولی کە همە را تامین می کرد. اما چە اتفاقی افتادە است کە حالا چاە نفت هم بچەهای دیروز را راضی نمی کند؟ چرا چاە نفت را در این دنیای وانفسا دیگر نمی توان برای همیشە بە جدیت سابق گرفت؟

اما حاجی یک شب فکر جدیدی می کند. اگر مغازە بە مانند سابق نمی چرخد باید فکری کند. یک شب بچەهایش را جمع می کند. یک غذای درست و حسابی می دهد و بعداز سرکشیدن چائی گرم همیشگی، بادی در غبغب می اندازد و رو بە جماعت کە ظاهرا مشتاقانە در انتظار گفتەهای او هستند، می گوید:

ـ بچەهای خوبم یادتان هست زمان قدیم چقدر خوب بود، همە با هم دور هم و زیر یک سقف؟ هنوز هم میشە آن روزگار را دوبارە برگرداند. خیلی سادە! کافیست شماها دوبارە برگردید،… با پولها و امکاناتتان. پولهایتان را بیاورید تا ما مغازە قدیمی را بزرگتر و پر رونقترش کنیم. مگە اینجا توی خانە هم کم اتاق داریم؟ شما اینو بهتر از من می دانید. هر کدام توی یک اتاق، با خانوادەاتان. اینجا همە مواظب هم هستیم، دیگە کسی نمی تواند چپ چپ بە ناموستان نگاە کند. هر شب جمعە می توانیم بساط قرآن خواندن داشتە باشیم. آوای مقدس قرآن محمدی،… یادتان هست؟

حاجی کە مست بوی کاهگل خانە و حرفهای خودشە، نگاهی بە دوروبرش می اندازد. بچەها بە هم نگاە می کنند. حاجی می خواهد بە حرفهایش ادامە بدهد، اما چیزکی آزارش می دهد.

حال از آن سالها سی و پنج سال گذشتە. نە حاجی ول می کند و نە بچەها بە خانە بر می گردند. حاجی دلش بە سنتش خوش است و بچەهایش بە اینکە از بابایشان بریدەاند، اگرچە بوی کاهگل و کتاب مقدس هنوز مستشان می کند.

تاریخ انتشار : ۳ فروردین, ۱۳۹۳ ۸:۴۷ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

به یاد هماره‌سبز رفیق حمید اشرف و یکایک فداییان جان‌باختهٔ خلق!

در روز جان‌باختگان فدایی، یاد تمامی دیگر جان‌باختگان راه آزادی، برابری و عدالت را نیز گرامی می‌داریم و باور داریم که دادخواهان کشتارهای خونین این چهاردهه راهی را که تاکنون با پایداری خستگی‌ناپذیری رفته‌اند، تا روشن شدن همۀ حقایق و محاکمه آمرین و عاملین قتل عزیزان‌شان ادامه خواهند داد.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

هفته‌ای که گذشت، دوم تا هشتم تیرماه

رهبر حکومت تاب نیاورد گاه که کارگزاران خود را نامرغوب دید. خود بر صحنه آمد و خواستار مشارکت حداکثری شد و فتوا داد که نباید با کسانی که “ذره‌ای با انقلاب و امام و نظام اسلامی زاویه دارند” همکاری کرد. به‌زبان دیگر نباید به کسانی که ممکن است نفر دوم حکومت شوند و در سر خیال همکاری با ناانقلابین دارند، رای داد. اشاره‌ای سرراست به آن تنها نامزدی که از تعامل با جهان می‌گوید.

مطالعه »
یادداشت
بیانیه ها

به یاد هماره‌سبز رفیق حمید اشرف و یکایک فداییان جان‌باختهٔ خلق!

در روز جان‌باختگان فدایی، یاد تمامی دیگر جان‌باختگان راه آزادی، برابری و عدالت را نیز گرامی می‌داریم و باور داریم که دادخواهان کشتارهای خونین این چهاردهه راهی را که تاکنون با پایداری خستگی‌ناپذیری رفته‌اند، تا روشن شدن همۀ حقایق و محاکمه آمرین و عاملین قتل عزیزان‌شان ادامه خواهند داد.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

به یاد هماره‌سبز رفیق حمید اشرف و یکایک فداییان جان‌باختهٔ خلق!

در روز جان‌باختگان فدایی، یاد تمامی دیگر جان‌باختگان راه آزادی، برابری و عدالت را نیز گرامی می‌داریم و باور داریم که دادخواهان کشتارهای خونین این چهاردهه راهی را که تاکنون با پایداری خستگی‌ناپذیری رفته‌اند، تا روشن شدن همۀ حقایق و محاکمه آمرین و عاملین قتل عزیزان‌شان ادامه خواهند داد.

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

انتخابات، راه یا بی‌راه

تحلیل مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری ایران…

رای نمی دهیم اما اجازه نخواهیم داد در اعلام نتیجه نهایی به پزشکیان اجحاف شود! 

سیرک انتخابات در خارج از کشور

حال تحریمیان بگویند، چه باید کرد؟